رونمایی بازی Elden Ring یکی از اتفاقات مهم و قابل توجه E3 2019 بود. استودیوی From Software این عنوان موردانتظار را با یک تیزر مرموز و کوتاه در رویداد مذکور معرفی کرد و پس آن، بهشکل عجیبی در سکوت سنگین خبری فرو رفت. اما بعد از 2 سال، اکنون این سکوت با یک تریلر جذاب و میخکوبکننده شکسته شده و فرام سافتور و هیدتاکا میازاکی اطلاعات گستردهای را از آی پی جدید خود، الدن رینگ منتشر کرده است. در این بخش قصد داریم تا اطلاعات مهمی که تاکنون از بازی منتشر شده را مرور کنیم. با ما همراه شوید.
برای مشاهده آیتم ویدیویی بازی در یوتوب کلیک کنید
داستان و شخصیتها
جدیدترین حماسه دارک فانتزی هیدتاکا میازاکی و جرج آر آر مارتین در سرزمینهایی بهنام The Lands Between جریان دارد. در این سرزمین که توسط ملکه جاودان، ماریکا حکمرانی میشود، درختی بهنام Erdtree وجود دارد که تمام افراد بزرگ و کوچک آنجا توسط آن مورد تقدیس و رحمت قرار گرفتهاند. اثر این درخت را میتوان در قالب نور طلایی رنگ در چشم افراد دید. منشأ تمام قدرتهای این درخت که بی شباهت به درخت جهانی اساطیر نورس نیست، حلقه کهن یا همان الدن رینگ است. الدن رینگ طی وقایع نامعلومی شکسته شده و 6 فرزند ملکه ماریکا که همه آنها نیمه خدا هستند، قطعات ریز حلقه را جمعآوری کردهاند. این قطعات با نام Great Runes شناخته میشوند.
قدرتهای نهفته شده در قطعات ریز الدن رینگ، تمام این 6 فرزند که فعلا هویتشان نامعلوم است را به جنون و دیوانگی میرساند. این موضوع جنگی بهنام The Shattering را بههمراه دارد که دنیای بازی را به شرایط فعلی که در تریلر میبینیم، در آورده است. پس از رخ دادن این اتفاقات، بازیکن که پیش از این از Lands Between تبعید شده بود، به این سرزمین باز میگردد و اینجاست که سفر شما در بازی آغاز میشود. شما باید معنای بازگشت خود به این سرزمین را پیدا کنید و به الدن لورد تبدیل شوید.
بر خلاف Sekiro: Shadows Die Twice که بازیکن را در نقش یک شخصیت مشخص و غیرقابل تغییر قرار میداد، در Elden Ring شما از ابتدا شخصیت خود را خلق خواهید کرد. بازی از این جهت رویکردی شبیه به عناوین سری دارک سولز و بلادبورن دارد و اینجا بجای Undead و Ashen One (در سری دارک سولز) یا شکارچی (در بلادبورن)، شما یک Tarnished هستید. Tarnished در لغت بهمعنای چیزیست که لکهدار دار شده و یا شخصی که عزت، احترام و ارزش خود را از دست داده است. به گفته میازاکی، تارنیشد در دنیای الدن رینگ به افرادی گفته میشود که از سرزمینهای بینابین طرد شده و مرحمت درخت Edtree و الدن رینگ را از دست دادهاند. همانطور که گفته شد، «تارنیشدها» پس از مدتها، با شکسته شدن الدن رینگ و وقوع یک جنگ بزرگ به سرزمینهای بینابین باز میگردند و شما یکی آنها هستید. البته سازندگان تأیید کردهاند که شخصیتهای مختلفی را با انگیزههای متفاوت در جهان بازی خواهید یافت که آنها نیز به دلایلی به این سرزمین بازگشتهاند.
تمام چیزی که شنیدید، پیشزمینه داستانی بود که جرج آر آر مارتین، خالق افسانهای مجموعه «نغمه یخ و آتش» برای فرام سافتور نوشته است. او میگوید که نقشش سالها پیش در خلق بازی بهاتمام رسیده و پس از نوشتن یک پیشزمینه نسبتا با جزئیات از یونیورس و شخصیتها، فرام سافتور ادامه کار را پیش برده. میازاکی نیز در مصاحبههای خود اشاره میکند که جهان Elden Ring بدون حضور مارتین، بههیچ عنوان نمیتوانست بهشکلی که امروز میبینیم وجود داشته باشد.
