فرشتهای تنها در جزیره,فرشتهای تنها در جزیره,
در دنیای بازی ها تا به حال به چند جزیره پا گذاشتهاید و اتفاقات و مراحل را در آن سپری کردهاید؟Crysis ؟ Farcry3 یاDead Island؟ زمانی که وارد این جزیرهها شدید چه حسی به شما دست داد؟ همیشه با فضایی آرام و دلنشین، جنگلهای سرسبز، اقیانوس آرام، آواز پرندگان، آسمانی آفتابی و دورنماهایی دیدنی رو به رو شدید. اما چه میشد اگر اینبار از یک بعد دیگر به فضای جزیره نگاه کنیم؟ به جای زمین پوشیده از سبزه و چمن، سنگها و صخرههای خشن کف پایمان را لمس کند، ابرهای سیاه و گریان مانع از قدرتنمایی خورشید شوند، رعدوبرق هراَزگاهی دل ابرها را پاره کند تا خودی نشان دهد و معبدهای عظیم و کوههای سر به فلک کشیده جوی خوفناک را برایمان به تصویر بکشند؟ خوب به نظر میرسد زمان آن فرا رسیده تا به چنین جزیرهای سفر کنیم و اتفاقات مختلف را در آن سپری کنیم، زیرا قسمت جدید Tomb Raider بعد از چند سال غیبت با حس و حالی تازه بازگشته است.
خیلیها با سری Tomb Raider آشنایی دارند، این عنوان با شخصیت مونث و در عین حال محبوب خود، 17 سال است در دنیای بازیها میدرخشد و همچنان به طرفداران او افزوده میشود. اولین نسخه بازی در سال 1996 برای کنسول خاطره انگیز Playstation 1 منتشر شد و توجه منتقدین را به خود جلب کرد، به طوری که از همان ابتدای کار، میانگین نمرات بسیار درخشانی از خود به جای گذاشت و از آنجا بود که سری بازیهای Tomb Raider به عنوان یکی از بهترین بازیهای ماجراجویی رشدش را آغاز کرد. اما در طی سالهای اخیر، این عنوان آرام آرام روند نزولی را پیش گرفت و نتوانست خود را به صورت قبل نشان دهد. البته نمیتوان از نسخه Legend گذشت، زیرا این قسمت را نیز میتوان جز بهترینهای Tomb Raider دانست، اما باز هم در ادامه نتوانست راه خواهران بزرگتر خود را ادامه دهد و دوباره آن روند نزولی شکل گرفت. حال پس از 5 سال دوری از آخرین نسخه شماره دار، Square Enix تصمیم گرفت جانی دوباره به این عنوان دهد و با حرکتی تازه، این اثر را دوباره به اوج برساند. دو سال پیش شرکت SE با استودیوی معروف خود یعنی Crystal Dynamic، پا به میادین گذاشت و نسخه جدید Tomb Raider را معرفی کرد، اما دیگر خبری از نسخه شماره دار نبود و حتی این لارا کرافت، آن زن مجرب و ماهر، با آن چهره جذابش نبود، بلکه دختری نوجوان، خام و بیتجربه و در عین حال زیبا، جای شخصیت قبلی را گرفته بود. این نسخه جدید از Tomb Raider یک عنوان Reboot از این سری است که شاید آغازگر راهی روشن برای Lara Craft باشد.
