معرفی بازی‌ها

گاندو و دوستان

خواندن پیش نمایش,خوشبختانه مدتی است تب بازیسازی و ورود به این عرصه پرسود جهانی در میان هنرمندان، جوانان با استعداد و خصوصا شرکت‌های متخصص ایرانی رواج یافته و هر چند وقت یکبار شاهد معرفی و عرضه یک عنوان جدید از سازندگانی جدید و خوش ذوق هستیم. روندی که شاید تا چند سال گذشته بیشتر از یک رویای دور و دست نیافتنی به نظر نمی‌رسید. هرچند با ظهور هر عنوان جدید از سوی سازندگان داخلی امیدها برای رسیدن به استاندارد‌های جهانی نیز به همان نسبت افزایش یافته و فاصله‌ بزرگ میان بازی‌های ایرانی با عناوین مطرح روز شکسته و کمتر از گذشته می‌شود اما باید اعتراف کرد این روند به روز رسانی تنها در ارتقای گرافیک صرفا تکنیکی بازی‌ها خلاصه شده و دیگر عناصر مهم در ساخت و موفقیت یک بازی نظیر گیم‌‌پلی جذاب و مفرح، موسیقی و داستان از کورس رقابت سازندگان داخلی جا مانده و همانند خطری بسیار حاد و جدی کیفیت بازی‌های ایرانی را تهدید می‌کند.

در این میان یکی از عناوین داخلی که توانسته به شدت نظر سایت بازی سنتر را به خود جلب کند عنوان بسیار زیبا، مفرح و البته بی‌سر و صدای “گاندو” اثر شرکت خوش ذوق پاسارگاد گیمز (که عناوین نسبتا موفقی نظیر مامور ویژه، کارآگاه تیز بین و … را در کارنامه خود دارد) است که هرچند به دلیل نگاه خاص سازندگان خود تا قبل از اتمام کامل اثر هیچ نمایش و حتی معرفی مختصری نیز نداشته است اما به خوبی توانست در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال امسال در میان عناوین پر سر و صدایی نظیر گرشاسپ خودی نشان داده و گیمرهای بسیار زیادی از گروه‌های سنی مختلف را جذب خود کند. گاندو به خوبی با ارایه یک گرافیک زیبا (چه از نظر تکنیکی و چه از نظر بصری) به زیبای وارد لایه گیم‌پلی شده و با پرداخت مناسب عنصر مفرح و سرگرم کننده بودن یک بازی رایانه‌ای توانسته گامی محکم و استوار در ژانر پلتفرمر برداشته و تبدیل به یکی از استاندارد و موفق‌ترین بازی‌های ساخته شده در داخل ایران شود.
,گاندو و دوستان,به احتمال بسیار زیاد شما نیز همانند نگارنده پس از شنیدن نام گاندو از خود پرسیده‌اید گاندو چی و یا کیست؟ گاندو نام گونه‌ای از تمساح‌های پوزه کوتاه بسیار خطرناک و ترسناک نژاد پالستریس است که با دندان‌های بسیار بلند و تیز خود سال‌ها است با موجودات زنده ساکن ناحیه چابهار و بلوچستان از خود پذیرایی می‌کند! صبر کنید، صبر کنید! نترسید! خوشبختانه گاندویی که ما با آن سر و کار داریم نتنها تمساحی بسیار مهربان و بامزه است بلکه برعکس دیگر گونه‌های نژاد خود دوست حیوانات و یک پنگوئن پرت کن حرفه‌ای است!,,داستان گاندو در رابطه با گوریلی بزرگ، بی‌اعصاب و احتمالا روانی است که به سبک Donkey Kong معروف سری Mario علاقه شدیدی به آدم ربایی (البته به عبارت صحیح‌تر حیوان ربایی!) و تولید دردسر دارد! خوب احتیاجی به توضیح بیشتر نیست که گاندو و دوستان بازمه‌اش گورکن و کوآلا گزینه‌های مورد نظر گوریل دیوانه ما و گروه گانگستری‌اش هستند و حال این وظیفه شما است که با عبور از مراحل مختلف بازی با این گروه شرور و البته پخمه سر و کله زده و در نهایت درس خوبی به گوریل گنده و بی‌مصرف داستان دهید.

