تا کجا درد؟ تا کجا دروغ؟,تا کجا درد؟ تا کجا دروغ؟,باید اعتراف کرد که نسخهی قبل Deus Ex تحت نام (Human Revolution (HR، توانست انتظارات طرفداران این سری را تا حد زیادی برآورده و سازندگان را برای ساخت دنبالههای بعدی تشویق کند. چیزی که استدیوی سازنده یعنی Eidos، انتظارش را نمیکشید. دروغ چرا؟ خیلی از طرفداران سری هم انتظار این عملکرد خوب را نداشتند. به یاد دارم آقای «وارن اسپکتر» که سالها پیش Deus Ex را خلق کرد، در مصاحبهای خاطرنشان کرد که این بازی او را شگفتزده کرده و بسیاری از ایدههای خود را در آن عملی دیده است. حال پس از آن، دوباره Deus Ex با «آدام جنسن»، قهرمان بازی، برگشته است و ما شاهد حضور این مرد در نسخهی جدید بازی، با عنوان (Mankind Divided (MD خواهیم بود. دنبالهای مستقیم برای HR و پیشدرآمدی برای نسخهی اول Deus Ex که در سال 2000 میلادی انتشار پیدا کرد.,,از وقایع HR، دو سالی میگذرد. انسان-ماشینها به پَستترین افراد شناختهشده نزول پیدا کردهاند. انسانهای عادی آنها را به علت کشتاری که در نسخهی قبل به راه انداختند، طرد کردهاند. کشتاری که هر چند فقط برای دقایقی کوتاه ادامه داشت ولی صدماتی بس جدی به پیکرهی مدرن جامعه وارد کرد. مهمتر از آن، باعث سلب اعتماد انسانها از انسان-ماشینها شد. اما ما میدانیم که این فقط ظاهر ماجراست و حقیقتی در پشت خود دارد که هر شخصی از آن اطلاع ندارد. یکی از آن اشخاص مطلع، آدام جنسن است. او میداند که انسان-ماشینها ناخواسته دست به این اقدام زدهاند. ماجرا به فردی به نام «هیو درو» از اعضای کمپانی «ایلومیناتی» (Illuminati) برمیگردد که با دستکاری چیپ مخصوص انسان-ماشینها، همهی این اتفاقات را رهبری کرد. چیپی که باعث ایجاد اختلال در عملکرد این افراد شده و قتل عامی وسیع را به راه انداخت. آدام همهی این اقدامات ظالمانه را میداند و فقط یک هدف را پیش روی خود میبیند، هویدا ساختن چهرهی حقیقی ایلومیناتی نزد مردم. حال آدام برای پیشبرد هدف خود به دو سازمان با نامهای Task Force 29 و Juggernaut Collective پیوسته است. دو سازمان با ماهیتی کاملا متناقض که امکان دارد برای آدام اختلال ایجاد کند. البته پیوستن جنسن به این دو سازمان فقط برای جذب اطلاعات و پیشبرد هدف مستقل خود بوده است و او هیچگونه اعتمادی به آنها ندارد. سازمان Task Force 29، پلیسی بینالمللی برای شکار تروریستهاست که بیارتباط با اهداف جنسن نیست چون تروریستهایی وجود دارند که با کمپانی ایلومیناتی کار میکنند. در آن سمت، سازمان Juggernaut Collective، از هکرهای حرفهای تشکیل شده که هدف خود را مبارزه با فساد و مهمتر از همه ایلومیناتی میدانند. حال این دست شما خواهد بود که در مراحل مربوط به این دو سازمان چه رویکردی را در پیش بگیرید. اعتماد کامل یا پنهان کاری؟,,حال شاید با خواندن متن تا بدینجا، از خود پرسیدید که چرا نقطهی آغاز بازی از چنین جایی خواهد بود؟ من که HR را به طرزی دیگر به پایان رساندهام! بله، نسخهی قبل چهار پایان مشخص داشت ولی همانطور که ذکر کردم، Eidos انتظار موفقیت بازی را تا این حد نمیکشید و HR را جوری به پایان رسانده بودند که ادامه دادن مستقیم داستان از آن، کاری دشوار بود. برای همین تصمیم گرفتهاند که نقطهی شروع MD، ترکیبی از چهار پایان ممکن HR باشد. پس با این توصیفات، انتقال Save از نسخهی قبل، عملی منتفیشده است. اما اتفاق بهتر، وجود ویژگی + New Game در هنگام اتمام بازی است. کسانی که در ابتدا HR را بازی میکردند، گله داشتند که چرا نمیشود با آدام و قابلیتهایش در هنگام اتمام بازی، دوباره بخش داستانی را آغاز کرد. البته Eidos بعدها با آپدیتهای خود، + New Game را به بازی اضافه کرد ولی اینبار در MD، این ویژگی از ابتدا وجود دارد.
