خواندن ادامه ی پیش نمایش,همه دوستان بی شک با شرکت معظم Naughty Dog آشنایی دارند. شرکتی که با انتشار عناوین Jack and Dexter و Crash Bandicoot لحظات شیرین و مفرحی را برای تک تک بازیکنان رقم زد. این شرکت در سال 2001 توسط سونی خریداری شد. با نگاهی به دو عنوان مذکور متوجه می شویم که Naughty Dog متخصص ساخت عناوین سرگرم کننده و جذاب در سبک پلتفورم بوده است. پس از شروع نسل فعلی کنسول ها، کارشناسان و بازیبازها انتظار ویژه ای از استدیوهای First Party داشتند که بی شک Naughty Dog یکی از آنها بود. همان طور که پیش تر اشاره کردم این شرکت در زمینه ساخت بازی های سبک پلتفرم تبحر بی نظیری داشت ولی آنچکه آنها در سال 2007 عرضه کردند، تفاوت چشمگیری با آثار قبلیشان داشت. Uncharted : Drake’s Fortune نام IP جدید آنها بود. این عنوان به سبک اکشن ماجراجویی سوم شخص طراحی شده بود.
Uncharted : Drake’s Fortune عنوانی ناب و بی نظیر بود. ویژگی های از قبیل : گرافیکی عالی، صداگذاری های بی نقص، داستانی جالب، گیم پلی جذاب و شخصیت پردازی خوب باعث شد بازیکنان استقبال مناسبی از بازی به عمل آوردند. این بازی با کسب میانگین امتیازات 88 راه خود را برای تبدیل شدن به فرنچایزی محبوب هموار کرد. البته در کنار ویژگی های مثبتی که ذکر شد ضعف هایی نیز دیده میشد که باعث شد Uncharted نتواند حداکثر پتانسیل خود را به معرض نمایش بگذارد.,,سال 2009 و حکمرانی Uncharted ! این عبارت به حقیقت سزاوار Uncharted 2 : Among Thieves می باشد. نسخه اول بازی هر چند عالی بود ولی همان طور که اشاره شد دارای ضعف هایی بود به همین دلیل اعضای تیم Naughty Dog با تلاش، کوشش و تکیه بر تجارب گذشته شان ضعف ها را بر طرف کرده و نقاط قوت را به بالاترین سطح ممکن رساندند. نتیجه حاصل از این سخت کوشی کسب میانگین امتیازات 96 ، درو کردن اکثریت جوایز سایت ها و فروش نزدیک به 5 میلیون نسخه کپی از بازی تا بدین روز می باشد. نسخه دوم بازی از تمامی جهات پیشرفت کرده بود. از برجسته ترین ویژگی های Among Thieves می توان به گرافیک هنری و تکنیکی عالی آن اشاره کرد که تمامی منتقدین زبان به تحسین آن گشوندند. البته جا دارد از بخش چند نفره بازی هم یادی شود زیرا موجبات سرگرمی و لذت میلیون ها بازیباز را فراهم آورده بود. ,شرح حوادث نسخه اول:
بازی از جایی شروع می شود که Nathan Drake در حال یافتن تابوت Sir Francis Drake در اعماق اقیانوس می باشد. نیتان ادعا می کند او جزو نوادگان Francis Drake می باشد و همچنین انگشتری که مختصات محل کاوش بر روی آن حک شده است را در اختیار دارد. عملیات کاوش توسط روزنامه نگاری به نام Elena Fisher پشتیبانی می شود تا از وقایع پیش رو مستندی تهیه کند. بعد از یافتن تابوت و باز کردنش مشخص می شود که Sir Francis Drake سناریو یک مرگ ساختگی را طرح ریزی کرده و جسدی در تابوت نیست. اما از طرفی تابوت حاوی یادداشتی است که به El Dorado ( شهری در آمازون که افسانه هایی در مورد وجود شهر طلایی درباره اش نقل میشد) اشاره دارد. نیتان و دوست مورد اعتمادش Victor Sullivan به اتفاق هم برای جلوگیری از رسانه ای شدن ماجرا Elena را دور می زنند و دو نفری به آفریقا سفر می کنند. در این بین Gabriel Roman به همراه افسر ارشدش Atoq Navarro نیتان و ویکتور را تعقیب می کنند تا بلکه خودشان El dorado را بدست آورند ( بعدا متوجه می شویم El Derado در واقع یک مجسمه طلایی بزرگ می باشد ). بعد از کش و قوس های فراوان نیتان رد جزیره ای را بدست می آورد که تصور می شود مجمسه آنجا واقع شده باشد. او به همراه Elena با استفاده از هواپیمایی به آنجا عزیمت می کنند ( نیتان در حالی که مشغول فرار از دست مزدوران Roman است مجددا Elena را می بیند و به او می پیوندد ). آنها پس از نزدیک شدن به جزیره مورد اصابت گلوله و موشک