همانطور که گفته شد شخصیت اصلی بازی تمساحی به نام گاندو است که خصوصا با کت چرمی که بر تن دارد به شد یادآور شخصیت دوست داشتنی گکس (Gex)، شاهکار بی‌بدیل استدیو تحسین شده Crystal Dynamics و کنسول فراموش شده و شکست خورده شرکت پاناسونیک است و قطعا گیمرهای باتجربه‌تر آن را به خوبی به خاطر خواهند داشت. دیگر دوستان گاندو نیز حیوانات بامزه و بی‌نامی هستند که تنها با نام گونه خود تظیر گورکن شناخته می‌شوند. خوشبختانه بر خلاف دیگر بازی‌های داخلی شخصیت‌های گاندو به جای اینکه یادآور تصاویر کتاب تعطیلات با عجوزه‌ها باشند به لطف طراحی‌های هنرمندانه و خصوصا دوبله فوقالعاده دوبلورهای شرکت Glory Entertainment شخصیت‌های بسیار زیبا و دوست داشتنی از کار درآمده‌اند. داستان در گاندو به خوبی با کمک تصاویر کامیک گونه و صحنه‌های نمایشی پرتعداد روایت شده و گیمرها را به خوبی از داستان بازی مطلع می‌سازد.
,شلیک کن، پرت کن، فرا کن!,گاندو پیش از هرچیزی یک بازی است و شما از بازی کردن آن لذت خواهید برد! این توصیف کوتاه و ساده بهترین توضیح برای گیم‌پلی بازی است چرا که اگرچه گاندو نیز همانند همه آثار مشابه ضعف و ایرادات خاص خود را دارا است اما در قلب آن عنوانی بسیار زیبا و جذاب نهفته است که به راحتی می‌تواند مخاطبین خود را برای ساعت‌ها در پای کامپیوتر شخصی خود میخکوب کند.
,,گیم‌پلی گاندو در یک نگاه کلی یک پلتفرمر رنگارنگ با نیم نگاهی به عناوین معروفی نظیر Kung Fu Panda و خصوصا اثر بیادماندنی Gex (خصوصا مرحله پرش بر روی تمساح‌ها) است که مهارت گیمرها را در مراحل مختلف و متنوع به چالش خواهد کشید. گاندو در مجموع شامل 12 مرحله مختلف و متفاوت است که با عبور و موفقیت در هر کدام از آن‌ها مرحله بعدی قابل دست رسی شده و نیز گیمرها می‌توانند برای ثبت رکورد‌های بهتر و بیشتر دوباره به مراحل قبلی بازگشته و از آن‌ها لذت برند. این مراحل از نظر گیم‌پلی به کلی متفاوت با یکدیگر طراحی شده و حتی برای انجام آن‌ها نیاز به استفاده از دکمه‌های مختلف بر روی صفحه کلید کامپیوتر و یا گیم‌پد است که خود به تنهایی عامل بسیار خوبی برای متنوع شدن بازی و بالا بردن ارزش تکرار آن است. تا به اکنون 7 مرحله از بازی برای دید عموم به نمایش گذاشته شده است که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:
,مرحله مبارزه,این بخش تشکیل شده از یک آرنا (Arena) محدود است که باید در آن مشابه مد Survival معروف اکثر بازی‌های روز در مقابل موجی از دشمنان که به سمت شما یورش خواهند آورد دوام آورده و به سبک پاندای کونگ فو کار خودمان با آن‌ها از خود پذیرایی کنید! ,,مرحله QTE,قطعا نوآورانه و یکی از بهترین بخش‌های بازی مرحله QTE آن است. اما روش انجام این مرحله به این شکل است که شما باید در طی یک تعقیب و گریز بسیار هیجانی و صدالبته سرشار از صحنه‌های کامیک و خنده‌دار با حل یک سوال ریاضی بسیار ساده جواب مربوطه (بین اعداد 1 تا 9) را در یک زمان مشخص بر روی صفحه کلید فشار دهید تا گاندو حرکات درست را انجام داده و با موفقیت موانع روبروی خود را پشت سر گذارد. ,مرحله ماشین سواری,خوب از نام این مرحله نیز به راحتی خواهید توانست حدس زنید چه در پیش رو خواهید داشت! البته باید فکر مسابقات مشاین سواری به سبک Mario Kart و یا Crash Team Racing را از سر خارج کنید چرا که در گاندو خبری از مسابقات چند نفره و شلیک موشک و لاک پشت به حریفان نیست! در این مرحله شما باید سوار بر یک ماشین در طول سه بخش حسابی حال رقیبان را بگیرید! البته همه چیز به همین سادگی نخواهد بود چرا که باک بنزین ماشین شما به سرعت خالی شده و برای رسیدن به خط پایان لازم است حتما آیتم‌های سوخت قرار گرفته بر روی مسیر را بدست آورید. آه، داشت یادم می‌رفت! تیک آف کشیدن را هم باید به نکات مهم و لازم برای به پایان بردن این مرحله اضافه کنید! ,مرحله ترن سواری,طرفداران سری Donkey Kong حتما مرحله معروف ترن سواری نسخه N64 این بازی را به خاطر خواهند داشت. این مرحله از بازی نیز همانند نسخه مشابه خود در DK خلاصه شده در زدن کلید‌های مناسب برای پریدن و حرکت به چپ و راست بوده و نیازمند سرعت عمل بسیار بالای شما برای اتمام آن است.,مرحله پرش,یکی از دوست داشتنی‌ترین مراحل بازی مرحله پرش آن است که باید در آن با پرش بر روی تمساح‌های مظلوم(!) از روی رودخانه عبور کرده و مرحله را به اتمام رسانید. اگر شما نیز همانند نگارنده دلتان برای تمساح سواری به سبک گکس یک پا لانگ جان سیلور(!) تنگ شده است حتما از این مرحله بی‌نهایت لذت خواهید برد. ,مرحله تیر اندازی,این مرحله مکانیزمی بسیار شبیه بازی توپ و تور دارد منتها با این تفاوت که اینبار به جای پرتاب گلوله‌ها به دورن تور باید آن‌ها را به سر و صورت دشمنان کوبیده و قبل از اینکه به شما نزدیک شوند آن‌ها را نابود کنید! راستش را بخواهید صدای ناله دشمنان در این مرحله آنقدر بامزه و دوست داشتنی است که هیچ گاه از کشتن دشمنان خسته نخواهید شد!,مرحله آرکید,خوب در این مرحله باید دو مینی گیم مختلف را به سبک بازی My Blaster is Hot Hot ! در R&C: A Crack in Time بر روی دستگاه‌های آرکید انجام دهید! البته با این تفاوت که به جای کاپیتان کوآرک احمق خودمان باید به سراغ غول‌های برفی بروید. این مراحل در واقع دو مرحله معروف از المپیک زمستانی یتی در رشته‌های پرتاب پنگوئن با دست و شوت کردن آن‌ها با استفاده از یک چماق(!) است که ثبت رکورد‌های مختلف در آن‌ها خود به تنهایی یک بازی اعتیاد آور و کامل است!