لارا کرافت شخصیت همیشگی سری Tomb Raider یک دانشجوی 21 ساله است که برای سفری از طریق اقیانوس، عازم شرق میشود. او دختری همانند هم سن و سالان امروزی خود است، بیخیال از مشکلات دنیا در اتاق خود به موسیقی گوش میدهد و هرازگاهی جلوی آینه خود را برانداز میکند. در این بین ناگهان طی حادثهای ناگوار، طوفانی عظیم کشتی آنها را متلاشی میکند، خیلیها میمیرند و خیلیها برای جان خود دست و پا میزنند. طوفان خشن و اقیانوس بیرحم دست به دست هم، کشتی واژگون شده را به سمت جزیرهای مرموز و مخوف راهی میکنند. لارا ترسیده و نمیداند چه کار کند، به هر سمت نگاه میکند، چیزی جز فریاد و تلاش برای کمک نمیبیند. تعدادی در حال غرق شدن در اقیانوس آمیخته به لاشههای کشتی هستنند، عدهای زخمی و خونین برای کمک فریاد میزنند، فردی در گوشهای به عکس همسر و فرزندانش مینگرد و برای آخرین بار با آنها وداع میکند و در گوشهای دیگر، عرشه کشتی تبدیل به قبری برای تعدادی جنازه شد است. لارا کاری از دستش برنمیآید و خشکش زده بود، که ناگهان بر اثر اتفاقی نامعلوم از هوش میرود. داستان بازی از جایی شروع میشود که دختر جوان چشمانش را در غار مخوف و ترسناک، آویزان و دست و پا بسته و زندانی شده میبیند. از هیچ چیز خبر ندارد، از ترس دندانهایش سمفونی گوشخراشی را در سرمای غار به راه انداخته بودند و نفسهای عمیق و آمیخته به ناامیدی، این سمفونی را رهبری میکرد. شمعهای روشن که آرام آرام آب میشدند کمی فضا را برایش روشن کردند، اما فضایی که آرزو داشت هیچوقت نمیدید، جمجمههایی از جنس مرگ و کتابهایی که بوی کهنگی میداد. باد گاهی از اعماق غار با غرشی خوفناک به سویش میوزید، همه چیز دست به دست هم میداد تا زنجیر ترس به دور لارا بپیچد و او را رها نکند، که اوضاع از این هم بدتر شد و صدای خنده و حرف زدند چندین مرد، این زنجیر وحشت را به دورش فشار داد.. دخترک بیچاره از ترس خشکش زد و باید کاری میکرد.
حال بازی از آنجا آغاز میشود و این وظیفه شماست از این زندان و غار ترسناک فرار کنید. نکته جالبی که CD به آن توجه کرده، روند رو به رشد لارا کرافت از یک دختر خام و ترسو به یک نجات یافته شجاع و قوی است، او یک قهرمان نیست فقط یک دختر عادی است، پس انتظار نداشته باشید از همان ابتدا به راحتی کارهایش را انجام دهد. بگذارید با ادامه داستان شما را نیز از این روند جالب آگاه کنیم. نقش لارا کرافت را بازی میکنید، همان دختری که هیچ چیز از رنج و سختی تا به حال نچشیده و در نهایت باید او فراری دهیم، اما لارا چه تواناییهایی دارد؟ نه تا به حال اسلحه به دست گرفته و نه حتی شاهد خون ریزی فردی بوده، پس چگونه میخواهد از غاری فرار کند، وقتی حتی نمیداند چه چیز در انتظار اوست و تنها صدای موجود در غار انعکاس خنده چندین مرد است؟ پس بهترین راه مخفی حرکت کردن است، اما باز هم به این نتیجه میرسیم که او نمیتواند همانند شخصی مثل Sam Fisher در مخفیکاری عالی عمل کند. پس کار سختی پیش رو دارید و این نکته ممکن است باعث جذاب شدن بازی شود، پس باید درست عمل کنید تا موفق شوید. با سختی از غار خارج شدید، حتی نمیدانید کجا بروید، باید جای امن پیدا کنید و از آن بدتر گرسنگی باعث آزار و اذیتتان میشود. در این هنگام اولین کاری که به ذهنتان میرسد شکار است، اما چگونه؟ باید به دنبال یک چوب یا وسیلهای که با آن امکان شکار کردن باشد بگردید، اگر فکر میکنید داستان به همینجا ختم میشود سخت در اشتباه هستید، زیرا او شکار بلد نیست! باید ابتدا تمرین کنید و بعد به سراغ سیر کردن شکم بروید.
