خاطراتی که هرگز از یاد نخواهند رفت, خاطراتی که هرگز از یاد نخواهند رفت,
عنوان Call of Duty: Ghosts طبق سنت همیشگی، قرار است این بار توسط استودیوی Infinity Ward ساخته شود ولی مهمترین تفاوتی که با نسخههای قبلی دارد، این است که دیگر خبری از دنبالههای Black Ops و Modern Warfare نخواهد بود و سازندگان با انتخاب Stephen Gaghan قصد دارند داستان جدیدی را پیاده سازی کنند. در سال 2023 آمریکا به یک کشور ضعیف تبدیل شده است و دیگر همانند گذشته از تجهیزات نظامی پیشرفتهای برخودار نیست و این بار کشورهای آمریکای جنوبی که حرف اول را در زمینهی نظامی میزنند وارد جنگ میشوند و قصد دارن تمامی بقایای آمریکا را با خود به غارت ببرند. بنابراین تنها روزنهی امید آمریکا، به گروه اشباحی است که از جوخههای مختلف تشکیل شده است که هدف اصلی آنها، مقاومت در مقابل این استعمارها خواهد بود. در واقع این گروه توسط آخرین افراد US Special Ops Forces پرورش یافتند تا بتوانند بر علیه کشورهایی که آمریکا را به تصرف در آوردند، ایستادگی کنند. نکتهی قابل توجه این است که دیگر همانند نسخههای گذشته، مأموریتهای فرعی در بخش جدایی قرار نخواهند داشت و بازیکن برای این که بخواهد مأموریتهای فرعی CoD: Ghosts را انجام دهد، میبایست در طول بخش Campaign بازی، آیتمهایی را جمع آوری کند که به وسیلهی آنها بازیکنان میتوانند مأموریتهای جدیدی را باز کنند. ممکن است بازیکنی هیچ کدام از این آیتمها را پیدا نکند، در این صورت وی شانس خود را برای تجربه کردن مأموریتهای بیشتر از دست خواهد داد. سازندگان بیشتر از همه روی روابطی که بین شخصیتهای بازی شکل میگیرد مانور زیادی داده است. زیرا شخصیت اصلی بازی دو برادر هستند که حاضرند برای یکدیگر فداکاری کنند و این حس به زیبایی در این نسخه تداعی شده است. Call of Duty: Black Ops II اولین نسخه از این سری بود که در آن، Set-Pieceها به طور کامل برنامهریزی نشده بودند و روایت بازی را از حالت "کاملاً خطی" خارج کرد و در نتیجه با واکنشهای مثبت روبرو شد. با این حال IW در این نسخه هم قصد دارد راه Treyarch را ادامه دهد و گزینههای زیادی را روی میز قرار دهد تا بازیکنان بتوانند خودشان ادامهی داستان را انتخاب کنند.
