,”آزادیِ شما موقعی قابلِ محافظته که مردمسالاری رشد کنه. علایق کمپانیها، دور زدن حق انتخابه، انتخابِ شما. شبکهی مجازیِ محبوبتون، «اینوایت»، همه چیز رو در مورد شما میدونه. اونا تقاضاهایِ شما رو بر اساسِ علایقِ خودشون بازسازی میکنند. بر اساس منفعتهاشون، شما رو فریب میدن، مثل رأی دادن به «مارک تراس»، عروسکِ خیمه شببازی. با عضو شدن در اینوایت، ما بزرگترین و قویترین سلاحِ کنترلِ جمعی رو ساختیم. از مردمسالاری دفاع کنید! به ما بپیوندید و کمک کنید که اینوایت رو پایین بکشیم. ما گروهِ «دد سِک» هستیم.”
جملاتِ بالا، اولین کلماتی بودند که ما را با (Watch Dogs 2 (WD2 و پیشزمینهی داستانیِ جدید خود آشنا کرد. آیا نیازی هست که بهطور کامل اشاره کنم نسخهی قبلی با چه سر و صدایی معرفی شد و نتیجهی کار پایینتر از حد انتظار بود؟ به نظرم نیازی نیست چون وقتی در مورد WD2 صحبت میکنیم، توقعاتِ واقعبینانهتری نسبت به قبل در سر داریم. اینبار نه خبری از معرفی پر غوغاست و نه خبری از تأخیرهای مشکوک. WD2 در E3 2016 به صورت رسمی معرفی شد و نمایشهای قابل قبولی از خود ارائه کرده که انتظارات را در حد معقولی به گردش انداختهاست. پس با این اوصاف میتوانیم WD2 را شروعی نو بدانیم و هر چیز از WD1 را از ذهنِ خود بزداییم. البته اعتماد بسیاری نسبت به یوبیسافت، ناشر و سازندهی بازی، خدشهدار شدهاست ولیکن WD2 با محتویات، پیشزمینه و طرحِ داستانی جدیدی پا به بازار میگذارد که شاید کمتر از وعدهی سازندگان نباشد. با یکدیگر نگاهی به این دست اطلاعات خواهیم انداخت. با پیشنمایش WD2 در بازیسنتر همراه باشید.,
به طور کلی، وسایل هوشمندِ بسیاری در دنیای WD2 وجود دارد و مادامی که وسیلهای سیستم عامل داشتهباشد، قابل هک کردن است. به همین منظور، ماشینها، گوشیها، سازمانهای اداری، مینی روباتها و … همگی قابل کنترلند. ایدهی هک کردن، ایدهای بود بسیار جذاب ولی آنطور که باید در نسخهی قبلی شاهد بسط و گسترش آن نبودیم. در WD2 این ایده بسیار پختهتر به نظر میرسد و کاملاً مثل یک هکر، میتوانیم حریم خصوصی افراد را در هم شکنیم. برای اینکه در محیط بازی متوجه شوید که چه چیزهایی قابل هک و کنترل است و یا با چه سیگنالهایی در اطراف خود سر و کار داریم، سازندهها قابلیتی را طراحی کردهاند که کارکردی مشابه با Detective Mode در سری «بتمن آرکام» دارد. نام این قابلیت Network Hack یا به اختصار NetHack است که آنالیزیست نسبی از دستگاههای هوشمند اطرافیان. با این قابلیت، وقتی شناختی از محیط اطراف به دست آوردید، میتوانید تصمیم بگیرید که مرحله را به چه شیوهای دنبال کنید. WD2 دارای روندی خطی نخواهد بود و برای پیشبرد مراحل آزادی عملِ کامل دارید و بنا بر گفتهی سازندگان، بازی WD2 بدونِ کشتن حتی فردی، قابل اتمام است. حتماً این استراتژی برای خیلی از افراد جذاب است اما در سوی دیگر استراتژیهای دیگری هم قابل اجراست. برای مثال؛ با دشمن وارد نبردِ مستقیم شوید یا از طریق هککردن با آنها در بیفتید. اگر شیوهی هککردن را در سر دارید، باید بگویم خوشبختانه اینجا هم آزادیهای خود را دارید. به سه طریق میشود