استودیو Techland و بازی Dead Island در گوشهای از ذهن من همیشه به عنوان یکی از ضعیفترین عناوین از لحاظ تکنیکی به شمار میروند. این سری به قدری دارای مشکلات تکنیکی و باگهای فراوانی بود که حتی در زمان معرفی شماره اول Dying Light منتظر عرضه یک عنوان ناقص دیگر از این استودیو بودم ولی نتیجه کار، عنوانی متفاوت و حداقل کم نقص از لحاظ تکنیکی بود. هر چند در نهایت روند نسبتا تکراری و داستانی ضعیف نتوانست آن را تبدیل به یکی از عناوین مورد علاقهام کند، اما به نظر میرسد وضعیت شماره دوم به کل متفاوت است. از همین حالا بگویم بعد از پایان یافتن نمایش بازی Dying Light 2 شگفت زده شده بودم. چگونه ممکن است استودیو Techland چنین عنوانی را ساخته باشد؟ در ادامه با سفر من به غرفه Techland در E3 و نمایش عنوان Dying Light 2 همراه باشید.
نمایش Dying Light 2 پشت درهای بسته انجام میشد. درست در کنار غرفه سایبرپانک که آن هم دست بر قضا نمایش عمومی نداشت. در ابتدا یکی از تهیه کنندگان بازی اطلاعاتی را در خصوص عنوان Dying Light 2 برای ما به اشتراک گذاشت. این بازی ادامهای مجزا نسبت به شماره اول خواهد بود و شاهد داستان، شخصیت و شهر جدیدی خواهیم بود و وقایع آن پانزده سال بعد از شماره اول به وقوع میپیوندد. بازی در غرب جریان خواهد داشت، سرزمینی که چهار برابر شهر نسخه اول وسعت دارد و دارای موجودات و زامبیهای وحشیتری است. شهر جدید از هفت منطقه تشکیل شده که هر کدام از آنها دارای شرایط مختلفی خواهند بود.
اشاره کردم که یکی از نقاط ضعف شماره اول، داستان آن بود و انتظار میرفت در شماره دوم وضعیت این بخش بهبود یابد. خوشبختانه سازندگان اثر نویسندگی شماره دوم را به Chris Avellone سپردهاند. کسی که در کارنامهاش شاهکار هایی مثل شماره دوم فالوت، پری و Divinity: Original Sin II به چشم میخورد. پس بدیهی است که از لحاظ داستانی میتوانیم انتظار یک اثر قابل قبول را داشته باشیم. این دمو که به صورت زنده برای اصحاب رسانه پخش شد، یکی از مراحل اولیه بازی را شامل میشد. اولین نکتهای که در خصوص دایینگ لایت ۲ به چشم میخورد، حق انتخاب های فراوان بازیکن است. اصلا میخواهم در خصوص این حق انتخابها از کلمه انقلابی استفاده کنم. بله، عنوان زامبی محور دایینگ لایت انقلابی در خصوص حق انتخابها به پا کرده است!
از همان شروع ماموریت حق این را داشتیم تا به سراغ انجام ماموریت برویم یا با انجام آن مخالفت کنیم. نمایش E3 با به تصویر کشیدن تعداد زیادی NPC و یا همان بازماندگان شروع شد. قهرمان داستان با نام اِیدن با عبور از بین این شخصیتها، ماموریتی را تقبل کرد که باید به سراغ یک سرزمین دیگر میرفت و با بازکردن جریان آب، از وجود خشکسالی و کشته شدن بازماندگان جلوگیری میکرد. با شروع ماموریت، شاهد حمله گروه دیگری از بازماندگان بودیم که بعد از یک جنگ تمام عیار با انواع و اقسام سلاحهای سرد و گرم، شخصیتی که همراه ما بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و حالا این حق انتخاب را داشتیم تا به او کمک کنیم یا ماموریت را با دنبال کردن یکی از دشمنان ادامه دهیم.
شخصیت اصلی با انتخاب دنبال کردن ماموریت، رسما بخش پارکور و دنیای عظیم Dying Light 2 را به نمایش درآورد. در این فرار و گریز به دنبال ماشین، سازندگان اثر انیمیشنها و پارکور فوقالعاده پیشرفته شماره دوم را به نمایش گداشتند. حالا دیگر ساختمانی وجود نداشت که نتوان از آن بالا رفت. در این قسمت، میتوانیم از زامبیها برای پریدن، سر خوردن و حتی به عنوان سپر استفاده کنیم. به کمک چتر میتوانیم در بین ساختمانهای جا به جا شویم. گویا این همان ادامهای است که از عنوان میرورز ادج در بخش پارکور انتظار داشتیم.
