تعریف دیوانگی,تعریف دیوانگی,
در حالی که یوبی سافت از سوی زمین و زمان به پول پرستی و چند قسمتی کردن آی پی هایش که باعث افت کیفیت عناوینش شده متهم شده است، بازی هایی نظیر FarCry 3 و Watch Dogs می توانند این اوضاع را تغییر دهند. نسخه اول این سری با کمک Crytek عنوان موفقی بود، در حالی که عوض کردن حال و هوا و رفتن به سرزمین های گرمسیر آفریقا چندان به مزاق منتقدان و طرفداران خوش نیامد.
در واقع به سختی می توان نقطه اشتراکی میان نسخه سوم سری با دو نسخه پیشین آن پیدا کرد. دیگر خبری از استخدام مزدوران در نسخه دوم یا شخصیت اصلی نسخه اول بازی یعنی Jack Carver، که فردی با مهارت های رزمی و جنگی بالا بود، نیست. شخصیت اول این عنوان، توریستی ساده به نام Jason Brody است که هیچگونه تمرین تیراندازی معمولی را به انجام نرسانده و از فنون رزمی اطلاعی ندارد. وی همراه دوستانش به طور کاملاً اتفاقی طی سفر دریایی خود به جزیره ای مملو از دزدان و قاتلانی که مدام در کشمکش و نزاع با یکدیگر هستند، پا می گذارد و بلافاصله توسط آنها به اسارت درآمده و در جزیره ماندگار می شوند. جیسون از دوستانش جدا شده و به دیدار Vaas، رئیس جزیره می رود. بنا به گفته های Vaas در بازی، این دو پیش از این نیز ملاقاتی با هم داشته اند. جیسون که در طول بازی برای یافتن دوستان و به ویژه نامزدش، یعنی Liza تلاش می کند، فضا و شرایط جزیره کم کم بر روی وی تأثیر گذاشته و به تدریج تبدیل به شخصیتی دیگر می شود.
در گوشه و کنار این جزیره ی پهناور، شخصیت هایی هم وجود دارند که هرکدام به نوبه ی خود در داستان بازی و وقایعی که برای جیسون رخ می دهد، نقش دارند و هیچ یک از آنان بی تاثیر نیستند. حال در این قسمت از پیش نمایش، قصد داریم تا شما را با چند تن از شخصیت های مهم در بازی آشنا سازیم.
Vaas Montenegro
Vaas از بچگی به این جزیره فرستاده شده و نمونه ای کامل از انسانی بی فکر، دارای سادیسم، ناپایدار و ذاتاً دیوانه است. نام او ممکن است از واژه Servaas، دوک لاتین تحت عنوان Servatius که معنی آن مترادف معنی Servatus (نجات یافته، رهایی یافته) برگرفته شده باشد. بعد از اینکه جیسون برادی و دوستانش به این جزیره برخوردند، Vaas و زیردستانش آنها را دزدیدند. وی قصد داشت جیسون و افرادش را به عنوان غرائم جنگی به خدمت بگیرد اما جیسون و نامزدش فرار کردند. بعد از اینکه Vaas دوباره آنها را دستگیر کرد، برای کشتن شان مصمم بود. Vaas و گروهش حضور گسترده و قوی ای در جزیره داشته و پس از آن، به دلیل حملات بی وقفه ای که به آنان می شود، قدرت سابق آنها و سلطه ای که بر جزیره داشته اند، تحلیل می رود. Vaas خواهری به اسم Citra دارد که با جیسون دست به یکی کرده و دستور قتل وی را صادر می کند. صداپیشگی این شخصیت را بازیگر کانادایی Michael Mando انجام داده است. وی در واقع برای صداپیشگی شخصیت دیگری تست داد اما یوبی سافت از وی به عنوان گوینده شخصیت منفی اول بازی یعنی Vaas استفاده کرد.
Jason Brody
صبح رودی که جیسون به این جزیره استوایی رسید، وقتی از خواب بیدار شد متوجه شد که نامزدش دزدیده شده و دوستش Doug کشته شده است و از همه مهمتر در جزیره ای پر از بیماران روانی گیر افتاده است. وی به دست Vaas افتاده و تقریباً توسط او به قتل می رسد، اما در آخرین لحظه با مشقت فراوان از مرگ می گریزد. Vaas دوباره او را می گیرد و تا سر حد مرگ وی را مورد ضرب و شتم قرار می دهد، اما باز هم جیسون با راهکارهایش موفق به فرار شده و به کشف جزیره و رازهای آن می پردازد. رازهایی که باید مخفی می ماندند!
