معرفی بازی‌ها

پرواز شیطان بر فراز بهشت

پرواز شیطان بر فراز بهشت,پرواز شیطان بر فراز بهشت,  src=/files/1(18).jpg style=

 

در سکانس اول Infinite، شاهد شخصیت اصلی بازی یعنی Booker DeWitt هستید که در یک قایق نشسته است. او یک اسلحه و جعبه مهمات در اختیار دارد و هنگامی که به فانوس دریایی می‌رسد، سوار پوسته‌ای می‌شود. اما این پوسته با گذشته تفاوت دارد. پوسته محافظ، دیگر به سمت پایین نمی‌رود، بلکه آنقدر بالا می‌رود تا به شهری شناور در ابرها می‌رسد. در واقع شباهتی در شروع Infinite و نسخه قبلی وجود دارد. در نسخه قبلی، این اتفاق مشابه در یک هواپیما رخ داد که سرنوشتی جز سقوط را در برنداشت. وقایع بازی در شهر خیالی Columbia رخ می‌دهد. برخلاف Rapture که غوطه‌ور در غم‌ها و سوگواری‌ها بود، Columbia شهری بسیار با شکوه و نورانی است. این شهر توسط دولتمردان آمریکا، برفراز آسمان ها قرار گرفت که جنبه به دست آوردن دل مردم را داشت. همان طور که گفته شد، شهر در هوا شناور می‌باشد و به وسیله این شهر می‌توانید به هر جایی که میلتان می‌رود، سفر کنید. ولی در همان ابتدا فاش می‌شود که از این شهر به عنوان یک کشتی غول پیکر جنگی استفاده می‌شود. از خلل در تیراندازی شهروندان چینی، کاملاً می‌توان به این قضیه پی‌ برد. اما اتفاقاتی رخ می‌دهد که شهر Columbia تبدیل به یک شهر کابوس‌زا و وحشتناک می‌گردد. دولتمردان این شهر را ترد می‌کنند، در همین راستا احزاب مختلف با یکدیگر برای بدست آوردن قدرت مبارزه‌هایی انجام می‌دهند و در نتیجه جنگ های داخلی گریبان گیر آن می‌شود. در این مبارزت، فقط دو حزب باقی می‌مانند، یکی از این دو فرقه ها، حزب Founders است که توسط Zachary Hale Comstock رهبری می‌شود. در واقع هدف اصلی این فرقه، احترام گذاشتن به شهروندان آمریکایی و هتک حرمت شهروندان خارجی می‌باشد. فرقه دوم Vox Populi نام داشته و توسط شخصی به نام Daisy Fitzroy هدایت می‌شود. حزب Vox Populi مخالف سرسخت نژادپرستی است و هدف این فرقه بازگرداندن قوانین شهروندی به کلمبیا می‌باشد. این فرقه، خود نیز متشکل از چند حزب می‌باشد که هر کدام از آن ها فقط یک هدف دارند. اما سرنوشتی که برای آن‌ها رقم خواهد خورد، باعث می‌شود که آن ها کاملاً روی غایت خود متمرکز نشوند. از جناح دیگر، فردی به نام Booker Dewitt که یکی از اعضای آژانس کارآگاهی Pinkerton می‌باشد، از یکی از افرادی که هویت آن ها مخفی است، مبلغی دریافت می‌کند تا الیزابت که قدرت ماورایی دارد را نجات دهد و کاری می‌کند که سرنوشت Dewitt کاملاً تغییر می‌کند و وی را در یک مسیر دیگر قرار می‌دهد. در واقع، این گروه‌ها تلاش می‌کنند که الیزابت را از زندان آزاد کنند و از قدرت او در مسیر تحقق اهداف خود بهره ببرند. اما این فرد مجهول الهویه که با دادن وعده به Booker Dewitt، قصد دارد از قدرت الیزابت در پیشبرد هدف خود استفاده کند، بسیار از وضع کلمبیا آگاهی دارد. قضیه به این جا ختم نمی شود و Booker Dewitt با چالش های بسیار بزرگی روبرو است. یکی از این چالش ها که از همه مهم‌تر می‌باشد، این است که الیزابت توسط یک موجود عظیم‌الجثه به نام Songbird محافظت می‌شود و از سوی دیگر خود الیزابت مایل به فرار از شهر نیست، مگر این که بفهمد قدرت ماورائی وی از کجا سرچشمه می‌گیرد. الیزابت معتقد است که Comstock جواب این سوال را می‌داند.

