فضای مرده برای دو نفر,فضای مرده برای دو نفر,
اینبار EA دستی در گیمپلی بازی های قبلی این سه گانه برده و تغییراتی در آن ایجاد کرده است، مهندس آیزاک کلارک در Dead Space 3 تجربهای متفاوت از فضای مرده را خواهد داشت. برای مثال ممکن است که دیگر کاملاً در آن سکوت خوفناک تنها نباشید، یک شخصیت دوم به اسم جان کارور به این دنیا مرده اضافه شده یک سرباز خشن با سلاحهایی رنگارنگ که ظاهراً اعصاب درستی ندارد. اگر علاقه دارید که تجربه ترس را با دوست خود شریک شوید و همچنین هوای شما را داشته باشد تا کمتر انواع و اقسام اجسام تیز از درون شما عبور کند، حتما به این بخش سری بزنید. اگر نه، با کارور فقط در بخشهایی از داستان برخورد خواهید کرد و اصلاً لازم نیست نگران یک هوش مصنوعی بی مصرف باشید که دنبال شما راه بیافتد و به فضای مرده شما کمک های اولیه بیهوده دهد. البته سازندگان بازی اطمینان دادند که تجربه بخش دو نفره این بازی مانند دیگر بازیهای هم سبک نیست، آنها به بخش هایی اشاره داشتند که اتفاقاتی که بر روی صفحه شما میافتد با صفحه ی همبازیتان متفاوت است، زیرا ظاهراً هر دو شخصیت از مشکلات روانی متفاوتی رنج میبرند و هر یک گاهی در دنیای خود گم میشوند، و این مسیر را برای خطراتی جدید بر زندگی هر دو آنها هموار میکند. این مسئله جایی روشن میشود که شما آنلاین بازی میکنید، در آنجا دیگر متوجه نیستید همراهتان چه چیزی میبیند یا چیزی که شما میبینید را او هم میبیند؟ فقط باید ایمان داشته باشید که هر دو یک چیز را دیده و به راه خود ادامه دهید. در یکی از بخشها، یکی از شخصیت ها وارد یک توهم کامل میشود که کاملاً افسار دنیای واقعی و خیال را رها میکند، در همان لحظه ممکن است شما با دسته ای از نکرومورف ها روبرو شوید و مجبور باشید با همهشان به تنهایی برخورد نمایید تا همراه خود را از مرگ حتمی نجات دهید. ولی بار دیگر نیز نکته ای وجود دارد، با اینکه اتفاقاتی از این قبیل برای شخصیت ها چندین بار میافتد، نه آیزاک و نه جان از یکدیگر دلخور یا عصبانی نمیشوند. در صورتی که اگر همراه من ناگهان مرا در میان نکرومورف ها تنها بگذارد و مشغول داد زدن شود، انگشت پایش را با یک Plasma Shot قطع خواهم نمود!
در مجموع به نظر میرسد حرکتی که این قسمت به سمت اکشنتر شدن بازی داشته است به فاکتور وحشت آن لطمه وارد کرده است، دیگر از آن راهروهای خالی و صدای فریادهای دردناک خبری نیست، به جای آن راهروها، موجهایی از جنس نکرومورف را شاهد هستیم که به راحتی کشته میشوند و به جای آن سکوت ناب که ستون فقرات ما را به لرزش وا میداشت، اکنون صدای انفجار های پیدرپی بگوش میرسد. همچنین نکته دیگری که به چشم میخورد، حضور یک روبات است که شما میتوانید فعالش نمایید تا به صورت اتوماتیک تمام آیتمها را جاروبرقی کرده و خودبهخود بدون هیچ توضیح منطقی آنها را به شما منتقل کند! ما واقعاً متوجه دلیل حضور این روبات نشدیم، اگر جمع آوری آیتم ها انقدر خسته کننده است چرا نحوه جمع آوری را عوض نکردید؟ اگر نه، جمع آوری وسایل مهم است، چرا یک روبات را برای انجام این کار تعبیه کردید؟
مکانی که اتفاقات این شماره در آن شکل میگیرد سیارهای است یخ زده به نام Tau Volantis که ظاهراً محل اصلی بحران نکروموفها است. البته شما نباید انتظار داشته باشید که وارد سیاره شوید، هسته اصلی بحران را نابود کرده و خارج شوید! بازیبازها اینبار با خطراتی از قبیل انسان های ارتشی، خطرهای محیطی از قبیل زمین لرزه و طوفان و دشمنان عظیم الجثه روبرو خواهند شد، البته نکرومورف ها را فراموش نکنید که اینبار چند کلک جدید در آستین خود دارند، همراه با گیمپلیای که نسبت به نسخه های قبلی این بازی بیشتر به سمت اکشن حرکت کرده است.
در بخش مبارزه چند نکته جدید ملاحظه میکنیم مثل Combat Roll یا همان جاخالی دادن که برای فرار کردن از انواع و اقسام بمبها و تکههایی که ناگهان به سمت شما پرتاب میشوند بسیار مناسب است، یا به حالت نشسته پشت سنگر رفتن و تیراندازی خود را زمان بندی کردن. افزایش سلاح در این نسخه کاملاً ملموس است منجمله یک سیستم سلاح سازی جدید که به شما اجازه میدهد تکه های مختلف سلاح خود را عوض کنید، یا با پیدا کردن نقشهها نمونههای جدید بسازید و یا با نظر خود یک سلاح جدید طراحی کنید که هم آتش میافروزد و هم شوک الکتریکی وارد مینماید، این اسلحه های جدید به شما در مبارزه با موجودات مختلف کمک میکند، ازجمله نکرومورف هایی که مرتب تکه های جدید تولید میکنند، یا انسان نماهایی که با سرعت بالایی اقدام به ایجاد حفره در بدن شما میکنند.
همینطور با پخش اخرین تریلر ما به تماشای آن پرداختیم و امیدوارانه در انتظار بخش کوچکی از ترسی که در نسخه های قبل لمس کرده بودیم نشسته و به هر لحظه دقت میکردیم، ولی بعد از تمام شدن چند بار دیگر هم آنرا دیدیم تا متوجه شویم این تریلر یک بازی بود؛ صحنه های سینماتیک، تکه های دیالوگ ها و موسیقی حماسی ، همه مارا به یاد تماشای تریلر های فیلم های فضایی اکشن انداخت و اصلا اثری از بازی قبلی در آن دیده نشد! با این همه میزان بسیار کمی از اطلاعات بازی فاش شده است و EA حسابی به محافظه کاری پرداخته است ، این تریلر نیز چیزه خاصی برای گفتن ندارد، فقط دو دقیقه نکرومورف و لباس فضایی است.
همینطور خبر قابل استفاده بودن سیستم صوتی کینکت نیز به تازگی تایید شد ، و به گفته سازندگان میتوانیم از دستورهای ساده مثل "Find Target" ، "Find Partner" ، " Attack Enemy" و …. هم در بخش تک نفره و دو نفره استفاده کرد، ولی هیچ استفاده ای از سنسور حرکتی نخواهد شد و هیچ اجباری در استفاده آن نیست، ما که ترجیح میدهیم به همان کنترلر خود بپردازیم و خود را با سیستم صوتی درگیر نکنیم که گاهی اوقات نیاز به چندین بار داد و فریاد کردن دارد تا متوجه شود چه میخواهید.
با اینکه تغییرات نسبتاً زیادی در این نسخه مشاهده کردیم، ولی باز هم این بازی یک Dead Space است! باز هم همان موقعیت های جاذبه صفر و با توهمات آیزاک و معماهای ماشینی روبرو خواهیم شد و همینطور همان مرگ های وحشتناک که پشت هر پیچی کمین کردهاند تا به صورت جذابی شما را تکه تکه کنند که به صورت عجیبی تماشای آنها لذت بخش است، با اینکه برای خودتان اتفاق می افتد و با چشمان خود، تکهتکه شدنتان را خواهید دید!
حال سوالی که بسیاری از هواداران خود میپرسند. آیا Dead Space 3 میتواند بدون خراب کردن مسیر گذشته، این تغییرات را عملی کند؟ تا الان ما فقط اولین برخورد و واضح ترین را با بازی داشته ایم، باید برای اطلاعات بیشتر صبر پیشه کنیم و اکنون هر روز به تاریخ عرضه بازی در سال آینده نزدیک تر میشویم و مهمانی ما نیز در سیاره Tau Volantis نزدیک تر میشود!
” alt=”” />