پلی استیشن 5معرفی بازی‌ها

همه چیز در مورد نسخه ریمیک بازی Demon’s Souls

بیش از یک دهه قبل در سال 2009 بازی Demon’s Souls برای پلی استیشن 3 عرضه شد و این بازی، به‌عنوان اولین نسخه از سری سولز بورن مسیری که تا همین حالا نیز بر روی صنعت تاثیر گذار است را شروع کرد. حال با ورود به نسل جدید، تیم بلوپوینت گیمز (که بازسازی Shadow of Colossus را در سال 2018 عرضه کرد) قصد دارد تا همراه با Japan Studios، بازگشت باشکوهی را برای طرفداران این بازی کلاسیک PS3 رقم بزند.

برای مشاهده به صورت ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

ریمیک Demon’s Souls در تاریخ 12 نوامبر همراه با کنسول پلی استیشن 5 عرضه می‌شود و در این بخش قصد داریم اطلاعات مهم منتشر شده بازی (از پیشرفت‌های گرافیکی گرفته تا تغییرات و بهبودهای گیمپلی) را با هم مرور کنیم.

بازی Demon's Souls

روند توسعه Demon’s Souls

به‌گفته کارگردان خلاق بازی یعنی آقای Gavin Moore، مراحل ساخت بازسازی دیمنز سولز از سه سال پیش آغاز شده است. دیمنز سولز یک بازی محبوب به‌شمار می‌رود که طرفداران برای مدت‌ها درخواست بازسازی شدن آن را داشتند. انتظارات بسیار بالای مخاطبان باعث شده که Bluepoint Games کار آسانی را در پیش‌رو نداشته باشد، اما پروژه ریمیک Shadow of the Colossus این اعتماد به‌نفس را به تیم سازنده داد که پس از سال‌ها با پذیرفتن چالشی سخت، ساخت بازسازی این عنوان را استارت بزند. مراحل ساخت بازی در سال 2017 با رضایت خالق اصلی آن یعنی From Software آغاز و در ژوئن امسال به‌عنوان یکی از لانچ تایتل‌های PS5 معرفی شد.

ریمیک دیمنز سولز سعی دارد با حفظ تمام آنچه که طرفداران نسخه اصلی را عاشق خود کرده بود، بخش‌هایی از آن را همراه با چند تغییر کوچک اما سورپرایز کننده، بهبود دهد. رویکردی که تیم سازنده از ابتدا در نظر گرفته، این است که هسته اصلی بازی را دست‌نخورده نگه دارد. در خصوص دیمنز سولز، هسته اصلی بازی گیمپلی، منطق بازی و هوش مصنوعی آن است و سایر المان‌ها پوست‌اندازی می‌کنند. پس از آن سازندگان با استفاده از قدرت PS5 همه چیز را از پایه بازسازی کردند.

البته که بلوپوینت گیمز با حفظ هسته نسخه اصلی و وفادار ماندن به آن، چیزهای جدیدی را نیز به بازی اضافه می‌کند. اما توسعه‌دهندگان تک تک المان‌هایی که قرار است افزوده شوند را با دقت موشکافی  می‌کنند تا از وفادار بودن به نسخه اصلی مطمئن شوند.

بازی Demon's Souls-2

تغییرات بازسازی نسبت به نسخه اصلی

نمی‌توان در مورد یک بازی لانچ برای کنسول PS5 صحبت کرد و حرفی از ویژگی‌های نسل بعدی آن به‌میان نیاورد. در دیمنز سولز نیز همانند بسیاری از عناوین نسل بعدی دیگر، با بهره‌گیری از SSD مدت با لودینگ‌های کوتاهی سر و کار داریم. بر خلاف نسخه اوریجینال بر روی PS3، حال پس از کشته شدن در مبارزه به‌سرعت به بازی باز می‌گردید و نیازی نیست دقایق طولانی را در صفحات بارگذاری منتظر بمانید. علاوه بر آن، تجربه بازی با استفاده از قابلیت هپتیک فیدبک دسته DualSence نیز تفاوت‌های بزرگی را رقم می‌زند. مبارزات به‌لطف کنترلر جدید “تاریک‌تر و دلیرانه‌تر” هستند. اصابت فلز به فلزی دیگر را در دستان خود حس می‌کنید و به‌هنگام پری کردن ضربات، در کسری از ثانیه و کمی زودتر از اینکه در تصویر ببینید، متوجه لرزش آن خواهید شد. اگر از طرفداران سری سولز بورن باشید، حتما می‌دانید که این لحظات کوتاه تا چه حد می‌توانند در سرنوشت مبارزات تأثیرگذار جلوه کنند. سازندگان حتی اعلام کرده‌اند که هپتیک فیدبک کنترلر تا حد کمی می‌تواند باعث آسان‌تر شدن پری کردن شود، چرا که به‌لطف این قابلیت آنچه که در جهان بازی وجود دارد را بهتر از همیشه حس می‌کنید.

نسخه ریمیک بهبودهای فنی بسیاری را به‌خود دیده که در نمایش‌های بازی کاملا مشهود است. برای مثال، Boletaria Palace و مناطق دیگر بازی حالا پر جزئیات‌تر از همیشه هستند. بازیکنان می‌توانند دو ستینگ متفاوت گرافیکی را انتخاب کنند:  Cinematic mode که بازی را به‌صورت 4K نیتیو و 30 فریم بر ثانیه اجرا می‌کند، و Performance mode که تجربه 4K داینامیک و 60 فریم بر ثانیه را همراه با انیمیشن‌های روان‌تر ارائه می‌دهد. البته شایان ذکر است که سازندگان عنوان کرده‌اند به‌منظور بهره‌گیری از سایر قابلیت‌ها، ریمیک دیمنز سولز از ری-تریسینگ پشتیبانی نمی‌کند.

می‌دانیم که نسخه دیلاکس ادیشن بازی با قیمت 20 دلار گران‌تر از نسخه عادی (90 دلار) معرفی شده و متأسفانه این نسخه، شامل چند آیتم جدید انحصاری مثل آرمور جدید Red-Eye Knight و همچنین سلاح جدید Ritual Blade می‌شود. علاوه بر آن، سلاح Repear’s Scythe نیز تنها برای افرادی در دسترس خواهد بود که بازی را پیش خرید کنند. با فاکتور گرفتن از این سلاح که به‌عنوان جایزه پیش خرید در نظر گرفته شده، تمام محتوای نسخه PS3 در نسخه استاندارد ریمیک بر روی PS5 قرار گرفته است. در طول بازی با آیتم‌های جدید زیادی برخورد خواهید کرد که البته سازندگان قصد اسپویل کردن همه آن‌ها را ندارند. اما برای مثال، آیتم جدیدی به‌نام Grains به‌طور موقت مقاومت شما را در برابر آتش، سم و خون‌ریزی افزایش می‌دهد. همچنین گفته شده که نرخ دراپ آیتم‌ها در ریمیک بهبود یافته و بازیکنان برای دریافت برخی از تروفی‌ها به‌اندازه نسخه اوریجینال به دردسر نخواهند افتاد. البته تأکید شده که سختی کشیدن برای پیشرفت و لول آپ شدن کارکتر در طول بازی همچنان همانند نسخه اصلی پابرجا می‌ماند.

بازی Demon's Souls-3

بر خلاف سری دارک سولز، برداشتن و حمل آیتم‌ها در دیمنز سولز با محدودیت‌هایی همراه است و بازیکنان باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشند. تغییر مهمی که بر روی این جنبه از بازی تأثیر می‌گذارد، این است که در طول تجربه ریمیک نسبت به نسخه اصلی، آیتم‌های هیلینگ قدرتمند تری در بازی یافت می‌شوند. با توجه به محدودتر بودن آیتم‌های قابل حمل، این نوع از آیتم‌های هیلینگ قوی به بالانس سختی بازی و همچنین مبارزات PvP کمک می‌کنند. البته که آیتم‌های هیلینگ قوی، وزن بیشتری نیز دارند.