 

 src=/files/2(12).jpg /></p><p style=  

شاید، یکی از تفاوت های عمده Infinite با نسخه های قبلی BioShock یا حتی سایر عناوین، این است که از یک فضای نورانی و با شکوه شروع می‌کند و نم نم فضای وخیم شهر را نشان می‌دهد. به عنوان مثال اگر در عناوین دیگر ریزبین شوید، به این موضوع پی می‌برید که در همان ابتدا شما با وضع فلاکت‌بار و تاسف‌باری مواجه هستید. اما در Infinite ما چیزهایی را می‌بینیم که پیش از آن در هیچ عنوانی حتی نظیرشان را مشاهده نکرده‌ایم. رنگ‌بندی‌های محیط به همراه سایه زنی‌های فوق‌العاده، بسیار عالی می‌باشد و بر اساس صحبت های سازندگان، آن ها برای طراحی شهر کلمبیا از سبک Art Nouveau الهام گرفته‌اند. Infinite یک عنوان بسیار تیره و تاریک با تم با شکوه و روشن می‌باشد، در واقع سازندگان تلاش کرده‌اند در طراحی تم و لوکیشن‌های این بازی، نهایت نوآوری را پیاده سازی کنند. هم چنین آن‌ها قصد دارند که ظاهر و باطن یک چیز را، کاملاً متفاوت نمایان کنند. به عنوان مثال، شما با آرامش کامل در حال قدم زدن در یک نمایشگاه هستید که ناگهان می‌بینید کارناوال‌ها و شورشیان، در حال تیراندازی به یکدیگر هستند، این تازه اول فضای تیره و تاریک شهر کلمبیا می‌باشد و در واقع Booker Dewitt برای بار نخست، با خلق و خوی بومی‌های کلمبیایی آشنا می‌شود. علاوه بر آن، یک قرعه کشی انجام می‌شود و هر کسی برنده این قرعه کشی شد، شانس این را دارد که به سمت زندانیان که متشکل از یک مرد ایرلندی و همسر سیاه پوستش می‌باشد، شیئی را پرتاب کند. در نهایت Booker برنده این قرعه کشی می‌شود. اما فضای زندگی Booker با این اتفاق، بسیار تیره‌تر می‌گردد. زیرا او می‌خواهد شئ را به سوی زوج، نیندازد و در واقع قصد دارد آن را به سوی مسئول برگزاری رویداد، بیندازد. اما موقعی که می‌خواهد این کار را انجام دهد، مردی نماد AD را در دست Dewitt می‌بیند (مردم معتقد هستند که نماد AD، نماد پیامبر دروغین می‌باشد که باعث می‌شود پیروان Comstock گمراه شوند). در واقع مشخص نیست که چرا این نماد بر دستان Dewitt نقش بسته است، اما چیزی که پیداست، این است که به یکباره، همه ی مردمان کلمبیا خواستار کشته شدن Booker Dewitt می‌شوند. در اکثر بازی های کامپیوتری، معمولاً جزئیاتی دیده می‌شود که شاید خیلی‌ها از آن استقبال نکنند یا به عبارت دیگر، این جزئیات خنده آور باشند. متاسفانه Infinite هم از این قاعده پیروی می‌کند. به عنوان مثال، شما هنگامی که در حال دزدی کردن هستید، مردمان اصلاً توجهی به این کار شما نمی کنند و حتی بعضی از مواقع آن چیز را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهد. در BioShock های قبلی، به دلیل اوضاع ترسناک شهر، این قضیه به خوبی پوشانده شد. چون معمولاً دزدی کردن در این مواقع امری طبیعی بود. اما در شهر کلمبیا که ظاهراً یک شهر با شکوه می‌باشد، دزدی کردن کمی بی معنی می‌باشد. البته کارگردان این بازی آقای کن لوین در این باره صحبت هایی را انجام داده است و تا حدودی منتقدان را قانع کرده است. او می‌گوید که در اکثر بازی های کامپیوتری، این قضیه صادق است. البته هرگز در Infinite شما شاهد این نیستید که الیزابت کار احمقانه ای انجام دهد.