به مانند قبل، شما سه شیوه برای به پایان رساندن مراحل خواهید داشت. مخفیکاری، نادیدهگرفتن دشمنان و درگیری مستقیم. این آزادی عمل یکی از نقاط قوت نسخهی پیش بود. حال این آزادی عمل در این نسخه گستردهتر شده است و بازیکن را به استفاده از همهی روشهای موجود ترغیب میکند. Eidos پس از بررسیهای انجام شده اعلام کرد که بازیکنانی که در نسخهی قبلی، روش مخفیکاری را پیش گرفتهاند، از بازی لذت بیشتری بردهاند. حال هر دو روش درگیری، مزیتیهایی خواهند داشت که به سادگی نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد. البته این حرف، مورد توافق آقای اسپکتر نیست و او از تأکید زیاد روی المانهای اکشن در نمایشهای اولیه بازی ابراز نگرانی کرده بود، ولی در واقع نمیشود از روی نمایشهای بازی تصمیم گرفت. آقای اسپکتر راست میگوید اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که نمایشها به جذابترین و کوتاهترین حالت ممکن کارگردانی میشوند.,,گیمپلی MD فقط مربوط به بهبود نواقص نسخهی قبل نیست و موارد بسیاری را میبینیم که به گیمپلی اضافه شدهاست. از آدام جنسن شروع کنیم که تغییرات چشمگیری داشته است و بیشتر او را میتوان یک سرباز مدرن خطاب کرد. به همین دلیل سازندگان او را ورژنی دیگر از آدام جنسن مینامند. آدام دارای قابلیتهای بسیاری در کنار قابلیتهای قبلی خود مانند نامرئیشدن، شده است که به همانند قبل آنها را Augmentation میخوانند. این قابلیتها به ما انتخابهای فراوانی برای از بینبردن دشمنان میدهد. برای استفادهی آسان از Augmentationها، میتوانید آنها را بر روی D-Pad دستهی خود، سوییچ کنید. این Augmentationها را برای سهولت کار در زیر دستهبندی کردهام:
Tesla: بیصداترین اسلحه برای نابود کردن دشمنان. Tesla نام دارتهای کوچکی است که از دستِ چپِ آدام به بیرون میآید و نکتهی مثبتش، از بینبردن چهار دشمن در یک زمان است.
P.E.P.S Gun: مخفف نامِ Pulsed Energy Projection System است. خوشبختانه، این سلاح دیگر وسیلهای جداگانه نیست و به قابلیتهای آدام اضافه شدهاست. سلاحی که از دست چپ به بیرون میآید و با موج الکتریکی باعث از بینرفتن دشمنان خواهد شد.
Nano Blade: نام تیغههای معروف آدام جنسن که اینبار با نقشی اساسیتر بازگشته است. این تیغهها قابلیت پرتاب شدن را خواهند داشت و در سکوت دشمنان را ناکار خواهند کرد ولی اگر کمی تنش بیشتری میخواهید، میتوانید آنها را با عناصر دیگر مانند الکتریسیته، ترکیب کنید. بُرد این سلاح بیشتر از Tesla خواهد بود و میتوانید اسنایپری مزاحم را از فاصلهی دور از پا در بیاورید، اما فقط یک تیغه در یک زمان شلیک خواهد شد.
Titan Shield: این قابلیت حیاتی، سپری محافظ از جنس نانو است که باعث میشود برای لحظاتی ضد تیر شوید. مشابه این قابلیت در سری Crysis دیده شده است.
Silent Run: قابلیت جدیدی نیست. دویدن و جهش و پرش به اطراف بوسیلهی این ویژگی، بی صدا خواهد بود.
Icarus Dash: شاید این ویژگی، بیشترین حضور را در نمایشهای بازی تا الان داشته است. به کمکش میتوانید از نقطهای به نقطه دیگر در همان محیط با سرعتی بالا جابهجا شوید. به علاوهی آن، با سرعت میتوان خود را به دشمن رساند و با او برخورد کرد.
Smart Vision: این ویژگی در نسخهی قبل هم وجود داشت ولی اینبار بسیار بهبود پیدا کرده است. با کمک آن میتوانید پشت دیوار و اجسام را مشاهده کنید، ولی با این تفاوت که میشود ویژگی آنها را تشخیص داد و از کلاس دشمنان و اسلحههایشان باخبر شد. این قابلیت موقعی به چشم خواهد آمد که ما کمبود مهمات داشته باشیم و با آنالیز دشمنان تصمیم بگیریم که آیا بی سروصدا پیش برویم یا خیر.
C.A.S.I.E: این ویژگی هم در نسخهی قبل حضور پررنگی داشت. CASIE مخفف Computer Assisted Social Interaction Enhancer است که به مدد آن میتوانید فکر افراد را در حین برقراری ارتباط بخوانید. نه بوسیلهی وصل شدن به مغز بلکه از دیدن حالات روحی آنها که در دیالوگها تاثیر خواهد داشت.