همانند Shadow of the Colossus، فوتو مود نیز همراه با تنظیمات و گزینه‌های دقیق و عمیق در بازی گنجاده شده تا بازیکنان بتوانند لحظات حماسی و به‌یادماندنی خود را ثبت کنند و با دیگران به‌اشتراک بگذارند. نکته جالبی که وجود دارد این است که برای اولین بار در دیمنز سولز، بازیکنان می‌توانند از فوتو مود به‌عنوان کلید Pause استفاده و بازی را متوقف کنند. البته در صورت بازی کردن در حالت آنلاین و هجوم سایر بازیکنان، بازی با اعلام یک هشدار شما را از فوتو مود خارج می‌کند.

اعمال فیلترهای رنگی به فوتو مود خلاصه نمی‌شود و می‌توانید در صورت تمایل، از ابتدا تا انتهای بازی را با فیلترهای مختلفی که سازندگان در نظر گرفته‌اند (چیزی مشابه حالت کوروساوا مود عنوان Ghost of Tsushima) تجربه کنید. اگر فضای مرده و خشن نسخه PS3 را دوست دارید، فیلتر کلاسیک برای شما در دسترس است. علاوه بر آن، امکان تجربه بازی با دوربین کلاسیک نسخه اصلی نیز به‌عنوان آپشن اضافه در بازی گنجانده شده که اگر به تغییرات ایجاد شده در دوربین جدید بازی علاقه‌ای ندارید، می‌توانید با دوربین اصلی که کارکتر را درست در مرکز تصویر قرار می‌دهد، به تجربه بازی بپردازید.

یکی از تغییراتی که طرفداران قدیمی در تریلرهای منتشر شده متوجه آن شده بودند، موسیقی‌های بازی است. موسیقی نسخه ریمیک همانند جلوه‌های بصری آن به سطح جدیدی رسیده و بر خلاف موسیقی نسخه اوریجینال که به‌صورت دیجیتالی ضبط شده بود، حالا یک ارکسترای کامل 120 نفره آثار Shunsuke Kida (آهنگساز نسخه اصلی) را با سازهای جدید تولید کرده‌اند. علاوه بر آن، دیالوگ‌های بازی نیز به‌طور کامل از ابتدا ضبط شده است. بلوپوینت و سونی اکثر افرادی که بیش از یک دهه پیش با صدا و اجرای خود به شخصیت‌های دیمنز سولز جان بخشیده بودند را باری دیگر برای پروژه ریمیک بازگردانده‌اند. برخی از صداپیشگان نسخه اصلی به‌دلیل تغییر صدا یا فاصله گرفتن از حرفه خود در نسخه ریمیک نقشی ندارند، اما کارگردان بازی عنوان کرده که سازندگان موفق شده‌اند تا حد ممکن صداپیشگان نسخه اصلی را به اجرای نقش خود در ریمیک دعوت کنند. با توجه به این موضوع، این احتمال وجود دارد تا برای برخی از شخصیت‌ها صداهای تازه‌ای را بشنویم.

بازی Demon's Souls-4

آنچه که (تقریبا) دست‌نخورده باقی می‌ماند

در دهه اخیر طرفداران خیال‌پردازی‌های مختلفی را برای ریمیک احتمالی Demon’s Souls انجام داده‌اند. برخی از طرفداران در طول این مدت (به‌خصوص پس از معرفی بازی در ماه June) خواسته‌های بعضا بزرگ و کمی عجیب را مطرح کرده‌ بودند که البته در ریمیک برآورده نشده است. یکی از این خواسته‌ها، امکان قدم گذاشتن در محیط و قلمروهای جدید بود. نسخه اصلی بازی به‌طور کلی 5 منطقه را شامل می‌شد که بازیکنان از طریق 5 سنگ بزرگ در هاب اصلی بازی (Nexus) به آن‌ها دسترسی داشتند. اما یک سنگ ششم شکسته مرموز نیز وجود داشت که برخی باور داشتند به منطقه ششم بازی مربوط است. در آن زمان شایعاتی مبنی بر این وجود داشت که این منطقه ششم Northern Limit یا Land of the Giants نام داشته اما در طول روند توسعه از بازی حذف شده است.

پس از معرفی ریمیک عده‌ای از طرفداران امیدوار بودند تا منطقه ششم را در نسخه بازسازی ببیند، اما آقای مور، کارگردان بازی تأیید کرده که تعداد سنگ‌های سالم در نکسوس همانند نسخه اصلی 5 تاست و دنیا و قلمروی جدیدی برای کاوش وجود ندارد.