 

 src=/files/3(7).jpg /></p><p style=  

شکایت هایی که به Booker Dewitt می‌شود، ممکن است روند گیم پلی را آهسته‌تر کند و این اتفاق باعث می‌شود برای کسانی که دوست دارند در بازی‌ها جستجو و کاوش کنند، کمی زمان بر باشد. علاوه بر آن، در Infinite ما شاهد بازگشت "خاطرات صوتی" می‌باشیم. برای نخستین بار این قابلیت را در اولین نسخه BioShock دیدیم که بسیار هیجان انگیز بود، اما با توجه به این که باز هم از آن قرار است در BioShock: Infinite استفاده شود، شاید کمی کسل کننده یا کلیشه ای باشد، مگر این که چیزهای جدیدی به این قابلیت افزوده شود. یکی دیگر از نکاتی که سری BioShock از آن رنج می‌برد، سیستم تیراندازی کلیشه‌ای می‌باشد که متاسفانه این بار هم ما در BioShock: Infinite شاهد آن خواهیم بود، گویا پیشرفتی در سیستم تیراندازی شاهد نیستیم. هوش مصنوعی دشمنان به طرز فوق العاده ای بالا می‌باشد. هنگامی که شما در حال مخفی کاری هستید، هوش مصنوعی دشمنان نیز بسیار مهم جلوه می‌کند. Infinite این فاکتور را به خوبی رعایت کرده است. به عنوان مثال شما هنگامی که شروع به تیراندازی می‌کنید، دشمنان دیگر از وضعیت شما آگاه می‌شوند و شما دیگر راهی جز مقابله با آن ها را ندارید و دیگر نمی‌توانید مخفی کاری کنید. با وجود این که شما نمی توانید کنترل شخصیت الیزابت را بر عهده بگیرید، ولی می‌توانید با وی همکاری تیمی انجام دهید (با توجه به این که الیزابت از قدرت مافوق طبیعت و بوکر از قدرت جسمانی بالا بهره می‌برند، این دو می‌توانند مکمل یکدیگر باشند). نیروهای ویژه یا Tonicها نیز تقریباً همان نیروهای نسخه قبلی می‌باشد، اما کمی تغییرات در آن دیده می‌شود. شما در نسخه های علاوه بر رعد و برق و آتش، می‌توانستید از پرنده ای برای گمراهی دشمنان استفاده کنید، اما این بار بجای استفاده از پرنده، از زنبور استفاده می‌شود. نحوه استفاده از این نیروها، همانند نسخه قبلی به صورت انیمیشن به شما آموزش داده می‌شود. اما یکی از ایرادات آن، این است که بازگردانی آن ها بسیار کند انجام می‌شود و در مبارزات، به خصوص در مبارزات اولیه، شما دچار کمبود نیرو می‌شوید.

 

