آتشی به داغی انتقام!,آتشی به داغی انتقام!,
وقایع Middle-earth: Shadow of Mordor طوری است که بین دنیای The Hobbit و The Lord of the Rings دنبال میشود، این ویژگی تا حدودی میتواند داستان این بازی را با صلابت کند چرا که نویسندهی این کتاب یعنی J.R.R. Tolkien به خوبی توانسته است فضاسازی کند و این قضیه میتواند کمک بسیار خوبی برای استودیوی Monolith باشد تا بازیکنان را با داستان غنی روبرو سازد. از جناح دیگر آقای Peter Jackson که کارگردان فیلم The Hobbit و The Lord of the Rings بود نیز روی داستان بازی نظارت میکند اما نباید از این نکته غافل ماند که نویسندهی اصلی داستان بازی Christian Camtamessa است کسی که کارنامهی درخشانی در زمینهی داستان نویسی دارد و از معروفترین آن میتوان به عنوان موفق Red Dead Redemption اشاره کرد که با یک داستان غنی و تراژدی روبرو شدید. از همهی اینا گذشته باید بگوییم که بازی از جایی شروع میشود که Sauron خانوادهی Talion را نابود میکند و از آنجایی که Talion یکی از سربازان Gondor بود قصد دارد برای انتقام به سراغ Sauron برود ولی چیزی که سائرون را با خطر بسیار جدیای روبرو میسازد این است که یک Wraith به نام Celebrimbor به درون Talion نفوذ کرده است و این بار بیشتر از گذشته، آتش انتقام او داغ شده است! شاید اولین نوآوری بازی را همین وجود Wraith در درون کالبد Talion دانست، به طوری که در بعضی از مواقع این دو با هم تصمیماتی میگیرند که ممکن است در تضاد یکدیگر باشند و این جاست که بازیکنان را با چالش زیادی روبرو میسازد به عنوان مثال ممکن است کسی به دنبال صلح باشد ولی در جناح دیگر شخص دیگری میخواهد انتقام بگیرد در این لحظه است که باید خودِ بازیکن تصمیم نهایی را اخذ کند. اگر بخواهیم با یک ضربالمثل این قابلیت را به شما انتقال دهیم باید گفت که Wraith و Talion دو روح در یک بدن هستند! داستان بازی با وجودی که Rings of Power را دنبال میکند، ولی به طور کلی از کتاب J.R.R. Tolkien اقتباس نشده است ولی با این حساب شما در طول بازی با شخصیتهای اصلی هم نظیر Gollum روبرو خواهید شد که اتفاقاً با Talion ایدههای مشترکی دارد! برای جمع بندی این بخش باید گفت که به طور کلی داستان بازی میتواند نیازهای شما را برآورده کند و البته نباید انتظار داشته باشید که داستان مانند کتابها باشد و ممکن است شما با تغییرات زیادی بین این دو روبرو شوید.
قطعاً مهمترین قسمت این بازی، بخش گیمپلی آن است که مطمئناً شما را مجذوب خود میکند. بازی به صورت Open-World است که بازیکنان میتوانند آزادانه در Map بازی پرسه بزنند و یا حتی در طول این کار ممکن است شما با Side Questهای مختلفی روبرو شوید که بنابر انتخاب خودتان میتوانید آنها را انجام دهید. Side Questها روی نقشهی بازی مشخص نیستند و شما ممکن است هنگام طی کردن یک مسیری با آنها روبرو شوید و اگر هم به آنها بیتوجه باشید ممکن است اتفاقات بسیار غیرمنتظرهای برای شما بیفتد. به عنوان مثال شما برای ملاقات سائرون میروید که ناگهان داخل بیابان شخصی را مشاهده میکنید که از شما درخواست کمک میکند و وقتی که با او همراه میشوید میبینید که Sauron به سرزمین آنها حمله کرده ولی اگر شما به او توجهی نکنید ممکن است مسیر زیادی را برای ملاقات سائرون در قلعهاش طی کنید ولی در نتیجه او را نخواهید دید. یکی از ویژگیهای Open-World بازی این است که شما در تمامی نقاط Mordor با انواع و اقسام دشمنان روبرو میشوید و بدیهی است که شما و Wraith تنها هستید پس باید آمادگی این را داشته باشید که ممکن است هر لحظه اتفاقاتی بیفتد که سرنوشت شما را تغییر دهد. سازندگان بازی بر این باور هستند که Side Questها میتوانند