هر سال و با نزدیک شدن به ماه سپتامبر، انتظار برای عرضهی عناوین محبوب دنیای فوتبال دشوار و دشوارتر میشه. با آغاز نسل هفتم، سری محبوب فیفا گوی سبقت رو از رقیب قدیمی خودش یعنی PES ربود و این برتری تا امروز که روزهای پایانی نسل هشتم به حساب یاد هم ادامه داره. اینها شاید تکراری ترین جملههایی باشن که بشه راجع به سری فیفا نوشت. به همین خاطر میخوایم بقیهی مطلب رو بدون کلیشهها پیش ببریم و از تجربهی نسخهی بتا فیفا ۲۰ بگیم.
هوادارای فیفا با چرخهی سالانهی رونمایی از نسخهی جدید بیگانه نیستند. حوالی نمایشگاه E3 هر سال، قطار هایپ بازی به راه میافته و بعد از اون به فاصلهی چند هفته، اطلاعات تکمیلی پیرامونش منتشر میشه. همیشه همین موقعها و همزمان با نمایشگاه گیمزکام، بیلدهای عمومی بازی در دسترس قرار میگیرن و عدهی زیادی از دوستداران فیفا، موفق به تجربهی اون میشن. به فاصلهی یکی دو هفته تا عرضهی رسمی هم نسخهی دمو رو داریم که خروجیاش چیزی نزدیک به بازی نهایی خواهد بود.
البته… یه مرحله جا افتاد! الکترونیک آرتز هر سال تو مقیاس خیلی کوچیک، نسخهای از بازی رو تحت عنوان آلفا، بتا و البته بیلدهای خصوصی در اختیار افراد تاثیرگذار کامیونیتی خودش قرار میده. امسال تست بتای بازی از همیشه وسیعتر بود و برای اولین بار تو چند سال اخیر، شاهد عمومی شدن این تست تو سری بازیهای فیفا بودیم. به این معنا که بعد از بازهی Closed Beta، همهی گیمرهای فیفا این امکان رو داشتند تا بازی رو تجربه کنند.
همه چیز در خدمت والتا
طی سالهای اخیر، آلتیمیت تیم تبدیل به ماشین پولسازی EA شده. ماشینی که با رویدادهای پر زرق و برق بهروز میشه و مخاطبش رو برای دیدن کارتهای جدید تشنه نگه میداره. در کمال تعجب، آلتیمیت تیم نقش کمتری تو کمپینهای تبلیغاتی فیفا برای نسخه ۲۰ داره و این بار نوبت به یه مود قدیمی و البته محبوب رسیده: فوتبال خیابونی یا اونطوری که تو فیفا ۲۰ صداش میکنن، والتا (Volta).
فوتبال خیابونی در گذر زمان اونقدر محبوب بوده که تو بازهای عنوان اختصاصی خودش رو داشته. تیم توسعهدهنده هم به خوبی از این محبوبیت باخبر بوده و امسال همهی تمرکز خودش رو روی والتا گذاشته. خبری که احتمالا تا به این لحظه به گوشتون رسیده، اینه که امسال خبری از حالت داستانی Journey نخواهد بود. اگر هوادار الکس هانتر و داستانش بودید، نگران نباشید. بخش داستانی همچنان تو فیفا ۲۰ هم زنده خواهد بود و تنها تفاوتش اینه که ماجراها به یک تیم فوتبال خیابونی و مسابقات والتا اختصاص داره.
گیمپلی والتا اما اون چیزی نیست که تو ذهن داشتیم. این بخش بیشتر از این که به دنبال ارائهی یک تجربهی آرکید مشابه عناوین سری FIFA Street باشه، سعی کرده تا واقعگرایی دنیای فیفا رو به کوچه و خیابون بیاره. موردی که تو نگاه اول، تو ذوق مخاطب میزنه و باعث میشه تا علاقهای به تجربهی همون فرم آشنای گیمپلی تو قالب والتا نداشته باشه. اگرچه این ساختار و قالب برای حالت فوتسال قابل قبوله؛ اما یکسان بودنش با والتا، تکرار مکرراته و بخش اعظمی از پتانسیلهای احتمالی این بخش برای جذب مخاطب رو هم زیر سوال میبره.