اگر HR را بازی کرده باشید، میدانید که عمل هک کردن کمی دستوپاگیر بود و موجب کلافگی میشد. این بخش در نسخه جدید هم حضور دارد و به گفته بعضی افراد که با آن دست و پنجه نرم کردهاند، همچنان سختیهای خاص خود را داشته و هرچند نسبت به گذشته تغییرات مثبتی پیدا کرده، ولی هنوز هم میتواند لحظات ناخوشایندی را برای بخشی از طرفداران بازی ایجاد کند. همچنین برای اولینبار قابلیتی بهنام Remote Hacking به بازی اضافه شدهاست. این نوع روش هک کردن، کوتاه ولی دردسرساز است چون با اشتباهی کوچک، محیط را با دشمنان بسیاری پُر خواهید دید. شمایل این روش را به کمک تصویر زیر متوجه شوید. راستی، صحبت از باسفایتها به میان آمد. مبارزه با باسها در نسخهی قبل، خارج از تصمیم شما بود و باید وارد درگیری مستقیم میشدید. این مبارزات توسط استودیوی دیگری به نام Grip Entertainment طراحی شده بودند و با شکایتهایی از سوی طرفداران بازی همراه بودند. خوشبختانه، این بار خود استودیو وظیفه طراحی این نبردها را برعهده داشته و MD از این نظر پیشرفت قابل ملاحظهای خواهد داشت، به شکلی که شما میتوانید از راههای مختلف به مبارزه با باس مورد نظر بپردازید و روشهای مستقیم یا غیرمستقیم و مخفیانه را انتخاب کنید. همچنین جنسن در مواردی قابلیت سر و کله زدن با دشمنان با استفاده از دیالوگ را خواهد داشت و میتواند آنها را از این طریق مغلوب کرده یا در صورت تند شدن لحن مکالمه، مجبور به مبارزه با آنها شود. البته برخلاف خبر اشتباهی که در ابتدا توسط سایتهای مختلف منتشر شده بود، این قابلیت برای تمام باسهای کلاسیک و اصلی کاربرد نخواهد داشت و در مواردی مجبور به مبارزه با آنها خواهید بود، هرچند این مبارزات هم از آزادی عمل به مراتب بیشتری نسبت به گذشته برخوردار هستند.
,,با خواندن متن بالا فهمیدیم که جنسن تا چه حد پیشرفت کردهاست اما این مسئله فقط برای آدام نخواهد بود، زیرا دشمنان او هم پیشرفتهای زیادی کردهاند. کلاس و طبقهبندی آنها افزایش یافته و نمیشود فقط به یک راه برای کشتارشان متکی بود. برای مثال؛ شما در حین درگیری با دشمنی برخورد خواهید کرد که زره و تجهیزات پیشرفتهتری دارد. جای نگرانی نیست، میشود در این بین تنظیمات تفنگ خود را تغییر دهید و با تیری ضخیمتر و مرگبارتر او را از بینبرد. اینها همه در راستای آزادی عملی به شما داده شدهاست که تنوع و عمق مبارزات را بیش از پیش کند. حال انتخاب با ما خواهد بود و این انتخاب در سرنوشت بازی تاثیر خواهد داشت. مخفیکاری، نادیدهگرفتن یا کشتار؟
این بازی مانند گذشته از بخش چندنفره یا مولتیپلیر بهره نخواهد برد اما Eidos قول داده است که برای بخش داستانی سنگتمام بگذارد زیرا بدون در نظر گرفتن مراحل فرعی، آنها بخش داستانی بسیار عظیمی را تدارک دیدهاند. علاوه بر آن، مراحل فرعی قرار نیست نقش پر کردن اوقات و تکرار مکررات را بر عهده بگیرند. Eidos در اینباره میگوید: برای ما ماموریتهای فرعی ارزشی بالا دارند و داستان را بیشتر توجیه میکنند. پس با اتکا بر این سخن، باید انتظار مراحل فرعی حیاتی و مهمی را داشته باشیم.
در نسخهی قبل، همهچیز در بکارگیری دنیایی تیره و تار و فارغ از صلح استفاده شده بود. فضاسازی به گونهای بود که زوال جامعهی ماشینی و به تفاهم نرسیدن انسان و روبات را یادآور میشد. یکی از دلایل آن طراحی هنری بازی بود که فضاهایی دلگیر و بیامید را شبیهسازی کردهبود و دلیل دیگر در القای این اتمسفر، موسیقی بی ایراد و متناسب با فضا بود. موسیقیهایی که بر عهدهی آقای Michael McCann بود و او به خوبی وظیفهی خود را به اتمام رسانده و در نسخه جدید نیز حضور خواهد داشت. در کنار این نقاط قوت HR که در نسخه جدید هم به چشم میخورند، این بار بازی از نظر تکنیکی نیز پیشرفت زیادی خواهد داشت و این موضوع با استفاده از موتور گرافیکی جدیدی به نام Dawn Engine محقق شده، موتوری که نسخه تغییر یافته و بهینه سازی شده 2 Glacier Engine است.,,در آخر با توجه به نمایشها، به نظر میرسد که Mankind Divided با جهش بزرگی نسبت به HR همراه خواهد بود. عنوانی که در دوم شهریور سال بعد برای سه پلتفرم Xbox One، PS4، PC عرضه خواهد شد.