برای بازیکنان تجربهی بسیار خوبی باشد و در کنار مراحل اصلی، مراحل فرعی زیادی هم وجود دارد تا شما با محدودیت در زمینهی گیمپلی روبرو نشوید. بازی به شما اجازه خواهد داد که کاراکتر جدیدی را بسازید و یا حتی Talion را شخصی سازی کنید و با استفاده از کاراکتری که به دست شما طراحی شده است پا به Middle-earth بگذارید. سیستم جدیدی که این بازی از آن استفاده میکند "Nemesis System" نام دارد که قابلیت این را دارد که کارهای شما را زیر نظر بگیرد و با نحوهی بازیِ شما آشنایی پیدا کند و بنا به همان کارهایی که شما انجام میدهید، مضامین و چالش زیادی را جلوی شما قرار میدهد. قابلیت ارتقای بازی هم بسیار جالب است و دارای دو درخت است. درخت اول مربوط به Wraith است که به جادوی شما مربوط میشود. زمانی این درخت برای شما ارتقا یافته میشود که از این قابلیت در طول مبارزات خود استفاده کنید و با هر بار استفاده از آن شما میتوانید از مضامین جدیدتری بهرهمند شوید. از ویژگیهای این قابلیت میتوان به ظاهر شدن در پشت دشمن، دیدِ از فاصلهی دور، کشتن با استفاده از تیروکمان جادویی و حتی زنده کردن افراد اشاره کرد و کاملاً واضح است که Wraith توانایی این را دارد که تجربهی بسیار شیرینی را برای شما به ارمغان بیاورد. درخت دوم مربوط به قابلیت Ranger است که بیشتر مرتبط با قهرمان اصلی داستان یعنی Talion خواهد بود، به عنوان مثال استفاده از مبارزات تن به تن زیاد و مخفی کاری نیز مرتبط با این ویژگی است و شما هر قدر از این ویژگی بیشتر استفاده کنید مضامین جدیدی متناسب با نحوهی مبارزهی شما آزاد خواهد شد که لذت مبارزه را چندین برابر میکند.
گیمپلی این بازی واقعاً بزرگتر از آن چیزی است که بتوان تمامی بخشهای آن را برای شما توضیح داد ولی باید همین را گفت وجود Wraith و ترکیبی که او با Talion ساخته است باعث شده است که گیمپلی Middle-earth بسیار ارزشمند گردد. با استفاده از Wraith میتوانید زمان بازی را آهسته کنید و در هنگام شلوغیها دشمنان خود را راحتتر از بین ببرید و یا حتی میتوانید افرادی را که در طول مسیر میبینید را شناسایی کنید و به این موضوع پی ببرید که اقوام آنها چه کسانی هستند. مبارزات تن به تن به خوبی طراحی شدهاند و از جذابیت بالایی برخوردار هستند، این ویژگیها فقط مربوط به شخصیت اصلی بازی نخواهد بود، بلکه دشمنان این عنوان هم قابل قبول طراحی شدهاند. شما طی تجربه کردن این عنوان با دشمنان زیادی روبرو خواهید شد که هر کدام از آنها با یکدیگر تفاوت دارند. البته این تفاوت فقط به تفاوت بصری محدود نمیشود بلکه دشمنان از نظر شیوهی مبارزه با یکدیگر متفاوت هستند. بگذارید راحت بگوییم که شما به ندرت میتوانید چند دشمن را با یک روش شکست دهید، مثلاً در برخی از مواقع بعضی از دشمنان ضعیف ولی برخی دیگر از آنها از هوش بالایی برخوردار هستند و در هنگام جنگیدن توانایی آنالیز کردن مبارزهی شما را خواهند داشت. همان گونه که شما قادر هستید در طول مبارزات مهارتهای خود را افزایش دهید، دشمنان شما هم خواهند توانست! ممکن است در هنگام بازی با یک Orc طلسم شده روبرو شوید و با رهایی ساختن او از این طلسم باید انتظار هر اتفاقی از جانب او را داشته باشید، ممکن است فرار کند یا به شما بپیوندد و یا حتی به ارتش سائرون ملحق شود. البته باید گفت که بخش زیادی از این قابلیتها فقط روی کنسولهای نسل هشتم پیاده سازی شدهاند و نسخهای که قرار است برای Xbox 360 و PS3 عرضه شود از این قابلیتها کمتر بهره خواهد برد. به طور کلی انتظارات از بخش گیمپلی Middle-earth: Shadow of Mordor بسیار بالاست و ترکیبی که گیمپلی این بازی با حالت مخفی کاری و مبارزات تن به تن دارد مطمئناً میتواند خاطره انگیز باشد!
وسعت Middle-earth کاملاً شما را راضی خواهد کرد و با این وجود بافتهای بازی از کیفیت خوبی برخوردار هستند. در این بازی مکانهای بسیار زیادی برای شما طراحی شده است و هر یک از آنها از ویژگی خاصی بهره میبرند. نکتهی جالب گشت و گذار در Mordor است که به اندازهی Middle-earth با شکوه است. موضوعی که این بازی را میتواند با کتاب و فیلم متمایز کند، این است که داستان هزار سال قبل از آن که سائرون حکومت خود را تشکیل دهد به وقوع میپیوندد و به عبارتی دیگر Mordor با آن چیزی که شما از آن در ذهن خود دارید (همان چیزی که در فیلم The Lord of the Rings نشان داده شد و یا در مقدمه به آن اشاره شد) از زمین تا آسمان تفاوت دارد. در آن زمان Mordor آن جهنمی نیست که شما انتظارش را دارید بلکه این منطقه در اوج زیبایی و شکوه خود به سر میبرد و برای طراحی آن زمان زیادی صرف شده است. علاوه بر آن سازندگان بازی به کارهای بزرگتری دست زدهاند و میخواهند بازیکنان را به اعماق Mordor فرو ببرند تا ببینند که سائرون چگونه ارتش خود را تغذیه میکرد. نکتهی قابل ذکر این است که این بازهی زمانی تا به حال هیچ کجا به تصویر کشیده نشده است و کاملاً برای شما تازگی خواهد داشت. از مهمترین مکانهایی که قرار است در این بازی حضور داشته باشند میتوان به Barad-Dur، Black Gates و Mount Doom اشاره کرد که کاملاً متفاوتتر از گذشته هستند و همینطور در کنار آنها مکانهایی وجود دارد که شما تا به حال آنها را نشناختید! برای ساخت این بازی از موتور قدرتمند LithTech استفاده شده است که اتفاقاً این موتور توسط استودیوی سازندهی این بازی طراحی شده است و سازندگان کاملاً توانستهاند این موتور را با وسعتی که Middle-earth دارد، بهینه سازی کنند. بر اساس نمایشهایی که این بازی داشت، میتوان قضاوت کرد که گرافیک بازی تا حدودی میتواند انتظارات شما را برآورده کند، افکتهایی نظیر آتش و رعد و برق به خوبی طراحی شدهاند. در آخر هم باید گفت که بررسی گرافیک را مطمئناً باید به بعد از عرضه شدن نسخهی اصلی بازی موکول کرد.
برای ساخت قطعات بازی از دو نفر به نامهای Garry Schyman و Nathan Grigg استفاده شده است که Garry Schyman سابقه بسیار خوبی در این زمینه دارد. از مهمترین کارهای او میتوان به BioShock و Land's End اشاره کرد. پس با این حساب باید انتظار شنیدن موسیقیهای حماسی بسیاری باشید. از صداپیشگان بازی هم باید به Troy Baker اشاره کرد که در کار خود مهارت بسیار زیادی دارد و در Middle-earth این بار در نقش Talion حضور خواهد داشت. صداپیشگی شخصیت Gollum هم بر عهدهی Liam O'Bren خواهد بود. در نهایت میتوان این توقع را داشت که بخش صداگذاری بازی نیز موفق ظاهر شود.
در آخر این پیشنمایش باید گفت که تجربهی Middle-earth: Shadow of Mordor میتواند برای طرفداران کتابهای Tolkien جالب باشد و با این اطلاعاتی که تا به حال از این بازی منتشر شده است، میشود انتظار دنیایی را داشت که ما قبل از آن در کتابهای Tolkien با آنها مواجه شدیم. گفتنی است که Middle-earth: Shadow of Mordor که جدیدترین عنوان مربوط به The Lord of the Rings خواهد بود که قرار است در تاریخ 30 September سال 2014 عرضه شود.
” alt=”” />