قرار می گیرند و با استفاده از چترهای نجات از هواپیما بیرون می پرند. نیتان بعد از فرود، جستجویش را جهت یافتن Elena آغاز می کند. او متوجه می شود که Elena تحت اسارت مزدور اجیر شده Roman در آمده است. نیتان بعد از درگیری و آتش بازی به همراه Elena فرار کرده و در ادامه ویکتور، که به اسارت Roman درآمده بود را نیز آزاد می کنند. ,,آنها به مسیرشان ادامه می دهند تا اینکه به جسد Sir Francis Drake بر می خورند. آنها نشانه ای از مجسمه نمی بینند به همین علت نامید و مایوس می شوند. در همین گیر و دار Eddy ( سرپرست مزدوران Roman ) را می بینیم که در حال فرار از دست عده ای Mutate ( انسان هایی که تغییر ژنتیک پیدا کرده اند و حالت حیوان خو دارند ) می باشد. نیتان به او کمک می کند ولی فایده ای ندارد و Eddy به دست آنها کشته می شود. Elena و نیتان به سرعت به سمت پایگاه متروکه زیردریایی های آلمان فرار می کنند. نیتان سپس به سمت اتاق ژنراتور حرکت می کند و از Elena جدا می شود. او در طول پیشروی متوجه می شود که مجسمه نفرین شده است و انسان ها را تبدیل به Mutate می کند. به همین علت Sir Francis Drake قصد داشت تا مجسمه را در جزیره نگه دارد و از خطرات آن جلوگیری کند که متاسفانه به نظر می رسد که در راستای انجام این مهم توسط یکی از Mutate ها کشته می شود. Mutate هایی هم که در جزیره حضور دارند در واقع از نسل اسپانیایی ها و آلمان هایی هستند که سعی داشتند مجسه را جا به جا کنند. پس از بازگشت نیتان متوجه می شود که مجددا Elena به اسارت Roman در آمده است. او به همراه ویکتور برای نجات Elena به سمت محل استقرار Roman حرکت می کنند. آنها با استفاده از تیراندازی راهشان را باز می کنند ولی در نهایت توسط مزدوران دستگیر می شوند. گویا Roman زودتر به مجسمه دست یافته است. در همین بین Navarro از Roman می خواهد که در جعبه را باز کند تا مجسمه را ببینند. Roman این کار را انجام می دهد ولی به محض استنشاق گرد مجسمه شروع به تغییر چهره و حالت می کند. در واقع او همانند Mutate ها می شود و به همین علت توسط Navarro مورد هدف قرار گرفته و کشته می شود. به نظر می رسد Navarro از ابتدا از این موضوع خبر داشته و قصد دارد مجسمه را به عنوان سلاح جنگی به فروش برساند. Navarro سعی می کند با استفاده از هلی کوپتری به همراه Elena از محل فرار کند در حالی که افرادش مورد هجوم Mutate قرار می گیرند. Nate بر روی تور مجسمه می پرد و به همراه هلی کوپتر از زمین بلند می شود. در همین بین سربازی که قصد شلیک به او را دارد که توسط Elena به پایین پرتاپ می شود و ناخواسته در حین سقوط تیری به خلبان می زند و این باعث می شود هلی کوپتر سقوط کند. بعد از درگیری که بین نیتان و مزدوران روی می دهد، Navarro به همراه مجسمه به اقیانوس سقوط می کند و نیتان، Elena و ویکتور که به ظاهر چندین صندوقچه طلا پیدا کرده است، از جزیره خارج می شوند. ,شرح حوادث نسخه دوم :
باز هم نیتان دریک و باز هم رویای دستیابی به گنج های افسانه ای! بازی با نقل قولی از مارکو پولو و سپس صحنه ای عجیب آغاز می شود. دوربین نیتان را نشان می دهد که مجروح شده و درون واگن قطاری که در لبه پرتگاه قرار دارد، بین زمین و آسمان معلق است. سپس فلش بکی نمایش داده می شود. در این سکانس دو دستیار و دوست قدیمی نیتان به نام های Chole Frazer و Harry Flynn به او پیشنهاد دزدی چراغ نفتی ای را از موزه ای در استامبول ارائه می دهند. نیتان تصور میکند با این چراغ می تواند رد خدمه گم شده ی مارکو پولو در سفرش به ایران را پیدا کند و پرده از اسرار این سفر بردارد ( مارکو پولو سفرش از چین به مقصد ایران را با 600 خدمه و چند کشتی آغاز کرده بود ولی در انتها تنها یک کشتی به همراه 18 خدمه به ایران رسیدند و مارکو پولو هیچگاه علت از دست رفتن خدمه و کارکنانش را