خیلی از کنسول بازها، با اثر به یاد ماندنی Red Dead آشنایی دارند، این بازی از بخش بسیار خوبی به نام شکار کردن برخوردار بود، هر حیوانی را که میخواستید میکشتید و برای کسب درآمد، پوست و گوشت آن را به بازارهای غرب وحشی میفروختید. حال در Tomb Raider اینبار به جای یک اسلحه قوی مانند Halcon Rifle با یک تیر و کمان شکار میکنید و البته این کار برای کسب درآمد نیست و هدف اصلی از قرار گرفتن این قسمت در بازی، سیر کردن دخترک تنها است. شکار باعث میشود که لارا آرام آرام پختهتر شود و بعد از آن، با پیشروی در داستان هدف اصلیاش نیز مشخص خواهد شد. پس از سرنگونی کشتی لاراکرافت و گرفتاریاش در جزیره مرموز، او میفهمد که دوست صمیمیاش توسط محلیهای خرافاتی به دام افتاده و آنها قرار است طی مراسمی جان او را بگیرند. لارا باید هرکاری در توانش است انجام دهد تا او را آزاد کند و با کسانی که چه نجات داده و چه در طی مراحل آنها را یافته است، از این جزیره فرار کنند. گفتیم او هر کاری در توانش است انجام میدهد، اما چه تواناییهایی؟ اینجاست که سیستم نقشآفرینی به کمک لارا میآید تا بازی را نیز جذابتر کند. سیستم آشنای XP که سالهای اخیر تقریبا به اکثر بازیها نفوذ کرده، به Tomb Raider هم رحم نکرده و حتی یکی از بخشهای اصلی بازی نیز به حساب میآید. اگر بخواهیم طریقه جمعآوری XP در این بازی را مثال بزنیم Farcry 3 بهترین نمونه خواهد بود. با هر کشتن و هر کار مفیدی که انجام دهید، XP دریافت خواهید کرد و level Bar شما پر خواهد شد. با هر بار پر شدن این نوارها، اجازه Level UP کردن خواهید داشت و تواناییهای پر تعداد بازی مطمئناً شما را سرگرم خواهند کرد. تا به حال سه بخش اصلی در این قسمت به نامهای Survivor Upgrade، Hunter Upgrade و Brawler Upgrade به نمایش درآمدند و هر کدام از آنها چندین زیر مجموعه دارند که با انتخاب هر کدام باعث اضافه شدن یک آیتم مفید و جذاب خواهد شد. بهطور مثال در بخش Hunter امکاناتی مربوط استفاده بهتر از ابزارهای جنگی داده خواهد شد. برای نمونه میتوان به قدرت نشانه گیری لارا افزود، یا با انتخاب گزینهای دیگر، توانایی حمل مهمات و اسلحه بیشتر را نیز به او بخشید. در قسمت Survivor نیز قدرت و زیرکی لارا افزایش خواهد یافت. مثلا اگر Arrow Retriever را در Skill Menu انتخاب کنید، لارا قادر خواهد بود پس از استفاده از تیرهای کمانش، تیر را دوباره از جنازه دشمن یا حیوان درآورد و از آن دوباره استفاده کند، یا با استفاده از Climber Agility چالاکی و زیرکی لارا را از بالا رفتن درختها و دیوارها و صخرهها افزایش داد یا نمونه بهتر آن، انتخاب Pain Tolerance است که تحمل درد و سختی را بالا میبرد. در آخر بخش Brawler، طریقه کشتن و دفاع کردن را به لارا یاد خواهد داد. به طور مثال، جا خالی دادن در مبارزات نزدیک، با انتخاب Dodge از منوی Skillها به دانستههای لارا افزوده خواهد شد و یا با فعال کردن گزینه Dirty Trick حقههای مختلف را برای کشتن خواهید