بخش تعقیب و گریز به حدی جذاب بود که با تشویق حضار همراه شد. در این بین مشخص شد که زامبیهای Dying Light 2 بسیار باهوشتر عمل خواهند کرد و با تاریک شدن هوا، آنها هم وحشیتر میشوند. بالاخره شخصیت داستان موفق شد تا دشمنی که از دست او در حال فرار بود را گیر بیاندازد. باز هم حق انتخاب در جلوی ما قرار گرفت. میتوانستیم او را از بین ببریم یا از او برای ورود به پایگاه دشمن و بازکردن جریان آب استفاده کنیم. بدیهی بود که استفاده از او معقولتر به نظر برسد و با مخفی شدن در ماشینش وارد پایگاه دشمن شدیم. از این جا به بعد هدف رسیدن به محل لولههای آب و بازکردن دریچه بود. در حالی که ایدن در حال بالا رفتن از ساختمان برای ورود به محل مورد نظر بودیم، همان دشمنی که او را به پایگاه آورده بود، با لو دادن محل بازیکن باعث شد که لشکری از دشمنان از حضور بازیکن با خبر شوند. حال این جا حق این را داشتیم تا با تک تک آنها درگیر شده و یا با بازکردن جریان آب و فرار از محله جان سالم به در ببریم.
در این بین رییس پایگاه دشمن، قهرمان داستان را گیر میاندازد و به او در خصوص دسیسهای که پشت بازکردن جریان آب وجود دارد توضیح میدهد. او میگوید با بازکردن آب گروه جدیدی از بازماندگان به قدرت خواهند رسید و مناطق مختلفی را نابود خواهند کرد. حال دوباره ما این فرصت را داشتیم تا انتخاب کنیم. انتخاب بین بازکردن جریان آب و سیراب کردن گروهی از بازماندگان و یا قبول کردن حرف رییس دشمنان. در اینجا، بازکردن جریان آب انتخاب شد. با این اوصاف دوباره یک جنگ تمام عیار شکل میگیرد و در این بین سلاح های متفاوت بازی و شوتینگ فوقالعاده آن به نمایش در میآید. شما حتی قادر خواهید بود با تمام شدن تیر اسلحه، از آن به عنوان یک سلاح سرد استفاده کنید.
در نهایت اِیدن موفق میشود تا دشمنان را از بین برده و با بازکردن جریان آب، نمایش بازی هم به پایان میرسد. اما درست همین جاست که اثر تصمیم بازیکن نمایش داده میشود. با بازکردن جریان آب، همان طور که رییس دشمنان گفته بود، گروهی از بازماندگان به قدرت میرسند و دست به نابودی قسمتهایی از شهر میزنند. علاوه بر این قسمتی از شهر به زیر آب ميرود و قسمتی دیگر از شهر به دلیل کم آبی قابل دسترس میشود و گروه جدیدی از زامبیها به کمک آب به وجود میآیند. Dying Light 2 بر اساس انتخاب بازیکنان شکل خواهد گرفت.
سازندگان میگویند هر بازیکن تجربهای متفاوت از دایینگ لایت ۲ را با توجه به انتخابهایش تجربه خواهد کرد و آن طور که در نمایش دیدیم، واقعا همین طور است و قسمتی از نقشه فقط با یک انتخاب پدید آمد و قسمتی دیگر به طور کامل محو شد! گروهی از زامبیها فقط به خاطر انتخاب ما به وجود آمدند و گروهی از بازماندگان نابود گشتند. حتی این امکان وجود خواهد داشت تا همان ماموریت را در طول شب انجام داد و که ممکن است این انتخاب هم تصمیمهای در اختیار ما را عوض کند. البته این نکته هم وجود خواهد داشت که با تاریک شدن هوا زامبی ها به داخل شهر خواهند آمد و خطر بیشتری ما را تهدید خواهد کرد در حالی که در طول روز معمولا در داخل ساختمانها مخفی میشوند. در Dying Light 2 استفاده از وسایل نقلیه تنها برای بعضی از بخشها وجود خواهد داشت. بازی دارای چندین پایان مختلف خواهد بود و با تمام کردن آن تنها نیمی از ماجراها را خواهید دید. در آخر هم اشاره به بخش بصری اثر کنم که همانند دیگر بخشها، فوقالعاده و چشم نواز بود.
Dying Light 2 قطعا یکی از بهترین نمایشهای E3 امسال بود. عنوانی که از هر جهت توانسته مشکلات شماره اول را بر طرف سازد و با پیشرفت در تمام زمینهها و اجازه حق انتخاب به بازیکنان به عنوانی انقلابی تبدیل شود. برای خود من، دایینگلایت 2 بهترین ساختهای بود که در E3 امسال تجربه کردم و به شدت منتظر تجربه نسخه نهایی در بهار سال آینده هستم.