قدمی کوچک، به پهنای کهکشان,قدمی کوچک، به پهنای کهکشان,
Civilization: Beyond Earth عنوانی جدید از سری بازیهای Civilization است که در ژانر استراتژی و 4X طبقه بندی میشوند. سری بازیهایی که شما در آن با انتخاب یک تمدن از تمدنهای شاخص در سیر تاریخ از 4000 سال قبل از میلاد مسیح تا 2100 سال پس از آن پیشروی خواهید کرد. از ابتدا، آتش را کشف کرده و در انتها نیز علوم پیشرفته را. اما این بار خالق مشهور این سری Sid Meier تصمیم به تغییراتی اساسی در این سری گرفته و آن تصمیم چیزی نبود جزء انتقال بازی به زمان آینده. حرکتی که میتوان به نوعی سنت شکنی خواند چرا که 5 سری از این عنوان همه در گذشته بودند و سیر تکاملی مشخصی نیز داشتند اما این بار بازیکن باید در مسیری پیش برود که هیچ کس از آن خبر ندارد. به عنوان مثال در عنوانهای قبلی شما در اوایل بازی شروع به تحقیق دربارهی علوم پایه مانند ریاضیات معماری و چیزهای از این قبیل میکردید اما در سیارهای دیگر و به عنوان یک مهاجر چه؟مطمئناً دیگر نیازی به کشف آتش ندارید پس این امر خلاقیت زیادی را میطلبد، خلاقیتی که با شناختی که از سید میر و تیمش استدیوی Firaxis میشناسیم چیز دور از ذهنی نیست.
وقتی که به مکانیزم بازی باز میگردیم از نظر کنترل کلی همانند نسخه پنجم است اما تغییرات اساسی نیز در آن رخ داده است. از اولین تغییر میتوان به نحوه شروع بازی اشاره کرد که دیگر تنها به انتخاب یک تمدن محدود نیست بلکه تمدنها جای خود را به اسپانسرها دادهاند و در کنار آنها نیز وسایل مورد نیاز، خدمه مورد نظر و همچنین شاتل مورد نیاز برای این سفر فضایی را انتخاب کنید. دیگر شما با Settler گروهی که برای ساخت شهرها مورد نیاز بود شروع نخواهید کرد بلکهیک محدوده کوچک (هر چند با قابلیت بزرگتر شدن به سبب انتخاب شاتل مناسب) برای احداث آنی شهر خود، باید انتخاب کنید و سپس برای گسترش شهرها علم مورد نظر را تحقیق کنید. پس از آن به مکانیزم تغییر یافته علوم از سیستم ستونی به سیستم ریسمانی میرسیم. در عناوین گذشته بدیهی بود که پس از دست یابی به ریاضیات امکان تحقیق معماری فراهم میشد و شما مجبور به پیشروی در همان مسیر بودید اما در سیستم ریسمانی شما پس از تحقیق یک علم میتوانید به سمت دیگری رفته و به علمی کاملا متفاوت دست پیدا کنید.
بربرها یا دشمن همیشگی شما در سریهای گذشته دیگر همراه شما نیستند بلکه جای خود را به موجودات فضایی دادند. موجوداتی که از هوش مصنوعی مستقلی بهره میبرند و دیگر به محض دیدن شما حمله نمیکنند. آنها کاملا رفتار شما را زیر نظر خواهند داشت و حملهی بی مقدمهی شما ممکن است باعث از بین رفتن تمدنتان در همان اول بازی شود. مسئلهای که ممکن است کمی شک برانگیز شود که این هوش مصنوعی تا چه حد هوشمند عمل میکند چرا که هرگونه درگیری، از طرف دیگر رقبای ساکن بر روی سیاره محکوم میشود که این خود نیز بر سختی بازی میافزاید.
یکی از امکانات کلیدی امکان انتخاب راه تمدن شماست. سه راه که Harmony,Purity و Supremacy است. Harmony امکان تعامل شما با سیاره را میدهد، موجودات سیاره با شما همراه میشوند و زمینها با گازهای سمی قابل رفت و آمد میشوند. Purity نژاد انسان را خالص نگه می دارد و سیاره را برای امکان سکونت انسان را فراهم کند. Supermacy، قدرت را وسیلهای برای بقا میداند و معتقد است که سیاره باید تغییر کند و همانند زمین شود. انتخاب هر کدام از این راهها تغییراتی عمیق را در تمدن شما ایجاد میکند، باعث تغییر ساختمانها و مردمتان میشود و دشمنی و یا دوستی بیشتری را با دیگر مسافران زمین به ارمغان میآورد.
فرهنگ تولید شده توسط شهرهای شما قبلا باعث باز شدن قابلیتهایی در مسیرهای معین میشد اما به گفته سازنده تحقیقات نشان داده که اکثر بازیکنان یک مسیر را در پیش گرفته و تا انتها همان را تکمیل میکنند سپس به مسیر بعدی میروند، اما در این عنوان در صورت انتخاب چندین قابلیت از ستونهای مختلف یک قابلیت جدید آزاد میشود.
در چند روز آتی نمایشگاهی به نام Firaxcon برگزار خواهد شد که اولین دور برگزاری آن نیز هست و سازنده قول اطلاعات بیشتری داده است چرا که تنها دو ماه به عرضه بازی مانده است اما به توجه به بازدیدهای اخیر خبرنگاران مختلف و تجربه بازی اغلب قول یک بازی عالی را دادهاند و اطمینان داده اند شما باز هم خواهید گفت "تنها یک دور دیگر".
” alt=”” />