,,,,سیاره ای کوچک به وسعت یک رویا,سیاره ای کوچک به وسعت یک رویا,
اگر فکر میکنید LBP2 از نظر بخش Solo یا تک نفره با بقیه شماره ها تفاوت زیادی ندارد باید بگویم کاملا در اشتباه هستید، زیرا در این بخش بیش از 50 مرحله زیبا و متنوع همراه با یک ماجراجویی کهکشانی انتظار شما را میکشند تا در نقش Sackboy (یا Sackgirl) آن هم تکی یا بصورت چند نفره (Co-Op) به تیم متحدین ( Alliance ) پیوسته و کهکشان را از نابود شدن توسط یک جاروبرقی 1800 واتی به نام The Evil Negativitron که قصد کشیدن تمام سیاره بدرون خود را دارد، جلوگیری کنید. البته مسلما شما به تنهایی قادر به انجام این ماموریت خطیر نخواهید بود و برای همین تیم بازیساز وسایلی را برای شما در نظر گرفته اند که به ترتیب برایتان معرفی میکنیم :
Grappling Hook:
وسیله ای طناب شکل با سری قلاب مانند با این قابلیت که Sackboy میتواند با آن به هر سطحی و شی ( حتی سطحی عمودی ) چسبیده و خود را به آن آویزان کند ( اگر به یاد داشته باشید در شماره اول بازی، SackBoy بوسیله دستان و توسط انگشتهای خود به اجسام مختلف آویزان میشد )، یا بوسیله آن اجسام سنگین را از راه دور به سمت خود بکشد.
Creatinator:
وسیله ای شبیه به کلاه ایمنی همراه با چراغ قوه ( یا جسمی شبیه آن ) که قابلیت شلیک هر نوع گلوله ای از جمله کف خاموش کننده آتش، گلوله آتشی، یخ، موشک و … را دارد؛ این وسیله بنظر میرسد یکی از پرکاربردترین وسیله ها در بازی باشد، زیرا همانطور که در تریلرها به نمایش در آمده Sackboy در بسیاری از این مراحل باید با درست کردن مانع و یا بر عکس با برداشتن موانع از سد مرحله بگذرد.
Power Gloves:
همانطور که از نام این وسیله پیداست، دستکشی بزرگ و قدرتمند بوده که Sackboy را قادر میسازد بوسیله آن اجسام بزرگ را جابجا کرده و یا دشمنان را گرفته و آنها را به سمت موانع پرت نماید که با اینکار علاوه بر اینکه دشمن را نابود میکند، میتواند موانع را نیز از سر راه خود بردارد.
اما این تنها مود بازی نیست و همانگونه که مستحضر هستید بخش تک نفره بازی نقش نسبتا کمتری در موفقیت نسخه های قبل داشته و تیم Mm باید موفقیتش را مدیون تمام خلاقیتی که در بخش Multiplayer خود قرار داده بداند. با وجود موفقیت مد آنلاین نسخه اول Alex Evans در مصاحبه خود اعلام کرده که در این شماره دیگر بازی بصورت پلاتفرم نخواهد بود (A Platformer Game)، بلکه میتواند پلاتفرم و در حقیقت پایه ای برای بقیه سبک ها گردد( A Platform for Game)؛ در این بخش علاوه بر اینکه بیش از 2 میلیون مراحل ساخته شده ( توسط تمام بازیبازان سراسر دنیا) در شماره قبل به این بازی پورت شده اند، بازیباز قادر است علاوه بر تجهیزاتی که در قسمت تک نفره بازی استفاده میکند، با کمک ابزار و تجهیزات قدرتمندی که در قسمت بعد توضیح خواهد داده شد، دنیایی را خلق کند که مشابه آن در هیچ بازی دیگر دیده نشده است، دنیایی که در آن بازیباز قادر است در سبک یک بازی Fps پا به ویتنام بگذارد، برای خود HUD جدید، اسلحه AK47 یا M16A1، چرخبال و تانک طراحی کند و با طراحی سنگر برای خود و همچنین بشکه های مواد منفجره در کنار دشمنان از جنگلهای استوایی ویتنام با سلامت عبور کند؛ یا در صورت عدم علاقه به سبک FPS قادر است برای خود پیست ماشین سواری طراحی کرده و با دوستانش در پیست خود مسابقه دهد، یا اینکه لباس تارزان را پوشیده و پس از عبور از جنگلها و پشت سر گذاشتن موانع گوناگون نامزد خود را نجات دهد، حتی میتواند روند بازی را از سبک ماجرایی رهایی بخشیده و با طراحی یک مسابقه Death Match با دوستان خود مبارزه کند. البته این تنها بخش کوچکی از طراحی مراحل خواهد بود زیرا آنقدر آیتم و وسایل مختلف در بازی گنجانده شده که بازیباز قادر است با کمی خلاقیت، هر نوع سبک، هر نوع محیط و هر آنچه که دوست دارد را در یک بازی گنجانده و علاوه بر اینکه خود لذت میبرد با اشتراک گذاشتن مرحله ای که ساخته، لذت بازی را با در کنار دوستان خود بودن صد چندان کند.
