از دیرباز، طرفداران بازیهای فوتبالی در سراسر جهان با اشتیاق و عطشی فراوان منتظر رونمایی از بازیهای محبوب خود بوده تا ببینند توسعهدهندگان چه نوآوریهایی را به نسخههای جدید این بازیها اضافه کرده و چه تجربه تازه ای را برای آنها به ارمغان آوردهاند. البته در سالهای اخیر، با توجه به افت محسوس در کیفیت بازیهای فوتبالی، این اشتیاق تا حدی کاهش یافته و اثرات منفی این افول کاملا حس میشود. با این حال، عادت و جذابیت وصف ناپذیر دنیای فوتبال همچنان گیمرهای فوتبالی را به انتظار نسخههای جدید بازیهای محبوبشان وا میدارد. این انتظار در نهایت با معرفی بازی EA SPORTS FC 25 از سوی کمپانی Electronic Arts به پایان رسید. در این گزارش، تمرکز اصلی ما بر معرفی ویژگیهای تاکتیکی جدیدی به نام FC IQ خواهد بود. همچنین، درباره بازطراحی سیستم پاسدهی در بازی، خطای حرفهای، فناوری انیمیشن سازی حرکتی بدن به نام AI Mimic، مد جدیدی به نام راش، پیشرفتها در زمینه جلوههای بصری، و در نهایت مشکلات انیمیشنهای پا به توپ توضیحاتی ارائه خواهیم داد.
آیتم ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید
ویژگی تاکتیکی پیشرفته ای به نام FC IQ
همانطور که از نسخه FIFA 22 تاکنون شاهد تکامل HyperMotion بودیم، امسال همه چیز در مورد HyperMotion IQ است که هسته اصلی موتور پردازش تعبیه شده پشت ویژگی جدید تاکتیکی به نام FC IQ را تأمین میکند. اولین مورد از این ویژگیهای جدید که طراحان بخش گیمپلی بازی در مورد آن هیجان زده هستند، FC IQ است. این سیستم بازنگری کاملی از تاکتیکهای اساسی را که رفتار بازیکنان شما را در زمین کنترل میکند، ارائه میدهد و هدف آن ارائه سطح جدیدی از انعطاف پذیری تاکتیکی برای EA Sports FC 25 است. به بیان سادهتر، FC IQ یک بازسازی کامل از سیستم تاکتیکی است که هدف آن ارائه واقعیترین تجربه تاکنون است. در حالی که طی سالهای گذشته تغییرات شاید نه چندان عمیقی در سیستم تاکتیکی سری EA FC صورت گرفته، FC IQ به عنوان یک بازسازی بنیادین در بخش تاکتیکی از اهمیت زیادی برخوردار است. ترکیب این ویژگی تاکتیکی با HyperMotion V و Play Styles میتواند منجر به تحقق یک گیمپلی عمیقتر و تاکتیکیتر شود.
اولین ویژگی جدید EA Sports FC 25 بازنگری کامل در بخش تاکتیکهای بازی به کمک هوش مصنوعی (FC IQ) است. سازندگان ادعا میکنند که میخواهند بازیکنان نحوه بازی تیم خود را به طور دقیق بر اساس دستورات مربی باشگاه تعیین کنند. در واقع، FC IQ تکمیلکننده فناوریهای معرفی شده قبلی مانند HyperMotion V و Play Styles است و این سیستم بر سه رکن اصلی استوار است:
رکن اول، تاکتیکهای تیمی (Team Tactics): این بخش سبک بازی تیمها را با دقت بیشتری شبیه سازی کرده و باعث تنوع سبک بازی بازیکنان در هر بازی میشود. جایگذاری و انتخاب پست بازیکنان در FC دیگر فقط به کار بردن بهترین بازیکن در یک پست ثابت نیست؛ بلکه در مورد قرار دادن بازیکن مناسب برای سیستمی است که میخواهید آن را به درستی اجرا کنید. با FC IQ، تاکتیکهای تیم در تمامی مناطق زمین مدرن شده و هم تیمیهای شما چه در زمانی که توپ را در اختیار دارند و چه در زمانی که بدون توپ هستند، در زمین باهوشتر عمل میکنند. چیزی که تیم توسعه دهنده را هیجان زده کرده این است که FC IQ میتواند از تاکتیکهای مربیان بزرگ دنیای فوتبال استفاده کند و به راحتی آنها را در زمین شبیه سازی کند. به عنوان مثال، به جای یک سیستم 2-4-4 که یک تاکتیک سنتی و ایستا به نظر میرسد، میتوانید تاکتیکهای تیم خود را به شیوه ای روانتر و منظمتر تنظیم کنید و از یک تاکتیک داینامیک استفاده کنید؛ مثلاً در زمان حمله، از سیستم 3-4-4 به سیستم 1-2-3-4 سوئیچ کنید؛ چیزی نزدیک به تاکتیکی که تحت نظر سرمربی کارلو آنچلوتی در رئال مادرید مورد بهرهبرداری قرار میگرفت.
رکن دوم، نقشهای بازیکنان (Player Roles): این ویژگی با بیش از ۵۰ نقش جدید، رفتار بازیکنان در حالت بازی بدون توپ را هدایت میکند. تیم توسعهدهنده در زمان توسعه متوجه شد که ویژگی Team Tactics به تنهایی جوابگوی شبیهسازی عمیق تاکتیکی در بازی نیست و نمیتوانند فقط به همین یک ویژگی در FC IQ بسنده کنند. بنابراین، ویژگی Player Roles در دستور کار قرار گرفت. آنها یک مدل از هوش مصنوعی ساختند تا به شناسایی نقشهای منحصر به فرد بازیکنان در EA FC کمک کند. انتخاب نقشهای جدید به بازیکنان به این معنی است که میتوانید به بازیکنان در زمین بر اساس تواناییهایشان چندین نقش بدهید؛ در بازی، چندین نقش پایهای وجود دارد و هر بازیکن علاوه بر نقش پایه، یک رُلپلاس (+Role) هم دارد که نشاندهنده مهارت خاص اوست. بازیکنان سطح جهانی همچنین میتوانند رُلپلاس-پلاس (++Role) داشته باشند و چنین بازیکنانی توانایی بازی در پستهای غیر تخصصی را دارند. این بدین معناست که تعیین نقش مناسب که متناسب با بازیکن و استراتژی تیمی شما باشد، بر عهده شماست.
برای این که متوجه شوید تیم شما چگونه بازی خواهد کرد، میتوانید نقشهای فعالیت بازیکنان خود و توضیحات دقیق نقش هر بازیکن و خلاصهای از وضعیت تاکتیک تیمی خود را به صورت پویا و چینش تیمی خود را در بازی با توپ و بدون توپ در منوی جدید مشاهده کنید. در صورت نیاز، هوش مصنوعی پیشنهادات تاکتیکی متنوعی بر اساس روند مسابقه به شما ارائه میکند.
رکن سوم، تاکتیکهای هوشمند (Smart Tactics): این بخش بر اساس جریان بازی، پیشنهادات لحظهای ارائه میدهد و حتی میتواند در مورد تغییرات تاکتیکی شما نظر کارشناسی دهد. همچنین، میتوانید تاکتیکها و استراتژیهای خود را با استفاده از D-PAD تغییر دهید و تاکتیکهای شخصی و مورد علاقه خود را با دوستان دیگر با استفاده از یک کد خاص تاکتیکی به اشتراک بگذارید.
توماس کالِفی (Thomas Caleffi) از طراحان بخش گیمپلی سری EA FC، اضافه کردن ویژگی FC IQ را یکی از مهمترین عناصر تعبیه شده در هسته گیمپلی بازی عنوان کرده است. این ایده در ابتدا با مخالفت ضِمنی مدیران رده بالای EA FC روبرو بود، اما کالِفی توانست این ایده را از روی کاغذ به فعل تبدیل کند. FC IQ ایدهای است که کالِفی از بازی “فوتبال شبیهساز مدیریتی” به نام Football Manager الگوبرداری کرده است. باید دید آیا FC IQ در عمل میتواند تاثیرات مثبتی بر گیمپلی بازی داشته باشد یا خیر. فعلا روی کاغذ همه چیز امیدوارکننده به نظر میرسد.
بازی طراحی در دقت پاسها در FC 25
طراحان بخش گیمپلی در FC25 مکانیزمهای دقت پاس (Passing Accuracy) را باز طراحی کردهاند. این سیستم جدید به گونهای طراحی شده که چالشهایی که بازیکن در هنگام یک پِرِس سنگین و در زوایا و موقعیتهای دشوار مختلف فوتبال واقعی در زمان پاس دادن با آن مواجه میشود را شبیه سازی و منعکس کند. گیمرها حالا بیشتر متوجه خواهند شد که کیفیت پاسها اکنون بیشتر مبتنی بر شخصیت بازیکنان درون زمین است و معنای آن این است که مهارتها و ویژگیهای بازیکنی که کنترل میکنید، تاثیر بیشتری بر نتیجه پاس خواهد داشت. این تغییرات همچنین تضمین میکند که تصمیمهای هوشمندانه ای که در زمان پاس دادن میگیرید، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.
ویژگی جدیدی به نام خطای حرفهای در FC 25
یکی دیگر از ویژگیهای جدید در FC 25 مکانیزم جدیدی به نام خطای حرفهای (Professional Foul) است. شرح آن بدین صورت است که زمانی که یک بازیکن با توجه به روند جریان بازی، موقعیت تیم خود را در خطر میبیند، با یک خطای حرفهای بازیکن حریف را از کار میاندازد تا بتواند یک ضدحمله و یا یک موقعیت خطرناک را خنثی کند. البته مانند فوتبال واقعی، این نوع خطاها یک کارت زرد به همراه خواهد داشت و تکرار مکرر چنین خطاهایی میتواند منجر به دریافت کارت قرمز شود. خطای حرفهای با زدن همزمان دکمه R1 و A یا X، بسته به اینکه از کنترلر ایکس باکس یا پلیاستیشن استفاده میکنید، قابل انجام است. لازم به ذکر است که تا زمانی که EA با سازمان بینالمللی فیفا قرارداد داشت، اجازه گنجاندن حرکات غیر ورزشی، آتشبازی در استادیومها و بازی ناجوانمردانه را در بازی نداشت. حالا که دیگر قراردادی مابین این دو سازمان وجود ندارد، EA میتواند چنین مواردی را به بازی اضافه کند.
به روز رسانی فناوری AI Mimic در FC 25
در نسخه FC24، فناوری جدیدی به نام AI Mimic رونمایی شده بود. کاربرد این فناوری این بود که AI Mimic دادههای حجمی واقعی فوتبالیستها را جمعآوری میکرد و از هوش مصنوعی پیشرفته برای بازآفرینی حرکات بدن منحصر به فرد به صورت زنده در بازی استفاده میکرد و باعث میشد تا “سبک دویدن مخصوص هر بازیکن” در بازی شبیهسازی شود و سبک دویدن “1373 نفر از بهترین فوتبالیستها” در بازی بازآفرینی شود. نکته اصلی این بود که این ضبط حرکت در نسخه FC24 از نیمتنه به بالا اسکن شده بود. اما حالا در FC25، فناوری AI Mimic به روز رسانی شده و توسعهدهندگان میتوانند سبک دویدن مخصوص هر بازیکن را با حرکات تمام بدن که شامل حرکات بالا تنه و پایین تنه میشود (Full Body Mimic) ضبط کنند. به گفته EA، از نسخه به روز رسانی شده AI Mimic برای اسکن 1847 بازیکن، از جمله 200 بازیکن از لیگهای مختلف زنان برای بهبود کلیات بصری گیمپلی و آوردن سطح جدیدی از واقعگرایی به FC25 استفاده خواهد شد.
وعده بهبود انیمیشن های پا به توپ و چرخش های بازیکنان در FC 25
در این سالهای اخیر، انیمیشنهای بیکیفیت پا به توپ، چرخشهای مصنوعی و بسیار سریع بازیکنان و همچنین مشکلات کاشت پا (Foot Planting) که منجر به لیز خوردن بازیکنان روی زمین میشد، تبدیل به یکی از مشکلات آزاردهنده سری EA FC شده بود و ضربه جبرانناپذیری به جریان گیمپلی بازی وارد کرده بود. حالا توسعهدهندگان قول برطرف کردن این مشکل را داده و اعلام کردهاند که انیمیشنهای باکیفیتتری جایگزین انیمیشنهای بیکیفیت شده، حرکات و چرخشهای بازیکنان نرمتر و واقعگرایانهتر شده و زمان پاسخگویی مناسب برای اجرای هر انیمیشنی اتخاذ گردیده است. باید دید آیا این گفتهها در نسخه نهایی حقیقت خواهند داشت یا فقط در حد یک شعار تبلیغاتی باقی خواهند ماند.
مد جدیدی به نام Rush
حالت ولتا دیگر در سری EA FC وجود ندارد و مُد جدیدی به نام راش (Rush) جایگزین آن شده است. در FC25، یک تجربه جدید 5 در مقابل 5 به نام Rush معرفی شده که به وضوح تمرکز بر روی گیمپلی سریع خواهد داشت و از لحاظ اصول فوتبال، اساسا با گیمپلی بازیهای معمولی (11v11) مطابقت دارد. اما سرعت آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته و اکثر صحنههای یک مسابقه راش در نزدیکی دروازهها به دلیل اندازه زمین کوچک اتفاق میافتد. ابعاد زمین راش تقریباً 63.7 در 46.6 متر است که تقریباً 41.5٪ مساحت یک زمین فوتبال سنتی 11 در 11 است. راش یک مُد مستقل نیست، بلکه در مُدهای Kick-Off، Career Mode، Ultimate Team و Clubs ادغام شده. همچنین قوانین اعمال شده در این مُد به سرگرمکنندهتر شدن آن کمک شایانی میکند؛ به جای کارت قرمز، کارتهای آبی با جریمه زمانی یک دقیقه وجود دارد و آفسایدها فقط در یک سوم پایانی زمین اعمال میشود. ضربات پنالتی در این مُد به صورت تقابل تک به تک بازیکن با دروازهبان است که از نحوه پنالتی زدن بازیکنان در لیگ MLS ایالات متحده در دهه 90 میلادی الگوبرداری شده و در بازی گنجانده شده است. در راش همه چیز سریعتر، خلاصهتر و سرگرمکنندهتر به نظر میرسد.