دید، مثلا با یک مشت خاک چشم حریف را کور کنید و بعد از آن هر بلایی خواستید سرش بیاورید. تک تک Skillهای که در این سه بخش موجود هستند، خود به چند دستههای کوچکتر تقسیم میشوند که با باز کردن آنها، قدرت، زیرکی و یا حتی حرکات جدید و کاربردی، اضافه میشود. در کنار این انتخابات، هدایایی نیز در نظر گرفته شده، مثلا اگر 10 اسکیل خریداری کنید یک Skill ویژه نیز دریافت خواهید کرد. نکته مهم در این قسمت، وجود فضایی مشخص برای Level Up کردن است. شما هر جایی توانایی استفاده از این سیستم را ندارید، بدین منظور CD برای انجام این کار، مکانهای مشخصی در نقاط مختلف جزیره در نظر گرفته، که Base Camp نام دارند. ممکن است یک Base Camp در دل یک روستا باشد و یا امکان دارد در میان جنگل یا در ارتفاعات یک کوه قرار گرفته باشد. Base Campها تنها به منظور ارتقا استفاده نمیشوند، بلکه Fast Travel نیز در این قسمت قرار دارد تا ظرف چند ثانیه از یک کمپ به کمپی دیگر نقل مکان کنید. همچنین در این مکان بخشی به نام Gear وجود دارد که این امکان را میدهد، تا ابزار و سلاحهای خود را آپگرید و همچنین آنها را تعمیر کنید. ابزارهایی مانند تبر که برای مصارف زیادی به کارتان میآید، طبیعتا بعد از مدتی دچار افت میشوند، پس باید به آنها رسیدگی کنید. هیچگاه این فکر به سرتان نزند که امکانات بخش Gear براینان مجانی تمام میشود؛ در جزیره جعبههایی وجود دارد که ابزار مورد نیاز برای استفاده در بخش Gear در آن نهفته است. یافتن و باز کردن این جعبهها آسان است اما مراقب باشید؛ ممکن است تلههایی در کنار این جعبهها کار گذاشته شده باشند. یادتان باشد هرچیز و هرکسی در این جزیره، خواهان مرگ غریبههایی مثل شما هستند.
از بحث ارتقا و نقش آفرینی که خارج شویم، سیستم مبارزات و دیگر نکات گیمپلی سر راه قرار دارند. دنیای جدید Tomb Raider مخلوطی از چندین سبک است، از مخفی کاری گرفته تا اکشن و ماجراجویی تماماً در آن قرار دارند، اما بخشی که بیشتر با آن سر و کار داریم، ماجراجویی و کاوشگری در بازی است. متاسفانه به نظر میرسد در این قسمت، ماجراجویی، گشت و گذار و حل معما به اندازه بخش اکشن بازی پررنگ نیست، اما میتوان دلیلش را تازه کار بودن لارا دانست که در حال حاضر، تنها هدفش خروج از جزیره است. آنطور که از شواهد پیداست، حل معما نیاز به تبهر خاصی ندارد و کار سادهای به نظر میرسد. برای مثال باید با مشعل خود طنابی را آتش بزنیم تا راهی باز شود و یا یک میله فلزی را در زمین فرو ببرید و رعد و برق با آن برخورد کند و قفلی باز شود. نمیتوان به این زودی در مورد بخش پازل تصمیم گرفت، زیرا این یک Tomb Raider است و این نام بر اساس ماجراجویی و حل معما شکل گرفته، از طرفی سازندگان بازی، معماها را بر توسط عناصر طبیعی و جوی بنا کردهاند. آب، آتش و حتی باد در معماهای بازی دخیل هستند و باید بر اساس این عناصر به حل معما بپردازید، اما مشخص نیست که آیا سیستم پیچیدهای برایشان در نظر گرفته شده است یا خیر.
سیستمی دیگر نیز در بازی تعبیه شده تا کسانی که حال و حوصله چرخیدن و گشت وگذار و دور شدن از هدف را ندارند و یک عنوان خطی را ترجیح میدهند، به راحتی و هرچه سریعتر این بازی را به پایان برسانند. این سیستم Instinct Survival نام دارد و قدرتی همانند Eagle Eye که در سری بازیهای Assassin's Creed رایج است به لارا میدهد. IS به شما این مزیت را میدهد تا هرجا که هستید، مسیر اصلی را برایتان به نمایش گذارد، همچنین اشیا و ابزار مورد نظر برای حل یک معما را به راحتی نسبت به محیط متمایز میکند تا راحت آن را بیابید و راه را باز کنید. این عمل با سیاه و سفید کردن محیط و طلایی کردن هدف و یا شی مورد نظر صورت میگیرد.
حال میرسیم به قسمت سیستم مبارزه که نمایشهای بازی این بخش را بسیار جذاب نشان میدهد. همانطور که گفتیم، بهترین سلاح لارا، ابزار سرد مانند تیر و کمان، تبر و یا خنجر هستند. این ابزار ابتدا به عنوان وسیلهای برای شکار استفاده میشوند و بعد از آن، باید این سلاحها را برای محافظت از خود در برابر حیوانات وحشی استفاده کرد و رفته رفته با قرار گرفتن در خط داستانی به یک قاتل آماتور تبدیل خواهید شد. هیچگاه احساس هیتمن یا اساسین بودن نکنید زیرا لارا یک قاتل بالفطره نیست، بلکه فقط برای نجات جان خود و دوستانش دشمنان را میکشد. تیر و کمان یاران جدا نشدنی شما در طول بازی هستند، هرچه در بازی پیشروی کنید و XP جمع کنید این اسلحه کاملتر و در عین حال راههای استفاده از آن برای لارا گستردهتر میشود، به قدری که حتی میتواند با یک تیر دو نفر را از پای درآورد. مثلا یک تیر را به سرعت در گلوی شخصی فرو میبرد و با همان تیر آغشته به خون به سرعت آن را با کمانش راهی پیشانی دشمن دیگر میکند. همچنین تبری که در دست دارد، صحنههای بیاد ماندنی زیادی برایتان خلق خواهد کرد و با کسب مهارتهای استفاده از آن، هرکاری خواستید انجام خواهید داد. ابتدا تبرها بیشتر برای باز کردن قفلها و صندوقها به کار خواهند رفت اما کم کم لارا با این تبر کاری میکند که دشمن از نزدیک شدن به او پشیمان شود. هرچند اگر از کلمه دشمن'ها' استفاده کنیم بهتر باشد، زیرا او کم کم به قدری سریع و شجاع میشود که میتواند همزمان با سه دشمن یا بیشتر درگیر شود؛ گردن اولی را بشکند، ساق پای نفر دوم را خورد کند و با ضربه آخر شکافی در جمجمه سومی ایجاد کند. همچنین CD برای پایان هر مبارزه تن به تن یک Finisher قرار داده تا با زدن یک دکمه، با حرکاتی گاه خشن و گاه سریع و راحت با دشمن خداحافظی کنید. سلاح گرم نیز در بازی قرار داده شدهاند اما CD بیشتر بر روی ابزار سرد لارا تمرکز کرده و به اندازه آنها برای ابزار گرم مانور نداده است.
اگر به نمایشهای بازی توجه کنیم به نکته خوب و امیدوار کنندهای برمیخوریم که آن هم یکنواخت نبودن بازی است. کارها و ماموریتهای زیادی برایتان در نظر گرفته شده است. به طور مثال در مرحلهای باید از یک فضای سرد و برفی به بالا بروید تا شاید بتوانید با امواج رادیویی تماسی برای کمک برقرار کنید. گاهی مجبور به مخفی کاری میشوید، گاهی در یک فضای تاریک باید به حل معما بپردازید و در معبدی مخوف از تلههای بیشمار عبور کنید و یا حتی با یک چتر نجات از یک نقطه به نقطهای دیگر در جزیره بروید.
با این تفاسیر و شواهد، بخش داستانی به نظر جذاب میرسد، اما بخش مولتیپلیر Tomb Raider در لبه پرتگاه قرار دارد. نمایشهایی که از بخش چندنفره منتشر شد، این بخش را تا حدی ضعیف نشان داد. شرکت Square Enix تصمیم بر این گرفت تا قسمت مولتیپلیر بازی را به سازنده دیگری که در کارنامهاش عنوان Hitman دیده میشود بسپارد. به نظر میرسد Eidos خود را در بخش چندنفره Tomb Raider متزلزل نشان داده است. مولتیپلیر شامل دو بخش اصلی به نامهای Team Deathmatch و Rescue است، هر دو دارای وجه مشترکی نیز هستند اما هدفها متفاوت خواهند بود. در TDM که در اکثر بازیها وجود دارد، وظیفه شما کشتن حریف و گرفتن امتیاز بیشتر است، اما در Rescue وظیفه دارید تا Med Pack یا همان بستههای کمک اولیه را به نقطهای حمل کنید. به نظر کار سادهای میرسد اما یادتان باشد تیم حریف به این راحتی اجازه این کار را به شما نخواهند داد. کارکترهای قابل بازی در این قسمت علاوه بر خود لارا، دوستانش و کسانی که در جزیره دیدار کرده و یا نجات داده خواهند بود و احتمال میرود قابلیت سفارشی کردن (Customize) برای هر شخصیت تا حد محدودی وجود داشته باشد. XP نیز در مولتیپلیر، جدا از بخش داستانی محاسبه میگردد و کسب XP بیشتر، امکان دریافت اسلحه بیشتر و امکاناتی بهتر را به شما خواهد داد. نکات ریز و جالب دیگری در این بخش قرار گرفته که کمی به جذاب شدن مولتیپلیر کمک کرده است. در حین بازی، مزایایی چون تله گذاری در اختیارتان است که میتوانید دشمن را به دام بندازید، که البته بعضی اوقات تلهها این کار را بسیار خشن انجام میدهند. برای مثال اهرمی را فعال کنید و منتظر باشید دشمن پایش را بر روی تله بگذارد، آنگاه شاهد خورد شدنش در بین تختهای که دهها تیغ برنده بر آن متصل است خواهید بود. یا طنابی بر روی زمین قرار دهید تا زمانی که دشمن پایش را بر روی آن گذاشت به سرعت به دام افتاده و بین زمین و هوا معلق شود، اینجا است که دلتان میخواهد یک خشاب کامل بر رویش خالی کنید. متاسفانه به نظر نمیرسد Edios در بخش گرافیکی و گیمپلی در حد Crystal Dynamic عمل کند و در تریلرها شاهد انیمشنهای ضعیف و مبتدیانه هستیم. باید دید آیا Eidos در لبه پرتگاه چه میکند، آیا خود را به پایین پرت میکند یا خود را به سمت امن پرتگاه میبرد.
از دید بصری، Tomb Raider توسط موتور گرافیکی Crystal Engine توسعه یافته است. در نمایشهای ابتدایی بازی، گرافیک بسیار خودنمایی میکرد، اما با آخرین تریلرها از آن، شاهد افت برخی نکات مانند بافتهای ضعیف تعدادی از اجزا و اشیا بازی هستیم که از کنسولهای کهنه کار نمیتوان در مورد یک بازی Open World چیزی بیش از این انتظار داشت. Draw Distanceها یا همان دورنماها، طراحی هنری بازی و همچنین طراحی برخی کارکترها، به خصوص خود لارا به نظر بسیار عالی کار شدهاند. کوههای خشمگین و سر به فلک کشیده در زیر آسمان بیرحم بارانی و آمیخته به رعد و برق که هرازگاهی با غرشش حکم فرمایی میکند و هرچه بر روی زمین است به نمایش میگذارد. معبدهایی عظیم و در عین حال زیبا، جنگلها، غارها و روستاهای کوچک، همه و همه در این جزیره خودنمایی میکنند. از باران گفتیم؛ بر خلاف بازی Farcry 3 که بارش باران در نسخه کنسولی شاید به دقیقه هم نمیکشید و ساده طراحی شده بود، جزیره مخوف Tomb Raider اکثراً بارانی و جوی سرد بر آن حکم فرما است. آفتاب گهگداری بر زمین میتابد اما ابرها اجازه قدرتنمایی به او را نمیدهند. به نظر افکت باران یکی از نکات قوت بازی بشمار میآید و با بارشش بر روی زمین صحنهای زیبا خلق میشود. در پارهای از اوقات گل، خون، آب و دیگر عناصر موجود در بازی، بر روی لباسها و حتی صورت و بدن لارا تاثیر میگذارد. نمیتوان به آن صورت بازی را از نظر گرافیکی یک شاهکار دانست اما Open World بودن بازی دلیل قانع کنندهای برای برخی مشکلات آن است، با این حال بهتر است نظر دقیق را بعد از انتشارش و به نقد بازی واگذار کرد.
یکی از نقاط قوت بازی که اشاره به آن خالی از لطف نیست، آهنگسازی، صداگذاری و صداپیشگی شخصیتهاست. اولین نکته آن، تغییر صداپیشه شخصیت لارا کرافت است که با توجه به Reboot بودن این قسمت، عوض شدن آن امری طبیعی است. در سریهای گذشته، صداپیشگی کاراکتر لارا توسط خانم Keeley Hawes انجام میشد که حال این وظیفه بر عهده خانم Camilla Luddington قرار داده شده است که در سریالهای تلوزیونی مانند True Blood شناخته شده است. اما آهنگهای این اثر توسط شخصی ساخته میشود که خیلی از ما در بازیهایی با اتمسفر قوی از آهنگهایش لذت بردیم Jason Graves آهنگسازی این سری از Tomb Raider را برعهده دارد که از کارنامه درخشان ایشان میتوان به Dead Space، F3AR، Prince of Persia و Rayman اشاره کرد. با توجه به اطلاعات از این بخش، میتوان به قسمتهای مختلف صدا، اعم از آهنگسازی و صداپیشگی امید داشت.
شاید از دید خیلیها این Tomb Raider جدید یک تقلید از بزرگان این نسل باشد، میتوان گفت تا حدی این موضوع صحیح است، اما اگر از کلمه 'الهام گرفتن' به جای تقلید استفاده کنیم، ممکن است دیده بهتری نسبت به این عنوان داشته باشیم. گاهی سازندهها از بعضی عناوین موفق این نسل نکاتی برداشت میکنند و به درستی از آنها در اثر ساخته خودشان به کار میبرند، به طوری که هنگام انجام آن، یاد دیگر بازیها نمیافتید و حس تجربه یک اثر تازه به شما دست میدهد. Tomb Raider یکی از همین عناوین است که میتوان آن را جزو مدافعین کسب بازیهای ماجراجویی برتر سال دانست. این اثر به قول سازندگانش، از بزرگانی همچون Zelda الهام گرفته که اگر واقعا درست این کار را انجام داده باشند، بازی ممکن است شما را غرق در دنیای خود کند. استفاده درست از نکات مهم بازیهای الهام گرفته شده، باعث خلق Tomb Raider جدید گردیده و با توجه به شواهد میتوان این اثر را یک عنوان موفق دانست، اما نظر قطعی در این مورد، بهتر است بعد از انتشار بازی داده شود.