معرفی بازی Red Dead Redemption 1

Red Dead Revolver، شوتر سوم شخص سال 2004 راک استار را نمی توان یکی از بازی های تأثیرگذار دهه قبل دانست چراکه آن بازی نتوانست تأثیر خاصی بر روی بازی های ویدئویی بگذارد.اما داستان در مورد Red Dead Redemption که به گفته سازندگان، ادامه معنوی Red Dead Revolver است،متفاوت است. بازی 1 Red Dead Reemption از همان debut teaser و تصاویر اولیه اش مشخص بود که سورپرایزهای بسیاری را برای بازیبازها درنظر گرفته است.با هرچه نزدیک تر شدن به زمان انتشار بازی، بسیاری از این سورپرایزها در قالب نمایش های ویدئویی و توضیحات سازندگان برای بازیبازها رو شدند و مشخص شد که Red Dead Redemption چه اثر هیجان انگیزی می تواند باشد و چه content غنی ای خواهد داشت.content ای که به جرأت می توان گفت در سه چهار ساله اخیر تنها بلاک باستر Rockstar North،یعنی GTA IV،توان رقابت با آن را دارد.در حالیکه کمتر از ده روز به انتشار بازی باقی مانده و گفتنی ها در مورد بازی گفته شده است نگاهی خواهیم داشتیم به Red Dead Redemption عنوانی که با این میزان محتوا و دقت نظر هیچ بعید نیست بازی های انحصاری و پر سر و صدای PlayStation 3 و Xbox 360 و فن بوی های سونی و مایکروسافت را ناکام بگذارد و عنوان بهترین بازی سال را از آن خود کند.

 

داستان بازی پیرامون شخصی به نام John Marston و تلاش وی جهت پاک کردن گذشته سیاه خود است.مارستن بعد از اینکه عملیات سرقتی که او مجری آن بود با شکست روبرو می شود توسط گانگسترهای گروهش رها می شود تا بمیرد.از آن زمان به بعد او تصمیم می گیرد گذشته خویش را فراموش کند،مرد صلح جویی باشد،کار در مزرعه را در پیش بگیرد و با آرامش در کنار خانواده اش زندگی کند
سال های ابتدایی قرن بیستم است و دوران کابوی هایی که شهرهای ایالات جنوبی آمریکا را در قبضه خود گرفته بودند دیگر به سر رسیده.دولت به شدت در تلاش است که این نواحی را زیر پرچم قانون بکشد.رفقای گانگستر پیشین مارستن هنوز آن بیرونند و مارستن سابقه درخشانی درخشونت و بی رحمی دارد دقیقاً همان چیزی که دولت برای برقراری حکومت قانون در این نواحی پرآشوب به آن نیاز دارد.
به همین منظور مأموران Bureau(که بعدها به Federal Bureau of Investigation تغییر نام می دهد) به مارستن اولتیماتوم می دهند و او را وادار می کنند که به تعقیب ردپای اعضای سابق گروهش بپردازد.آنها خانواده مارستن را جهت اطمینان با خود می برند و مارستن علیرغم بی میلیش مجبور می شود سفرش را به مقصد New Austin و West Elizabeth در آمریکای شمالی و Nuevo Paraiso مکزیک آغاز کند تا شرکای سابقش و در راس آنها Bill Williamson را شکار کند.
در ابتدای بازی مارستن را می بینیم که سوار بر کشتی بخار،وارد مرزهای جنوبی ایالات متحده و شهر کوچک Blackwater می شود،شهری که چهره اش با ورود به قرن جدید دستخوش تغییر شده است.این نحوه شروع داستان مسلماً برای بازیبازها آشناست و آنها به خوبی آغاز GTA IV را به خاطر دارند اما ورود جان مارستن به مرزهای جنوبی پرآشوب و ملتهب آمریکای اوایل قرن بیستم با ورود نیکو بلیچ به Liberty City آمریکای 2008 و “سرزمین فرصت ها” زمین تا آسمان تفاوت دارد.مارستن که دو مأمور قانون همراهیش می کنند وارد ایستگاه قطار Blackwater می شود تا با قطار آنجا را به مقصد Armadillo ترک کند.ممکن است در Blackwater نشانه هایی از زوال غرب وحشی و ظهور تمدن جدید به چشم بخورد اما شهر کوچک Armadillo مطمئناً به فیلم های جان فورد و سرجیو لئونه فقید وفادارتر است.
آیا همچون دیگر بازی های راک استار،داستان Red Dead Redemption هم در حاشیه گیم پلی بازی و تنوع بالای آن قرار خواهد گرفت؟این سوالیست که بسیاری از خود می پرسند اما شواهد نشان می دهد که باید منتظر داستان پردازی و داستان سرایی خوب و درنتیجه داستان باکیفیتی باشیم؛داستانی که مارستن را درگیر مسائل مختلفی از قبیل هفت تیرکشی،سرقت از قطار،شکار مجرمین،دوئل و حتی جنگ داخلی مکزیک خواهد کرد!