موضوع دیگری که پس از معرفی ریمیک برای طرفداران سوال برانگیز بود، به سیستم World Tendency بازی برمی‌گردد. در نسخه اصلی دیمنز سولز، اعمال شما بر روی وضعیت دنیای بازی تأثیر می‌گذارد. با تغییر وضعیت روشنایی یا تاریکی دنیای بازی، اتفاقات مشخص و از قبل تعیین شده‌ای در طول بازی رخ می‌دهند. در حالت آنلاین نیز اقدامات بازیکنان حاضر بر روی این موضوع تأثیرگذار است که می‌تواند بازی را غیرقابل پیشبینی کند.

طبق صحبت‌های کارگردان بازی، سیستم World Tendency و کارکرد آن بجز یک تغییر کوچک، در ریمیک دست‌نخورده باقی مانده است. این تغییر کوچک، به رابط کاربری بازی مربوط می‌شود که وضعیت فعلی دنیای بازی را به‌طور دقیق‌تر به بازیکنان نشان می‌دهد.

مبارزه Old Monk نیز که در آن یک بازیکن به عنوان باس در بازی بازیکنی دیگر احضار می‌شود، به‌همان شکلی که طرفداران نسخه اوریجینال به‌یاد دارند خواهد بود. همچنین تأیید شده که ریمیک Demon’s Souls شامل انتخاب درجه سختی نخواهد بود. کارگردان بازی به وفاداری به نسخه اوریجینال تأکید دارد و چالش دیمنز سولز را چالشی منصفانه می‌داند. او در این مورد می‌گوید: “همه چیز به یادگیری پترن دشمنان و محیط‌ها باز می‌گردد، اینکه در مبارزات بدانید چه زمانی خود را با سیستم ریسک و پاداش بازی به چالش بکشید و چه زمانی حمله و چه زمانی عقب‌نشینی و دفاع کنید.”

طبیعتا یکی از مشکلاتی که در نسخه ریمیک رفع می‌شود باگ‌های فنی بازی است. در نسخه اوریجینال بازیکنان قادر بودند تا در جاهای خاصی از بازی مانند پشت درب مه‌آلود باس فایت‌ها یا پشت حصارها، به دشمنان ضربه وارد کنند. با اینکه این باگ‌ها در ریمیک قابل اجرا نخواهند بود، اما جالب است بدانید که بلوپوینت عنوان کرده تعدادی از باگ‌های کم‌اهمیت خنده‌دار بازی و برخی از تناقضات در دیزاین گیمپلی به‌شکل درستی نگه داشته می‌شوند.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. [QUOTE=”reza51, post: 4901346, member: 155008″]
    میشه تو بازی هایی مثل bloodborne یا demons souls برای کسایی که هاردکور گیمر نیستند، درجه سختی رو پایین آورد؟
    [/QUOTE]
    چنین گزینه ای وجود نداره، اما واقعا بخش بزرگی از لذت این بازی ها روند یادگیریشون هست. 😀 اگه هم اولین بارتون هست که قراره این نوع بازیارو تجربه کنید، همچنان میتونید نهایت لذت رو ازش ببرید البته باید وقت بذارید روش و به قول معروف هرچی بیشتر تو اینجور بازیا زمان بذارید، بیشتر ازش تحویل میگیرید. بخشی از آیتم ویدئویی به نقل از کارگردان بازی:
    [QUOTE] همچنین تأیید شده که ریمیک Demon’s Souls شامل انتخاب درجه سختی نخواهد بود. کارگردان بازی به وفاداری به نسخه اوریجینال تأکید دارد و چالش دیمنز سولز را چالشی منصفانه می‌داند. او در این مورد می‌گوید: “همه چیز به یادگیری پترن دشمنان و محیط‌ها باز می‌گردد، اینکه در مبارزات بدانید چه زمانی خود را با سیستم ریسک و پاداش بازی به چالش بکشید و چه زمانی حمله و چه زمانی عقب‌نشینی و دفاع کنید.” [/QUOTE]

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا