پایان راه ناروتو,پایان راه ناروتو,
پایان راه ناروتو
در ماه نوامبر سال 2014 بود که پس از 15 سال، مانگای ناروتو و داستان نینجای سختکوش و خستگیناپذیر ما برای همیشه به اتمام رسید. یک ماه پس از اتمام مانگا ناروتو، استودیو «سایبر کانکت2» (سازنده بازی) اعلام کرد چهارمین شماره اصلی از سری بازیهای استورم را برای PC و کنسولهای PS4 و Xbox One در سال 2015 عرضه خواهد کرد، تاریخی که در ماه آوریل به تعویق افتاد و قرار شد بازی در 26 فوریه 2016 عرضه شود. تاخیری که کارگردان بازی اصلیترین دلیل آن را رسیدن به کیفیت مورد نظر و عرضه "بهترین ناروتو تا به امروز" عنوان کرده است.
همانطور که از دنباله شمارهدار سری استورم انتظار میرود اینبار تمرکز اصلی بازی بیشتر بر روی بخش داستانی است. بخشی که به گفته «هیروشی ماتسویاما» (مدیر استودیو سایبر کانکت2) قرار است بهتر و گستردهتر از همیشه باز گردد. با توجه به اتمام داستان اصلی ناروتو و ویدیوهای پخش شده از بازی میتوان با اطمینان گفت که بخش داستانی تا آخرین قسمت از مانگا را پوشش خواهد داد و طبق معمول همیشه، برای دنبال کنندگان داستان ناروتو از طریق انیمه مملو از اسپویلهای بزرگ و کوچک است. البته هنوز مشخص نیست که بخش ابتدایی بازی و به اصطلاح شروع داستان از کدام قسمت آغاز خواهد شد ولی طبق گفتههای ماتسویاما اینبار با بیشترین تعداد باس فایت در سری استورم روبرو هستیم و همین مسئله نوید پوشش کامل و بهتری از بخشهای پایانی داستان را میدهد.
هسته اصلی گیمپلی بازی همچون گذشته دست نخورده باقی مانده اما سیستم مبارزات بازی دچار تغییرات ریز و درشتی شده که با هم نگاهی به آنها میاندازیم.
اولین و شاید بزرگترین تغییر بازی توانایی سوییچ کردن بین اعضای تیم و ادامه مبارزه است. در شمارههای پیشین مبارزات تیمی یکی از بخشهای اصلی بازی را تشکیل میدادند، بازیکن پس از انتخاب شخصیت خود امکان انتخاب دو هم تیمی را داشت که در جریان مبارزه به کمک او آمده و با اجرای تکنیکی ویژه به دفاع از بازیکن یا حمله به دشمن میپرداختند. حال شماره چهارم پا را فراتر گذاشته و بازیکن در حین مبارزه با فشردن یک دکمه توانایی سوییچ کامل بین اعضای تیم خود و ادامه مبارزه با آنها را خواهد داشت، قابلیتی که مطمئناً تنوع زیاد و نفس تازهای را به بخش مبارزات تیمی میدمد. به خصوص تکنیکهای جدیدی که همراه با این توانایی به بازی اضافه شده از جمله ارتباط دادن حرکات ویژه و قابلیت سوییچ در حالت Awakening و اجرای سوپر تکنیکی نابود کننده که بسیار جذاب و هیجانانگیز است، هر چند در نگاه اول حرکتی در راستای بر هم زدن بالانس بازی بنظر آمده و پیشینه و ید طولایی که سایبر کانکت2 با عناوین قبلی ناروتو در عدم برقراری توازن بین شخصیتهای مختلف داشته، این ترس را بیش از پیش میکند. البته به گفته ماتسویاما با تخصیص دادن نوار سلامتی مشترک بین تمام اعضای تیم سعی شده تا بالانس خوبی در این بخش بوجود آید، ولی تمام طرفداران سری به خوبی میدانند که به صورت کلی دو کلمه بالانس و ناروتو کاملاً با یکدیگر غریبه و ناآشنا هستند. مسئلهای که بیشترین ضربه را به عناوین قبلی سری زده است، به صورتی که خارج از بخش داستانی و رقابتهای دوستانه، بخش آنلاین بازی به سرعت جذابیت خود را از دست داده و مشاهده و مبارزه با لشکری از ماداراها و دیداراها براحتی باعث دلسردی بازیکن میشود.