شاید برگ برندهی سری Call of Duty تا الآن، گیمپلی آن بوده است که سازندگان این سری با اضافه کردن المانهای جدیدی موفق شدند که این سری را به پرطرفدارترین فرنچایز تاریخ تبدیل کنند. در واقع CoD بیشتر قصد دارد که بازیکنان یک تجربهی سینماتیکی از آن داشته باشند. صحنههایی در طول مأموریتهای بازی رقم میخورند که پر از هیجان و دلواپسیهای فراوان خواهند بود. اولین چیزی که مطمئناً توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، مأموریتهایی است که قرار است در دریاها و یا حتی اقیانوسها انجام شود. تعقیب و گریز در زیر آب و میان جلبکها به طور قطع برای شما جالب خواهد بود و علاوه بر آن، استتار یکی از قابلیتهای جدیدی است که میتواند به بازیکنان کمک بسیار زیادی کند. همچنین لازم به ذکر است که برای اولین بار در زیر آب، بازیکنان شاهد نبردهای سنگین خواهند بود. مأموریتهای بازی به طور کلی وسیعتر شده است و سگها هم نقش بسیار پر رنگی را در طول بازی ایفا میکنند. تیم سازندهی CoD: Ghosts بارها به این موضوع تأکید کردهاند که هدف آنها ساخت یک بازی خشن با شکنجههای شدید نیست بلکه آنها میخواهند با وفاداری به نسخههای گذشته، صحنههایی را پدید آورند که از یک شوک معمولی بیشتر باشد و بازیکن را درگیر خود کند. همانطور که گفته شد سگها در طول بازی نقش بسزایی ایفا خواهند کرد. رایلی نام یکی از سگهای است که قرار است شما را در طول بازی همراهی کند و به همراه آن صحنههایی را به شما نشان خواهد داد که تا به حال در گیمپلی نسخههای گذشته با آنان مواجه نشدهاید. برای مثال با کمک رایلی، میتوانید به اکتشاف مواد مخدر بپردازید و علاوه بر آن رایلی میتواند از راههایی عبور کند که انسان قادر به انجام آن نخواهد بود. بخش جدیدی در بطن گیمپلی این بازی اضافه شده است که Handed Cap نام دارد. با کمک این بخش میتوانید همه چیز را تحت کنترل خود در بیاورید. به عنوان مثال با Control Whisper قادر هستید که رایلی را به صورت اول شخص هدایت کنید و البته رایلی امکانات بسیار زیادی دارد که ممکن است در ابتدا شما سردرگم شوید ولی با تداوم بازی، مطمئناً کنترل این سگ برای شما لذت بخش خواهد بود. سگ به واسطهی قلادهای که در گردن او آویخته شده است، امواج الکترومغناطیسی صادر میکند و مغز او توسط سربازان قابل کنترل خواهد بود. از دیگر تغییرات این نسخه میتوان به اضافه شدن بخش "مخفی کاری" بیشتری اشاره کرد. در واقع نسخههای گذشته مبتنی بر شلیک کردن و کاور گرفتن بود ولی با توجه به این که سازندگان قصد دارند روی گروه Ghosts مانور زیادی دهند و شخصیت اصلی را از همین گروه برگزینند، مطمئناً تغییرات بسیار زیادی نسبت به گذشته دیده خواهد شد و دیگر از آن تیراندازیها خبری نخواهد بود. بلکه باید همانند یک روح به قلب دشمن نفوذ کنید و از نقشههای آنها با خبر شوید و به صورت کاملاً مخفیانه، نابودشان کنید. البته با اضافه شدن بخش Handed Cap گزینههای زیادی روی میز قرار میگیرد، مثلاً با کمک سگ میتوانید او را به قلب دشمن بفرستید و با Gadgetهایی همانند EMP Grenade-Frag و Drone که در این بازی تعبیه شده است، آنها را نابود کنید.
سری Call of Duty به بخش چند نفره (Multiplayer) خود معروف هستند و یکی از رکنهای اصلی این فرنچایز را تشکیل میدهند. به همین دلیل IW تصمیم گرفته است که روی این بخش مانور زیادی دهد که میتوان این تغییرات را موفقیت آمیز دانست. قابلیت کاستومایز و شخصی سازی در این نسخه بسیار حرفهای تر شده است و علاوه بر آن بازیکنان میتوانند از "Dog Tag" استفاده کنند. در کنار اینها، برای اولین بار شاهد حضور سربازان زن در این بخش خواهیم بود که قطعاً به جذابیت آن کمک بسیار زیادی خواهد کرد. افزون بر آن، نزدیک به سی اسلحهی جدید در بخش Multiplayer گنجانده شده است که بوسیلهی آنان، بازیکنان میتوانند Level و Prestige خود را ارتقا دهند. سلاحهای بسیار متنوعی در این بازی قرار داده شدهاند که در چندین بخش دسته بندی شدند که میتوان به Assasult Rifles، Shotguns، Pistols، Launcher و … اشاره کرد و البته در کنار آنها C4، Semtex و Frag هم حضور خواهند داشت که رقابت بسیار هیجان انگیز شود. بخش چند نفرهی این بازی مدهای زیادی در بر میگیرد که در میان آنها میتوان به Team Deathmatch، Free For All، Capture the Flag، Search and Destroy و … اشاره کرد و این بار هم قرار است شاهد دو مد جدید در این بخش باشیم که یکی از آنها Cranked نام دارد. این مد تنها تفاوتی که با Team Deathmatch دارد این است که زمان مشخص شده باید دشمنان را از پا دربیاورید تا با کشتن آنها، سرعت راه رفتن خود را افزایش دهید. بخش بعدی Search and Rescue نام دارد که با کشتن دشمنان، میبایست مدالهایی که روی سر آنها ظاهر میشود را بردارید و گروهی که بیشترین مدال را جمع آوری کند، برندهی رقابت خواهد بود. با نابود کردن هر دشمن، میتوانید Killstreakهایی را دریافت کند که بنابه عملکردتان به شما تعلق میگیرد. مثلاً اگر تعداد افرادی را که پشت سر هم کشته باشید، بیشتر شود میتوانید Killstreakهای بیشتری را بدست بیاورید. KSها از تنوع خوبی برخوردار هستند که میتوان به Pave Low، Stealth Bomber، Chopper Gunner، EMP، UAV، Sentury Gun و AC – 130 اشاره کرد.
هر کدام از نسخههای Call of Duty علاوه بر این که بخش Campaign و Multiplayer داشتند، در کنار آنها مد دیگری وجود داشت که Special Ops یا Zombie Mode نام داشتند. CoD: Ghosts از این قاعده استثنا نیست و این نسخه هم بخش جدیدی خواهد داشت که مدتها میتواند بازیکن را سرگرم خود کند. این بخش که Squads نام دارد، شما قادر هستید که تیمی از سربازان خودتان را بسازید و بنابر سلیقهی خود، آنها را شخصی سازی کنید. این بخش دارای چندین مد است که هر کدام از آنها از جذابیت خاصی برخوردارند. در مد WarGame بازیکنان میتوانند که به همراه دوستانشان در مقابل سربازانی که به صورت AI کنترل میشوند، مبارزه کنند. گفتنی است که تیمی که شما ساختید، به صورت خودکار در سرورهای اصلی CoD: Ghosts ثبت خواهند شد و بازیکنان دیگر میتوانند به صورت آفلاین با تیم شما مبارزه کنند. مد دیگری که در این بخش قرار دارد، Squads Assault است که در واقع مبتنی بر همین قابلیت جدید خواهد بود. به عنوان مثال شما با تیم خود در این مد میتوانید با تیم افراد دیگر به صورت آفلاین مبارزه کنید و اگر حریف شما از کاستومایز بسیار خوبی برخوردار باشند، شکست دادن آنها کار بسیار سختی خواهد بود. مد دیگر Squads vs. Squads نام دارد که میتوانید به صورت آنلاین با تیم بازیکنان دیگر مبارزه کنید و گروهی برنده خواهد بود که کمتر تلفات دهد. آخرین مد این سری هم Safeguard نام دارد که بازیکنان به همراه دوستانشان در یک محیط بستهای قرار میگیرند و باید در آن جا دوام بیارند. به طور کلی Squads بخش جدیدی است که میتواند بسیار سرگرم کننده باشد و علاوه بر آن، بازیکنان دیگر قادر خواهند بود که با مهارتهای شما آشنا شوند.
موتوری که قرار است برای ساخت این بازی استفاده شود، نسخهی بهبود یافتهی همان انجینهای گذشته است که این بار IW Engine Next Gen نامیده میشود. تمرکز اصلی سازندگان روی نسخههای نسل بعد Call of Duty: Ghosts است پس باید انتظار یک گرافیک بسیار قدرتمندی داشته باشید. همان طور که اذعان شد، در بازی مأموریتهایی در زیر آب وجود خواهد داشت. بنابراین طراحی آب و افکتهای آن میتواند تأثیر مستقیمی روی آن داشته باشد. با توجه به نمایشی که از این بازی مشاهده کردیم، خوشبختانه سازندگان روی طراحی آب وسواس زیادی انجام دادند و در کنار آنها، محیط زیر آب را هم با دقت و ظرافت خاصی طراحی کردند. انفجارهایی که رخ میدهد از جزئیات خوبی برخوردار هستند و افکتهای آتش نیز به خوبی طراحی شدند. موجودات آبزی هم به خوبی شکل گرفتهاند که مرجانها، جلبکها، کوسهها و ماهیها از مهمترین آنها خواهند بود. رنگ بندی این موجودات از دقت خاصی برخوردار هستند و تنوع زیادی را به کالبد CoD: Ghosts تزریق میکند. مراحل بازی نسبت به نسخههای گذشته کمی تیرهتر شده است و اتمسفر بخصوصی در آن دیده میشود. نورپردازی و سایهزنیها به نظر میرسد که پیشرفت کردهاند و سایههای کاراکترها به صورت داینامیک هستند. این سری معمولاً کاتسینها و صحنههای سینماتیکی فوقالعادهای دارند. این نسخه هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود و سازندگان وعدهی وجود صحنههای سینماتیک با کارگردانی عالی را دادهاند تا بازیکن را میخکوب خود کند. با کمک تکنولوژی Sub D تصاویر و نمایهها به خوبی جلوه میدهند و البته برای طراحی محیط و کاراکترها، از چند ضعلی Polygon زیادی استفاده شده است تا جزئیات بیشتری به چشم آید. بازیهای شوتر میبایست از Frame Rate بالایی برخوردار باشند و افت فریم میتواند پیامدهای جبران ناپذیری برای یک بازی با این سبک و سیاق داشته باشد. بنابراین قرار است این بازی روی 60 فریم در ثانیه اجرا شود که میتواند انتظارات طرفداران سبک FPS را برآورده کند.
موسیقیهای CoD: Ghosts توسط Michael Giacchino ساخته خواهد شد کسی که در Disney Interactive شروع به کار کرد و تا به حال توانسته است در پروژههای زیادی فعالیت کند. او علاوه بر این که در سری Call of Duty حضور داشته است، در عناوین Medal of Honor هم مشغول به کار بوده است. در کنار صنعت گیم، او در سریالهای بسیار مشهوری نظیر Lost، Fringe و Alcatraz حضور داشته است. البته نباید از آثارهای او در هالیوود هم غافل ماند. او توانسته است موسیقی بسیاری از فیلمهای هالیوود از جمله Sin، The Incridbles، Mission Impossible III، Star Trek و John Carter را خلق کند. با این حال میتوان انتظار داشت که شاهد افکتهای بسیار قدرتمندی در CoD: Ghosts باشیم. البته بنابه گفتهی Michael Giacchino، قرار است قطعاتی در طول بازی پخش شود که تم حماسیتری نسبت به نسخههای گذشته خواهند داشت.
هر ساله نسخهی جدیدی از Call of Duty عرضه میشود ولی در کنار آن، عناوین بسیار قدرتمندی ساخته میشوند که بیشتر قصدِ رقابت با این سری را خواهند داشت. امسال CoD: Ghosts رقیب بسیار جدیای به نام Battlefield 4 دارد. مطمئناً هر دوی این نسخهها از قابلیتهای جدیدی برخوردار خواهند بود و تمام تلاش خود را برای ارائهی یک شوتر اول شخصِ بینقص ارائه خواهند داد. نکتهی مهم دیگر داستان این بازی توسط آقای Stephen Gaghaniـی نوشته شده است که پیش از آن کارنامهی درخشانی برای خود رقم زده است و توانسته است جایزهی اسکار را از آن خود کند. پس باید تا November منتظر ماند و باید دید که آیا این عنوان میتواند نظرات بازیکنان را به خود جلب کند یا خیر؟ لازم به ذکر است که CoD: Ghosts، اولین نسخه از این سری خواهد بود که بر روی نسل آینده هم عرضه خواهد شد.
” alt=”” />