بازگو نکرد). بنابراین نیتان پاسخ مثبت می دهد و پس از کش و قوس های فراوان موفق می شوند عتیقه را به چنگ آورند. در این چراغ نامه ای قرار دارد که مشخص می کند Cintamani Stone در شهر افسانه ای به نام Shambhala قرار دارد. در همین بین Flynn نیتان را دور می زند و باعث می شود او 3 ماه به زندان بیافتد. Chole ادعا می کند که از نقشه Flynn اطلاعی نداشته و با کمک گرفتن از Victor Sullivan نیتان را از زندان آزاد می کنند. نیتان و دوستانش به تعقیب Flynn می پردازند که متوجه می شوند او برای فردی به نام Zoran Lazarevic کار می کند. Chole به ظاهر برای Zoran کار می کند ولی اخبار کمپ او را برای نیتان و ویکتور می آورد. این اخبار حاکی از آن است که خدمه مارکو پولو در واقع Cintamani Stone را در اختیار نداشتند. آنها پس از جستجو، خنجری عجیب، خدمه گمشده و یک نامه را پیدا می کنند که آنها را به شهر Kathmandu در نپال سوق می دهد. هر چند لحظاتی بعد Flynn به همراه تعدادی مزدور از راه می رسند و نامه به دست آنها می افتد. ,,نیتان و Chole به نپال می روند و به جستجوی معبد مورد نظر می پردازند. شایان ذکر است که افراد Zoran پیش از آنها در محل ظاهر شده و رقابت خود را جهت یافتن معبد آغاز کرده بودند. در بین راه آنها به Elena و فیلم بردارش Jeff بر می خوردند. گویا آنها به دنبال مدارک و شواهدی هستند که ثابت کند Zoran زنده است ( Zoran مزدوریست که سال ها پیش با استفاده از مرگ ساختگی خود را از زیر ذربین رسانه ها و مسئولین خارج ساخته بود). Chole به نیتان اصرار می کند که آنها را با خود همراه نسازند ولی نیتان نمی پذیرد و چهار نفری به راهشان ادامه می دهند. در بین راه Jeff تیر می خورد و علی رغم اصرار Chole مبنی بر رها کردنش، نیتان و Elena او را حمل می کنند. همین عامل باعث می شود توسط مزدوران Zoran محاصره شوند و Chole برای حفظ موقعیتش به ناچار بر روی نیتان اسلحه می کشد. Zoran با گلوله ای Jeff را مورد هدف قرار می دهد و سپس به همراه Chole محل را به سمت قطار ترک می کنند. در حالی که Flynn خود را جهت کشتن نیتان و Elena آماده می کند، آنها از فرصت استفاده کرده و پا به فرار می گذارند و با استفاده از جیپی خود را به قطار می رسانند. نیتان پس از پیشروی به Chole بر می خورد و او نیتان را جهت بی توجهی به تذکرش نسبت به همراه نکردن Elena و Jeff سرزنش می کند. در همین بین Flynn سر می رسد و با شلیک گلوله ای نیتان را زخمی می کند. نیتان که دیگر چاره ای ندارد با شلیک به مخزن گازی قطار را منفجر کرده و با وضعیتی وخیم به سمت لبه پرتگاه منحرف می شود. اینجا دقیقا همان نقطه آغازین بازیست. او موفق می شود خود را نجات دهد ولی در بوران گرفتار شده و بر اثر شدت جراحات وارده بی هوش بر زمین می افتد. ساعاتی بعد به هوش می آید و متوجه حضور Elena و فردی به نام Karl Schafer می شود. به نظر می رسد Karl اطلاعات زیادی راجع به Shambhala و Cintamani Stone دارد. Karl به نیتان می گوید راه ورود به Shambhala همان خنجر عجیبیست که به همراه دارد. سپس او برای اثبات حرف هایش نیتان را به همراه رهبر روستا راهی گشت و گذاری می کند. نیتان متوجه می شود Karl سالها پیش به عنوان یکی از افسران SS آلمان مامور یافتن Citamani Stone بوده که برای حفاظت انسان ها در برابر قدرت این شی مجبور می شود هم قطارانش را به قتل برساند. در همین بین نیتان و رهبر قبیله موجودات عجیبی را می بینند که به نظر محافظان Shanbhala می باشند. آنها پس از بازگشت متوجه می شوند روستا مورد هجوم مزدوران قرار گرفته و Karl به همراه خنجر دزدیده شده است. نیتان و Elena به سرعت به تعقیب مزدوران می پردازند. در انتها آنها با پیکر نیمه جان Karl رو به رو می شوند که از آنها می خواهد Cintamani Stone را نابود سازند و سپس به خواب ابدی فرو می رود.
نیتان در ادامه از Chole خنجر را تحویل می گیرد و با استفاده از راه مخفی خود را به Shambhala می رساند. در همین لحظات سر و کله Zoran پیدا می شود و آنها را مجبور می کند تا در جعبه را باز کنند. هنگامی که Zoran آماده می شود تا آنها را بکشد، محافظان Shambhala وارد معرکه شده و نیتان و همراهانش توسط شلوغی ایجاد شده موفق می شوند از آنجا فرار کنند. آنها متوجه می شوند Cintamani Stone در واقع صمغ کهربایی رنگی است که در داخل درختی قرار دارد. تزریق این ماده باعث می شود افراد شکست ناپذیر و فنا ناپذیر شوند. لحظاتی بعد مجددا سر و کله Flynn پیدا می شود و با انفجار نارنجکی Elena را مجروح می کند. نیتان Elena را به Chole می سپارد و به سراغ Zoran می رود. به نظر می رسد Zoran با تزریق صمغ قدرت عجیبی پیدا کرده ولی نیتان با تلاشی فراوان و منفجر کردن درخت موفق می شود Zoran را شکست دهد و سپس او را رها می کند تا به دست محافظان کشته شود. در انتها نیتان همراه با Elena برای ادای احترام بر سر قبر Karl حاضر می شوند و Chole و Victor نیز روستا را ترک کرده و سرنوشت خود را دنبال می کنند. ,و اما اکنون…
باز هم مارکو پولوی عصر معاصر دست از ماجراجویی های خود نکشیده است. نیتان این بار مصمم تر از پیش به نظر می رسد و مطمئنا حوادث و مشکلات فراوانی بر سر راه او قرار خواهند گرفت. بعد از موفقیت های نسخه اول و دوم مجموعه ساخت نسخه سوم به راحتی قابل پیشبینی بود. Uncharted 3 : Drake’s Deception در ماه دسامبر سال گذشته به صورت رسمی معرفی شد. حوادث این نسخه پیرامون سفرهای Sir Francis Drake ، گنجی مربوط به قرن شانزدهم، باستان شناسی های T.E Lawrence و شهر افسانه ای گم شده در صحرا به نام Atlantis of the Sands جریان خواهد داشت. همان طور که احتمالا حدس زدید، نیتان در این سفر تنها نخواهد بود و دوستان سابقش حضور خواهند داشت؛ شخصیت هایی همچون Victor Sullivan ، Elena Fisher و Chole Fraizer که مُعرف حضورتان هستند. البته سازندگان اذعان داشتند که بازی بیشتر بر روابط نیتان و Victor تمرکز خواهد داشت.
طبق اطلاعات منتشر شده نزدیک به یک سال است که از حوادث نسخه دوم می گذرد و نیتان و دوستانش مناطق مختلف جهان را جستجو می کنند تا سرنخ های موجود جهت ورود به شهر مذکور را بدست آورند؛ شهری که طبق ادعای محلیان توسط خدایان مورد تاخت و تاز قرار گرفته است. یکی از سفرهای آنها در صحرای بزرگ و سوزان Rub’al Khali رخ می دهد که در شبه جزیره عربستان واقع شده است. در این سفر Victor به همراه نیتان وضعیت سختی را تجربه خواهند کرد. به نظر می رسد یکی از ویژگی های بارز و مطرح در این نسخه محیط بیابانی بازی باشد. Naughty Dog به شدت بر روی این قسمت تاکید داشته و ماحصل آن محیطی شگفت انگیز و سراسر از هیجان می باشد. علاوه بر خطرات طبیعی از جمله طوفان شن و یا خالی شدن زیر پای کاراکترها، اعضای سازمان زیرزمینی مرموزی دردسرساز خواهند بود تا آنجا که طراحان بازی از آنها به عنوان بزرگترین چالش پیش روی ماجراجوی دوست داشتنی ما یاد می کنند.,,دشمن اصلی نیتان در این شماره Catherine Marlowe می باشد. Marlowe رئیس سازمانی زیر زمینی و با نفوذ می باشد که در زمان Queen Elizabeth به قدرت رسیدند. هویت و پیشینه این سازمان به طور دقیق ذکر نشده است ولی نکته مهم آن است که این سازمان با جذب نیروهای ویژه سابق ارتش و نیروهای نظامی توان عملیاتی و تخریبی بسیار بالا و مهلکی دارند. در دمویی که به نمایش گذاشته شد افراد این سازمان را می بینیم که در کوچه ای تاریک و مخوف که به نظر می رسد در لندن واقع شده است، نیتان و ویکتور را به طرز شدیدی مورد ضرب و شتم قرار می دهند. لحظاتی بعد سر و کله Marlowe پیدا می شود. او ظاهری مردم فریب دارد ولی در باطن بسیار خشن و بی رحم است. به نظر می سد او به دنبال حلقه ایست که نیتان به گردن دارد. این حلقه متعلق به Sir Francis Drake می باشد. Marlowe با توجه به قدرتی که در اختیار دارد نیتان را در وضعیت های چالش برانگیزی قرار خواهد داد و آنچکه در طول بازی شاهدش خواهیم بود تلاش نیتان برای خلاص شدن از دست او و پیدا کردن شهر مفقود شده می باشد.
یکی از ویژگی های جذاب و سرگرم کننده بازی پشتیبانی از حالت 3D خواهد بود. این ویژگی از 1-2 سال پیش مورد توجه سازندگان قرار گرفته و با استقبال خوب بازیکنان همراه شده است. از جمله عناوین انحصاری شرکت سونی که به طرز مناسبی از این ویژگی پشتیبانی کرد می توان به Killzone 3 اشاره کرد. هر چند هنوز این تکنولوژی به مرز تکامل نرسیده و استفاده طولانی از عینک های 3D باعث خستگی چشم و سردرد می شود ولی برای تجربه های 30 دقیقه ای بسیار جالب و مفرح خواهد بود. طبق ادعا بازدیدکنندگان Uncharted 3 در این زمینه تجربه ناب تری نسبت به عنوان مذکور ارائه خواهد داد. البته یکی از معایب آن فاصله زیادیست که بایست از تلوزیون داشته باشید تا حجم و افکت های 3D محیط را به خوبی حس کنید. نمایش صحنه های آکروباتیک، مبارزات، حوادث، عبور از پرتگاه ها و موانع طبیعی به خوبی با استفاده از این تکنولوژی بهینه شده اند.,,محیط های به نمایش در آمده بسیار عالی و متنوع هستند. اولین آنها قلعه متروکه ای واقع در فرانسه می باشد. نیتان و ویکتور به گمان اینکه ممکن است Lawrence مدارک و شواهدی از شهر گم شده در اینجا پنهان کرده باشد پا به قلعه می گذارند. آنها پس از مدت کوتاهی متوجه می شوند پیش از آنها مزدوران پا به قلعه گذاشته اند و لحظاتی بعد با آنها درگیر می شوند. این رویارویی بسیار جذاب، نفسگیر و هیجانی است. یکی از مزدوران هنگامی که نیتان به سختی مشغول عبور کردن از موانع و چوب های سست است فرصت را غنیمت شمرده و قلعه را به آتش می کشد. نیتان با مشقت فراوان خود را به ویکتور می رساند و به اتفاق یکدیگر به دنبال راه خروجی می گردند. آنها چندین راه خروج را امتحان می کنند که از اقبال بد آنها بر اثر ریزش بنا همگی آنها مسدود می شوند. همانطور که ملاحظه می کنید ضرب آهنگ بازی به شدت بالا می رود و آدرنالین خون را دو چندان می کند. اوضاع لحظه به لحظه وخیم تر می شود و با ریزش آوار و پراکندگی گرد و غبار پیشروی دشوارتر از پیش می شود. بخش گیم پلی لذت بخش تر از گذشته شده و همچنان شاهد کاورگیری، حرکات آکروباتیک، مبارزات تن به تن، مخفی کاری، حل پازل ها و…هستیم. البته شایان ذکر است که نکاتی در جهت بهبود گیم پلی اضافه شده که غیر از آن از دست هنرمند طراحان Naughty Dog انتظار نمی رفت؛ از بین آنها می توان به بیشتر شدن انیمیشن ها و ضربات نهایی اشاره کرد.
