جنگ اژدها
در این شماره مدل شخصیتها خوشاندام و کمی غیرواقعی شده، شما شخصیتی به نام "هاوک" را هدایت میکنید که برای تغییر مدل پیشفرض، تنها میتوانید جنس، کلاس و چهرهی او را تغییر دهید، بنابراین برخلاف شمارهی اول نام و نژاد او ثابت است. کلاسهای بازی همچنان از سه کلاسٍ اصلی "جنگجو" که بیشتر در مبارزه های رو در رو مهارت دارد، "یاغی" که مهارتاش در مخفی کاری، تیراندازی با کمان و استفاده از دو خنجر است و "جادوگر" که در جنگها نقش "شفا دهنده" و در خواندن وردها تبهر دارد، تشکیل شده است. هر کلاس دارای یک سری "مهارتهای ویژه" است، به طور مثال کلاس یاغی دارای سه تخصص "اساسین"، "سایه" و "دوئل کننده" است که بسته به ارتقای شخصیتتان در قابلیتهای مختلف می توانید آنها را برای کلاس یاغی به دست آورید. سیستم ارتقای قابلیتها نیز نسبت به ریشهها تغییر کرده و از حالت "خطی" به گونهی "شاخهای" در آمده، به این ترتیب که هر قابلیت اصلی به چندتای کوچکتر تقسیم میشود و فعال کردن قابلیتهای پیشرفتهتر در گرو باز کردن قابلیتهای قبلی است. استفاده از قدرتها و قابلیتهای مختلف در نسخهی کنسولی تغییری نکرده و مانند ریشهها با نگه داشتن ماشههای دسته، منوی "رادیکال" ظاهر شده که از آنجا می توانید قدرت، جادو، قابلیت و مواد مورد نظرتان را انتخاب کنید. در نسخهی قبلی عصر اژدها کاری که اغلب انجام میدادیم این بود که با صرف تمام "بنیه"ای (استامینا) که داشتیم کلاس جادوگر قدرت " گلولههای آتش" را انتخاب کرده و با این قدرت خفن همهی دشمنان را به آسانی تمام به یکباره نابود کنیم! به این صورت قدرتهای دیگر عملا بدون استفاده میماندند.
این بار سازندگان قول دادهاند برای این کلاس قدرتها و سلاحهای جدیدی تعریف کنند که هم از استفاده کردن از یک قدرت خفن حوصلهمان سر نرود و هم جادوگرها در مبارزات تن به تن هم چندان بیدفاع و ضعیف نباشند. روند مبارزهها سریعتر شده است و دیگر نیازی به چیدن تاکتیکهای مختلف درون بازی نیست، البته در نسخهی رایانههای شخصی عصر اژدها۲ میتوانید مبارزهها را به دو صورت اکشن و تاکتیکی بازی کنید، به گونهای که در هر لحظه از مبارزات قادر خواهید بود بازی را نگه دارید و فرمانهای لازم را به هم تیمیهایتان بدهید یا شخصیتتان را تغییر دهید و آنگاه مبارزات را از سر بگیرید. اما از سوی دیگر هم میتوانید روند بازی را بدون چیدن تاکتیک و به صورت یک نفشآفرینیِ اکشن یا تلفیقی از هر دو صورت کلاسیک و اکشن پیش ببرید. سیستم مکالمات در این شماره تغییر کرده و بیشتر شبیه به بازی "مس افکت" شده، به طوری که دیگر لازم نیست از لیست بلند و بالای دیالوگها، یکی را انتخاب کنید، بلکه این دفعه انتخابهای شما مانند بازی مس افکت محدود به گوی مکالمات است و یک نکتهی جدید اینکه تاثیرات و لحن تمامی سخنانتان با آیتمهای مفهومی مختلف نمایش داده میشود. تمامی تصمیمها و انتخابهایی که میکنید به طور مستقیم به پیشروی، طرز پایان داستان بازی تاثیر دارد و حتی به گفتهی سازندگان در عصر اژدها۲ اثر کارهایتان را بسیار سریعتر از نسخهی قبلی مشاهده خواهید کرد. ظاهرا مانند شمارهی دوم بازی مس افکت میتوانید فایلهای ذخیرهی خودتان را از ریشهها به این شماره منتقل کنید، البته کسانی که نسخهی اول را بازی نکردهاند میتوانند از سه پیشزمینهی داستانی تعریف شده یکی را انتخاب کنند، البته تصمیمهایی که در شمارهی اول گرفتید تاثیر زیادی بر داستان این شماره ندارد. از دیگر تغییرات مثبت دیگر نسبت به شمارهی اول میتوان به افرایش سطح هوش مصنوعی دشمنان و یاران خودی، بهتر شدن کنترل شخصیتها در نسخهی کنسولی، تغییر نقشههای بازی و امکان انتخاب شب و روز در مکانهای بازی اشاره کرد.
مرگ اژدها
ظاهرا سازندگان از سبک گرافیکی ریشهها راضی نبودهاند و به همین دلیل برخلاف سبک واقعگرایانهی ریشهها، در عصراژدها۲ محیطها سبکی فانتزی و گوتیک به خود گرفتهاند. بایوویر با به روزرسانی موتورپایهی بازی و ایجاد تغییرات بسیار قول گرافیک بهتر از شمارهی قبل را دادهاند. به گفتهی آنها در این شماره شاهد صحنههای شلوغتر، کیفیت بهتر بافتها و آیتمهای بسیار خواهیم بود. یکی دیگر از تغییرات بازی نسبت به شمارهی اول، تعویض طراح ارشد بازی است. به گفتهی سازندگان او کسی که در ساخت بازی "امپراتوری سبز" هم دست داشته و جز طراحان اصلی این اثر بایوویر بوده است. عصر اژدها در ۱۷ اسفند امسال برای پلی استیشن۳، ایکس باکس۳۶۰ و رایانههای شخصی عرضه میشود. امیدوارم با انتشار شمارهی دوم عصر اژدها تا کمتر از یک ماه دیگر نگرانی من هم نسبت به الکی آسانتر شدن عصراژدها هم برطرف شود!
” alt=””/>