یک طراحی هنری جذاب، یک گیمپلی سریع و خشونتبار و یک نقش اصلی به نظر نیمه دیوانه! بازی Bloodroots در همین چند دقیقه کوتاهی که در دموی خود به نمایش گذاشته، برای من به یکی از مهمترین عناوین مورد انتظارم تبدیل شد. در جریان مراسم E3 2019 کد نسخه دموی بازی در اختیار بازیسنتر قرار داده شده بود و با عرضه عمومی این نسخه دمو، تصمیم گرفتیم تا بررسی کوتاهی از آن داشته باشیم.
مردی با ریش سیاه بلند که پوستین خاکستری رنگ یک گرگ را به تن دارد، در تاریکی مطلق در کنار آتش نشسته و در تنهایی خود به تأمل در احوال بشر فانی مشغول است. لحظاتی بعد مردی که پوستین گرگی سیاه رنگ به تن دارد، خرامان خرامان از پشت سر به مرد متفکر نزدیک شده و ناگهان با تبر خود را از پشت ضربهای بر گردن او فرود میآورد! ناگهان تاریکی از بین رفته و مرد متفکر خود را در جنگلی انبوه مییابد و تصمیم میگیرد تا از تفکر دست برداشته و به دنبال مرد سیاهپوش بگردد. از اینجا کنترل مرد متفکر در اختیار بازیکن قرار میگیرد.
Bloodroots از زاویه ایزومتریک داستان مرد متفکر، که سازندگان در موارد تبلیغاتی بازی از او با نام Mr. Wolf یاد میکنند، را روایت میکند. در ابتدای کار مشخص میشود که خبری از هیچ مکانیکهای پیچیده گیمپلی نیست و پریدن، برداشتن اشیا، حمله کردن و راه رفتن تنها ابزار شما در راه پیدا کردن فردیست که در تصویر ابتدایی به «آقای گرگ» حمله کرده بود. اما نه، یک مکانیک مهم دیگر هم وجود دارد: هر شیئی که در دنیای Bloodroots میبینید میتواند به عنوان اسلحه مورد استفاده قرار گیرد و همین مکانیک به ذهن ساده، در عمل تفاوتهای بزرگی در تجربه بازیکن ایجاد میکند.
در ابتدای کار با دست خالی از اسلحه و فقط با مشتهای آقای گرگ، به جنگ اولین دشمن خود میروید و احتمالاً همین جاست که میفهمید Bloodroots یک عنوان دیگرِ متأثر از مکتب Hotline Miami است و شما با اولین ضربه دشمنتان از پا در میآیید! راهکار اولیه، افزایش سرعت عمل و شکست دادن دشمن بدون ضربه خوردن است اما وقتی با دشمن سریعتری رو به رو میشوید که شمشیری در دست دارد، این راهکار به هیچ وجه جوابگو نیست پس بازی با چشمکزن نشان دادن برخی اجزای محیط به شما میفهماند که میتوانید با برداشتن آنها برای خود سلاحی موقتی دست و پا کنید و از اینجا دنیای تازهای به روی شما باز میشود. برداشتن تکه سنگی بزرگ، پرتاب کردن آن و ترکاندن سر دشمنان؟ البته. استفاده از نردبان به شکل پرههای هلیکوپتر و ناکار کردن چند دشمن؟ چرا که نه؟ و دهها مورد خلاقانه دیگر که بهتر است خود شما حین تجربه Bloodroots آنها را کشف کنید.
طراحی ظاهری Bloodroots یادآور انیمیشنهای سالهای نه چندان دور Genndy Tartakovsky است و به دلیل حس و حال اکشن خاص بازی، بیش از هر چیزی انیمیشن Samurai Jack در ذهن تداعی میکند با این تفاوت که میزان خشونتی که در اینجا شاهد هستیم بسیار بسیار بیشتر است و ریشه در همان مکتب Hotline Miami دارد. با توجه به ضرباهنگ سریع گیمپلی نیاز به موسیقی متنی احساس میشد که این حس و حال را دو چندان کند و خوشبختانه سازندگان در این بخش هم عملکرد بسیاری خوبی داشتهاند.
طبق وعده استودیوی Paper Cult، بازی Bloodroots در زمانی نامشخص در تابستان سال جاری منتشر خواهد و شما هم میتوانید با عضویت در خبرنامه بازی، کد استیم خود را دریافت کنید. به هیچ عنوان این تجربه کوتاه، ناب و خونبار را از دست ندهید.
تو این چند سال اخیر بازی های زیادی از Hotline Miami الهام گرفتن. از کاتانا زیرو گرفته تا ایپ اوت.
به علت اینکه با یک ضربه پروتاگونیست می میره، بازی باید شدیدا گیمپلی و کنترلش رو تقویت بده و به سطح خیلی بالایی ببره تا بازیکن با چندبار مردن از بازی خسته نشه و باز و باز بهش ادامه بده. امیدوارم که سازنده های بلادروتز بتونن اینکارو بکنن.
همچنین به استایل گرافیکیش یه مقدار جزئیات بیشتری بدن و از سادگی در بیاد، از لحاظ بصری چشم نواز میشه.
در مورد داستانش هم، فک نکنم با چیز کلیشه ای روبرو باشیم ولی از طرفی با چیز خاصی همه درگیر نیستیم. احتمالا چیز معمولی و در حد خودش خوبی باشه.
صفحه استیم BLoodroots:
https://store.steampowered.com/app/820540/Bloodroots/