انتخاب دو حالت گرافیکی در بخش جلوههای بصری
به بخش جلوههای بصری میرسیم، جایی که در نسخه سال قبل کمترین میزان توجه و پیشرفت در بخش جلوههای بصری کاملا مشهود بود. اما در نسخه EA FC25 با توجه به وعدههای طراحان بخش گرافیکی، میتوانیم شاهد پیشرفتهای محسوسی نسبت به نسخه FC24 باشیم. روی کنسولهای نسل نهمی، بازی به کاربران اجازه میدهد بین دو حالت گرافیکی یکی را انتخاب کنند: حالت کیفیت (Quality Mode) یا رزولوشن (Performance Mode). در حالت کیفیت، رزولوشن بازی به صورت 4K-UpScaled و 60 فرم پردازش میشود و تکنیک انسداد محیطی با ردیابی پرتوی (Ray Traced Ambient Occlusion) به بازی اضافه شده است. همچنین برخلاف نسخه سال قبل، از نمای گیمپلی فناوری فیزیک پارچه (Gpu Cloth) روشن بوده و میتوانید تکان خوردن پیراهن و شورت ورزشی بازیکنان را از این نما مشاهده کنید. همچنین افکت گرافیکی Self Shadowing که در زمینه سایهزنی خودکار لحظهای کارایی بسیار بالایی دارد، به ویژگیهای بصری اضافه شده است. افکتهای دیگری همانند نورپردازی محیطی (Rim Lighting)، نورپردازی موضعی (Local Exposure) و در نهایت چاله و گودالهایی که به صورت سهبعدی بر روی زمین چمن بازی پردازش میشوند، میتوانند در این حالت گرافیکی مشاهده شوند. اما در حالت رزولوشن، از نمای گیمپلی فقط شاهد تکان خوردن پارچه روی لباسها هستید و نورپردازی بازی به صورت استاتیک و در قسمتهایی به صورت داینامیک (پویا) رندر خواهد شد و رزولوشن 4K به صورت واقعی (Native) و 60 فرم بر ثانیه در اختیار کاربران قرار میگیرد. با توجه به ویژگیهایی که به آن اشاره شد، حداقل روی کاغذ در زمینه جلوههای بصری میتوانیم نسبت به سال گذشته امیدواری بیشتری داشته باشیم. اما با تمامی این اوصاف، باید منتظر نسخه نهایی باشیم تا ببینیم در عمل خروجی کار به چه صورت خواهد بود.
ویژگی پلی استایل در نسخه FC24 برای تیم توسعهدهنده دستاورد بزرگی بود و این ویژگی از سوی طرفداران با بازخوردهای بسیار خوبی مواجه شد. حالا در FC25، توسعهدهندگان در حال گنجاندن 6 ویژگی جدید پلی استایل برای بهتر جلوه کردن شخصیت و عملکرد دروازهبانها هستند. بخشی از ویژگی های جدید در FC 25 به شما توضیحاتی داده شد؛ اما تیم توسعه برای رونمایی کاملتر آنها در آینده ای نزدیک بسیار هیجانزده است؛ از جمله خطاهای عمد (حرفهای)، اسکیل مووهای جدید، پیشرفتهای بزرگ در بخش جلوههای بصری، بازآفرینی ضبط حرکات کل بدن (Full Body Mimic) بازیکنان با استفاده از فناوری هوش مصنوعی AI Mimic و همینطور پیشرفت در سیستم جدید شبیهسازی فیزیک پارچه که منجر به واقعگرایانهتر شدن حرکات لباس و شورت ورزشی بازیکنان شده است. همچنین، اضافه کردن ویژگیهای جدید به بخش کریر مود و التیمیت تیم که تیم توسعهدهنده به زودی از آنها پرده برداری خواهد کرد. ما در آینده نزدیک با گزارش اخباری از مدهای کریر مود و التیمیت تیم با شما دیداری دوباره خواهیم داشت.