برخلاف آنچه که در ابتدا ممکن است به نظر برسد تنوع محیط ها در Read Dead Redemption بسیار بالا خواهد بود و دهکده های مخروبه با saloon های همیشه آشنای فیلم های وسترن تنها اماکنی که در بازی به چشم می خورند نیستند.
مسلماً بازی ای مثل Red Dead Redemption که عنوانی open world است به تنوع محیطی به مراتب بیشتری نسبت به شوتر سوم شخصی چون Red Dead Revolver نیاز دارد و سازندگان بازی در Rockstar San Diego به خوبی این موضوع را درک کرده اند.شاید در بازی هایی چون Uncharted 2 هم تنوع بالای محیط ها به چشم بخورد اما نباید فراموش کرد که در Uncharted 2 بیشتر با محیط های بسته روبرو بودیم حال آنکه در Red Dead Redemption،محیط های وسیع بازی قابلیت free roaming(گشت و گذار آزاد) نیز دارند که این خود به معنی سخت تر بودن کار طراحی محیط ها در Red Dead Redemption است.
سه منطقه وسیعی که در Red Dead Redemption به چشم می خورد وظیفه نمایندگی کردن مهم ترین قسمت های غرب قدیم را به دوش می کشند؛از مناظر و معماری گرفته تا مردمی که در این مناطق زندگی می کنند.New Austin دربرگیرنده سرحدات آمریکا و تمامی شهرهای کوچک،پایگاه های مرزی و کمپ های نظامی مربوط به آن است.Nuevo Paraiso دورتر در سمت جنوب و در امتداد رودخانه San Luis جاری در مناطق مرزی مکزیک قرار گرفته و پر است از پایگاه های شورشیان،استحکامات ارتش مکزیک و بناهای خشتی رایج در دهکده های آن زمان مکزیک.در مورد West Elizabeth هنوز راک استار توضیحات چندانی نداده است اما براساس همین اطلاعات موجود این ناحیه جز مناطق متمدن تر و توسعه یافته تر شمال غرب محسوب می شود.انبوهی از درختان بلند redwood،چندین کوهستان و سرآغاز شکل گیری برخی از شهرهایی که ما امروزه می شناسیم جز خصوصیات West Elizabeth است.این تنوع محیط ها منجر به تنوع شرایط جوی و اکوسیستم نیز شده است.به نحوی که آب هوای بازی از آب و هوای گرم و خشک بیابانی تا آب و هوای سرد برفی متغیر است و انواع و اقسام جانوران از بوفالو گرفته تا خرس و گراز در بازی به چشم می خورند.محیط های بازی وسیع هستند و طبعاً سفر از یک شهر به شهری دیگر با پای پیاده چندان عاقلانه نیست.راک استار برای این بخش از بازی از تمامی توان سیستم حمل و نقل آن روزهای ایالات متحده استفاده کرده است.قطار،کشتی بخار و دلیجان ها وسایل نقلیه ای هستن که می توانند شما را سریعتر به مقصدتان برسانند.
انتخاب دوره زمانی اوایل قرن بیستم سبب شده است که راک استار بتواند مجموعه ای از عوامل را در طراحی محیط های بازی کنار هم قرار دهد.چه اینکه اگر بازی در نیمه های قرن نوزدهم جریان داشت دست راک استار تا این حد باز نمی بود.اوایل قرن بیستم مصادف است با نفس های آخر غرب وحشی که اگرچه رو به زوال است اما هنوز می توان نشانه هایی از آن یافت.به این ترتیب در Red Dead Redemption تقابل جانبی بین محیط های درحال توسعه و محیط های هنوز غیرمتمدن که همچنان زیر سلطه هفت تیرکش هاست به وجود آمده؛تقابلی که تنها به چهره شهرها و روستاها محدود نمی شود و شئونات اجتماعی مردم این نواحی را هم دربرمی گیرد.
برخلاف GTA IV که بر روی شبیه سازی یک شهر بزرگ تمرکز داشت،Red Dead Redemption شبیه سازی چندین منطقه را هدف قرار داده است.به نظر می رسد همانطور که Rockstar North با به جلوه کشیدن مافوق تصور زرق و برق Liberty City در GTA IV چشم ها را خیره کرد Rokstar San Diego هم با خلق غرب وحشی ای که تاکنون نظیرش را در هیچ بازی ویدئویی دیگری ندیده ایم همه را انگشت به دهان خواهد گذاشت.
در اوایل فوریه 2009 که Red Dead Redemption رسماً از سوی Take 2 Interactive و راک استار آنونس شد سازندگان وعده “نسل جدید Sandbox” را به بازیبازها دادند.همه می دانیم که وقتی صحبت از نسل جدید sandbox میشود باید منتظر تحولی اساسی در گیم پلی بازی باشیم و با توجه به نمایش هایی که تاکنون از بازی منتشر شده باید اذعان کرد که ادعای اولیه Rockstar بیراه نبوده است.گیم پلی Red Dead Redemption به طور خلاصه چکیده تجربه 13-12 ساله Rockstar در بازی های Open World است و می توان آن را کامل ترین بازی این شرکت نامید.

تمام یا حداقل بخش بسیار بزرگی از آن چیزی که از یک بازی وسترن انتظار دارید را در Red Dead Redemption خواهید یافت.از اسب سواری گرفته تا پاسبانی از دلیجان و از معاون کلانتر بودن تا یاغی ای که هیچ شهری از دست او آرامش ندارد.در واقع باز بودن دست بازیباز در انتخاب نحوه بازی کردن به سبب غنای بسیار زیاد گیم پلی بازیست.بازیباز در طول بازی هم می تواند آدم خوبی باشد و هم آدم بد و متناسب با این انتخاب ها سکانس های گیم پلی هم متفاوت خواهند بود.مثلاً بازیباز می تواند افراد تحت تعقیب قانون را دستگیر کند و با مراجعه به کلانتر پاداش دریافت نماید.از طرف دیگر بازیباز می تواند با پیوستن به گروه خلافکارها به دلیجان ها و حتی قطارها حمله کند و پول خوبی از این راه به جیب بزند حتی می تواند با دار و دسته ای از خلاف کارها به شهری حمله کرده و تمامی مردم آن شهر را بکشد و آن شهر را به یک ghost town تبدیل کند!در طول بازی در محیط های مختلف ممکن است افراد مختلفی به شما پیشنهاد کاری بدهند مثلاً ممکن است خانمی را ببینید که از شما تقاضا می کند تا رسیدن به مقصد از دلیجانش محافظت کنید یا در جای دیگر،کلانتر از شما بخواهد دخل عده ای را بیاورید.اینها به این بستگی دارد که در کدام قسمت از دنیای بازی هستید،چه ساعتی از شبانه روز است(همانند GTA IV،چرخه شبانه روز در بازی وجود دارد) و حتی اینکه چه لباسی برتن دارید(برخی از لباس ها چندان زیبا نیستند که این سبب می شود دنیای بازی واکنش متفاوتی نشان بدهد).خوشبختانه دوره زمانی بازی،داستان آن و هدفی که مارستن دنبال می کند سب شده است که مأموریت های فرعی،شخصیت های فرعی و مینی گیم های بسیاری در بازی وجود داشته باشد.
تیراندازی یا به اصطلاح وسترنی اش،هفت تیرکشی،بسیار عالی به نظر می رسد.همانند اکشن سوم شخص های مطرحی چون سری Uncharted،سری Gears of War و بلاک باستر خود راک استار یعنی GTA IV،شاهد مکانیسم تیراندازی بسیار خوبی هستیم که البته یک سیستم کاورگیری عالی هم چاشنی آن شده است.هم ورود به کاور و هم خروج از آن روان است و در این قسمت با مشکلی روبرو نیستیم.تیراندازی از روی اسب هم چیزی شبیه به تیراندازی از داخل اتوموبیل GTA IV از آب در آمده!با این تفاوت که برخلاف تیراندازی در حین رانندگی GTA IV،در Red Dead Redemption در حالتی که سوار بر اسب هستید می توانید از اسلحه های سنگین مثل repeater carbine استفاده کنید و مثل GTA IV تنها محدود به استفاده از سلاح ها یک دستی(one-hand) نیستید.