هککردن را دنبال کرد: Combat Hacker که با هککردن اشیای قابل هک، یا به دشمنان آسیب مستقیم میزنید یا حواسشان را پرت میکنید و بعد غافلگیرشان میکنید. روشِ دیگر، Ghost Hacker که با پرت کردنِ حواس دشمنان، کار خود را در خفا انجام میدهید و بالأخره، Trickster Hacker که دقیقاً به وجود فیزیکی خود مارکوس در محیط نیازی ندارد و با وسایلِ جاسوسیِ کوچک مثل Drone از روی هوا و RC Jumper از روی زمین، مرحله را تمام کنید. البته دقیق اشاره نشد که روش سوم در هر حالتی قابل استفادهست یا خیر ولی حداقل میتوان بخشی را در هر مرحله با این روش تکمیل کرد.,
نقشهی بازی حدود دو برابر از نسخهی قبل گستردهتر طراحی شدهاست. یوبیسافت برای اینکه بازیباز را به جستوگذار در محیط تشویق کند، تصمیم به کنار گذاشتن ARها گرفتهاست. ARها چه بودند؟ مینیگیمهایی که در نسخهی قبل وجود داشتند و آنها را میشد در کلابها یا … بازی کرد. طبیعیست که اینکار، دشمنِ کشفکردن مکانهای مختلف نقشه بود. حالا سازندگان این مینیگیمها را حذف کردهاند و چالشهایی را در سراسر نقشه قرار دادهاند که مسابقهدادن و ثبت رکورد با ماشینها، موتور سیکلتها و Droneها را شامل میشود. این نکتهی مثبتی است که هم گیمر را برای تمامکردن بازی کمک میکند و هم او را سرگرم میکند. اگر به خاطر داشتهباشید در نسخهی قبل، چالشهایی وجود داشتند که بعد از مدتی ملالت آور میشدند. مثل از کار انداختن برجهای مخابراتی یا اصطلاحاً Towerها که تعداد زیادی از آنها در نقشه پراکندهبود و همهی آنها را باید به یک شکل واحد از کار میانداختیم. خب، یوبیسافت طرفداران بازی را بسیار با خبر حذف این Towerها در WD2 خوشحال کردهاست و ما را با دادن این وعده که چالشها و مأموریتهای جانبی جذابتری انتظارمان را میکشد، بسیار امیدوار کردهاست. شما برای پیدا کردن این مأموریتها و چالشهایی که در بالا اشاره کردم، باید از گوشیِ مارکوس و نرمافزار Nudle Map استفادهکنید که طراحیِ خیلی نزدیکی به Google Map دارد. در کل، گوشی هوشمند در بازی امکانات بیشتری به بازیکن میدهد. مثلا این دفعه در هر لحظه میشود سلفی گرفت و جالبتر از آن، میشود ژست و فیگورهای متفاوت در عکسها از خود نشان داد! یکی دیگر از امکانات این گوشیهای هوشمند، امکان پخش موزیک از طریق هندزفری در بین مراحل است که متأسفانه باید به موسیقیهایی که خودِ یوبیسافت تدارک دیدهاست، اکتفا کرد و هیچ لیستِ شخصی نمیتوانیم تهیه کنیم. اما شاید به کاربرد اصلیِ گوشیِ مارکوس اشاره نکردهام. نرمافزاری در گوشی مارکوس وجود دارد با نام دد سک، که مراحل را از طریق آن دریافت و پیگیری میکنیم. جالب است که اهداف دد سک با میزانِ محبوبیت آنها در جامعه رابطهی مستقیم دارد. به همین خاطر، بعد از هر مرحله، بر اساس عملکردی که نشان میدهیم، Follower دریافت میکنیم و این Followerها تقریباً کارایی جمعآوری XP در دیگر بازیها را انجام میدهند. تأیید نشده اما حدس میزنم که بسته به اعمال خشونتی که در مراحل ایجاد میکنیم، طرفداران اضافه میشوند و اگر با خونریزی کمتری جلو برویم، محبوبتر خواهیمبود، البته این Followerها از دست نمیروند.
,