از دیگر بخشهای جدید بازی میتوان به مبارزه روی دیوار اشاره کرد که از شماره اول استورم راه خود را به شماره چهارم باز کرده است اما با یک تغییر بزرگ. در شماره اول اندکی پس از رفتن روی دیوار حریف نیز به آن منطقه تلپورت شده و مبارزه روی دیوار ادامه پیدا میکرد اما در شماره چهارم بازیکن میتواند به روی دیوار رفته، در شرایطی که حریف کماکان روی زمین است و در همین حال به ادامه مبارزه پرداخت، قابلیتی که لایه و استراتژی جدیدی را به مبارزات اضافه خواهد کرد همچنین بیم آن را میدهد که در صورت پرداخت نادرست، بار دیگر شاهد برهم خوردن توازن مبارزات باشیم، به ویژه در رویارویی با شخصیتهایی که لیستی از تکنیکهای راه دور قدرتمند و سرعتی دارند.
آخرین تغییر مهم در سیستم مبارزات بازی حذف توانایی انتخاب بین حالات مختلف مبارزاتی است، قابلیتی که در شماره قبلی بازی (روولوشن) معرفی و با بازخورد منفی طرفداران روبرو شد، همین مسئله باعث شده تا استورم 4 همانند عناوین گذشته اجازه استفاده از تمام تکنیکها و حرکات ویژه (اولتیمیت جوتسو، اوکنینگ و درایو) را در طول مبارزه به بازیکن داده و دیگر شما را محدود به یکی از آن سه نخواهد کرد.
در رابطه با تعداد شخصیتهای قابل بازی هنوز لیست اسامی و عدد نهایی آن مشخص نیست ولی طبق نمایشهای مختلف و اطلاعات منتشر شده، تاکنون بیش از 100 شخصیت قابل بازی (به طور دقیقتر 119 نفر) تایید شده که این لیست بلند و بالا شامل حالات مختلف هر شخصیت نیز میشود. به طور مثال ناروتو به تنهایی 7 حالت مختلف داشته که هر کدام ظاهر، تکنیکها و نحوه مبارزات متفاوتی دارند. همچنین شخصیتهایی از آخرین فیلم ناروتو بنام «The Last» که وقایع پس از مانگا را پوشش میدهد به بازی اضافه شده و به طور کلی شخصیتهای قدیم و جدید متفاوتی در لیست حضور خواهند داشت. به گفته کارگردان بازی سعی شده از تمامی بخشهای داستانی ناروتو (از ابتدا تا انتها) تعدادی شخصیت را وارد لیست کرده و با توجه به اتمام داستان ناروتو کاملترین تجربه را برای طرفداران به ارمغان بیاورد.
از گیمپلی و سیستم مبارزات بازی که بگذریم میرسیم به گرافیک زیبای آن. استورم 4 اولین ناروتویی است که برای کنسولهای قدرتمند نسل هشتمی آمده و بالطبع باید انتظار گرافیک بالاتر و کیفیت بصری بهتری را داشت، انتظاری که به بهترین شکل ممکن پاسخ داده شده و طبق ویدیوها و تصاویر منتشر شده گرافیک بازی بسیار چشمنواز و زیبا بوده تا حدی که میتوان از آن بعنوان نسخه زیباتر انیمه یاد کرد. طبق صحبتهای ماتسویاما موتور بازی از ابتدا و با در نظر داشتن قدرت پلتفرمهای نسل هشتمی در ذهن ساخته شده و همین مسئله و طراحی دوباره بیشتر قسمتهای بازی از دلایل اصلی تاخیر بازی اعلام شده است. محیطها، استیجها، تکنیکهای ویژه و گل سرسبد آنها یعنی مدل شخصیتها به بهترین شکل ممکن طراحی شده و حالات مختلف چهره افراد در طول مبارزه یکی از نکات جالب توجه بازی است.
تخریب پذیری استیجها، پاره شدن لباس، شکستن زره افراد در اثر برخورد ضربات و بطور کلی عکسالعمل ظاهری شخصیتها نسبت به حرکات و تغییر شرایط محیطی از دیگر عواملی است که باعث میشود استورم 4 پویاتر و جذابتر از همیشه بنظر آید. برای مثال در صورت استفاده از تکنیک آتش و برخورد آن با حریف لباس او آتش گرفته و اثر سوختگی تا پایان مبارزه باقی خواهد ماند، همین جزییات ریز باعث شده که شخصیتها از آن حالت استاتیک و ثابت خود در عناوین قبلی دور شده و مبارزات بازی باورپذیرتر از قبل جلوه کنند.
در پایان باید اشاره کنم ناروتو استورم 4 طبق نمایشها، اطلاعات منتشر شده و تجربه کوتاه دمو بازی دقیقاً همان چیزی است که طرفداران منتظر آن بودهاند. عنوانی با تمرکز بر بخش داستانی، باس فایتهای بیشتر، لیست طویل شخصیتهای قابل بازی، تکنیکهای تیمی و انفرادی متعدد و گرافیک بهتر و زیباتر که میتواند خداحافظی در خور توجهی با نینجای خستگیناپذیر و دوستداشتنی دهکده کونوها را برای طرفداران به ارمغان آورد.
” alt=”” />