چندی پیش استودیوی «یوبیسافت مونترال» (Ubisoft Montreal) از جدیدترین اثر خود که در دنیای فارکرای میگذرد، رونمایی کرد. (Far Cry Primal (FCP عنوانی جدید از سری بازیهای فارکرای است که اینبار هم گیمر را با مخاطرات حیاتوحش روبهرو میسازد اما با تفاوتهایی. قبل از اینکه تفاوتها را بررسی کنیم، بگذارید یک شباهت کلی در بین تمامی عناوین فارکرای را یادآور بشوم. دنیای فارکرای یک و تنها یک قانون دارد، زندهماندن. زندهماندن در دنیایی که انسانهای یاغی به مراتب خطرناکتر از حیاتوحش هستند. اما اینبار در FCP، حیاتوحش مرکزیت ماجرا را دارد. جایی که انسانِ ناتوان باید از آن جان سالم به در برد. نه با فرار از آن بلکه با کنترلکردنش که ارمغان تازهی یوبیسافت مونترال با همکاری چند استودیوی دیگر یوبیسافت است.
,دیگر از زمان حال خبری نیست. FCP ما را به ده هزاره قبل از میلاد میکشاند، یعنی عصر حجر (Stone Age) که با وقایع ورود به دورهی نوسنگی یا نئولیتیک مرتبط است. در این بازهی زمانی، انسان ماقبلتاریخ میکوشد که طبیعت را رامِ خود و محدودهای بزرگ را برای زندگی انتخاب کند و آن را ایمن سازد. گیمر هم در نقش «تاکّار» (TAKKAR)، شخصیت اصلی بازی، کموبیش این مسئولیتها را خواهد داشت تا جایی که بتواند پادشاهی سرزمین خود را که «اوروس» (Oros) نامدارد، بدستآورد. داستان بازی تا حدودی سربسته مانده و چیزی هم تا عرضه بازی باقینماندهاست. شاید اینکار سبب شود که داستان بازی تازگی داشته باشد. بخصوص اینکه خبری از بخش چندنفره نخواهد بود و بخش داستانی محوریت اصلی بازی است.
در فارکرای، همیشه شخصیت اولِ بازی تنها بود و خود یک تنه از پس مشکلات بر میآمد اما اینبار در FCP، شرایط به گونهی دیگری رقم میخورد. تاکّار که صداپیشهاش Elias Toufexis است، باید به دنبال جمعآوری پیرو و تشکیل قبیلهای باشد که بتواند با آن اوروس را فتح کند. در چند نمایش محدود، از وابستگی به این پیروان پردهبرداری شدهاست که همگی نویدبخش تجربهای متفاوت در دنیای فارکرای بودند. حال در کنار اینها باید دوباره تکرار کنم، بازی در عصر حجر میگذرد. عصری که در آن خبری از سلاحگرم و وسایل نقلیه نبود. این سبب میشود که گیمپلی، خود به خود سادهتر شود و بیشتر شاهد درگیریهای ساده و فیزیکی باشیم. در کنار این توصیف متذکر شوم، سازندگان سعی کردهاند که قابلیتهای دیگری به بازی اضافه کنند تا باعث شود سادگی مبارزات، کسلکننده نشود. در ادامه به آنها خواهم پرداخت.
,سیستم Crafting در این بازی نقشی کلیدی خواهد داشت. چرا؟ چون اینبار تمامی اسلحهها، سرد و دستساز خواهند بود که نیاز دارند دائما در حال ارتقا باشند. به همین دلیل، گشتوگذار در محیط و پیدا کردن آیتمهای مورد نیاز Crafting، اهمیت بیشتری پیدا کردهاست. البته تنوع سلاحها در بازی پایین است و بعید به نظر میرسد که با Crafting هم تغییری در تنوع سلاحها حاصل شود ولی ویژگیهای دیگری در دسترس هستند که احتمالا، میتوانند این کمبود را بپوشانند. یکی از این ویژگیها، اهلی کردن حیوانات است. شاید عجیب به نظر بیاید اما در FCP میشود وحشیترین حیوانات را اهلی و از آنها در مبارزات استفاده کرد. تنوع این حیوانات زیاد است ولی همهی آنها یک عملکرد مشابه دارند، با یک سوتزدن دشمنان را تکهوپاره میکنند. فرقی ندارد در کجای اوروس باشیم، با یک سوت خودشان را نزد ما میرسانند. در ضمن، نمیشود از چند حیوان بهطور همزمان استفاده کرد. علاوه بر درندگان، میتوان از پرندگان هم استفاده کرد. به نحوی که باید آنها را کنترل کرد و با این خصوصیت، از اتفاقات چند صدمتر آنورتر هم مطلع شد. حتی میتوان با این پرندگان به دشمنان آسیب رساند ولی پرواز کردن با آنها مشکل به چشم میآید. صحبت از متر و مساحت شد. به تازگی نقشهی بازی نمایش داده شدهاست که در حد و اندازههای نسخهی قبلی و حتی بیشتر از آن است اما با دیدن این نقشه، این سوال بیشتر خودنمایی میکند. «با چه وسایلی باید این نقشهی پهناور را پیمود؟» آیا اینبار Fast Travel نقش بیشتری دارد یا میتوان از حیوانات، مثلا ماموت، برای اینکار استفاده کرد؟ حدس دوم، جواب سوال است. از بعضی حیوانات که جثهی بزرگتری نسبت به بقیهی حیوانات دارند مانند بعضی ماموتها و شیرها، می توان برای نقل و انتقالات در محیط استفاده کرد.
,آتش، قبل از اختراع خط، مهمترین یافتهی بشر بودهاست. آتش بسیاری از اعتقادات انسان ماقبل تاریخ را دگرگون کرد و به او زندگی جدیدی بخشید. به نظر میآید که آتش هم در FCP کاربردهای مهمی خواهد داشت و کموبیش این دگرگونیها را تصویر خواهد کرد. از جمله حرکت کردن در شب که یکی از حیاتیترین کاربردهای آتش است. کافیست به نمایشها نگاهی بیاندازید تا اهمیت فعل را درک کنید. در کنار این، آتش برای غارنوردیها هم کارایی دارد و به کمک آن، میتوان نقوش انتزاعی روی دیوار غارها را پیدا و کمی XP جمعآوری کرد.
در بالا گفتم که تاکّار باید به دنبال یار و پیرو باشد تا اوروس را فتح کند. یک سری از پیروان در مراحل اصلی جذب میشوند و بخش دیگر هم در مراحل فرعی قابل جذب هستند. در این مراحل فرعی، باید به اردوگاه دشمن حمله کرد و علاوه بر نابودیشان، زندانیان را آزاد ساخت. این زندانیان یار و یاور شما خواهند شد و در وسط درگیری با علامتی آشنا، سریع کمکرسان میشوند. راستی، باید اردوگاه دشمنان را کاملا نابود و تسخیر کرد که اینکار به مدد آتش انجام خواهد شد. این یکی دیگر از کاربردهای آتش در بازی است.
,به نظر میآید که شرایط اقلیمی در سرزمین اوروس بسیار متنوع است و محیطهایی در بازی نشان داده شده که آبوهوا در آنها بسیار با هم متفاوت است و این باعث خواهد شد که نقشهای یکنواخت انتظار ما را نکشد. همینطور به علت این شرایط آبوهوایی، موجودات و حیوانات هر نوع محیط، با هم یکسان نخواهند بود تا تجربهای واقعگرایانه در اختیار بازیکن قرار گیرد. همه چیز در این بازی به کار بسته شدهاست تا دوازده هزاره پیش به خوبی نمایش داده شود. حال باید صبر کرد و نتیجهی کار را تا مدتی دیگر دید. این بازی در 4 اسفند برای سه پلتفرم PC، PS4 و Xbox One عرضه خواهد شد.