محیط دیگر بازی که جدا حیرت برانگیز است، صحرا Rub’al Khali می باشد اما پیش از آنکه در مورد آن بپردازم، بهتر است به بخش هواپیمای باری اشاره کنم. طبق تریلر منتشر شده ابتدا نیتان و Elena را می بینیم که به صورت مخفیانه خود را به محل بارگیری هواپیمای باربری می رسانند. منطقه به شدت تحت حفاظت است از این رو نیتان به Elena می گوید محل را با استفاده از جیپی ترک کند. پس از کمی گفتگو Elena سوار ماشین می شود و راه می افتد. نیتان همین طور که سعی می کند خود را به هواپیما برساند متوجه حرکت آن می شود و با دست پاچگی به سمتش حرکت می کند. این کار نیتان باعث می شود توجه گاردها به او جلب شود و لحظاتی بعد سعی می کنند جلویش را بگیرند. بعد از کمی آتش بازی نیتان خود را به باند می رساند ولی پاهای او توان رسیدن به هواپیما را ندارند که….
این پاراگراف بدین جهت شرح داده شد تا بدانید همچنان روابط عاطفی مابین نیتان و Elena وجود دارد و به هر چه جذاب تر شدن داستان کمک می کند. مطمئنا کسانی که نسخه دوم را تجربه کرده اند، صحنه های سینمایی و به یادماندنی بخش قطار را به خاطر دارند. بنده تضمین می کنم سکانس هواپیما به همان اندازه برای شما به یاد ماندنی خواهد شد!,,بلاخره نیتان بعد از سلسله ای از حوادث خود را در بیابان می بیند. گرمای هوا کلافه کننده است. شاید بزرگترین آرزوی نیتان نوشیدن یک بطری آب باشد ولی نه تنها آبی در کار نیست بلکه، مشاهده سراب او را آزار خواهد داد. طراحی محیط بی نظیر است. نیتان کار آسانی در پیش نخواهد داشت، او وسط بیابانی به مساحت 300 کیلومتر مربع قرار گرفته است. لحظاتی بعد او با عده ای مزدور رو به رو می شود که قصد جانش را دارند. هرچند حوادث خطرناک، چالش برانگیز و غیر منتظره به نظر می رسند ولی اگر قرار باشد کسی آنها را مدیریت و کنترل کند، بی شک او نیتان محبوب و دوست داشتنی ما خواهد بود بنابراین دیگر طوری نخواهم نوشت که فکر کنید با دختربچه 7 ساله طرف هستید! از ابتدای پاراگراف سعی کردم محیط صحرا را به طور شایسته برایتان شرح دهم ولی اکنون احساس می کنم نمی توان به خوبی حق مطلب را ادا نمایم بنابراین خاموش می شوم و مسئولیت وصف این محیط حیرت انگیز را به دوش دیدگان مبارکتان قرار می دهم.
قسمت دیگر بازی درون کشتی شناور بر روی اقیانوس پر تلاطم و نا آرام، زیر رگبار شبانه ابرها جریان خواهد داشت. امواج کشتی را جا به جا می کنند و این اتفاق، حفظ تعادل برای نیتان را مشکل می سازد. این کشتی یک کشتی باربری یا مسافربری نیست بلکه، بیشتر شبیه به یک کشتی شخصی می ماند. دمویی از این بخش پخش شده است که نشان می دهد بازیکنان می توانند به خوبی از مخفی کاری جهت پیشبرد بازی استفاده کنند. البته این بخش چندان هم آرام نخواهد بود و بعد از سپری شدن لحظاتی آتش بازی های معروف نیتان آغاز می گردد. بایست چند روزی صبر کنیم تا ببینیم چه حوادثی انتظار ما را در این کشتی می کشند.,,از لحاظ گرافیک بی شک با شاهکاری عظیم رو به رو خواهیم بود. آنچکه لذت تجربه بخش بصری مجموعه Uncharted را دو چندان می کند، کاردانی و هوش فوق العاده طراحان Naughty Dog است. مسلما در دنیای ویدیوگیم بازی هایی با کیفیت بصری فوق العاده ای را مشاهده کرده اید که توسط کارت های گرافیک گران قیمت پیاده سازی شده اند. آیا تا به حال این سوال در ذهنتان نقش بسته است که چرا با دیدن گرافیک Uncharted 3 به اندازه دیدن بازی های مذکور شگفت زده می شوید؟! مطمئنا این عنوان به اندازه غول های گرافیکی افکت ندارد ولی از طرفی دیگر، از اغلب آنها به مراتب بیشتر به گرافیک هنری بها داده است. محیط های بازی به قدر کفایت بزرگ طراحی شده اند و باعث