وقتی که مرزها شکافته میشوند!,وقتی که مرزها شکافته میشوند!,
Below از جایی آغاز میشود که شخصیت اصلی بازی که Wanderer نام دارد با مشکلات جدیای روبرو میشود و این چالشها سبب میگردند که او در خطر مرگ قرار بگیرد، در واقع شخصیت اصلی داستانِ ما زندگی نباتی دارد و در مرز میان مرگ و زندگی است اما ماجرا به اینجا ختم نمیشود. داستان بازی به صورت چند وجهی روایت میشود به عبارتی دیگر داستان بازی فقط حول شخصیت اصلی بازی نمیچرخد بلکه در طول داستان، شخصیتهای دیگری هم حضور خواهند یافت و سرگذشتی از زندگی آنها برای شما آشکار خواهد شد. در نمایشهایی که ما از این بازی دیدم، شاهد این قضیه بودیم که در کل بازی فقط یک Wanderer حضور ندارد، این موضوع ابتدا برای طرفداران Below نگران کننده بود ولی بعد از آن استودیو Capybara Games اعلام کرد که این المان مربوط به بخش آنلاین بازی است و نیازی نیست که بازیکنان از این موضوع ناراحت شوند.
این بازی به دلیل آن که جو بسیار تاریک و مخوفی دارد، شاید وجود بخش Co-Op ناامید کننده باشد ولی موضوع به اینجا ختم نمیشود، سازندگان بر این باورند که این بخش نه تنها به اتمسفر و جوِ بازی ضربه نمیزند، بلکه آن را به یک عنوان ارزشمند تبدیل کرده است. در اولین نگاهی که ما به این بازی داشتیم، موضوعی که توجه ما را به خود خیلی جلب کرد، دوربین آن است که از شخصیت اصلی بازی فاصلهی بسیار زیادی دارد و Wanderer را به یک شخصیت کوچک بدل کرده است اما این موضوع بهانهای برای Capybara Games قلمداد شده است که آنها بتوانند حس تنهایی و فضاسازی تاریک را به راحتی به بازیکنان منتقل کنند. اگر یادتان باشد در ابتدای این مطلب ذکر کرده بودم که در نگاه اول این بازی شباهت انکارناپدیر و زیادی به Journey دارد ولی در ادامه متوجه این موضوع خواهید شد که Below مرزی است بین Journey و Demon's Souls! تصور این موضوع ممکن است سخت باشد که عنوانی ساخته شود که بتواند شباهتهای زیادی به Journey و Demon's Souls باشد ولی CG این کار را کرده است! آزادی عملی که به شما در این بازی داده میشود هم میتواند باعث سرگردانی شما گردد و هم توانایی این را به شما خواهد داد که به کاوش و اکتشافات تازهای بپردازید. در میان این ماجراجوییها، شما میتوانید اسلحه با خود حمل کنید، در واقع بازی به شما سه Inventory میدهد که با استفاده از آن قادر خواهید بود که در دست چپ خود سپر و در دست راست سلاحهای اصلیِ خود را (نظیر شمشیر) داشته باشید. علاوه بر آن در پشت شما اسلحهی بزرگ و مخصوصی آویزان است! از آن نظر این بازی را به Demon's Souls تشبیه کردیم که درجهی سختی فوق العاده بالایی دارد به طوری که شما فقط با خوردن دو یا حتی یک تیر و همچنین اصابت کردن یک یا دو ضربه شمشیر، کشته خواهید شد. بعد از مرگ شما در همان قسمت حضور نخواهید یافت بلکه به محلهایی (مانند غار) میروید که قبلاً آنجا را کشف کرده بودید. حتی یک ضربه کوچک میتواند شما را به دردسر بیندازد، طوری که مثلاً در بدن شما زخمی ایجاد میشود و اگر به آن کم توجهی کنید ممکن است خونریزی کرده و در نهایت به کام مرگ بروید! وقتی که دشمنان شما را احاطه میکنند شاید اولین چیزی که به ذهن شما برسد استفاده از سپر برای دفاع است. این فکر شاید بتواند برای مدت کوتاهی شما را زنده نگهدارد ولی تنها راه برای رهایی از این چالشها، قدرت تفکر بالا خواهد