همچنین با اتمام این 12 مرحله به عنوان جایزه یک مرحله جدید نیز قابل دست رس خواهد شد که سورپرایز سازندگان برای خریداران بازی گاندو به شمار می‌رود!

همانطور که گفته شد و خود نیز متوجه شده‌اید هر کدام از مراحل گاندو تکیه بر یکی از قابلیت‌های مختلف گاندو داشته و انجام آن‌ها مهارت‌های خاص خود را می‌طلبد. این نکته شاید کمی باعث یکنواخت شدن بازی شود اما در مجموع تنوع خوبی به گیم‌پلی بازی خواهد بخشیده. همچنین بعد از یکبار اتمام بازی به راحتی می‌توانید در مرحله مورد علاقه خود به بازی پرداخته و رکورد‌های بهتری برای خود ثبت کنید، البته برای اینکار احتیاج به تمرین بسیاری نیز خواهید داشت چرا که گاندو به هیچ عنوان بازی راحتی نیست و اتمام آن نیاز به تمرین چندین و چند باره خواهد داشت! پس اگر همانند نگارنده در اولین تلاش خود در بازی به سرعت شکست خوردید به هیچ وجه سرخورده نشده و باز هم تلاش کنید!
,رنگارنگ و دوست داشتنی همانند یک تمساح آدم خوار!,یکی از مواردی که در نگاه اول توجه هر بیننده‌ای را به سوی گاندو جلب می‌کند گرافیک زیبا و خصوصا رنگ بندی شاد و زنده آن است که انصافا دست کمی از انیمیشن‌های مطرح روز نداشته و با کمی ارفاق می‌توان آن را در کنار عناوینی چون R&C که به جشنواره رنگ‌های شاد و سرزنده معروف است قرار داد. گاندو به طور کامل توسط موتور اختصاصی طراحی شده توسط شرکت پاسارگاد گیمز طراحی و ساخته شده است که طبق صحبت‌های سازندگان آن توانایی پیاده سازی سبک‌های مختلف را به خوبی دارا است! ,,طبق گفته سازندگان یکی از نکات مثبت گاندو نبود مشکلات تکنیکی و فنی نظیر Crash کردن و خصوصا رفع باگ در بازی است که طبق مشاهدات ما نیز این صحبت کاملا حقیقت داشته و هرچند بعید به نظر می‌رسد اما اینبار واقعا با یک بازی ایرانی بدون باگ و ایرادات فنی عجیب و غریب طرف هستیم! از دیگر نکات برجسته گاندو و موتور شرکت پاسارگاد گیمز هوش مصنوعی نسبتا پیش رفته و قابل قبول بازی است که انصافا برای بازی‌های ایرانی گامی محکم و رو به جلو به شمار می‌رود. خوشبختانه در گاندو دیگر خبری از حرکات اسکریپت شده و یا احمقانه دشمنان نیست و هر چند بار که شما یک مرحله را انجام دهید شاهد هیچ حرکت تکراری و یکنواخت نخواهید بود. البته هنوز هم حرکات دشمنان کمی خشک و مصنوعی به نظر می‌رسد که عمده دلیل بروز آن انیمیشن‌های ضعیف و محدود طراحی شده برای آن‌ها است که با توجه به امکانات داخل کشور امری کاملا قابل درک است.

فیزیک نیز یکی از مواردی است که برای اولین بار در یک بازی ایرانی سعی شده نگاه درستی به آن شود. به عنوان مثال در مرحله پرش از روی تمساح‌ها با پریدن بر روی هر کدام از آن‌ها کمی بدن تمساح مذکور به داخل آب فرو رفته و پس از رد شدن از روی آن‌ دوباره به جای اول خود بازخواهد گشت. البته درست است که این فیزیک بسیار سطحی و کاملا اسکریپ نویسی شده است اما در مجموع به عنوان اولین تلاش برای رسیدن به این مهم علاوه بر نشان دادن شجاعت و دقت دید سازندگان حرکتی قابل ستایش و تحسین است.

مدل سازی شخصیت‌ها، خصوصا گاندو یکی از مواردی است که توجه بسیار زیادی به آن شده و هرچند از نظیر کمیت چندان قابل قبول نیست و خصوصا اکثر دشمنان تکراری و خسته کننده هستند اما از نظر کیفیت قابل بحث بوده و قطعا از مشاهده آن‌ها لذت فراوانی خواهید برد. این مدل‌های بسیار عالی و قابل قبول در کنار رنگ بندی شاد و سرزنده مراحل ارزشی دوچندان یافته و خصوصا گیمرهای کم سن و سال را به خوبی ارضا خواهد کرد. موسیقی و خصوصا دوبله حرفه‌ای و بی‌نقص شخصیت‌ها از دیگر نکات مثبت گاندو است. انصافا صدا گذاری شخصیت‌ها چنان بامزه و دوست داشتنی از کار درآمده است که در هنگام مشاهده صحنه‌های نمایشی آن کاملا احساس خواهید کرد در حال تماشای یک انیمیشن زیبا و جذاب هستید!
,,در مجموع باید گفت هرچند گاندو از نظر فنی مشکلات مخصوص به خود را دارا است و اثری بی نقص و ایراد نیست اما با کمی پالیش (Polish) شدن و دقت بیشتر به راحتی قابلیت عرضه به عنوان یک اثر کامل و مفرح در بازار‌های جهانی را دارا است. در آخر باید بازهم در مورد گاندو به این موضوع اشاره کرد که این عنوان برخلاف دیگر بازی‌های وطنی آنقدر درگیر مساول فنی و تکنیکی نشده است که ذات و رسالت یک بازی رایانه‌ای، یعنی مفرح بودن آن را فراموش کند و شاید از گیم‌پلی آن خسته شده و حتی از آن نا امید شوید اما شما نیز پس از اتمام آن اعتراف خواهید کرد که واقعا با یک بازی رایانه‌ای طرف بوده‌اید!,,گاندو و دوستان,گاندو و دوستان,خوشبختانه مدتی است تب بازیسازی و ورود به این عرصه پرسود جهانی در میان هنرمندان، جوانان با استعداد و خصوصا شرکت‌های متخصص ایرانی رواج یافته و هر چند وقت یکبار شاهد معرفی و عرضه یک عنوان جدید از سازندگانی جدید و خوش ذوق هستیم. روندی که شاید تا چند سال گذشته بیشتر از یک رویای دور و دست نیافتنی به نظر نمی‌رسید. هرچند با ظهور هر عنوان جدید از سوی سازندگان داخلی امیدها برای رسیدن به استاندارد‌های جهانی نیز به همان نسبت افزایش یافته و فاصله‌ بزرگ میان بازی‌های ایرانی با عناوین مطرح روز شکسته و کمتر از گذشته می‌شود اما باید اعتراف کرد این روند به روز رسانی تنها در ارتقای گرافیک صرفا تکنیکی بازی‌ها خلاصه شده و دیگر عناصر مهم در ساخت و موفقیت یک بازی نظیر گیم‌‌پلی جذاب و مفرح، موسیقی و داستان از کورس رقابت سازندگان داخلی جا مانده و همانند خطری بسیار حاد و جدی کیفیت بازی‌های ایرانی را تهدید می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا