معرفی بازی‌ها

پیش نمایش FIFA 11

“گوش دادن به انتقاد ها کاری است که آن ها به خوبی از عهده آن بر آمده اند”. Peter Moore سرپرست کمپانی EA و طرفدار قدیمی تیم لیورپول این جمله را در وصف تیم سازنده ی بازی گفته و از آن ها بابت این کار تشکر کرده است. او در ادامه می گوید:” تیم سازنده ی FIFA در حال ایجاد تحولی جدید در این سری هستند . اعضای تیم شامل Kaz Makita, Gary Paterson , David Rutter می باشد. به راستی آنها عاشق سری فیفا هستند !”.

با انتشار FIFA10 در اکتبر گذشته، بررسی مشکلات بازی بسیار سخت تر ازگذشته شد. نهایت خلاقیت سازندگان بازی و عبور آن ها از چند سال پر انتقاد با عرضه ی FIFA 10 به پایان رسید و این نسخه از سری FIFA به یک پیروزی بزرگ تجاری برای EA تبدیل گشت.

برای ساخت این نسخه سازندگان باید مانند گذشته به انتقادات طرفداران و منتقدان صنعت گیم، گوش میدادند و با بررسی دقیق آنها، FIFA11 را کامل تر از هر بازی ورزشی دیگری می ساختند. مانند سالهای گذشته David Rutter در این مرحله، نقش بسزائی داشت و وظیفه دعوت از منتقدان بازی و همچنین گیمرهایی که ساعتهای زیادی را در این مدت با FIFA10 سپری کرده و خواهان تغییرات در ساختار بازی جهت بهبود آن بوده اند، بر عهده داشت. آقای Rutter در بخشی از سخنان خود در این باره می گوید: “این جمعیت با اینکه عده بسیار کمی از تعداد عظیم علاقه مندان ما به این سری بازی هستند، برای من حکم حرفه ای ترین بازیکنان FIFA را خواهند داشت که ساعتهای زیادی را وقت انجام موشکافانه نسخه قبل کرده اند و واقعا باید عقل خود را از دست داده باشم تا به حرف آن ها توجهی نکنم”.

Fifa_1

 آقای Rutter لیستی ترسناکی از پیشنهادات طرفداران پروپا قرض فیفا را به ما نشان داد. این لیست فوق العاده کامل و جامع بوده و همه ی مشکلات نسخه های قبلی در آن نوشته شده بود .اگر شما در FIFA10 به مشکلی برخورد کرده اید و یا از چیزی در آن رنج برده اید، مطمئن باشید در این لیست وجود دارد و سازندگان بازی در صدد حل آن خواهند بود. از تکلهای یکنواخت و چیپ های مسخره گرفته تا تغییر طول جورابها و… همه و همه حل خواهند شد.

فیفا در سال گذشته از PES بهتر بود. اما هنوز یک فرق بین محصولات Konami و EA وجود دارد. فیفا همیشه در قسمت شبیه سازی صورت بازیکنان در رتبه دوم قرار داشته که این موضوع در نسخه های قبلی به سادگی قابل مشاهده است. اما حال، به جزییات چهره ها توجه بیشتری شده و این نکته ای است که هواداران بازی های رایانه ای به آن توجه ویژه ای دارند. این شباهت تنها داشتن یک چهره زیبا نیست بلکه شباهت بازیکنان در زمینه های دیگری مانند فیزیک بدنی نیز باید رعایت شود که در این نسخه توجه زیادی به آن شده است. این تغییر بزرگترین جهش فیفا نسبت به سال گذشته است که میتوان آن را با معرفی دریبل 360 درجه در FIFA10 مقایسه کرد.