 src=/files/4(9).jpg /></p><p style=  

هنگامی که Dewitt و Elizabeth برای اولین بار با هم ملاقات می‌کنند، الیزابت به Dewitt بسیار مشکوک می‌شود. سپس هنگامی که الیزابت به همراه بوکر در حال فرار می‌باشد، کمی متعجب می‌شود. اما با دیدن Songbird این تعجب، تبدیل به وحشت می‌شود. مطمئناً یکی از صحنه‌هایی که سال‌ها به یاد شما خواهد ماند، فرار از ساختمان‌های در حال تخریب است که قطعاً تجربه‌‌ی این چنین صحنه‌ای، می‌تواند برای شما مهیج باشد. به نظر می‌رسد در Infinite بازیکنان نیز پس از انجام ماموریت‌های نفس‌گیر، می‌توانند به ساحل و جاهای دیگر بروند و در آن جا استراحت کنند و از طبیعت پاک لذت ببرند. شخصیت‌پردازی در این قسمت به اوج خود می‌رسد، زیرا زمانی که بوکر به همراه الیزابت به ساحل می‌روند، عکس‌العمل الیزابت در مورد آزادی بسیار جالب می‌باشد. به دلیل حضور الیزابت، راه های مختلفی برای مبارزه کردن وجود دارد که قطعاً می‌تواند برای شما جالب باشد. مثلاً در هنگام مبارزه کردن، الیزابت به کاوش و جستجو می‌پردازد و با پیدا کردن آیتم‌هایی، علامتی روی سر او ظاهر می‌شود و شما می‌توانید متوجه این قضیه شوید. این آیتم‌ها ممکن است اسلحه یا Health Pack باشد. به دلیل اشعه هایی که الیزابت داراست، مطمئناً صحنه‌های فوق‌العاده ای در این بازی ایجاد خواهد شد. همینطور سازندگان این بازی مدعی هستند که بازیباز، در سریع ترین زمان ممکن با داستان این بازی ارتباط برقرار می‌کنند و با طی کردن مراحل، این ارتباط به بالاترین حد خود می‌رسند. در ابتدا، مبارزات شما با محدودیت هایی روبرو است. مثلاً خط هوایی Skyline در مراحل ابتدایی، فقط برای رفت و آمد می‌باشد اما در مراحل بالاتر، شما می‌توانید از این خط، به عنوان یک سلاح مبارزه استفاده کنید. مثلاً یکی از باس‌های بازی که با یک پرش مسافت زیادی را طی می‌کند، باید از آن فاصله بگیرید. این کار تنها با Skyline میسر می‌باشد. البته باید مواظب باشید که زیاد روی ریل نمانید، زیرا باس‌ها قابلیت ایجاد شوک‌الکتریکی در ریل‌های‌هوایی را دارند. دشمنان زیاد و متنوعی در این بازی حضور دارند که اغلب در چارچوب Mini Boss ظاهر می‌شوند. مهم ترین آن ها Heavy Hitters می‌باشند که به دو دسته ی Motorized Patriots و Handyman تقسیم می‌شوند. دشمنان Motorized Patriot، گروهی به صورت رباتیک می‌باشند که دارای قلب و مغز انسان‌ها هستند، افزون بر آن، آن ها ماسکی را بر صورت خود زده‌اند که نماد وطن پرستی می‌باشد. گروه دیگر Handymanها می‌باشند که تقریباً نقش Big Daddy های نسخه گذشته را در Infinite ایفا می‌کنند. راه های مختلفی برای نابودی آنان وجود دارد، مثلاً شما می‌توانید با هک کردن آن ها، کنترلشان را در دست بگیرید، یا در صورتی که شما مهمات کمی دارید، می‌توانید از دست آن ها فرار کنید. طبق دموهای منتشر شده، بازیکنان می‌توانند در شرایط لازم، حیواناتی که عموماً کلاغ ها می‌باشند را کنترل کنند. این قابلیت توسط Murder of Crows انجام می‌شود که اتفاقاً تبلیغات گسترده از آن در سطح شهر پخش شده است. علاوه بر آن، Dewitt می‌تواند قابلیت های خود را با پیدا کردن Vigor ها و Nostrum ها ارتقاء دهد. قابلیت Vigor مربوط به ذهن و حرکات الکریسیته‌ای می‌باشد، اما قابلیت Nostrum وابسته به شدت ضربات و قدرت‌ها خواهد بود. در نسخه های قبلی، قابلیتی تحت عنوان GENE Banks حضور داشت که به وسیله آن، بازیکنان می‌توانستند که Tonicها و Plasmidها را سوئیچ کنند. اما در این نسخه، این قابلیت حذف شده است و دلیل آن باعث می‌شود که بازی‌بازها، راحت‌تر و دقیق‌تر سلاح‌های خود را انتخاب کنند. بدیهی است که اگر قابلیتی اشتباه انتخاب شود، پیامدهای منفی‌ای را برای شما خواهد داشت. به طور کلی ما ویژگی‌هایی را در این نسخه مشاهده می‌کنیم که بعضاً در هیچ عنوانی مشاهده نکرده‌ایم. البته یکی دیگر از مهارت هایی را که بوکر می‌تواند بدست آورد، این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مسافت‌های زیادی را طی نماید. تقریباً می‌توان گفت که این قابلیت شباهت بسیار زیادی به Corvo در Dishonored دارد که ما آن را به نام Blink می‌شناسیم. یکی دیگر از سیستم‌هایی که در این نسخه حضور ندارد، " Eve " است. بازیکنان به وسیله این سیستم می‌توانستند قابلیت های Vigor را ارتقاء دهند، اما این قابلیت حذف شده است و روش دیگری جایگزین آن شده است. برای ارتقاء Vigor ها، شما می‌توانید با جستجو و کاوش های زیاد، Charge هایی را بدست بیاورید و بوسیله این Charge ها، می‌توانید مهارت خود را در مجال Vigor افزایش دهید. برای Nostrum هم چاره ای اندیشیده شده است. برای این ویژگی، ما دو حالت پایدار و ناپایدار داریم. حالت اول، گران تر از حالت دوم می‌باشد و بازیکنان با بدست آوردن "حالت پایدار" می‌توانند هر کاری را با شخصیت اصلی انجام دهند و مهارت هایی را روی شخصیت اصلی پیاده سازی کنند. حالت دوم که "ناپایدار" می‌باشد، بازیکنان با استفاده از می‌توانند با گشت و گذار در محیط، آن ها را پیدا کنند و در نهایت پیاده سازی‌شان کنند. در زمان استفاده از این حالت، گزینه‌هایی به صورت تصادفی می‌آیند که شما می‌بایست یکی از آن ها را انتخاب کنید.

 

 src=/files/5(12).jpg /></p><p style=  

یکی دیگر از قابلیت هایی که توسط Irrational Games در Infinite قرار داده شده است، عدم برنامه ریزی کامل Set Pieceها است. این امر باعث می‌شود که بازیکنان راه های متفاوتی را پیش رو داشته باشند. IG زمانی این کار را انجام داد که خیلی‌ها به گیم‌پلی "کاملاً خطی" این بازی اعتراض داشتند. ایده‌های زیادی برای این نسخه وجود دارد که در حال پیاده سازی شدن است. شاید یکی از آن ها، رفتن به شهری در آسمان ها باشد با رنگ بندی و Contrast های بسیار زیبا! از روی تریلرها، به نظر می‌رسد که افکت ها بسیار خوب طراحی شده‌اند. جزئیات رعد و برق ها و آتش ها که جزء تونیک‌ها می‌باشد، بسیار با دقت‌اند. ابتدا قرار بود این بازی به وسیله Unreal Engine 2 ساخته شود، اما بر اساس آزمایش‌هایی که شکل گرفت، باعث شد که سازندگان از نسخه جدید‌تر این موتور یعنی Unreal Engine 3 بهره‌وری کنند. بدیهی است زمانی که IG می‌خواهد یک شهر پویا را خلق کند، می‌بایست از یک موتور قدرتمند استفاده نماید و مسلماً UE 3 می‌تواند انتخاب خوبی باشد. IG شجاعت بسیار زیادی به خرج داد که تا به حال، شرکت های انگشت شماری دست به انجام آن کار زدند. آن ها از اول، شروع به نوشتن سورس های UE3 کرده‌اند که کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند. از سوی دیگر، یکی از چیزهایی که باعث پیشرفت در این نسخه شده است، Deffred Lightining ها می‌باشد. سایه زنی‌ها بسیار تحسین برانگیزند. Draw Distance ها بسیار دقیق کار شده‌اند. برای مثال شما می‌توانید از فاصله دور، مجسمه سنگی‌ای را که بسیار شبیه به Liberty Statue هست را مشاهده کنید. همینطور جزئیات زیادی برای ساخت این بازی به‌کار‌ رفته است. مثلاً شما در پرچم‌ها قادر هستید که شعارهای آزادی گرایانه و واقع گرایانه را مشاهده کنید. موسیقی‌هایی که برای این بازی در نظر گرفته شده است، به نظر می‌رسد بسیار زیبا و آرامش بخش باشند. همینطور از آقای Troy Baker برای صداپیشگی Booker Dewitt استفاده خواهد شد که این یکی از نکات مثبت بازی در حیطه صداگذاری و صداپیشگی است. اتمسفر بازی بسیار شباهت زیادی به قرن 20 دارد و سازندگان آن، مدت زیادی را صرف الهام گرفتن از فیلم ها، کتاب ها و سبک هنری دهه 90 کردند. علاوه بر آن، سازندگان از وقایع تاریخی هم الهام زیادی گرفته‌اند و همه این ها باعث شده است که ما شاهد آمریکای قرن 20 در BioShock: Infinite باشیم.