دوئل جز جدایی ناپذیر غرب وحشیست و در Red Dead Redemption هم به اندازه کافی به آن پرداخته خواهد شد.اما یکی از بخش های جالب گیم پلی شوتینگ بازی که از معدود قسمت های آرکید آن هم به حساب می آید سیستم Dead Eye است.شما در هر زمانی می توانید Dead Eye را فعال کنید و برای پر کردن نوار مخصوص آن باید تعداد خاصی دشمن بکشید.شاید در ابتدای بازی سیستم Dead Eye تنها المانی از سیستم مبارزه بازی باشد که با فعال شدنش گذشت زمان را آهسته می کند اما با جلو رفتن در بازی و پیشرفت این سیستم،بیشتر به نسخه ساده شده ای از سیستم VATS فال اوت 3 شباهت پیدا می کند.سیستم Dead Eye سه level دارد.در level اول،بازیباز می تواند سرعت اکشن بازی را به منظور واکنش سریعتر در تیراندازی کاهش دهد.در لول بعدی،بازیباز می تواند درحالتیکه زمان آهسته شده است چند محل را بر روی بدن دشمن علامت گذاری کند تا با برگشتن سرعت اکشن بازی به حالت نرمال مارستن به محل های مشخص شده روی بدن دشمن شلیک کند و بالاخره در لول سوم،بازیباز می تواند در حالت Dead eye چند نفر را mark کند و به این ترتیب در یک سکانس Dead eye،جان چند نفر را بگیرد.

سلاح های بازی طبعاً تنوع عنوانی چون GTA IV را ندارند و طبیعی هم هست که نداشته باشند اما برای بازی ای مربوط به دوره زمانی صد سال قبل باید گفت که سلاح های بازی از تنوع نسبتاً خوبی برخوردار است.شش سلاح اصلی مارستن عبارتند از:
Cattleman Revolver: شش لولی دقیق و سلاحی که شاید بیشتر از هر سلاح دیگری شما را یاد غرب وحشی بیندازد – Mauser Pistol: هفت تیر اتوماتیک آلمانی با فشنگ هایی قوی و ماشه ای که در صورت نگه داشتن آن،می توانید چندین گلوله پشت سر هم شلیک کنید – Repeater Carbine: تفنگی شات گان مانند که بالانس مناسبی بین قدرت اسلحه و دامنه شلیک آن وجود دارد،استفاده از آن در حال اسب سواری آسان است و به همین دلیل گزینه مناسبی برای مرزنشین ها به حساب می آید – Sawed-off Shotgun: در دامنه نزدیک گزینه مناسبی است و با دوبار فشردن پشت سرهم ماشه آن،هر دو لوله آن شلیک می کند – Throwing Knife: چاقویی دو لبه و بسیار مناسب برای پرتاب کردن.پرتاب مناسب و فرز آن می تواند هدف را سریعاً از پای درآورد – Lasso(کمند): افرادی که دست و پایشان به وسیله کمند مارستن بسته شده است را راحتتر می توان زنده تحویل داد و پول بیشتری از زنده آنها به دست آورد تا مرده یشان!مثلاً مارستن به منظور زنده دستگیر کردن یک فراری می تواند ابتدا به پای او شلیک کند و سپس کمندش را دور پاهای او انداخته تا او را زنده دستگیر کند و با تحویل دادنش به کلانتر جایزه بگیرد.یکی دیگر از نکات جالب فیلم های وسترن که در بازی دیده می شود و مربوط به کمند مارستن است قابلیت بستن فرد دستگیر شده به پشت اسب و بردن او در حالتیست که سر و صورتش در اثر کشیده شدن روی خاک و سنگ،خونین و مالین خواهد شد!از کمند برای گرفتن اسب های وحشی و رام کردن آنها هم می توان استفاده کرد.

به جز این سلاح ها که سلاح های مرسوم مارستن هستند چند سلاح دیگر هم وجود دارد که از جمله آنها می توان به تیربار که در برخی مأموریت ها مثل مأموریت محافظت از قطار در برابر راهزنان به دست شما سپرده می شود و نمونه ابتدایی sniper که از جنگ داخلی آمریکا به بعد به لیست سلاح ها اضافه شده اشاره کرد.مواد منفجره بازی هم بنابر اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده،شامل دینامیت و کوکتل مولوتوف است.همانند GTA IV،در بازی مغازه هایی وجود دارد که می توانید از آنها سلاح و مهمات بخرید.
سیستم سلامتی Red Dead Redemption برخلاف بازی های قبلی راک استار به صورت regeneration است و به این ترتیب هنگامی که در آستانه مرگ قرار گرفته اید بهتر است برای چند لحظه جایی سنگر بگیرید تا سلامتی مارستن خودبخود بازیابی شود.یکی دیگر از نکات مهم گیم پلی بازی سیستم honor و fame آن است.honor مشخص کننده میزان قانونمند بودن بازیباز و میزان احترامیست که دیگران برای او قائل می شوند درحالیکه fame،میزان تجربه بازیباز در دنیای بازی را مشخص می کند.پس هر چه میزان فعالیت شما در دنیای بازی بیشتر باشد و تصمیمات بیشتری اتخاذ کنید چه در مأموریت های اصلی،چه در مأموریت های فرعی،چه کشتن یک مجرم و چه کشتن یک فرد بیگناه،شهرت بیشتری خواهید یافت.بسته به سطح شهرتتان(fame) مردم رفتار متفاوتی با شما خواهند داشت.آنها به جای اینکه شما را نادیده بگیرند از شما درخواست کمک می کنند و یا حتی شما را دعوت به دوئل می کنند تا با کشتنتان نامی برای خود دست و پا کنند.از طرف دیگر honor بستگی به انتخاب های شما دارد.کشتن یک یاغی شرافتمندانه تر است تا کشتن مأمور کلانتر.چنانچه honor بالایی داشته باشید ممکن است تاجران شهر به شما تخفیف بدهند و چنانچه به شکل نه چندان پسندیده ای مردم را مرعوب کنید ممکن است چشم هایشان را بر روی خلافکاریهایتان ببندند.


همانند هر بازی open world دیگری یکی از ارکان مهم گیم پلی Red Dead Redemption گشت و گذار در دنیای آن است.خوشبختانه راک استار تمامی تلاش خود را برای استفاده حداکثری از پتانسیل غرب وحشی انجام داده است و باید اذعان کرد که کیفیت این بخش بسیار بالاست.علاوه بر دشت ها و کوهستان های بسیار بزرگ سه منطقه بازی که در آن می توانید آزادانه بچرخید و مأموریت هایی را به انجام برسانید شهرهای بازی هم جای مناسبی برای وقت گذراندن هستند.می توانید در saloon های آشنای غرب وحشی مشروب بنوشید و یا سر یک میز با چند نفر poker بازی کنید.نیز می توانید به مغازه های شهر رفته و لباس،مهمات،غذا و … خریده و یا اشیایی که در طول گشت و گذار در بازی به دست آورده اید از قبیل گوشت حیواناتی که شکار کرده اید را بفروشید.به جز اینها مینی گیم هایی هم در بازی وجود دارند از جمله مینی گیم شلیک به پرنده ها و کسب امتیاز که مشابه شلیک به seagull ها در GTA IV است.
گیم پلی Red Dead Redemption مجموعه ای بسیار غنی است که از نظر حجم content،مسلماً توانایی پشت سر گذاشتن غولی چون GTA IV را دارد.

Red Dead Redemption از مولتی پلیر آنلاین بسیار قوی ای بهره می برد.هر بازی در حالت مولتی پلیر چه Free Roam،چه Competitive و چه Cooperative با یک Mexican Standoff شروع می شود.افرادی که از این standoff جان سالم به در ببرند قادرند به هر قسمتی ازمیدان نبرد رفته و آماده نبرد شوند.در محیط نبرد،جعبه هایی محتوی سلاح های اضافی،مهمات و power های قابل شارژ Dead Eye که دربرگیرنده تمامی ویژگی های مود تک نفره است به جز Slow Motion به چشم می خورد.
در مود مولتی پلیر Free Roam بازی تا 16 نفر می توانند هم زمان بازی کنند.در مود Free Roam فرصت بازی کردن در محیطی زنده به جای یک لابی بازی به شما داده می شود که در آن می توانید آزادانه بچرخید و خودتان هفت تیرکشی به راه بیاندازید و یا به آن بپیوندید.اینها سبب می شود که قبل از ورود به مود Competitive بتوانید level تان را تا حد مناسبی ارتقا بدهید و avatar،اسب،لباس و challenge های جدید را آزاد کنید.
از جمله مودهای مولتی پلیر Competitive بازی می توان به مود Free-for-All اشاره کرد که خود شامل دو بخش است:اولی Shootout که فرم وسترن Deathmatch است که در آن شما هستید و دشمنان و باید آخرین کسی باشید که زنده می ماند و دومی Gold Rush که در آن باید هر تعداد کیسه طلا که می توانید را برداشته و در صندوقی که در نزدیکی قرار گرفته است ذخیره کنید.می توانید دو کیسه طلا هم همزمان بردارید اما وزن بالای آن منجر به کاهش سرعت شما خواهد شد.مود دیگر گیم پلی Competitive عبارت است از Gang Matches که خود شامل سه بخش است: Gang Shootout که یک Team Deathmatch در منطقه مرزیست و در آن باید به کمک هم تیمی هایتان از پس حریف برآیید،Hold your Own که در آن هر تیم یک پایگاه و یک کیسه طلا دارد و تیم مقابل باید کیسه طلا را دزدیده و به پایگاه خودی انتقال دهد و Grab the Bag که در آن یک کیسه طلا،یک صندوق و دو تیم وجود دارد و باید تا زمانیکه کیسه طلا ظاهر شود از صندوق محافظت کنید.وقتی که کیسه طلا ظاهر شد باید آن را بگیرید و به پایگاهتان منتقل کنید.به جز دو مود Free-for-All و Gang Matches بخش Competitive محتوی چندین challenge نیز هست که انجام آنها سبب بالا رفتن experience و آزاد شدن perk ها می شود.مثلاً در بخش Weapon Challenge ها در صورت رسیدن به تعداد مشخصی کشتن یا هدشات کردن نسخه طلایی آن اسلحه به شما جایزه داده می شود.
مود Cooperative در خود دیسک بازی وجود نخواهد داشت و راک استار DLC ای که مود co-op را به بازی اضافه می کند در اوایل ژوئن 2010 بر روی PSN و Xbox Live منتشر خواهد کرد.این DLC محتوی شش مأموریت فرعی co-op است که از حمله به یک معدن و سرقت طلا تا در دست گرفتن کنترل یک انبار مهمات متغیر است.این DLC جوایز جدیدی را به بخش مولتی پلیر اضافه می کند ضمن اینکه دربرگیرنده چند trophy و achievement جدید هم خواهد بود.

 

از نظر جلوه های بصری،Red Dead Redemption یکی از بهترین های سال 2010 است.اگر یادتان باشد GTA IV یکی از بهترین گرافیک های سال 2008 را داشت و اوج هنرنمایی راک استار در فیزیک عالی بازی بود.واکنش دشمنان به اصابت گلوله به اعضای مختلف بدن متفاوت بود و تخریب پذیری و پراکنده شدن اشیا به هوا فوق العاده بود.این بار هم به لطف استفاده از موتور فیزیک RAGE شاهد فیزیک عالی در Red Dead Redemption هستیم و اغراق نیست اگر بگوییم فیزیک بازی حتی بسیار بهتر از GTA IV شده است!واکنش نسبت به محل اصابت گلوله بهتر از GTA IV شده است.صحنه افتادن دشمنان از پشت بام ها بعد از اصابت گلوله به پایشان فوق العاده است و از زیبایی سرنگون شدن دشمنان از روی اسب پس از اصابت گلوله نیز نمی توان گذشت.متأسفانه تنها اشکال این قسمت عدم واکنش مناسب خود مارستن به تیر خوردن است که در مورد نیکو بلیچ هم در GTA IV به چشم می خورد(و همین طور در مورد بسیاری از بازی ها).حتی اگر مارستن یک تکان کوچک هم می خورد ما راضی بودیم!


استفاده از Euphoria برای انیمیشن های کارکترها و حتی حیوانات منجر به این شده است که با انیمیشن های بسیار سطح بالایی مواجه باشیم.نحوه حرکت انسان ها بسیار نزدیک به واقعیت است.انیمیشن های شلیک کردن،کاور گرفتن،اسب سواری و … همه عالی از آب درآمده اند.مثل GTA IV،برخی مدل ها بسیار مصنوعی هستند و به نظر می رسد هنوز راک استار دست به گریبان این مشکل قدیمیست.به عنوان مثال به مدل Seth Briars اشاره می کنم که واقعاً معلوم نیست چرا به این صورت طراحی شده است!در برابر این مدل های بد،مدل های بسیار خوبی مثل مدل خود جان مارستن و یا مارشال جانسون،کلانتر شهر Armadillo نیز به چشم می خورند.مدل سازی استثنائی و تحسین برانگیز اسب های بازی را نیز نباید فراموش کرد.باز مثل GTA IV در Red Dead Redemption،هم شاهد تکسچرهای بسیار خوب و هم تکسچرهای ضعیف هستیم که این تکسچرهای ضعیف به خصوص در لباس و چهره برخی از شخصیت های فرعی و بیشتر NPC های کم اهمیت تر(همان سیاه لشکر!) به چشم می خورد.همچون GTA IV افکت های مربوط به بارش باران بسیار چشم نواز است در نهایت باید به افکت ذرات بسیار خوب بازی اشاره کرد که زمانیکه دینامیتی را زیر یک دلیجان بیاندازید و چند ثانیه ای بعد شاهد تکه تکه شدن آن باشید ارزش خودش را به شما نشان خواهد داد.در مجموع می توان به قطعیت گفت که Red Dead Redemption گرافیک بهتری از GTA IV خواهد داشت اما ردپای نقاط ضعف بلاک باستر قبلی راک استار تا حدی در Red Dead Redemption نیز به چشم می خورد.
از نظر صداگذاری شخصیت ها،افکت های صوتی و موسیقی با اثری ارزشمند روبه رو هستیم.تعداد افرادی که در مراحل voice acting شخصیت های بازی شرکت کرده اند همانند تعداد شخصیت های بازی پر تعداد است،افکت های صوتی شلیک revolver،تیربار و توپ و صدای کوبیده شدن پای اسب ها بر روی زمین بسیار خوب کار شده است.soundtrack های فوق العاده بازی نیز حس و حال فیلم های وسترن،علی الخصوص وسترن اسپاگتی را به بازیباز منتقل می کند. بررسی بازی Red Dead Redemption 1 را می‌توانید در بازی سنتر مطالعه کنید.

سخن آخر: وقتی تمامی جوانب را در نظر می گیریم با اثر فوق العاده ای روبرو هستیم که از هر نظر پتانسیل این را دارد که به یکی از بهترین های 2010 تبدیل شود.داستان خوب،گیم پلی متنوع،گرافیک و موسیقی عالی در کنار یک بخش مفرح مولتی پلیر آنلاین از Red Dead Redemption اثری ساخته که بسیاری برای انتشارش لحظه شماری می کنند.خوشبختانه این انتظار دیگر چندان طول نخواهد کشید. پس اسبتان را زین کنید که راک استار آماده پذیرایی از شماست! اگر موفق به اتمام این بازی نشده‌اید راهنمای بازی Red Dead Redemption 1 را مطالعه کنید.

خروج از نسخه موبایل