گری پترسون کارگردان بازی در این رابطه میگوید: ” شخصیت یکی از ویژگی های جامع برای بازیکنان میباشد که در فیفا 11 به خودی خود آشکار میشود”. در بُعد اول فیزیک بدن بازیکنان دستخوش تغییراتی اساسیست. در FIFA10 تنها سه حالت مختلف برای بدن بازیکن در نظر گرفته شده بود در حالی که در این نسخه 9 حالت برای فیزیک و بدن بازیکنان در نظر گرفته شده است. با نگاه کوتاهی به بازیکنان تیم تاتنهام متوجه تغییرات جزئی و کلی در این 9 نوع خواهیم شد . در ابتدا پیتر کروچ را مشاهده میکنیم که دارای قدی بلندی و بدنی لاغر است و بعد به سراغ Jermin Defoe میردیم که هیکلی موش مانند دارد و میبینیم هر دو به بهترین نحو ممکن شبیه سازی شده اند و بدن آنها از تناسب بسیار خوبی برخوردار است. بُعد دوم ویژگی های شخصیتی بازیکنان در بازیست. وقتی بازی را انجام دهیم ، به میزان تاثیر گذاری ابعاد شخصیتی بازیکنان در یک بازی، پی میبریم. برای مثال در تیم آرسنال سل کمپبل را در نظر بگیرید. حرکت کردن برای او سخت تر از گذشته شده و رمز موفقیت برای او پاس دادن به همتای جوانش، آرشاوین است . آرشاوین سریعتر میدود و دارای ویژگی های منحصر بفرد خود است.

Fifa-3

رفتار و ویژگی های فردی بازیکنان نیز، نقش موثری در بازی خواهند داشت . برای مثال زوج رویائی رونی و برباتوف در تیم Manchester United را در نظر بگیرید . رونی به سرعت به دنبال توپ میدود و آن را مانند توله سگی که در پارک گم شده، تعقیب میکند در حالی که برباتوف از عقب حرکت کرده و منتظر فرصتی برای گل زنیست.

نکته ی قابل توجه دیگر در حیطه شخصیت بازیکنان، مهارت آنهاست. شما برای پیروزی، باید از مهارت های ویژه ی بازیکنان به بهترین نحو ممکن استفاده کنید. برای مثال تیم West Ham و ستاره اش Scott Parker را در نظر بگیرید. شما باید از مهارت های ویژه ی این بازیکن استفاده کرده و تاکتیک تیم را طوری بچینید که راه پیتر برای فرار از میان هافبک های حریف باز باشد. بطور کلی قراردادن بازیکن در برترین مکان و استفاده از مهارت های ویژه اش، منجر به پیروزی خواهد شد.

پاسهای موفق به مهارت بازیکنان در پاس دهی ربط دارد که به لطف سیستم جدید Pro Passing، انقلاب بزرگی در آن صورت گرفته است. دیگر از توپ های پینگ پنگی خبری نیست. در کل سیستم Pro Passing، پاسهای دقیق تری بوجود می آورد و با توجه به شرائط بازیکنان، سرعت و قدرت آن را تعیین میکند.

سازندگان در مراحل ساخت بازی به منظور پیشبرد اهداف جدید و پیشرفت کلی بازی، گامی به عقب برداشته اند تا همه چیز را دقیق تر و بهتر مورد مطالعه قرار دهند. هوش مصنوعی بازیکنان در Set-Piece ها افزایش چشمگیری داشته و بازیکنان در این حالت رفتار قابل باور تری از خود نشان می دهند. هوش مصنوعی دروازه بان ها نیز پیشرفت بسزائی داشته و بطور کلی دروازه بان های باهوش تر اما کم تحرک تری نسبت به نسخه های قبلی خواهیم داشت. سیستم چیپ زنی به کلی تغییر کرده و واقع گرایانه تر شده است. Paterson در این رابطه می گوید: “با خروج دروازبانان از روی خط، احساسی در بازیکنان شکل میگرفت که در نسخه های قبلی هم تا حدودی وجود داشت. این تاثیر و احساس به علت وجود فشار بر روی مهاجمان بود که به خاطر راحت بودن چیپ زدن در بازی بوجود می آمد. این کار در گذشته باعث می شد که شما مجبور به گرفتن تصمیم های متفاوتی نشوید و تنها به یک روش گل زدن فکر کنید”. این سیستم به گونه ای طراحی شده که در آن دروازبان در موقع خروج های ضروری بیش از حد از دروازه دور نمیشوند. البته باید به این نکته اشاره کرد که تغییراتی اساسی در سیستم چیپ زدن اعمال شده است. اگر بخواهیم به نحوه ای دیگر در مورد سیستم چیپ زنی توضیح دهیم باید گفت که در این راه باید کاملا خونسرد باشید و خود را از ناراحتی و عصبانیت به دور دارید و با پای تخصصی بازیکن مورد نظر به دقت در موقعیت مناسب به توپ ضربه وارد کنید تا شاهد گل شدن و تمام شدن کار باشید.