Hoyt Wolker
وی یکی دیگر از شخصیت های منفی بازی و از افراد با نفوذ در جزیره بوده که رقابت شدیدی با Vaas دارد و ارتش بزرگی برای دفاع از خود بنیان نهاده است.
Dr.Earnhardt
او یکی دیگر از شخصیت های دیوانه ساکن در جزیره است. اما ممکن است برای جیسون فوایدی هم داشته باشد. بعد از اینکه جیسون از دست Vaas فرار می کند، در حالی که بشدت مجروح شده است این دکتر به مداوای وی می پردازد. از طرف دیگر او یکی از معامله کنندگان بزرگ مواد مخدر در سطح جزیره است. همانطور که پیداست او به صورت مجانی به جیسون کمک نکرده و در عوض مأموریت هایی به وی محول می کند. مانند مأموریت Down the Rabbit Hole که در طی آن جیسون باید قارچ مخصوصی را که در یکی از غارهای مخفی جزیره و برای تهیه ماده ای گرانبها مورد استفاده قرار می گیرد، پیدا کند.
Willis
Willis یکی از شخصیت های اسرارآمیز بازی بوده و نقش راهنمای جیسون را ایفا می کند. اطلاعات چندانی از وی در دسترس نیست اما ظاهراً او نقش مشابهی با نقش Doyle در FarCry دارد و بهترین مسیر ها، مأموریت ها و اطلاعات مختلف را از طریق رادیو با وی به اشتراک می گذارد. یکی دیگر از کمک های وی به جیسون راهنمایی او به سمت مکان Dr.Earnhardt زمانی که به سختی مجروح شده، است.
Citra Montenegro
سیترا یکی از معدود افراد عاقل ساکن جزیره است که به عنوان خواهر Vaas نیز شناخته می شود. او رهبر قبیله ی بومی خانوادگی اش (The Raciat) است که در طول بازی عاشق جیسون شده و به وی دستور قتل برادرش را می دهد.
FarCry 3یک شوتر اول شخص است که با المان هایی از ژانر RPG نظیر Experience Point ها، Skill Tree و سیستم Crafting یا ترکیب، تلفیق شده است. بازیباز می تواند از پشت آبجکت ها به صورت آزاد بدون Aim به سوی دشمنان شلیک کند، می تواند از قابلیت های Stealth که بسته به میزان Level جیسون می باشد، استفاده نماید و بالاخره مهیج ترین قسمت یعنی Takedown ها که هم در حالت نشسته و هم ایستاده انجام می گیرند.
FarCry 3 بیش از نسخه های پیشین به بخش Sandbox بازی پرداخته است. نویسنده بازی در این مورد اذعان داشت که وسعت نقشه این نسخه نسبت به نسخه قبل 10 برابر بیشتر شده است! Rook Island مجمع الجزایری گرمسیری است که به زمینی برای لاشخور ها تبدیل شده است. سیاست های اقتصادی کاملی در مورد اجناس و اشیاء موجود در بازی اتخاذ شده و بازیباز نیز باید با پیدا کردن اشیاء مختلف، خرید و فروش آنها یا ترکیب آنان با یکدیگر آیتم های مفیدی برای خود ایجاد کند. در ساده ترین حالت بازیباز قطعاتی در جزیره پیدا می کند که می تواند به سادگی آنها را به پول تبدیل کرده و مهمات و اسلحه خریداری نماید. مجمع الجزایر مذکور علاوه بر این دارای گیاهان دارویی کارآمدی نیز هست که می توان با استفاده از آنها، داروها و زهر های مختلفی را تهیه نمود. به عنوان مثال: یکی از موادی که از ترکیب این گیاهان به دست می آید، سرعت دویدن حیواناتی که برای شکار به دنبالشان می روید را کاهش داده و انجام این عمل را برایتان ساده می کند. این قابلیت در دنیای پهناور FarCry 3 بسیار تاثیر گذار است. در واقع شکار تنها به خاطر این نیست که حیوانی جلوی جیپ شما بپرد و از فرط عصبانیت به او حمله برده و انتقام بگیرید. به عنوان مثال: پوست تمامی حیواناتی که شکار می کنید قابل کندن است و همین پوست چرمی است که می تواند در تمام زمینه ها به بهبود تجهیزات شما کمک بسزایی کند. می توانید از این چرم برای ساختن کیف پولی بزرگتر جهت حمل پول بیشتر استفاده کنید، می توانید با آن کمربند بهتری با جاهای بیشتر برای تفنگ های بیشتر بسازید، و یا هرگونه تیردان (برای تیرهای کمانتان) و همچنین با آنان می توانید کیسه های حمل مهمات ابداع کنید. در واقع همین امر است که بازیباز را به گشت و گذار در جزیره برای پیدا کردن آیتم یا حیوان مورد نظر ترقیب می کند. اگر لحظه ای با خودتان فکر کنید که می خواهید به کمپ برخی قاتلین دستبرد بزنید، چقدر خوب می شود که چند تفنگ بیشتر و یا چند خشاب بیشتر به همراه خود داشته باشید، ناگهان خود را غرق در اعماق جزیره در حالی که به دنبال آیتم مورد نظر هستید پیدا می کنید. البته همانطور که انتظار می رود همه چیز به این آسانی نیست؛ مثلاً برای اینکه کیف پولی کمی بزرگتر از کیف پول فعلی خودتان ایجاد کنید تنها به چند عدد از پوست گراز نر نیاز دارید، اما وقتی می خواهید کیف پولی با ظرفیت بسیار بالا بسازید اینجاست که شکار برای شما مشکل ساز شده و باید به سراغ کوسه ها بروید. بهترین کار از پا درآوردن آنها از فاصله دور توسط یک عدد تفنگ تک تیرانداز است. ممکن است در ابتدا اینکار ساده به نظر برسد، اما وقتی هدفتان جان داد، شما باید به اعماق آب رفته و اگر اکسیژن کم نیاورید با رفقای کوسه ی مرحوم هم مبارزه کنید!
اگر بخواهیم نگاهی کلی به سیستم Crafting بازی داشته باشیم، می توان آنرا یکی از مهمترین المان های بازی قلمداد کرد. چرا که هیجان و اهمیت همین ماجراجویی هاست که بازیباز را مجبور به کشف نقاط مختلف جزیره و مواجه شدن با مشکلات مختلف می کند.
از دیگر المان های تأثیرگذار RPG بازی سیستم Skill Tree می باشد. در حالی که شما مأموریت های مختلف را به اتمام می رسانید و Takedown های متفاوتی را انجام می دهید، بازی به شما Experience Point هایی می دهد که با استفاده از آنها می توانید Skill Point های منحصر به فردی را خریداری نمایید. این Skill Point ها به شما اجازه می دهد که از میان قابلیت های متعدد Passive و Active (فعل و انفعالی) که با سه درخت مهارت های حیوان-نام گرفته همراه شده اند، گستره ی انتخاب وسیعی را در اختیار داشته باشید. همانطور که اشاره شد سه درخت دیگر که نام هایشان از روی نام سه حیوان برداشته شده نیز وجود دارد که موارد ماهیخوار (قابلیت های دوربُرد و تحرک)، کوسه (حمله و احیا شدن) و عنکبوت (Takedown های مخفیانه و زنده ماندن) را مشمول می شود. هر کدام از سه قابلیت مذکور بر روی مقوله خاصی تمرکز دارد. اگر Point های خود را برای "ماهیخوار" خرج کنید، از قابلیت هایی نظیر کمتر شدن Damage زمان افتادن از ارتفاعات بلند، تیراندازی با یک دست در حالی که برروی یک Zip Line در حال حرکت هستید و یا اکسیژن بیشتر در زیر آب بهره مند می شوید. از قابلیت های "کوسه" می توان افزایش میزان Health و توانایی کشیدن سریع ضامن نارنجک دشمن در حالی که وی را به عقب پرتاب می کنید را خاطر نشان کرد. "عنکبوت" نیز چیزهایی مانند Reload سریعتر، دویدن بهتر و فروش اجناستان با قیمت بالاتر را آزاد می کند.
" بقاء " کلمه ی جادویی در FarCry 3 است. از زمانی که جیسون جستجو در جزیره برای یافتن دوستانش را آغاز می کند، سعی می کند به نوعی خود را رام کرده و مانند ساکنین جزیره وحشیگری را الگوی کار خود قرار ندهد. اما همانطور که زمان می گذرد تأثیرات جزیره روی وی بیشتر و بیشتر شده تا جایی که غرور و وحشیگری جای آدمیت را در وی چپاول می کنند و این ادعا به خوبی طی مأموریت ها و روند داستانی بازی به نمایش گذاشته می شود. پس از آن که مدتی که از اسکان جیسون در جزیره می گذرد، وی متوجه می شود که حالا برای او نیز آمدن مهمان های ناخوانده در جزیره غیر قابل قبول است، بنابراین اینجاست که تصمیم بر ترمیم روستاهای خراب شده در جزیره کرده و قلمرویی برای خود ایجاد می کند. در حالی که بالای اولین ساختمان در هر روستا پرچم صاحب آن منطقه به اهتزاز در آمده است. زمانی که می خواهید زمین تصاحب شده ای را به تصرف خود درآورید، سه انتخاب دارید: مخفیانه کشتن صاحب منطقه، حمله از فواصل دور و حمله مستقیم به داخل محدوده مورد نظر. زمانی که مکان مذکور را به تصرف خود درآورده و پرچم خود را بر فراز اولین ساختمان، بلند کنید، امتیازاتی به شما تعلق گرفته که می توانید از آنها برای بهبود قابلیت های جیسون استفاده نمایید. تصرف مناطق مختلف همچنین در داستان بازی نیز تأثیر اندکی خواهد داشت.