بود و به طوری که در این نمایش، ما به یادِ Anor Londo افتادیم! ویژگی دیگر Below که لازم است به آن اشاره کنیم، کشف کردن و یا غارت کردن چیزهای قیمتی است. سیاهچالهایی که در طول بازی وجود دارند نسبتاً زیاد هستند، پس باید مواظب هر اتفاقی باشید! یکی از موضوعات مهم که نباید از آن غفلت کرد آن است که محیطهای بازی به صورت تصادفی در اختیار شما قرار خواهد گرفت پس سرگرمیهای هر بازیکن ممکن است با شخص دیگر تفاوت داشته باشد! البته نباید از اکشن Real-Time بازی چشم پوشی کرد ولی انتظار گستردگی در آن را نداشته باشید بازی بر اساس نقشه و استراتژی پیش میرود و شرط اصلی برای پیشبرد بازی، فقط برنامه است! در بعضی وقتها پدیدههای طبیعی همانند باد، به شما برای رسیدن به هدف نهاییتان، کمک خواهد کرد که این موضوع باعث میشود هر کس تجربهی متفاوتی از Below داشته باشد. مکانیزم گیمپلی بازی شباهت خاصی به Dark Souls دارد به طوری که با هربار کشته شدن شما چیزهایی جدیدی را تجربه میکنید از همهی این ها گذشته Tutorialهای این بازی تا حد قابل توجهی نسبت به سایر عناوین، کمتر است! به راستی که امروزه بخش چندنفره نقش قابل توجهی را در یک بازی ایفا میکنند، Below هم از این موضوع مستثنی نیست و قرار است در این بازی ما شاهد بخش Multiplayer باشیم تا لذت ماجراجوییها چندین برابر شود! آقای Phil Spencer در E3 2013 عنوان Below را یک بازی Roguelike نامیده است. سبک Roguelike از سال 1980 مشهور شده بود که کم کم در سال 2000 حال و هوای مدرن به خود گرفت و همین قضیه سازندگان Below را به این فکر انداخت تا از المانهای Roguelike استفاده کنند. رئیس استودیوی Capybara Games یعنی آقای Nathan Vella بارها عنوان کرده است که Below بزرگترین و سختترین بازیاست که تا به حال آنها ساختهاند.
در هنگام انجام دادن بازی، استفاده از قطعات موسیقی خاص که کاملاً تِمِ قرون وسطایی دارند سبب شده است که به پیکرهی این بازی رنگ و لعاب خاصی بدهند! آقای Jim Guthrie که مسئولیت آهنگسازی Below را بر عهده دارند، چندین بار به این موضوع اشاره کردهاند که قطعات Below به نوعی بیانگر خط داستانی بازی است و به عبارتی دیگر ایشان از همان الگوی قبلی که در Superbrothers: Sword & Sworcery EP پیاده سازی کرده بودند قرار است در Below استفاده کنند. سلاحهای بازی فقط جنبه بصری ندارد، بلکه هر یک از آنها قابلیت خاص خود را دارند. به عنوان مثال خنجر دارای قدرت کمی است ولی سرعت زیادی دارد ولی در کنار آن استفاده از گرز بسیار کند است ولی ضربهای که با آن وارد میشود به طرز قابل توجهی سنگین و محکم است. در مورد اتمسفر این بازی صحبتهای زیادی میتوان انجام داد از معماری گوتیک آن گرفته تا جو مرموز و ویژهای که برای آن تدارک دیدهاند. طراحی هنری این بازی فوقالعادست! صحنههایی را در بازی خواهید دید که شما را مات و مبهوت خود میکند و استفاده از رنگبندی عالی و سایهزنی مناسب، Below را خیلی دوست داشتنی کرده است. در مورد گرافیک تکنیکی نباید در پیش نمایش صحبت زیادی کرد ولی با این حال هم نباید از گرافیک تکنیکی Below انتظار داشت چون سبک بازی ماجراجویی فانتزی است و همینطور سازندگان تمرکز خود را روی گرافیک هنری بازی گذاشتند ولی با این حال افکتهای آب و آتش نیز قابل قبول هستند و همچنین Textureهای بیکیفیت هم به سختی قابل رؤیت هستند.
Below