همانطور که در قسمت های قبلی هم اشاره شد، تیم Mm برای بخش مولتی پلیر بازی علاوه بر وسایلی که در قسمت solo بازی بکار میرود، تجهیزاتی طراحی کرده اند که از میان آنها میتوان به قسمت زیر اشاره کرد:
Sackbots:
رباتهایی از جنس گونی، ربات گونی شکل یا هر اسم دیگری که بتوان برای این اجسام بامزه گذاشت، قابلیت جدیدیست که در LBP2 اضافه شده است. این Sackbotها در حقیقت موجوداتی بدون قابلیت بازی هستند که به این روش بازیباز قادر است اجسام را برای خود به هر تعدادی که دوست دارد بسازد، به آنها طرح های مختلفی دهد ،برای آنها هوش مصنوعی تعریف کرده یا آنها را بصورت زامبی بدون هوش و استعداد وارد محیط کند، آنها را نجات دهد، به آنها احساس بخشد، آنها را مجبور کند که در سراسر بازی همراهیش کنند یا مانند فیلمهای بالیوودی روی صحنه حرکات موزون انجام دهند.
Bounce-Pad:
تخته های پرش با انواع طرح و شکل های گوناگون، که بازیباز قادر است Sackboy خود را به انجام انواع پرشهای مارپیج و گوناگون مجبور سازد.
Direct Control:
شاید نتوان معادل فارسی جالبی برای این وسیله انتخاب کرد، اما به صورت کل میتوان گفت این وسیله میتواند بعد از اینکه با انواع و اقسام وسایل در بازی ترکیب شود، قابلیت کنترل تمام آن اجسام را به بازیباز دهد. میتواند با یک SackBots غول پیکر ترکیب و آن را به غلام حلقه به گوش بازیباز تبدیل کند. به صورت کلی میتوان گفت DC وسیله ای کوچک ولی کاملا پیشرفته است که به SackBoy این توانایی را میدهد بدون اینکه در صحنه حضور داشته باشد تمام وسایل را به همان شکلی که دوست دارد کاملا کنترل کند.
Circuit boards:
همانطور که از نام این وسیله پیداست، مداریست که میتواند در اندازه های مختلف طراحی شده و در انواع و اقسام وسایل قرار گیرد و تمام آنها از ماشین ها گرفته تا Bossهای بازی را دقیقا با همان منطق و فکری که شما دوست دارید به رفتار در بیاورد.
اما نکاتی که در بالا گفته شد تنها بخشی از المان های تشکیل دهنده این بازی بود، در بخش بصری هم تیم Mm با طراحی یک بازی 2.5D توانسته خود را در این زمینه موفق نشان دهد و همانطور که در قبل اشاره شد شما توانایی این را خواهید داشت علاوه بر اینکه تمام Sackboyهایی که در شماره قبل طراحی کرده اید را وارد این بازی کنید، با بدست آوردن آیتم های طراحی جدید با توجه به خلاقیتی که در خود سراغ دارید انواع و اقسام Sackboyهای جدیدتر برای خود طراحی کنید، همچنین این نکته برای تمام فضاها نیز صدق میکند و بازیباز قادر است مانند شماره های قبل با تنوع در طراحی گرافیکی، انواع محیط را با هرگونه سلیقه به نظر خود طراحی کند.
البته تمام نکاتی در بالا گفته شد مواردی بود که در عناوین قبلی LBP وجود داشت و تنها آیتم های جدید هستند که میتوانند کمی تغییر ساز باشند، اما لازم نیست نگران باشید زیرا Mm قابلیت جدیدی در این بازی گذاشته که نه تنها این شماره را با عناوین قبلی بلکه با بسیاری از بازیهایی که تا کنون ساخته شده تفاوت میبخشد و این قابلیت چیزی نیست جز cinematic masterpieces؛
کاملا درست متوجه شدید، شما قادر هستید با این شیوه و با تجهیزات سینماتیک جدیدی که در بازی گذاشته شده، انواع و اقسام دوربین ها را هر جای مراحل که دوست دارید قرار دهید، زاویه آنها را خود انتخاب کنید، به دلخواه ان را زوم کنید، بچرخانید و از سیستم Fading استفاده کنید و بوسیله آنها رویای خود را به تصویر بکشید، اصلا میتوانید دوربین را بر روی Sackbots قرار دهید و او را مجبور کنید در تمام مسیر دنبال شما آمده و به این وسیله برای خود Music Video یا حتی فیلم کوتاه تهیه کنید.
قسمت صدا هم دست کمی از بقیه ندارد، وجود انواع و اقسام موسیقی های لایسنس شده، و انواع افکت های از پیش طراحی شده گوش شما را نوازش خواهد کرد، در ضمن شما میتوانید با وسایل و تجهیزات جدیدی که در بازی قرار گرفته شده با توجه به ایده ای که در ذهن دارید برای خود افکت طراحی کنید یا حتی برای خود آهنگ های زیباتر از موسیقی های لایسنس شده بازی بسازید.
به عنوان حرف آخر میتوان گفت بازی LittleBigPlanet یک ایده جدید بود که در شماره جدیدش همراه با ایده ها و آیتم های بسیار تازه و متنوع تر به کنسول های بازیبازان خواهد آمد، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که بازی LBP2 با توجه به تمام آیتم هایی که در آن قرار داده شده به تنهایی نمیتواند بازی موفقی از آب دربیاید، زیرا این بازی و تمام تجهیزات آن تنها و تنها ابزاری هستند که شما میتوانید با خلاقیت و رویاهای خود و تنها با استفاده از این وسایل این سیاره کوچک را به بزرگترین کهکشان جهان هستی تبدیل کنید.
” alt=””/>