بازگشت شکوهمند مدافعان
۲۷ جولای تا ۹ آگوست، زمانی بود که الکترونیک آرتز برای ارسال کدهای بتای خصوصی بازی در نظر گرفت. تو این بازه، گیمرها این فرصت رو داشتند تا بازی رو تو بخشهای مختلف از پیش تعیینشده، تجربه کنند. این بخشها شامل حالت عادی بازی یا همون Kick-Off، آلتیمیت تیم، والتا و Career Mode میشدند.
عدهی زیادی از گیمرهایی که امکان تجربهی نسخهی بتا رو داشتند، تنها به بخش Kick-Off و والتا دسترسی پیدا کردند. ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم و تجربهمون به همین دو بخش محدود شد. تو بخش Kick-Off نسخهی بتا، برخلاف نسخهی دمو، محدودیتی تو تعداد تیمها نیست و تعداد بیشتری از اونها در دسترس هستند. با این حال، طبیعیه که میانگین امتیازات بازیکنان تیمها بهروز نباشه؛ چون هر سال الکترونیک آرتز با یه زمانبندی دقیق از این لیست رونمایی میکنه و یکی از اصلیترین برنامههای تبلیغاتیش به اون اختصاص داره.
مثل همهی نسخههای بتای فیفا تو سالهای اخیر، بازی باگهای زیادی تو خودش داره. از حرکات عجیب دروازهبانها گرفته تا عمل کردن خط میانی و هجومی به تاکتیکهایی که از قبل تعیین کردید. با این حال، تیم EA Vancouver بهخوبی تونسته از پس یه بخش بربیاد و اون بخش چیزی نیست جز تغییر سیستم دفاعی. بهلطف بازطراحی حالت دستی دفاع، حالا میشه با رویکردهای متفاوتی دفاع کرد. به این معنا که دیگه لازم نیست همیشه تو دفاع محتاط باشید و سبک بازی شما، بازتاب مستقیمی تو شیوهی دفاع کردنتون خواهد داشت. میتونید اگرسیو دفاع کنید، تو پای بازیکن حریف برید و اگر تو برنامهریزی دفاع موفق باشید، به راحتی مالک توپ بشید. این موضوع وقتی به چشم میاد که سیستم Jockey (جاکی) کردن فیفاهای قبلی رو به یاد بیاریم و تشابه تاکتیکهای دفاعی حاصل از اون رو. انیمیشنهای جدید به مدافعان این اجازه رو میده تا توپ رو با تکلهای ایستاده و قلدری از مهاجم حریف بگیرن و دیگه مثل نسخههای قبل، همواره تو موضع ضعف نباشن. فیزیک نبردهای تن به تن هم تو نسخهی ۲۰ بهتر شده؛ اگرچه تو بیلد نسخهی بتا، این مورد هنوز هم جای کار داشت.
حالا که خطوط دفاع با قدرت بیشتری کار رو دنبال میکنن، نوبت به مهاجمها میرسه تا به لطف فیزیک جدید توپ و مکانیکی که سازندهها از اون تحت عنوان کامپوزد فینیشینگ یاد میکنند، یه ضد حملهی خوب ترتیب بدن. عادت کردن به ضربات آخر جدید، اون هم تو مواجهه با دروازهبانهایی که پیشبینی حرکاتشون روز به روز غیرممکنتر میشه، کار دشواریه. با این حال و به لطف تفاوت ارتفاع تو ضربات آخر، میشه تو فیفا ۲۰ یه تجربهی خوب و متفاوت در برابر دروازه داشت. اگرچه برای قضاوت این مورد، باید یه چند صد مسابقهی دیگه هم مهمون EA Sports باشیم و این پارامتر رو تو شرایط مختلف بسنجیم.
خوب یا بد، فیفا ۲۰ تا کمتر از چند روز دیگه به دستمون میرسه و میتونیم تجربهاش کنیم. چیزی که از الآن مطمئنیم، اینه که تیم ونکوور الکترونیک آرتز، همهی تلاشش رو میکنه تا تو آخرین نسخههایی که برای کنسولهای نسل هشتمی عرضه میکنه، یه خاطرهی خوب از خودش به جا بذاره.
فایل صوتی مقاله نگاهی به نسخهی بتا FIFA 20 را بشنوید.