Fifa-2

FIFA11 شامل صدها ویژگی بهبود یافته در گیم پلی خواهد بود. دیگر از کرنر های یکنواخت و خسته کننده خبری نیست و در این نسخه بر خلاف شماره قبلی شاهد ضربات کرنر پویاتری خواهیم بود.

در این نسخه ما شاهد حرکات جدید و غیرمتداول هستیم که از بین آن ها می توان به تغییر جهت ناگهانی توپ، دادن پاس تو عمق با بیرون پا و انجام حرکات تکنیکی با توپ اشاره کرد. زمانی که یک گل شگفت انگیز را به ثمر می رسانید، توانایی ذخیره کردن آن گل رو بر روی دستگاه خود خواهید داشت و این قابلیت در بازی های آنلاین نیز پشتیبانی می شود.

در FIFA11 همه چیز به طور متفاوت نسبت به World Cup 2010 ارائه نخواهند شد و بعضی از سیستم ها که مورد توجه اکثریت بازیکنان قرار گرفته، در این شماره هم خواهند بود. از جمله آن ها می توان به سیستم جدید پنالتی زدن و یا قابلیت Two Button اشاره کرد. البته در مورد بخش های دیگر بازی مانند Manager Mode، و یا بخش Scenario مانندی که در World Cup با نام Story of Qualifying قرار داشت هنوز اطلاعاتی در دست نیست. ما انتظار اضافه شدن قابلیت کنترل دروازه بان ها در مود Be a Pro و مسابقه های 11 در مقابل 11 (در بخش آنلاین) را داریم که زیاد دور از انتظار نیست. به احتمال بسیار زیاد در مرداد ماه مانند همیشه خبرهای خوب و خوشحال کننده ای خواهیم شنید .

Fifa-4

تغییر اساسی و جالب دیگر بخش موسیقی و آهنگ میباشد. به طور کلی اگر بخواهیم این بخش را مورد بررسی قرار دهیم باید به ویژگی های اساسی و کاملا جدید آن اشاره کنیم. بازیکن می تواند موسیقی های مورد علاقه خود را از کامپیوتر شخصی بر روی CD و سپس انتقال آن بر روی کنسول خود به راحتی در منوی بازی و قسمت های دیگر به آن ها گوش دهد. در این سیستم حتی قابلیت جدا سازی هم به نحوی قرار داده شده که بازیکن می تواند یک سری از آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب کند و در هر بخش به تعدادی از آنها گوش فرا دهد. دیگر میتوانید از دست موسیقی هایی که بعد از مدتی برای شما تکراری می شوند، خلاص می شوید و هر چند وقت یکبار منوها را با آهنگ ها مورد علاقه و جدید خود به روز کنید.

سوال بزرگی که برای همه ما پیش می آید زمان انتشار بازی است. ما همیشه عادت کرده ایم که FIFA را در اوایل فصل پاییز مشاهده کنیم و به نظر ما این بهترین زمان برای انتشار یک بازی ِ فوتبال است اما مسئولان EA هنوز به تاریخ انتشار دقیق بازی اشاره نکرده اند و باید تا اعلام رسمی این تاریخ توسط Peter Moore صبر کنیم.

همانطور که میدانید FIFA10 در سال گذشته عنوان واقع بینانه ترین بازی ورزشی تاریخ گیم را از آن خود کرد ولی با معرفی FIFA11 و قابلیت های منحصر بفرد آن، انتظارات ما بالا میرود و تعریف جدیدی از سری FIFA در فکر ما شکل میگیرد. امیدواریم EA مانند سال گذشته توانایی برآورده کردن انتظارات بازیبازان را داشته باشد و با یک بازی کامل روبرو باشیم.

این مقاله کار مشترکی از برهان قاسم زاده و دانیال حافظیان بوده و امیدوارم که مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا