بزرگ مرد کوچک,بزرگ مرد کوچک,بلندپروازی، واژهای مأنوس با بشریت است. بشری که با پرواز دادن به فکر و خیال خود ایدهها و نظریههایی داده که زندگی آینده خود را رو به بهبودی برده است. اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازید، حتما متوجه این موضوع خواهید شد. بسیاری از مهمترین دستاوردهای انسان، از یک ایده کوچک سرچشمه گرفته و تحقق بلندپروازیهای شخصی بودهاند. از ایده پرواز تا سفر به ماه، هر کدام نمونههایی از این مهمِ جدانشدنی از انسان هستند. دنیای بازیهای رایانهای نیز از این قاعدهی بلندپروازی مستثنی نیست و ما همواره شاهد بازیهایی هستیم که تا چند سال پیش فکر رسیدن به آن را نیز نداشتیم. سری بازیهای «آنچارتد» و «ویچر» نمونههایی از این بلندپروازیهای دنیای بازی هستند. این نوشته کوتاه مقدمهای است برای آخرین اثر شرکت کوچک «هلو گیمز» (Hell Games). شرکتی که تا پیش از این دو عنوان کوچک و دانلودی Joe Danger را در کارنامه داشته، حال دست به بلندپروازی بزرگی زده است و قصد دارد عنوانی بسیار عظیمتر از کارنامه خود را عرضه کند. در ادامه با پیشنمایش (No Man’s Sky (NMS همراه باشید.,,در VGX 2013 بود که هلوگیمز خبر ساخت NMS را با انتشار یک تیزر کوتاه اعلام کرد. عنوانی جاهطلبانه از استدیویی با 15 کارمند که قرار بود با کارگردانی Sean Murray و David Ream تنها بر روی PS4 عرضه شود. ولی بعد از مدتی عرضه بازی برای رایانههای شخصی نیز تایید شد. بازی اول شخص بوده و در سبک ماجراجویی با دنیایی وسیع به وقوع میپیوندد و نکتهای که در همان اوایل معرفی بازی توجه بسیاری را به خود جلب کرد، وسعت بسیار بسیار زیاد بازی بود. اگر از واژه بسیار دو بار استفاده شده ، به هیچ عنوان اغراقی صورت نگرفته است. در بازی بیش از 18 کوینتیلیون سیاره برای کشف کردن وجود دارد (یک کوینتیلیون معادل 10 به توان 18 است) که تجربهی کاملا منحصر به فردی را برای هر بازیکن به ارمغان میآورد. البته این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد که هلوگیمز توانسته با استفاده از یک الگوریتم خاص این تعداد سیاره خلق کند، به گونهای که سیارات در خود بازی تولید میشوند و اینگونه نیست که بر روی سرور یا هارد دیسک شما جای داشته باشند. نکته جالب در مورد این الگوریتم این است که بر خلاف بیشتر بازیهای امروزی نیاز به اینترنت ندارد و براحتی میتوان به صورت آفلاین نیز از آن لذت برد. اگر بخواهیم شمایی کلی از بازی را بازگو کنیم، کل بازی در 3 کلمه خلاصه میشود: اکتشاف، مبارزه و بقا، تجارت,,مسلما هنگامی که این تعداد سیاره در بازی وجود دارد، اکتشاف سیارات مهمترین رکن بازی خواهد بود. وظیفه اصلی شما در بازی همین است. سفر از سیارهای به سیاره دیگر با سفینه و جمع آوری منابع برای آپگرید کردن خود و سفینهتان. سخن از سفینه شد! در بازی 3 نوع سفینه وجود دارد که شما را برای این سفرهای فضایی یاری میرسانند. Fighterها که برای درگیریهای فضایی در بازی بهترین انتخاب هستند. Explorerها که سرعت بالاتری نسبت به دو نوع دیگر دارند و مناسب گشتوگذار در میان سیارات هستنند و Traderها که بر خلاف دو سفینه دیگر سلاحهای ضعیفتری دارند، ولی از طرف دیگر با ظرفیت بیشتری که در حمل بار دارند، مناسب برای جابجایی منابع در بازی هستند. باید به این نکته نیز توجه داشت که بازی اجازه استفاده بیش از یک نوع سفینه را به شما نخواهد داد. از طرفی نیز شما در بازی، به هیچ عنوان بدون سفینه نخواهید ماند و اگر در بازی بمیرید و پول لازم برای خرید سفینه را نیز نداشته باشید، یک سفینه ابتدایی به شما تعلق میگیرد. اگر هم از سفینه خود خسته شدید، به راحتی میتوانید با پرداخت هزینهای، سفینهای دیگر را اختیار کنید. سوخت نیز، نیاز اصلی سفینه شما در بازی خواهد بود که میتوانید آن را از ایستگاههای فضایی خرید نمایید، یا بر روی سطح سیارات سوخت مورد نیازتان را بدست آورید.,,بخش مهم دیگر بازی، مبارزات با دشمنان و تلاش برای بقا در این مبارزات است. البته در بازی فقط این دشمنان نیستند که برای شما خطرساز میشوند، بلکه بلایای طبیعی در سیارات نیز میتوانند بسیار خطرساز شوند. از سرمای زیاد گرفته که باعث یخزدگی شما میشود، تا گرمایی که مرگ را در برابر چشمانتان قرار میدهد. البته بارانهای اسیدی را نیز نباید فراموش کنید، زیرا به راحتی برایتان مشکلساز میشوند. در یکی از نمایشهای بازی شاهد این اختلافات دمایی و طبیعی در سیارات بودیم. برای مثال سیاره Yavil ، سیارهای خوش آبوهوا وسرسبز است که هوایی تازه و دمایی مطبوع دارد و صدای خوش پرندگان در آن برایتان شادی و سرور را به ارمغان میآورد. از طرفی سیاره Yzheleuz ، جهنمی است بیهمتا با دمایی 700 درجه که تا چشم کار میکند، جز بیابان چیزی یافت نمیشود. Phlek نیز سیارهای است که باران سمی، بلای جانتان میشود و البته موجوداتی عجیب و غریب دارد که نظیرشان را در هیچ کجا نمییابید. اینها نمونههای اندکی از سیارات بازی هستند. اگر تلفظ نام این سیارات برایتان مشکل است یا علاقهای به آن ندارید، سازندگان این اختیار را برای شما در نظر گرفتهاند که میتوانید نام سیارات و همچنین موجودات داخل بازی را به راحتی تغییر دهید. ارتقا و آپگرید کردن نیز در بازی جایگاه ویژهای دارد. از سفینههای فضایی گرفته که میتوان سرعت و سلاحهای آنها را ارتقا داد تا Multitool (ابزاری که برای تخریب و بدست آوردن منابع و مقابله با دشمنان استفاده میشود) همگی قابل بهبود هستند. این آپگرید کردن گاهی اوقات نیز برای پیشبرد بازی لازم است، به گونهای که اگر برای مثال به سیارهای با دمای بالا بروید، باید خود را در برابر گرمای زیاد مقاوم کنید تا بتوانید در آنجا زنده بمانید. شما باید از منابعی که در سطح سیارات بدست میآورید، در این ارتقاها استفاده کنید. با توجه به گفته سازندگان، تعداد کمی از موجودات ممکن است به شما حمله کنند اما از بین بردن و کشتن زیاد آنان، سبب جلب توجه پلیس خواهد شد و در آینده میتواند برایتان دشواریهایی بههمراه بیاورد. البته این در صورتی است که در آن سیاره مامور حضور داشته باشد. حتی به این نکته نیز اشاره شده است که این حیوانات به شکار دیگران نیز خواهند رفت.,,در اواسط متن اشاره شد که برای خرید سوخت و همچنین سفینهها نیاز به پرداخت هزینه دارید. شما این واحدها(Units) را میتوانید از فروش منابع در پستهای تجاری، تیراندازی به دزداندریایی و آپلود اکتشافات خود به دست آورید. NMS داستان به شکل استاندارد و معمولی ندارد، ولی در طول بازی به اطلاعاتی در مورد دنیای بازی و نژادهای مختلف و … دسترسی پیدا میکنید که شمایلی کلی از دنیای بازی را در اختیار شما قرار میدهند. هدف شما در بازی رسیدن به مرکز جهان (Center of the Universe) است و در این راه باید با کشف سیارات، بهرهمندی از منابع سطحی آنها و مقابله با دشمنان و موجوداتی که در این راه در مسیر شما قرار میگیرند، به هدف خود برسید. با توجه به اینکه در بازی داستانی وجود ندارد، این نکته نیز حائز اهمیت میشود که تا زمان عرضه بازی و تجربه آن به هیچ عنوان نمیتوان در مورد سیارات بازی و تنوع میان آنها صحبت کرد. زیرا که تعداد سیارات موجود در بازی و تعدادی که سازندگان نشان دادهاند به گونهای است که ضریب تکراری شدن بازی را بالا میبرد و میتواند بازی را با شکست مواجه کند. موسیقی بازی توسط گروه 65daysofstatic اجرا میشود که گفته میشود گروه مورد علاقه یکی از کارگردانان بازی (Sean Murray) نیز هست. گروهی انگلیسی که کارهای خود را در سبک راک عرضه میکنند. در انتها، باید منتظر ماند و دید NMS که یکی از مورد انتظارترین بازیهای 2016 است میتواند آن طور که تاکنون شایسته تقدیر بوده است ظاهر شود یا خیر؟ No Man’s Sky در تاریخ June 21, 2016 برای PS4 و PC عرضه میشود.