 

 src=/files/6(6).jpg /></p><p style=  

با توجه به این که بخش چند نفره در این بازی حضور ندارد و تمام تلاش تیم روی بخش تک نفره می‌باشد، مطمئناً آن های روی Single Player مانور زیادی خواهند داد. شاید با خود بگویید که عدم وجود بخش چند نفره، باعث وجود لکه در بازی می‌شود! سازندگان روی این بخش بسیار فکر کرده‌اند و به این نتیجه رسیدند که وجود بخش چند نفره به صلاح این بازی نیست (به دلیل عدم نوآوری). از سوی دیگر کارنامه IG در ساخت بازی های BioShock بسیار درخشان است. علاوه بر آن به دلیل نوآوری‌های انکارناپذیر این سری، باعث می‌شود که BioShock: Infinite در جایگاه بسیار بالایی در بازی های هم سبک خود قرار بگیرد. چالش برانگیزی، امروزه یکی از از مسائلی است که در اکثر بازی‌ها دیده نمی‌شود. اما سازندگان قصد دارن با اضافه کردن مُدی تحت عنوان 1999، این قضیه را پیاده سازی کنند. در واقع کن لوین معتقد است که باید به بازیکنان قدیمی هم بهای بیشتری داده شود، در نتیجه کسانی که واقعاً دوست دارند به چالش بیفتند و مهارت گیمری خود را محک بزنند، این مُد می‌تواند برای آن ها بسیار ثمر بخش شود. پشتیبانی از PS Move یکی دیگر از نکات جالب توجه BioShock: Infinite است که بازیکنان قادر هستند به وسیله این کنترلر، کارهایی را با Booker Dewitt انجام دهند که مطمئناً جالب خواهد بود. از سوی دیگر، گام های شجاعانه‌ای که کن لوین بر می‌دارد، بسیار تحسین برانگیز است، آن ها می‌خواهند نسخه دیگری را از BioShock بر روی PS Vita عرضه کنند. این یعنی نشان دهنده این است که آن ها پس از دگرگونی کردن کنسول های خانگی، قصد دارند کنسول های دستی و بازی های Handheld را با ایجاد نوآوری های بی نظیر، گسترش دهند. اما صرف نظر از آینده BioShock باید گفت که در این نسخه داستان به دلیل وجود الیزابت، مطمئناً بسیار عالی خواهد بود. از سوی دیگر روایت بازی طوری است که بازیکنان سریعاً می‌توانند از علایق الیزابت آگاه شوند. به عنوان مثال ما در یکی از صحنه ها شاهد بودیم که الیزابت با استفاده از قدرت ماورایی خود، خیابانی مدرن را بوجود آورد که در آن یک سینما با فیلم Revenge of the Jedi قرار دارد. اما یکی از یکی از جالب ترین نکته این است که اسم فیلم به La Revanche Jedi تغییر کرده است، این نشان دهنده علاقه الیزابت به کشور فرانسه و زبان فرانسوی می‌باشد. هم چنین این نسخه یکی از مدعیان اصلی دریافت GoTY 2013 می‌باشد. در آخر هم باید گفت که حضور آقای کن لوین، بالای سر BioShock: Infinite می‌تواند این عنوان را با حذف کلیشه‌های اضافه به یک بازی خاطره انگیز تبدیل کند. گرچه طراحی Rapture با Columbia بسیار تفاوت دارد و به سختی می‌توان شباهتی را بین این دو شهر، پیدا کرد. Rapture یک شهر کابوس زا بود، اما شهر Columbia با داشتن تفرجگاه ساحلی، دستگاه های Penny Arcade به همراه بیلبورد های زیبا، می‌تواند برای شما بسیار جالب و هیجان انگیز باشد. از سوی دیگر، آقای کن لوین از آن دسته افرادی است که گیم پلی را مهم ترین رکن برای ساخت بازی می‌داند. پس مطمئناً BioShock: Infinite عنوانی است با گیم پلی بسیار هیجان انگیز و سرشار از تنوع! BioShock: Infinite تمام استاندارد های عنوان AAA را دارا است حتی آن ها قدم بسیار بزرگی را برداشته‌اند. همه چیز اعم از عشق، مبارزه، نوآوری و … در این بازی دیده می‌شود. در نهایت، این بازی در ماه March سال 2013 عرضه خواهد شد و باید دید که آیا انتظارات را برآورده خواهد کرد یا خیر.

” alt=””/>

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا