معرفی بازی‌ها

تکرار داستان تورات در سیاره هلگان

هیچ صحنه از پیش رنده شده ای وجود ندارد، هیچ بخش غیر قابل بازی و هیچ وعده دروغینی وجود ندارد؛ معرفی Killzone 3 کاملا ساده و خالص بود. نمایش مرحله چهارم بازی که قصد نوشتن زیبایی های نمایش آن را داریم. باز هم Helghan محل زد و خوردی است که سال ها پیش کینه این برخوردها کاشته شد. باز هم Killzone باز می گردد تا صاحبان کنسول خانگی سرگرمی های سونی عنوانی تکرار نشدنی را تجربه کنند.

از همان آغاز شاید خیلی چیزها آشنا به نظر برسد، اینکه بعد از پایان Killzone 2 باز هم Sev و Rico و سایر نیروهای ISA در حال نبرد با Helghast ها هستند. ISA ـیی که بسیاری از نیروهای خود را در بمباران اتمی از دست داد و با Helghast هایی می جنگند که درگیر مبارزه برای به دست آوردن قدرت هستند. مبارزه ای بین Helghast ها و ارتش ISA که داستان نبرد David و Goliath در تورات را به یاد ما می آورد. داستانی که ISA نقش David را ایفا می کند و با نیروهای کم به جنگ ارتش عظیمی می رود که همه امکانات را در اختیار دارد.
از راه دور و از دیدگاه کلی Killzone 3 تا حدی آشنا به نظر می رسد. پروسه ساخت و توسعه Killzone 3 درست پس از عرضه Killzone 2 و قاعدتا با همان موتوری که در ساخت Killzone 2 به کار رفت، آغاز شد. این یک نکته بد و ناراحت کننده نیست زیرا Killzone 2 تا به امروز یکی از زیباترین بازی های Shooter بوده است. تنها بازی که به نظر می رسد با آن خواهد جنگید و به آن تنه خواهد زد Crysis 2 باشد. ولی این از علاقه مندی های Crytech به شمار نمی آید. به نظر می رسد Treyarch یا DICE هدف هایی باشند که Guerrilla Games آن ها را در برابر خود قرار می دهد. به نظر می رسد این مسابقه و مقایسه به خانه هم نزدیک شده است در حالی که Herman Hulst می گوید “البته بازی های کوچکی بعد از ما به بازار آمدند و عرضه شدند” او در ادامه صحبت های خود به موفقیت Heavy Rain، Uncharted 2 و God of War III اشاره می کند و می گوید ” من به عملکر دوستانمان در سایر استدیو های در تمام نقاط جهان افتخار می کنم و به عنوان این افتخار باید این نکته را بازگو کنم که عملکرد آن ها الهامی شد برای ما تا در همه جهات پیشرفت کنیم و یک دنباله فوق العاده برای Killzone 2 تهیه کنیم. هیچ چیزی مانند رقابت با دوستان برای بالا بردن کیفیت تاثیر گذار نیست”

1g43jj4savux51q8i2

تهیه کننده ارشد این بازی Killzone 3 آقای Steven Ter Heide می گوید ” هر دو آن ها کار استثنایی و خارق العاده ای انجام دادند. Uncharted 2 مشخصا در حیطه داستان سرایی عالی عمل کرد؛ God of War III نیز در ابعاد و اندازه فوق العاده بود. این تمام چیزهایی هست که روی آن ها فکر خواهیم کرد. بدیهی است که بازی ما و تجربه ای که از بازی ما حاصل می شود تفاوت زیادی با آن ها دارد ولی ما به کاری که ان ها انجام دادند نگاه می کنیم تا بتوانیم نکاتی را روی بازی خود پیاده کنیم. آن ها ما را مجبور کردند تا سخت تر و بیشتر کار کنیم و برای ارتقا سطح کیفی تلاش کنیم”
فهمیدن وجود ارتباط میان Killzone 2 و Killzone 3 به هیچ وجه کار مشکلی نیست. شاید چیزی همانند ارتباطی که میان Drake’s Fortune و Among Thieves وجود داشت، این که Nathan Drake باز هم درگیر مسائلی پیچیده بود با این حال که پخته تر شده بود و هر آن چه در نسخه اول کم داشت را در نسخه دوم Uncharted به دست آورد. در Killzone 3 هم شاهد چنین رویدادی خواهیم بود. Killzone 2 نکات عالی بی شماری داشت و حالا Guerrilla Games در Killzone 3 آن نکات را بزرگ تر و قابل ستایش تر از قبل خواهد کرد.

قطعا Guerrilla Games راجع به مشکلات Killzone 2 آگاه هست و در قبال آن ها عاقلانه عمل خواهد کرد و هرگز آن ها را تکرار نخواهد کرد. یکی از بزرگ ترین انتقاد ها پیرامون Killzone 2، کمبود توجه به تنوع محیط ها بود. اگر چه محیطهای بی روح و مرده شهر حاکی از رنج و ستم و روزهای سخت Helghast ها بود، اما در طول پیش رفتن قسمت داستانی بازی، این محیط ها و رنگ ها رو به تکراری شدن می رفت. Guerrilla Games با اعتماد به نفس جواب این انتقاد را داد. اگر چه آن ها چیز زیادی از بازی نشان نداده اند اما طرح های بازی نشان از تزریق رنگ ها و محیط های متنوع به بازی دارد طوری که رنگ تیره و تار آسمان افسرده Killzone 2 جای خود را به نورهای فسفری مانند جنگل های بکر و تلالو خیره کننده برف خواهد داد.

نکته قابل توجهی که می شد از نمایش Killzone 3 دریافت، رشد خیره کننده ابعاد محیط های بازی بود. نمایش بازی چیزی بیش از Killzone 2 بود، نمایشی که می توان گفت این بار بازی از تکه های به چسبیده بیشتری نسبت به شماره قبلی برخوردار خواهد بود، همچنین محیط های بازی 10 برابر وسیع تر از چیزی بود که ما از Helghan در Killzone 2 دیدیم. نکته دیکری که آقای Ter Heide به آن اشاره کرد این بود که این تنوع و گستردگی تنها شامل محیطهای بازی نخواهد شد، بلکه گیم پلی بازی نیز بسیار متنوع تر و زیبا تر خواهد شد، تا جایی که دقیقه به دقیقه این تجربه را به خاطر بسپارید.
“سواحل منجمد” نام قسمتی از Killzone 3 است که محیط آن را برف های درخشان پوشانده است که 4 مرحله از Killzone 3 را شامل می شود و در آن Sev و Rico به سمت تاسیسات تسلیحاتی دشمن می روند تا Captain Narville را نجات دهند. این مرحله با نمایش Sev آغاز می شود زمانی که روی یک شی پرنده جدید به Helghast ها شلیک می کند. پس از مدتی فضاپیماهای Helghast ها به نبرد به قصد از بین بردن Sev وارد عمل می شوند.

iwalz0b6ibrge4irn2q8

این Killzone است و همان چیزی که شما عاشق آن هستید. محیط ها  ی صنعتی و ضرادخانه ها پشت سر هم منفجر می شوند و صدای انفجارهای مهیب آن ها را می بلعد و به دست فراموشی می سپارد. مواردی از این قبیل جز جداناشدنی Killzone به حساب می آیند و در شماره بعدی بازی نیز به لطف به کارگیری تکنیک High Dynamic Range Audio زیبا تر و شگفت انگیز تر خواهند بود. این همانی چیزی است که ساخته استدیو DICE یعنی Bad Company 2 را منحصر به فرد کرده است و حالا در Killzone 3 شاهد آن خواهیم بود، صداهایی زیبا و هیجان انگیز که نبرد را ترسناک تر و بی رحم تر جلوه خواهد داد.

یکی از نکاتی که تغییر بارز در آن مشهود است سیستم مبارزه تن به تن است. قسمتی که از یک مبارزه قدیمی و تکراری در Killzone 2 به یک بخش هیجان انگیز و زیبا در Killzone 3 تبدیل شده است. در Killzone 3 شما می توانید قبل از اینکه Helghast ها را با ضربه چاقو از پای در بیاورید آن ها را به روش های مختلف به زمین یا دیوار بکوبید و صحنه های قتل شگفت انگیزی خلق کنید. قطعا تن به تن شدن با Helghast ها یکی از بخش های منحصر به فرد Killzone 3 خواهد بود که بازیکنان آن را به شدت خواهند پسندید.
همچنین این بار Helghast ها مجهز به Jetpack هایی هستند که نبرد را برای شما سخت تر و سخت تر می کنند، این Jetpack ها آن ها را تبدیل به موجوداتی سبک و چالاک می کند که برای از بین بردنشان باید فکر کنید. در تازه ترین اطلاعاتی که Bungie از شماره بعدی Halo یعنی Halo: Reach منتشر کرد به وجود Jetpack ها در بازی اشاره کرد. البته ارزش فکر کردن را دارد که Jetpack بخش جدانشدنی نسخه PSP بازی یعنی Killzone: Libration بود و حالا قبل از این که Bungie جزئیات خود را افشا کند، دوباره پا به Killzone 3 گذاشت.
اولین درگیری بین Sev و هلگاست های مجهز به Jetpack در بدنه یک کشتی باربری اتفاق می افتد، جایی که صدای تیز فضای آسمان را برش می دهد و به بالای سر Sev می رسد. چیزی که دراین باره قابل تامل است این است که وقتی شما از نبرد با آن ها سربلند بیرون می آیید نکته ای به شدت توجه شما را جلب می کند و آن نحوه مردن چشمگیر Helghast هایی است که از آسمان سقوط می کنند و در برابر شما جان می دهند. البته این تنها حضور Jetpack در بازی نیست. نکته بسیار جالب دیگر زمانی اتفاق می افتد که Sev به یک Jetpack مجهز شد. اینجاست که او می تواند از صخره ها صعود کند و مانند یک بازی با المان های Platforming به صعود ادامه دهد. همچنین Jetpack ها به mini-gun نیز مجهز هستند که در زمان تشویش اوضاع به کمک Sev می آیند.

as3dynudky262u68coa

قطعا شما هم منتظر این بخش بودید. این که Killzone 3 به طور کامل 3D را پشتیبانی خواهد کرد و تجربه ای تکرار نشدنی را به بازیکن هدیه خواهد داد. تجربه ای که اتاق شما را پر از دانه های برف و بوی باروت گلوله های بی شمار خواهد کرد. Killzone 3 یکی از اولین عناوین بزرگ سونی است که قابلیت بازی سه یعدی را داراست و قطعا تا زمان عرضه Killzone 3 بازار پر از علاقه مندان و صاحبان تلویزیون های 3D خواهد شد.
هنوز هیچ اطلاعاتی از بخش چند نفره بازی و Coop آن وجود ندارد، همچنین Guerrilla Games به هیچ سوالی مبنی بر وجود استفاده از Move در بازی پاسخ درستی نمی دهد. به هر حال باید قطعا E3 شاهد یک نمایش خیره کننده از Killzone 3 خواهد بود که قطعا اطلاعات بیشتری درباره بازگشت Helghast ها به نبرد در اختیاز ما قرار خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا