بازیهای Open World برای سالهاست که توسط استودیوهای مختلف ساخته میشوند و به راحتی میتوان دید که اکثر آنها از مجموعه قوانینی ثابت پیروی میکنند. در این میان البته آثاری همچون Cyberpunk 2077 هم حضور دارند که نه توجهی به این قوانین دارد و نه جایگزینی برای آنها ارائه میکند. با این حال نگاهی به بازیهای Open World پرطرفدار همچون GTA، Red Dead Redemption، Assassin’s Creed یا حتی Watch Dogs نشان میدهد که شاید طراحی دنیای هرکدام از آنها با دیگری تفاوتهای بسیاری داشته باشد اما قواعد این دنیا در میان آنها به اشتراک گذاشته شده. هنوز خبری از معرفی رسمی GTA 6 نیست اما جدیدترین اطلاعات به دست آمده نشان میدهد که Rockstar Games قصد دارد تحولی عظیم را در طراحی دنیای خود ایجاد کند. تحولی که کلید اصلی آن ارتقای چشمگیر هوش مصنوعی شخصیتهای غیرقابل بازی یا همان NPCهاست.
برای مشاهده آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
Take Two به عنوان کمپانی مادر Rockstar Games در ماه اکتبر سال 2020 پتنتی را ثبت کرده که به تازگی اطلاعات جالب توجهی از آن در دسترس عموم قرار گرفته. پتنتی که نشان میدهد آنها ساختار جدیدی برای هوش مصنوعی NPCها طراحی کرده و به احتمال فراوان از آن در پروژههای بعدی خود استفاده میکنند. شاید بگویید که Take Two زیرمجموعههای بسیاری دارد که بعضا روی بازیهای Open World کار میکنند اما نگاهی به جزئیات سند ثبت شده، توجه ما را به سمت Rockstar و البته GTA 6 جلب کرده. هرچند پتنت اشاره شده از سوی Take Two ثبت شده اما با نگاهی به طراحان اصلی آن به دیوید هیند و سایمون پار میرسیم که به ترتیب به عنوان دستیار کارگردان فنی و برنامهنویس ارشد هوش مصنوعی در Rockstar Games مشغول به فعالیت هستند. توجه به همین نکته به نظر ساده نشان میدهد که تکنولوژی جدید از سوی سازندگان GTA به ثبت رسیده و باید منتظر باشیم تا تاثیر آن را در GTA 6 ببینیم. بازیای که بدون شک میتواند در نسل جدید صنعت بازی تحولی عظیم را شکل دهد.
پیشتر و در Red Dead Redemption 2 دیدیم که بالاخره راکستار توانست بُعد جدیدی از طراحی NPCها را با طراحی مسیرهای از پیش تعریف شده، شکل دهد. هرکدام از شخصیتهای غیرقابل بازی Red Dead Redemption 2 با توجه به طراحی از پیش تعیین شده، محل زندگی، خانواده، کار و تفریحات مشخصی داشته و در چرخه شبانه روز بازی براساس آن رفتارهای متفاوتی را نمایش میدهند. بررسیهای بیشتر نشان داد که این مسیرها برای هرکدام از NPCهای آخرین ساختار راکستار، جزئیات بسیاری داشته و شرایطی را ایجاد میکنند که ما با یک هوش مصنوعی ساده روبرو نبوده و شخصیتی را پیش روی خود داریم درست مانند قهرمان داستان در غرب وحشی مشغول زندگی است. پتنت جدید راکستار اما از زاویهای متفاوت به این مسئله نگاه کرده و سعی دارد هر کدام از این NPCها را به شخصیتهایی قابل باور و متمایز تبدیل کند. برای درک بهتر این موضوع کافیست به سراغ مثالی ساده برویم. در GTA 5، تمامی NPCها به شکل معمول روشهایی مشخص با پارامترهای ثابت را برای حرکت در دنیای بازی مورد استفاده قرار میدهند. تمامی آنها به قوانین رانندگی را رعایت کرده، سرعتشان بدون توجه به اتومبیل یا وسیله نقلیه ثابت است یا تنها مسیرهایی تعریف شده را برای راه رفتن استفاده میکنند. تکنولوژی جدید راکستار اما سعی در دگرگون کردن این رویکرد قدیمی دارد.
به نظر میرسد که سازندگان GTA 6 بعدی بالاخره دست به کار شده و قصد دارند تحولی بزرگ را در ساخت دنیاهای Open World ایجاد کنند. رویکرد جدید آنها به NPCها اجازه میدهد که بسته به شخصیت خاصی که برای آنها طراحی شده، رفتارهایی کاملا متفاوت را به نمایش بگذارند. به طور مثال NPC با رسیدن به حجم زیادی از ترافیک به انبوه خودروهای گرفتار شده اضافه نشده و مسیری متفاوت را دنبال میکند. در مثالی دیگر میتوانیم با NPCهایی روبرو شویم که از خودروهای سریع استفاده کرده و هیچچیز به آنها دیکته نمیکند که از قدرت خودرو استفاده نکرده و سرعتی مشابه با دیگر اتومبیلها را به نمایش بگذارند. افزایش قدرت پردازشی پلتفرمهای جدید در اصل راهی را پیش روی سازندگان گذاشته که نه تنها در زمینه گرافیک بلکه مسئله مهمی همچون هوش مصنوعی، ساختههای خود را ارتقا دهند. در اصل استفاده از چنین رویکرد پیچیده تر و پرهزینهتر به هیچوجه روی پلتفرمهای نسل هشتم یا قدیمیتر از آن امکانپذیر نبود و اینبار راکستار قصد دارد تا از قدرت سختافزارهای جدیدی در بخشی استفاده کند که لزوما به مسائل بصری ارتباطی ندارد.
بخش دیگری از اطلاعات پتنت ثبت شده توسط سازندگان GTA 6 به احتمال فراوان به یکی از شایعات پررنگ پیرامون این بازی ارتباط دارد. چند سالی است که شایعه شده در GTA 6، گیمرها میتوانند میان سه شهر اصلی مجموعه یعنی Liberty City، Vice City و Los Santos منتقل شوند. مسئلهای که احتمالا به طراحی جزیرهای این شهرها و قرار گرفتن آنها در نزدیکی یکدیگر منتهی میشود. حالا با نگاهی به اطلاعات جدید متوجه میشویم که بخشی از رویکرد ارتقای هوش مصنوعی NPCها به حرکت و سفر آنها میان جزیرهها ارتباط دارد. شاید متن پتنت ثبت شده به شکل مستقیم این موضوع را نشان ندهد اما برای حرکت بین جزیرهای باید رویکردی جدید اتخاذ شود که به نظر راکستار تکنولوژی لازمه آن را طراحی و آماده کرده.
هنوز GTA 6 به شکل رسمی معرفی نشده اما میدانیم که راکستار روی آن مشغول به کار است و حالا با دریافت این اطلاعات جدید شاید انتظار برای تجربه این بازی از همیشه سختتر شده باشد. اثری که میتوان انتظار داشت تحولی بزرگ را در بازیهای Open World شکل دهد.