پس از سالها انتظار یوبیسافت بالاخره به انتظار طرفداران مجموعه اسپلینتر سل پایان داد و برخلاف شایعات به جای معرفی دنباله «بلک لیست» بازسازی نسخه اول Splinter Cell را معرفی کرد. عنوان که در کنار آثاری همچون Metal Gear Solid ،Hitman ،Thief و Tenchu به عنوان یکی از پایهگذاران ژانر مخفی کاری یا همان stealth شناخته میشود. اما چه اتفاقی افتاد که یوبیسافت ترجیح داد به جای دنباله روی بازسازی این عنوان کار کند ، ماجرای نسخه open world چه شد و باید چه انتظاراتی از این بازسازی داشته باشیم؟ در این آیتم به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد پس با همراه باشید.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
بعد از عرضه Splinter Cell : Blacklist در آگوست سال 2013 بود که بسیاری از طرفداران مجموعه منتظر معرفی زودهنگام قسمت بعدی بودند. E3 بعد E3 ، سال بعد سال و همایش بعد همایش اما یوبی سافت هیچ نسخه جدیدی از این سری معرفی نکرد. بخش ناراحت کننده تر ماجرا این بود که طی 8 سال گذشته یوبی سافت 10 نسخه اصلی و فرعی از Assassins Creed ، 5 نسخه از Far Cry ، 3 نسخه از Ghost Recon و 3 نسخه هم از Watch Dogs را معرفی و عرضه کرد اما Splinter Cell که همیشه یکی از محبوبترین عناوین یوبی سافت بود و برخلاف مجموعه Prince of Persia کم و بیش فن بیس خود را حفظ کرده بود ، جایی در بین آثار جدید یوبی سافت نداشت.
بخش عجیبتر ماجرا این بود که طی این هشت سال شایعات بسیاری در مورد ساخت نسخه جدید اسپلینتر سل به گوش میرسید و کار تا جایی پیش رفت که حتی مدیران یوبی سافت هم چند بار در مورد عدم عرضه نسخه جدید صحبت کردند. مثلا در سال 2019 ، مدیرعامل یوبی سافت یعنی Yves Guillemot طی مصاحبهای با IGN از سختیهای ساخت اسپلینتر سل صحبت کرد و اینکه طرفداران این مجموعه تا چه میتوانند سازندگان را تحت فشار بگذارند. او گفت : «آخرین باری که اسپیلنتر سل ساختیم فشار زیادی از سمت طرفداران روی شانههایمان سنگینی میکرد. آنها میگفتند این بخش را عوض نکنید ، به آن مکانیک دست نزنید و از این دست صحبتها. حقیقت این است وقتی دنباله میسازید باید مطمئن شوید که دنباله شما به اندازه کافی با قسمت قبلی متفاوت باشد».
در طول این هشت سال یوبی سافت با معرفی نسخه واقعیت مجازی Splinter Cell و آوردن شخصیت سم فیشر به بازیهایی همچون Ghost Recon Wildlands و Elite Squad بیشتر اعصاب طرفداران سری را خرد کرد که مشتاقانه منتظر نسخه جدید سری بودند.
با وجود تمامی این اخبار ضد و نقیض طی یک ماه اخیر آنقدر خبر از اسپلینتر سل منتشر شد تا اینکه در نهایت یوبی سافت طی خبری غافلگیر کننده از ساخت نسخه ریمیک شماره اول این بازی پرده برداشت ، موضوعی که در نوع خود عجیب بود. چند ماه پیش سایت معتبر VGC اعلام کرد که نسخه جدید اسپلینتر سل توسط استودیویی به غیر از یوبی سافت مونترال یعنی خالق مجموعه در دست ساخت است. هفته گذشته تام هندرسون نویسنده ارشد این سایت اعلام کرد که نسخه جدید اثری open world با تمرکز روی مخفی کاری خواهد بود که ساختار open world آن کم و بیش شبیه به Halo Infinite است. دو روز بعد از این خبر ، یوبی سافت بار دیگر نام تجاری اسپلینتر سل را تمدید کرد و در نهایت دیشب خبر رسید که عنوان جدید اسپلینتر سل نه دنباله بلک آپس بلکه بازسازی نسخه اول است.
خب این بازسازی قرار است چه مشخصاتی داشته باشد ؟ آیا یک ریمستر است یا یک ریمیک ؟
بر اساس حرف های دو سال پیش مدیرعامل یوبی سافت می توان نتیجه گرفت که مدیران این کمپانی فرانسوی با توجه به خواستهها طرفداران پر و پاقرص سری ترجیح دادند به جای تغییرات گسترده همان فرمول تثبیت شده سری را بهبود بخشیده و به جای ساخت دنباله ، نسخه اول را به صورت کامل بازسازی کنند.
یوبی سافت و سازندگانش اطمینان دادهاند که با یک ریمیک کامل احتمالا چیزی شبیه به Resident Evil 2 طرف هستیم. البته که معرفی فاجعه بار ریمیک Prince of Persia قطعا باعث میشود تا نسبت به این ریمیک هم بدبین باشیم اما بر اساس اطلاعات منتشر شده به نظر نمیرسد که طرفداران اسپیلنتر سل به بدشانسی طرفدارن پرینس باشند.
ساخت این ریمیک در مراحل ابتدایی توسعه خود قرار دارد و وظیفه ساخت آن برعهده شعبه تورنتو یوبیسافت است یعنی همان سازندگان Splinter Cell Blacklist است که به تازگی far cry 6 را منتشر کردهاند. هرچند Blacklist خیلی به ساختار مخفی کاری چهار شماره نخست وفادار نبود اما نمره قبولی را از طرفداران دریافت کرد. بخش خوب ماجرا این است که تیم سازنده همه چیز را از نو میسازد و برای این کار آنها به سراغ موتور جدید و پیشرفته Snowdrop رفتهاند تا از منظر جلوههای بصری نسل بعدی، گیمپلی و نورپردازی و سایهزنی پویا همه چیز در بهترین حالت خود باشد. این موتور ساخته استودیو سوئدی Massive Entertainment است و اولین بار در ساخت Tom Clancy’s The Division از آن استفاده شد. قسمت دوم دیویژن و بازیهای Mario + Rabbids Kingdom Battle و South Park: The Fractured but Whole و Starlink: Battle for Atlas از دیگر عناوین یوبی سافت بودند که از این انجین بهره بردند.
همچنین یوبیسافت از این انجین در تعدادی از عناوین آینده خود همچون Avatar: Frontiers of Pandora و Tom Clancy’s XDefiant و نسخه جدید بازی Star Wars که اثری open world است استفاده میکند.
مت وست، تهیهکننده پروژه اعلام کرده که اسپلینتر سل جدید از پایه بازسازی میشود و در کنار جلوههای بصری، المانهای مربوط به طراحی نیز بر اساس راحتی و انتظارات بازیکنان، بهبودهایی را بهخود خواهند دید. به گفته او، حال و هوای بازیهای ابتدایی سری و آنچه که به آنها هویت میبخشیدند، همچنان در نسخه ریمیک حفظ خواهد شد. همچنین او تأیید کرد که ریمیک Splinter Cell یک بازی خطی خواهد بود و خبری از یک بازی اپن ورلد نیست.
نکته عجیب این است که کارگردانی نسخه ریمیک برعهده کسی است که با وجود سابقه طولانی توسعه عناوین بزرگ تا به امروز روی هیچ نسخهای از این سری کار نکرده و جالب اینکه خیلی از ایرانیها با ساختهها او آشنا هستند. او کسی نیست جز Christopher Auty, بازیساز کهنه کار بریتانیایی که سالها پیش با طراحی دو مپ پرطرفدار Aztec و Inferno بازی کانتر استرایک به شهرتی جهانی رسید. او سپس راهی گیرباکس شد و روی بازی 007 : Nightfire کار کرد. مدتی بعد به کرایتک پیوست و به عنوان طراح روی ساخت Far Cry 1 و هر سه قسمت Crysis و بازی Hunt : Showdown فعالیت کرد. در نهایت او دو سال پیش به یوبی سافت پیوست و به عنوان طراح ارشد روی Far Cry 6 کار کرد. Auty کارنامه درخشانی دارد اما تنها نگرانی اینجاست که او طی 20 سال فعالیتش تماما روی ساخت بازیهای اول شخص کار کرده و ریمیک اسپیلنتر سل نخستین تجربه او در ساخت یک بازی سوم شخص مخفی کاری خواهد بود. دیگر فرد مطرحی که در ساخت این بازی دخیل است Patrick Ingoldsby کارگردان هنری بازی است. او نزدیک به 10 سال است که در یوبی سافت تورنتو مشغول کار بوده و پیش تر به عنوان کارگردان هنری Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist مشغول به کار بوده. کارگردان هنری قسمت دوم و سوم واچ داگز و طراح محیط Darksiders از دیگر فعالیتهای مهم اوست.
در هر صورت با توجه به اطلاعات منتشر شده و رزومه افرادی که روی این بازی کار میکنند میتوان تا حدی امیدوار بود که یوبی سافت برخلاف Prince of Persia یک ریمیک درست و حسابی از Splinter Cell بسازد. ریمیک اسپلینتر سل هنوز زمان عرضه و پلتفرم مشخصی ندارد اما می توان انتظار داشت در بهترین سال 2023 و برای پی سی و کنسول های نسل 9 منتشر شود.
نظر شما در مورد Splinter Cell Remake چیست ؟ آیا می توان به یوبی سافت بار دیگر اعتماد کرد یا این کمپانی فرانسوی باز هم قصد نا امید کردن دوستداران قدیمی خود را دارد ؟
ممنون
۲۰۲۳ خیلی خوشبینانه هست با این تقویم شلوغ و اینکه هنوز هم عاقبت ریمیک پرینس روشن مشد و مدام تاخیر خورد
احتمالا زودتر از ۲۰۲۴ نباید منتظر بود