می شوند آزادی عمل مناسبی در اختیار بازیکنان قرار گیرد. از قلعه متروکه در پاریس گرفته تا صحرای سوزان Rub’al Khali و کشتی شناور بر روی آب، همگی به زیبایی هرچه تمام تر پیاده سازی شده اند. کیفیت تکسچرها در سطح بالایی قرار دارند و همچنین جزییات کاراکترها پیشرفت قابل قبولی داشته است. یکی از نکات جالب چفیه نیتان می باشد که با وزش باد به نرمی و زیبایی هرچه تمام تر تکان می خورد. نورپردازی بازی همچنان در سطح بالایی قرار دارد و عبور نور از لا به لای اجسام به زیبایی جلوه نمایی می کند. یکی از پیشرفت های محسوس دیگر انیمشین های کاراکترها می باشد که بهبود یافته اند. حال می رسیم به مهمترین بخش گرافیکی بازی و آنچکه Naughty Dog بر آن تاکید داشت. موتور بازی در راستای بهبود کیفیت افکت ها به خوبی بهینه شده است از اینرو، افکت های مربوط به آتش، آب، دود و حرکت شن ها به زیبایی هر چه تمام تر و به صورت داینامیک پردازش می شوند. برای اثبات این ادعا کافیست به تریلر های منتشر شده رجوع کنید تا به کیفیت کار پی ببرید. فیزیک بازی بهبود پیدا کرده است ولی همچنان ضعف کوچک خود را به دنبال دارد و آن هم افکت ساده و دلسرد کننده انفجار نارجک ها می باشد. انتظار داشتیم که این ضعف در Drake’s Deception مرتفع شود که متاسفانه گویا همچان پا برجاست. توام سازی موشن کپچرینگ و صداگذاری تعادل جالبی را به وجود آورده است که باعث می شود در لحظات بحرانی صداهای متناسب با آن صحنه ها را بشنویم. ضعف دیگری که وجود دارد عدم تطابق زاویه دست نیتان با مسیر تیر هنگام تیراندازی بدون دید است. این بخش نیز جای کار داشت که امیدواریم در نسخه نهایی برطرف شود. در انتها می توان گفت این بخش همچنان جزو نقاط بی نظیر بازی خواهد بود.
نیتان در هر لحظه می تواند یک اسلحه سبک، یک اسلحه سنگین و تعدادی نارنجک حمل کند. تنوع اسلحه ها مناسب می باشد و تا به حال تعدادی اسلحه کمری، مسلسل سنگین، مسلسل سبک، شاتگان، اسلحه دوربین دار، اسلحه بی صدا و موادهای منفجره به نمایش درآمده اند. صداگذاری اسلحه ها نیز به خوبی صورت پذیرفته است و این می تواند به خوبی حس نبرد را به بازیکنان القا کند. نیتان گاهی اوقات دست خالی می باشد و این هنر شماست که با زمان بندی درست با دشمنان وارد نبرد تن به تن شده و با خلع سلاح کردنشان، اسلحه آنها را به چنگ آورید. دیگر نیازی نیست تا بازیبازها جهت برداشتن مهمات اقدام کنند زیرا این کار به صورت اتوماتیک انجام خواهد پذیرفت. به هر صورت وجود تنوع در بخش تسلیحات به هر چه زیباتر شدن بازی کمک می کند از اینرو، مطمئنا سلاح های بیشتر و متنوع تری در نسخه نهایی در اختیارمان قرار خواهد گرفت. ,,یکی از قایبلیت های انقلابی و جذاب بازی های ویدیویی بخش چندنفره می باشد که می تواند ساعت ها بازیکنان را سرگرم کند. Uncharted 2 : Among Thieves از جمله محبوب ترین بازی های PSN به شمار می رفت که بازیکنان و منتقدان از آن استقبال و تمجید کردند. حال Uncharted 3 : Drakes’ Deception بازگشته تا علاوه بر تثبیت جایگاه مجموعه، تجربه ای ناب و عمیق تری را ارائه دهد. جهت بررسی این بخش به نسخه بتای آن اشاره خواهیم کرد که در تاریخ 28 ژوئن سال جاری عرضه گشت. نسخه عرضه شده دارای مودهای Team Deathmatch ، Three-Team Deathmatch ، Team Objective ، Free For All ، Hardcore ، Co-Op Hunter ، Co-Op Arena و Co-Op Adventure بود. همچنین مپ های بازی شامل Chateau ، Airstrip ، Yemen و Syria میشد. در طول مدت زمان تعیین شده توسط استدیو 1.5 میلیون نفر نسخه بتا را امتحان کردند. ماحصل این نسخه آن بود که Naughty Dog به مشکلات بخش چند نفره پی برد و طی 5 پچ مشکلات آن را رفع رجوع کرد که در نتیجه نسخه نهایی بسیار کامل تر و سرگرم کننده تر به نظر می رسید. سازندگان حتی جهت ترغیب کردن بازیکنان برای انجام نسخه بتا جوایز و امتیازات گوناگونی را در آن قرار دادند. از ویژگی های اضافه شده به این بخش می توان به ارتبط با Faccbook و آپ اسکیل شدن رزولیشن تا 1080i اشاره کرد. مودهای بازی بسیار سرگرم کننده و جالب هستند و بایست منتظر باشیم و ببینیم نسخه نهایی مودهای بیشتری ارائه خواهد داد یا خیر! مانند نسخه قبلی Booster ها و Kickback ها در دسترس خواهند بود. این دو، قابلیت های مخصوصی هستند که هر یک مزایای خاصی دارد. از جمله آنها می توان به افزایش دقت، کوتاه کردن زمان بازیابی و… اشاره کرد. بازیکنان می توانند در هر لحظه دو Bosster و یک Kickback در دسترس داشته باشند. قابلیت جالب دیگر Power Play می باشد. این قابلیت شرایط ویژه ای را برای تیم بازنده ایجاد می کند تا آنها بتوانند تیم برنده را شکست دهند. تا حالا چهار Power Play تایید شده است. به عنوان مثال در یکی از آنها اعضای تیم برنده، تمام افراد درون مپ را به صورت اسکلت می بینند و این باعث می شود تا گاها هم تیمی های خود را مورد هدف قرار دهند و امتیاز آن به تیم بازنده می رسد. این وضعیت به مدت 60 ثانیه به طول خواهد انجامید و در انتها شرایط به حالت عادی باز خواهد گشت. همچنین طبق گفته سازندگان بازی از سرورهای اختصاصی بهره نخواهد برد. مورد قابل ذکر دیگر DLC هایی می باشد که سازندگان قول انتشار آنها را داده بودند. طبق صحبت های سازندگان بخش چند نفره بازی قرار است صدها ساعت بازیکنان را سرگرم کند بنابراین دستیابی به این هدف ملزم به ارائه پشتیبانی مناسب از سوی آنهاست. بدین منظور آنها قول داده اند DLC های جذاب و اغواکننده ای منتشر کنند. البته این DLC ها شامل بخش تکنفره بازی نخواهند شد زیرا مسئولین استدیو بعد از برگزاری جلسات مکرر به این نتیجه رسیدند که تبدیل شدن ایده های آنها به مرحله عمل 4-5 ساعت گیم پلی نیاز دارد که با توجه به تیم محدود آنها ( تعداد کارمندان استدیو 90 نفر می باشد ) این امر ممکن نیست و آنها تمایل دارند این زمان را صرف ساخت پروژه های کامل دیگری کنند.,,در نهایت می توان گفت طبق آنچکه شنیدیم، دیدیم و تجربه کردیم، Uncharted 3 : Drake’s Deception بزرگ، با شکوه و شایسته خواهد بود. گیم پلی، گرافیک، صداگذاری، داستان، بخش چند نفره و … در بالاترین سطح قرار دارند و همه چیز دست به دست هم داده تا بازیکنان باری دیگر شاهد شاهکاری عظیم باشند. Uncharted 3 : Drake’ Deception در تاریخ November 2 سال جاری به طور انحصاری بر روی کنسول PS3 منتشر خواهد شد. ,صحرای سوزان، شهر گمشده و… نیتان دریک !,صحرای سوزان، شهر گمشده و… نیتان دریک !,
همه دوستان بی شک با شرکت معظم Naughty Dog آشنایی دارند. شرکتی که با انتشار عناوین Jack and Dexter و Crash Bandicoot لحظات شیرین و مفرحی را برای تک تک بازیکنان رقم زد. این شرکت در سال 2001 توسط سونی خریداری شد. با نگاهی به دو عنوان مذکور متوجه می شویم که Naughty Dog متخصص ساخت عناوین سرگرم کننده و جذاب در سبک پلتفورم بوده است. پس از شروع نسل فعلی کنسول ها، کارشناسان و بازیبازها انتظار ویژه ای از استدیوهای First Party داشتند که بی شک Naughty Dog یکی از آنها بود. همان طور که پیش تر اشاره کردم این شرکت در زمینه ساخت بازی های سبک پلتفرم تبحر بی نظیری داشت ولی آنچکه آنها در سال 2007 عرضه کردند، تفاوت چشمگیری با آثار قبلیشان داشت. Uncharted : Drake's Fortune نام IP جدید آنها بود. این عنوان به سبک اکشن ماجراجویی سوم شخص طراحی شده بود.