جهان بازی
الدن رینگ را میتوان بهعنوان تکامل و جهش بزرگ بعدی سری سولز در نظر گرفت. شاید اولین چیزی که در رونمایی گیمپلی بازی توجهات را جلب کند، مقیاس عظیمتر Elden Ring نسبت به تمامی عناوین خلق شده پیشین فرام سافتور باشد. پلیر اینبار در قالب یک بازی اپن ورلد، امکان گشت و گذار با یک اسب در محیطهای باز را دارد. در شرایطهای خاص، برخی مبارزات را بر روی این اسب انجام خواهید داد. اما تأکید شده که بهطور کلی اسب سواری برای کاوش در محیطهای بازی اضافه شده است.
جهان بازی از 6 منطقه بزرگ تشکیل شده و هر کدام از آنها تحت سلطه نیمه خدایانی که قطعات الدن رینگ را در اختیار دارند، قرار گرفته است. آنها در حقیقت باسهای اصلی بازی هستند و توسط مارتین نوشته شدهاند. بازیکنان پس از طی کردن بخشی از بازی، به یک هاب اصلی دسترسی خواهند داشت که این 6 منطقه بزرگ را به یکدیگر متصل میکند. علاوه بر محیطهای باز، سیاه چالهای بزرگ و کوچک متعددی در گوشه و کنار نقشه پخش شدهاند و قابل کاوشند. هر منطقه یک سیاه چال بزرگ دارد که سازندگان آن را لگاسی مینامند. در هنگام ورود به سیاه چالها، امکان سوار شدن بر روی اسب خود را نخواهید داشت. دژها، کمپها و غارهای زیادی نیز برای پیدا کردن آیتمهای ارزشمند وجود دارند.
هر چند از لحظه ابتدایی بازی به تمام 6 محیط بزرگ دسترسی ندارید، اما سازندگان سعی کردهاند تا تمرکز ویژهای بر روی آزادی عمل داشته باشند. گفته شده ترتیب پیشروی کردن در بین این 6 محیط و یا نحوه جلو بردن آنها، آزادی زیادی را به بازیکن خواهد داد. بازی همچنین دارای چندین پایان مختلف بوده که راههای رسیدن به آنها، متنوعتر و بیشتر از همیشه هستند.
میازاکی در مورد این سوال که آیا محیط الدن رینگ شبیه به The Witcher 3 پر از علامت سوال خواهد بود و یا همانند Shadow of the Colossus یک علامت واضح بازیکن را به سمت مقصدش راهنمایی خواهد کرد، پاسخ جالبی میدهد. او با لبخند ذکر میکند که طراحی اپن ورلد Elden Ring به هیچکدام از دو بازی نامبرده شباهت ندارد و نمیتواند بگوید به کدام یک نزدیکتر است. اما او معتقد است که جهان بازی دارای شخصیت خود بوده و صرفا یک محیط توخالی برای جابجایی نخواهد بود. به گفته او، بازیکن موارد تهدید آمیز و خطرناکی را در جای جای بازی پیدا میکنند. البته که مسیر اصلی بازی برای شما مشخص و قابل فهم خواهد بود. قابلیت فست ترول برای جابجایی در مسیرهای طولانی وجود دارد، اما میازاکی به شما پیشنهاد میکند تا خود به کاوش و جستوجوی دنیای بازی بپردازید.
الدن رینگ دارای یک نقشه است که جزئیات آن هنوز بهطور دقیق مشخص نیست. اما میدانیم که نقشه بازی بجای پر شدن از علامت سوال، به شما اجازه میدهد تا بر روی نقاطی که نظرتان را جلب کرده علامت قرار دهید و به سمت آن بروید.
چرخه شبانهروزی و آب و هوای داینامیک که پیش این شایعاتی در مورد آنها وجود داشت، اکنون رسما تأیید شدهاند اما در بخش گیمپلی بیشتر به این موضوع میپردازیم.
گیمپلی و مبارزات
مبارزات الدن رینگ شباهت زیادی به سری سولز خواهد داشت، اما این بدین معنی نیست که تغییرات و ویژگیهای جدیدی را در آن نخواهیم دید. یکی از این تغییرات، این است که نوار استامینا (Stamina) اکنون تأثیر کمتری بر روی تجربه کلی شما خواهد گذاشت. همچنین اینبار بازیکنان همانند سکیرو، امکان پریدن را دارند که به جاخالی دادن از ضربات دشمنان کمک میکند. البته استفاده از پرش در کاوش محیط نیز مؤثر واقع میشود.
علاوه بر این، امکان نشسته راه رفتن و قایم شدن در میان گیاهان و علفهای بلند را خواهید داشت تا با بهرهگیری از مخفی کاری، اوضاع را به نفع خود تغییر دهید. بهلطف چرخه شبانهروزی، اکنون میتوانید در شب و هنگامی که هوا تاریکتر است، با استفاده از مخفیکاری کار دشمنان را بسازید. البته همانطور که دشمنان در تاریکی دید کمتری خواهند داشت، این تاریکی بر روی دید شما نیز تأثیر میگذارد و پیدا کردن دشمنان در هنگام شب کمی سختتر خواهد بود. با این وجود میازاکی تأکید میکند که مخفیکاری بازی سیستم سادهای دارد. نکته قابل توجه دیگر در خصوص چرخه شبانهروزی این است که به هنگام شب، دشمنان خاصیی در جهان بازی پرسه میزنند که در روز آنها را نخواهید دید.
ویژگی جدیدی که قرار است به مبارزات اضافه شود، سیستم احضار یا همان Summon کردن ارواح دشمنانی است که در طول بازی شکست دادهاید. این ارواح در شکلهای گوناگونی به یاری شما میآیند. برای مثال، نوعی از آنها در کنار شما مستقیما به مبارزه با دشمنان میپردازد و یا نوعی دیگر، پس از احضار شدن با استفاده از تیر و کمان خود به شما کمک میکند. پلیر حتی میتواند در هنگام مخفی شدن، با احضار کردن برخی ارواح دشمنان را به دام بیاندازد و از پشت به آنها حمله کند. همچنین این امکان را دارید تا قابلیتهای هر کدام از این ارواح که با استایل گیمپلی شما همخوانی بیشتری دارد را آپگرید کنید.
مورد دیگری که در مبارزات تفاوت بزرگی را ایجاد خواهد کرد، اسکیلها هستند. میازاکی وعده میدهد چیزی حدود 100 اسکیل مختلف برای سلاحها وجود دارند که برخی از آنها را میتوانیم در تریلر گیمپلی مشاهده کنیم. اما نکته جالب اینجاست اکثر اسکیلها اینبار به یک سلاح خاص محدود نیستند. برای مثال، اگر قصد دارید یک اسکیل خاص را بر روی سلاحهای مختلفی امتحان کنید، بازی اجازه اینکار را به شما میدهد. میازاکی معتقد است با توجه به این مسئله، بیلدهای مختلفی که بازیکنان برای شخصیتهای خود خواهند ساخت، غنیتر و متنوعتر از همیشه خواهند بود.
به گفته میازاکی، روی هم رفته وجود داشتن چنین آپشنهایی باعث میشود تا الدن رینگ از بازیهایی مانند بلادبورن و سکیرو آسانتر باشد. البته او تأکید میکند لحظات پر استرسی که همه ما در هنگام بازی کردن عناوین فرام سافتور تجربه کردهایم، همچنان وجود دارند و حاضر هستند. همچنین باید اشاره کرد که تمام موارد گفته شده تنها با خریدن آنها از NPCهای بازی بهدست نمیآیند. در کنار سلاحها، آرمورها و جادوهای جدید، مواردی مانند اسکیلها و سامونها که به آن اشاره شد نیز غالبا در گوشه و کنار نقشه پراکنده شدهاند و باید آنها را پیدا کنید. سازندگان برای لذتبخشتر شدن جستوجو در محیط، مقدار فال دمیج شدن را کاهش دادهاند و همچنین گفتهاند که بهطور کلی بازیکنان فال دمیجهای غیر منصفانه را تجربه نخواهند کرد.
نکته مهم دیگری که به آن اشاره شده، قابلیت ساخت و ساز یا همان کرفتینگ است. هر چند هنوز جزئیات دقیق و خاصی از این ویژگی اعلام نشده، اما سازندگان تأیید کردهاند که در هنگام سفر و جابجایی امکان کرفتینگ را خواهید داشت. بسیاری از متریالهایی که در گوشه و کنار محیطها پیدا میکنید، برای ساخت و ساز آیتمهای هیلینگ (Healing item) هستند؛ چرا که با توجه به وسعت بازی و این موضوع که ممکن است برای مدتی طولانی مشغول مبارزه باشید، آیتمهای هیلینگ اهمیت بسیار زیادی دارند.
کواپ و آنلاین
ویژگی کواپ نیز پس از غیبت در سکیرو، اینبار به الدن رینگ باز میگردد. همانند آنچه که در بازیهای قبلی فرام سافتور دیده بودیم، اینجا نیز میتوانید با دوستان خود به کاوش در محیط بپردازید، دشمنان و باسها را با یکدیگر شکست دهید و در نقاط مختلف دنیای Lands Between، نوشته و نامه بگذارید. البته امکان اسب سواری در هنگام تجربه بازی بهصورت کواپ وجود ندارد. سقف تعداد بازیکنانی که میتوانند در کنار یکدیگر بهصورت کواپ بازی کنند، 4 نفر است. همچنین وجود PvP (پلیر در مقابل پلیر) نیز تأیید شده و سازندگان در تلاشند تا این بخش را بهگونهای طراحی کنند که کمتر از همیشه اذیتکننده باشد.
اما ویژگی جدیدی که اینبار به بخش آنلاین اضافه شده، این است که اکنون بازیکنان میتوانند گروهی را برای خود تشکیل دهند. نحوه کارکرد این ویژگی به این صورت است که گروهی از افراد پسوردی را برای خود تنظیم میکنند. پس از آن، تنها افرادی که آن پسورد را در تنظیمات ثبت کردهاند میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، بهصورت کواپ بازی کنند و یا نامههای هم را ببینند. همچنین تعداد افرادی که میتوانند از یک پسورد استفاده کنند بدون محدودیت است. با توجه به اینکه کامیونیتیهای بزرگ و کوچک زیادی برای بخش آنلاین بازیهای فرام سافتور وجود دارد، وجود این ویژگی منطقی و مناسب بهنظر میرسد.
تاریخ عرضه و پلتفرمها
فرام سافتور و باندای نامکو بالاخره از تاریخ عرضه Elden Ring نیز رونمایی کردهاند و این عنوان در 21 ژانویه (1 بهمن 1400) منتشر خواهد شد. میازاکی در مصاحبههای خود گفته که نسبت به زمان عرضه بازی اطمینان دارد و تیم سازنده سخت در تلاش است تا آخرین بخشهای روند توسعه را بهاتمام برساند.
پلتفرمهای مقصد بازی هم همانطور که انتظار میرفت، رایانههای شخصی، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس/اس هستند. خوشبختانه تأیید شده که الدن رینگ از قابلیت آپگرید رایگان به کنسولهای نسل بعدی بهره میبرد؛ بنابراین در صورت خرید نسخه نسل هشتمی نیاز نیست مجددا هزینهای را بپردازید. البته هنوز جزئیات خاصی از نحوه اجرای ورژن نسل نهمی بازی اعلام نشده است.
کلی فیچر جدید داره این الدن رینگ امیدوارم چیز خوبی بشه. هرچند که میازاکی بزرگ بعیده بازی بی کیفیتی بسازه
من کلا اعصاب بازی های میازاکی رو به خاطر سختی زیاد ندارم. اما میخوره چیز جالبی باشه
استاد میازاکی داره میاد که بازم اعصاب و بترکونه :)))
بعد از سکیرو ببینیم میازاکی این سری چه چیزی برامون پخته. به شدت منتظرم. خوبیش اینه که برای نسل هشتم هم میاد تا مایی که هنوز کنسول نسل نهمی نداریم حالشو ببریم
به شدت منتظر کار جدید میازاکی ام من