بازیباز می تواند با ترمیم خطوط راهبری جزیره (Power Lines)، روند و سرعت نقل و انتقال در عرض جزیره را بهبود بخشد که مزایایی از جمله به دست آوردن تعدادی طرفدار و دوستانِ بدردبخور در محیط جزیره شامل می شود. در یکی از تریلرها مردی بومی به جیسون گفت "به دنبال غریزه ات برو. وقتی جنگل به قلمرو تو تبدیل شد، دوستانی که نیاز داری را در آن پیدا می کنی."
در زمینه ی گرافیک فنی، FarCry 3 ظاهراً بیشترین ناسازگاری را با کنسول مایکروسافت دارد. طبق استنباطی که منتقدان مختلف از تریلرها و نمایش های پیشین بازی داشته اند، بخش اعظم باگ و گلیچ و مشکلات نورپردازی و سایه زنی در نسخه Xbox360 خودنمایی می کنند. اما گذشته از این مشکلات، Set Piece ها و موارد اسکریپت شده و همچنین گرافیک ظاهری بازی بسیار چشم نواز است. طراحی بی نظیر محیط زیر آب، جنگل های مملو از قارچ ها و انواع گیاهان و خم شدن شاخه درختان هنگام برخورد با جیسون همه و همه زیبا جلوه می کنند. در واقع یوبی سافت که وعده داده مشکلات نسخه Xbox360 را برطرف می نماید، با انجین اختصاصی این بازی یعنی Dunia 2 می تواند در مقوله ی طراحی فنی و هنری یکی از غول های امسال نامیده شود. اگر بخواهیم مثالی بر قدرت این انجین بیاوریم، می توان به سیستم گردش شب و روز و نورپردازی فوق العاده اشاره کرد. خورشید به طور کامل چرخه ی شب و روز را انجام می دهد، یعنی با گذشت ساعت ها متوجه خواهید شد که خورشید به آرامی غروب کرده و جای خود را به ماه می دهد و اگر در لحظه غروب و یا طلوع آن به آسمان بنگرید رنگ نارنجی آن و یا گرگ و میش هوا به سادگی مشهود است. علاوه بر این افکت آتش سوزی در طیف گسترده از نسخه قبلی به این نسخه نیز راه یافته و با شروع یک آتش کوچک بعد از مدتی می توانید یک جنگل را بسوزانید.
دنیای FarCry 3 به قدری بزرگ و مرموز است که تا بحال نظیر آن در دیگر بازی ها مشاهده نشده است. شما می توانید ده ها ساعت در جزیره به گشت و گذار بپردازید و می توانید انواع وسایل نقلیه و قایق ها را برانید، از Zip-Line ها استفاده کنید و حتی توسط بال های مخصوصی پرواز کنید! رانندگی با سرعت زیاد ظاهراً مشکلات Pop in در نسخه Xbox360 ایجاد می کند که در انجام بعضی مأموریت ها امکان مشکل ساز بودنش وجود دارد. از طرفی، بازی از قابلیت Draw Distance فوق العاده بالایی برخوردار است و بازیباز می تواند با ایستادن برروی قله های مرتفع تا مایل ها دورتر از خود را ببیند.
در پایان؛ باعث آسودگی است که FarCry 3 در حال پیمایش راه تبدیل شدن به یک شوتر اول شخص سندباکس زیبا و رقیبی جدی برای Crysis 3 است. اگر یوبی سافت اقدام به رفع مشکلات فنی نسخه ی Xbox360 بکند و فیزیک بازی را کمی بهبود بخشد، می تواند با استفاده از انگیزه ای که از رقابت با Crytek بدست می آورد، رقابت تنگاتنگی را میان FarCry 3 و Crysis 3 ایجاد نماید.
” alt=”” />