وحشت در کشتی مرگ,وحشت در کشتی مرگ,
Capcom به این موضوع پی برد که آنها نهتنها نتوانستهاند خاطرهی RE5 را از ذهن بازیکنان پاک کنند، بلکه قضیه را پیچیدهتر کردند و اعتبار این IP را به خطر انداختند. در همان سال Capcom دستورِ ساخت نسخهی جدید این سری را داد اما اینبار واقعاً بهنظر میرسید که شرکت Capcom قصد دارد با جدیت تمام روی این نسخه سرمایهگذاری کند. بیش از 600 نفر روی Resident Evil 6 کار میکردند و از سوی دیگر تریلرهایی که از این بازی پخش میشد بیانگر گستردگی این بازی بود. زیرا این نسخه سه شخصیت به همراه سه داستان جدا داشت که از همه مهمتر برای اولین بار لیان و کریس با هم ملاقات میکردند. در همان سال Resident Evil: Revelations برای کنسول دستی جدید شرکت نینتندو یعنی 3DS عرضه شد و توانست نمرات بسیار خوبی را از آن خود کند. در واقع Revelations کاری کرد که انتظارات از RE6 بسیار بالا رود. بالأخره روز عرضهی RE6 فرا رسید. در همان ابتدا بازیکنان متوجه تغییرات محوری این بازی شده بودند و این بازی با انتقادات زیاد و البته با تحسینهایی هم روبرو شد اما به هیچ وجه Capcom نتوانست یک بازی با کیفیت ارائه دهد و خیلیها ناامید شدند. نسل هفتم یکی از بدترین دوران Resident Evil بود و مطمئناً Capcom دوست دارد در نسل هفتم همانند نسلهای گذشته به بلندپروازی خود ادامه دهد. بالأخره این شرکت از آخرین مهرهی خود رونمایی کرد. عنوانی که توانسته بود در 3DS با ویژگیهای خیرهکننده خود و به همراه گرافیک سه بعدی و چشمنوار به خوبی بدرخشد اینبار قدمهای خود را برداشته است تا بر روی کنسولهای خانگی عرضه شود تا بتواند در آخرین ماههای این نسل، بازیکنان را خوشحال کند.
وقایع این بازی بین نسخهی Resident Evil 4 و Resident Evil 5 رخ میدهد. در سال 2005 یک گروه تروریستی در تنگنا قرار میگیرد، اما آنها به ویروسی به نام T-Abyss دست پیدا میکنند و قصد دارند با استفاده از این ویروس جزیرهی از دست رفتهی خود را بازگردانند. این گروه تروریستی که El-Vetro نام دارد، میخواهند با تهدید کردن افراد توسط ویرویس T-Abyss جزیرهی خود را بازپسگیرند. بنابراین آنها کشتیِ Zenobia Queen که یکی از زیباترین و معروفترین کشتیهای مسافربری میباشد را نیز آلوده کردند و عامل بروز یک فاجعه عظیم شدند. این کشتی که قرار بود به جزیرهی تراگریجیا (Terragrigia) در کشور ایتالیا برود اکنون به یک جهنم تبدیل شده است. Vetro که عامل تخریب این کشتی و جزیرهی Terragrigia شده است، قصد دارد در یک عملیات جدید نزدیک به 20 درصد آبهای کرهی زمین را به ویروس T-Abyss آلوده کند. T-Abyss حاصل تلاشهای El Vetro بوده است که آنها به دلیل نداشتن سرمایهی کافی برای ساخت یک ویروس جدید، مجبور شدند تا از ویروس ترسناک T در جهت پیشبرد انگل جدید خود بهره ببرند. آقای Clive R. O'Brian، رئیس سازمان BSAA دو تن از اعضای کلیدی خود را یعنی Chris Redfield و Jessica Sherawat را مأمور میکند تا جلوی این فاجعه را بگیرند اما نتیجهی این عمل بالعکس میگردد و مشکلات رو دوچندان میکند. کرس و جسیکا ناپدید میشوند. Jill Valentine و Luciani Parker قصد دارند کرس و جسیکا را پیدا کنند. آنها تا دریای مدیترانه پیشروی میکنند (تا جایی که کرس دیده شده است) ولی در نهایت از کشتی Zenobia Queen سر در میآورند. آنها مجسمهی پلاستیکی کرس را پیدا میکنند اما از سوی یکی از اعضای Veltro مورد هجوم قرار میگیرند و با استفاده از گاز سمی، بیهوش میشوند. کرس و جسیکا در کوهستان یک باند فرودگاهی را پیدا میکنند و از سوی O'Brian مطلع میگردند که جیل و پارکر گم شدهاند. به همین دلیل یک گروه دیگر که متشکل از Keith Lumley و Quint Cetcham هستند به فرودگاه میروند تا از گروه El Veltro اطلاعات بیشتری پیدا کنند. در همان ابتدای Revelations خاطرات گذشتهی بازیکنان زنده میشود زیرا بازیبازان بار دیگر شاهد قرار گرفتن Jill و Chris در کنار یکدیگر هستند. در نسخهی اول این سری Chris و Jill با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، توانسته بودن تعداد زیادی از دشمنان را نابود کنند. در جناح دیگر، ارتشی به نام FBC سعی دارد تا با اعزام کردن دو تن از افراد خود با نامهای Raymond Vester و Morgan Landsdale جلوی نشر این ویروس را بگیرد. این دو گروه در مقابل تعداد زیادی از B.O.Wها و افراد مبتلا شده قرار میگیرند که کشتن آنها یک چالش بزرگ برای آنها است.
سازندگان این بازی قصد دارند با افزایش گروهها، داستان این بازی را گره بزند تا مانع تکراری شدن آن شود ولی این بار با Resident Evil 6 کمی تفاوت دارد و بازیکنان قادر نیستند همانند RE6 کاراکتر خود را انتخاب کنند. بلکه این بار خودِ بازی است که بازیبار را در یک لوکیشن مختلف به همراه شخصیتهای مختلف قرار میدهد و بازی دائماً کاراکترهای قابل بازی را سوئیچ میکند. این قضیه در سری Call of Duty و سایر شوترهای اول شخص نظیر Battlefi3ld قابل رؤیت است. تمامی مراحل این بازی در 12 قسمت یا همان Episode دستهبندی شدند و با پایان رسیدن هر مرحله، کاتسینی از خلاصهی Chapter پخش میگردد تا ذهن بازیباز برای آغاز مرحلهی جدید آماده شود. در برخی از مواقع، بعضاً با فلشبکهایی روبرو میشویم که اغلب برای رفع ابهامات جزیره Terragrigia است تا بازیکن از گذشته و رازهای بزرگ آن آگاه شود.
"بازگشت به اصالت" همیشه شعار هواداران قدیمی این سری بوده است و با این حال مسؤولیت بزرگی به گردن Revelations آویخته شدهاست. با تجربهکردن نسخهی 3DS این بازی شاید بتوان امیدوار بود که این مسؤولیت به خوبی انجام میگردد زیرا پس از گذشت 2 سال این بازی شامل ویژگیهایی است که در REهای کلاسیک ما شاهد آن بودیم. وجود پازل و معماهای دشوار به همراه اتمسفر تاریک همگی از ویژگیهای RE: Revelations هستند. یکی از کارهای مهمی که سازندگان انجام دادند مانور دادن زیاد به سلاح سرد است تا بازیکنان بیشتر نبرد نزدیک و تن به تن با دشمنان خود داشته باشند. سلاحهای گرم هم در این بازی حضور خواهد داشت اما کاربرد کمتری دارند که این قضیه بسیار به ترسناکتر شدن این سری کمک میکند. سلاحها از تنوع زیادی برخوردار هستند حتی سازندگان بر این موضوع تأکید داشتن که سلاحهای بیشتری به نسخهی کنسولی این بازی اضافه شده است. سیستم بهینهسازی کردن سلاحها هم در این بازی حضور دارد و بازیکنان قادر هستند که در هر مرحله سلاح خود را Upgrade کنند. با توجه به گیمپلی این بازی که خطی میباشد ما شاهد وسعت بسیار خوبی هستیم و میتواند انتظارات را برآورده کند. نسخهی 3DS با نسخهی کنسولی این بازی قطعاً تفاوتهای زیادی خواهد داشت. به عنوان مثال ما در نسخهی 3DS ما شاهد یک مکانیزم تیراندازی متفاوتی بودیم. تیراندازی در این نسخه بوسیلهی یک لیزر انجام میگرفت و در هنگام شلیککردن دوربین بازی از حالت Third-Person به حالت First-Person تغییر میکرد. قابلیتی که کاملاً به چشم بازیکنان آشنا بود زیرا در سری Metal Gear Solid نیز ما شاهد این مکانیزم بودیم. البته در نسخهی کنسولی این بازی کمی متفاوت است و در هنگام نشانهگیری، دوربین این بازی به صورت Aim در میآید تا بازیکنان دیدِ بهتری داشته باشند و از عقب هم مواظب هجوم دشمنان باشند. در همان ابتدا متوجه شباهت مکانیزم تیراندازی Revelations با RE 4 خواهید شد. انواع و اقسام سلاحها اعم از چاقو، مسلسل، شاتگان و مگنوم در این نسخه حضور دارند و در هنگام تیراندازی، حسی به شما تزریق میگردد که متوجه شباهت آن با Resident Evil 4 خواهید شد. از تفاوتهایی که در مکانیزم تیراندازی RE4 و Revelations مشاهده میشود، زاویه دید دوربین است که همواره دچار تغییراتی شده است. در هنگام حرکت، شما قادر هستید که نشانهگیری کنید تا به موجودات نفرت انگیز با اطمینان بیشتری شلیک کنید. اینبار از کیف مخصوص اسلحه خبری نیست و قادر خواهید که 3 اسلحه را همزمان حمل کنید. مکانهایی که در بازی قرار داده شده است، علاوه بر این که به بازیکن اجازهی تعویض سلاح را میدهد، این راه را روبروی بازیباز قرار میدهد که سلاح خود را آپگرید کنند که خوشبختانه این سیستم بسیار بهتر شده است. یکی از مشکلاتی که در RE5 و RE4 وجود داشت، ارتقای نامناسب سلاحها بود. به عنوان مثال، هنگامی که شما میخواستید از ورژن پیشرفتهتر یک اسلحه استفاده کنید، میبایست تمام پولهای خود را که برای ورژنهای قدیمی خرج کردید را دور میریختید اما در Revelations این اشکال برطرف شده است. در این نسخه شما با پیدا کردن قطعات متفاوت هر اسلحه از آن استفاده کنید. مثلاً قادر هستید با پیدا کردن قطعهی جدیدتر، جایگزین قطعهی قدیمی کنید و از آن لذت ببرید. دیگر خبری از پول نمیباشد و به طور کلی سیستم پول این بازی حذف شده است. این بدان معناست که در اطراف خود نه طلا و نه جواهری مشاهده میکنید و حتی با Loot کردن B.O.Wها نمیتوانید پولی بدست آورید. تنها با استفاده از دستگاه جنسیس قادر به بدست آوردن Health Pack هستید.
سازندگان علاوه بر این که المانهای ترسناک این بازی را زیاد کردند، کمی روی اکشن این بازی مانور دادند و قابلیتهای زیادی نظیر بلاککردن ضربات دشمنان و جاخالی دادن را به آن اضافه کردند تا کفهی اکشن و ترس نیز بالانس شود و در واقع برای این که بتوانید Boss Fightها را شکست دهید، نیاز به استفاده از این قابلیت دارید. از سوی دیگر حرکات B.O.W بسیار جالب است و مهلک است. آنها به صورت کج و معوج حرکت میکنند و تیراندازی به آنها دشوار است. همانطور که گفتهشد وقایع این بازی در یک کشتی رخ میدهد و بهنظر میرسد که سازندگان از پتانسیل خوبی برخودار هستند. مطمئناً شما با ساختار یک کشتی آشنا هستید. هر کشتی معمولاً دارای چندین راهروی تنگ و تاریک است اما این قضیه زمانی بهتر است که آن کشتی Zenobia Queen میباشد. شاید شما با خود فکر کنید که با وجود یک پارتنر ممکن است تیراندازی برای شما سخت باشد چون اگر پارتنر در جلوی شما حضور داشته باشد، زاویهی دید کمی دارید. در واقع این حرف زمانی درست است که شما محدودیتهای زیادی در حرکتهای خود نداشته باشید اما سیستم جاخالی دادن باعث حل این مشکل شده است و از ضربات دشمنان خود مصون هستید. از سوی دیگر ویروس T-Abyss در این کشتی بزرگ انتشار یافتهاست و تمامی مسافران به این ویروس آلوده شدند و اتمسفر بسیار مخوفی را بوجود آوردهاست. با دیدن هر موجود آلودهشده توسط این ویروس، میبایست با آن مقابله کنید و در نگاهی دیگر چون لوکیشن این بازی طوریاست که در مکان تنگ و تاریک میباشد و استفاده از سلاح سرد میتوان کمک بسیار زیادی به روند این بازی کند. چندین دشمن جدید به Resident Evil: Revelations اضافه شدهاند که میتوان به Oozeها اشاره داشت. دیگر از زامبیهای احمق خبری نیست و اینبار شما با موجودی بسیار سختتر و مقاومتر به نام Ooze ملاقات میکنید که کشتن آنها میتواند شما را به ستوه در آورد. در کنار آنها، هانترهایی هم تعبیه شدهاند. علاوه بر این که آنها قابلیت غیب شدن را دارند، از سرعت و رفلکس بالایی برخوردار هستند که از بین بردن آنها برای شما دردسر ساز است. موجودات دیگری هم اضافه گشتهاند که میتوان به موجودات مایع مانند اشاره کرد که بسیار روی آنها مانور داده شدند و برای از بین بردن آنها میبایست زحمت زیادی بکشید.
از تغییرات مثبت و نوعآوریهای سازندگان میتوان به وجود مرحلههایی در زیر آب اشاره کرد که پیکرهی Revelations را مقاومتر میکند. اینبار QTEها نقش بسزایی ایفا میکنند و برای کشتن باسها نیز مناسب است. گرچه بعضی از باسها را نمیتوان کشت اما شما قادر هستید که از دست آنها را فرار کنید یا ضربات آنها بلاک کنید تا از شر آنها خلاص شوید! بستگی به نوع بازیکردن شما، Revelations نزدیک به 8 ساعت گیمپلی دارد و قسمت اعظمی از آن کشتیها و معماهای دشواری تشکیل میدهند. پس اگر میخواهید Revelations را بازی کنید، باید با صبر و حوصله آن را طی کنید. T-Abyss کاری کرده است که شکل و شمایل انسانها با تغییرات زیادی روبرو شود و باعث ایجاد شدن گونهی جدیدی از B.O.Wها شدهاست. مشاهدهکردن این گونه به خوبیِ خود، حس ترس و وحشت را به بازیکن القا میکند. شاید یکی از چیزهایی که باعث انزجار در بدنه گیمپلی این بازی شدهاست، وجود پارتنر میباشد. در واقع هوش مصنوعی همکار شما در حد مطلوبی است اما عملاً کمکی به شما نخواهند کرد و وجود آنها قطعاً به اتمسفر حاکم بر بازی ضربه محکمی میزند و کمی بازی را از حالت ترسناک بودن خارج میسازد. با این حال Capcom ریزهکاریهای زیادی انجام داده است تا جو بازی را ترسناک نگهدارد و این کار آنها قطعاً قابل ستایش است. روش بازیکردن Revelations با REهای کلاسیک شباهت بسیار زیادی دارد و بیشتر به سمت ترسناکی و کندی سوق داده شدهاست. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که عاشق چالش میباشید، سازندگان درجهی سختی جدیدی به این نسخه اضافه کردند که Infernal Mode نام دارد. بازیکنان در این درجه علاوه بر این که شاهد پازلها و معماهای دشوار میباشند، بینندهی موجودات جهش یافتهتری از T-Abyss با نام "Wall Blister" هستند که حتی کشتن یک نفر آنها کار سختیاست! مکانیکهای جدیدی به کالبد Resident Evil دمیده شده است که در این حیطه میتوان به دستگاه جنسیس (Genesis) اشاره کرد. این دستگاه کارآییهای بسیار زیادی دارد. اول اینکه قادر هستید یک اسکن از محیط خود تهیه کنید تا ردِ Hunterهای غیبشده را پیدا کنید. از سوی دیگر چون قسمت اعظمی از این بازی از پازل و معماها نیز تشکیل شدهاند، Genesis حال و هوای تازهای را به حل کردن معماها تزریق کردهاست. این دستگاه کاربردهای دیگری هم دارد به عنوان مثال زمانی که سلامت شما رو به اتمام است، میتوانید با اسکن کردن توسط جنسیس، آیتمهایی از لابهلای وسایل بیرون بکشید که غالباً Health Pack خواهند بود و با استفاده از آن قادر به برطرف کردن آسیبهای خود میباشید. Revelations فاقد نوار سلامتی است. زمانی که ضربهای به شما اصابت کند، صفحه به رنگ قرمز در میآید و خونهایی که در تصویر مشاهده میگردد نشاندهنده میزان سلامت شماست. علاوه بر جنسیس، دستگاههای دیگری هم اضافه شده است که میتوان به دستگاههای شیمایی و پرتوزایی اشاره کرد. به واسطهی این دستگاهها میتوانید حواس دشمنان خود را به جای دیگری متمرکز کنید تا در این بازه زمانی به انجام عملیات خود بپردازید. در Resident Evil 5 ما شاهد یک گیمپلی کاملاً خطی بودیم اما اینبار بدنهی بازی کمی دچار تغییرات شده و برای این که دری را باز کنید، میبایست به لوکیشن قبلی خود بروید و کلید را پیدا کنید در غیر این صورت نمیتوانید قفل درها را بگشایید. پس از اتمام مراحل داستانی این بازی، بخشی به نام Raid Mode نمایان میگردد که بازیبازان قادر هستند از این بخش استفاده کنند و لذت ببرند. این بخش شباهت زیادی به Zombie Mode در سری Call of Duty دارد. در Raid Mode شما شاهد یک زمان بینهایت (Unlimited) هستید و با کشتن هر نفر میتوانید امتیازات زیادی را برای خود جمعآوری کنید و بوسیله این امتیازات، برای خود سلاح و تجهیزات خریداری کنید. این بخش وجهاشتراک زیادی Mercenaries Mode در نسخهی گذشته دارد و با این حال بازیبازان میتوانند با استفاده از بخش Co-Op یک تجربهی چندنفره بینظیر را داشته باشند.
گرافیک سهبعدی این بازی در کنسول 3DS به قدری چشمنواز بود که تعحب خیلیها را برانگیخت و انگشت حیرت را بر دهان بسیاری آویخت! البته نمیتوان با صراحت اعلام کرد که نسخهی کنسولی این بازی از گرافیک بالایی بهره میبرد. زیرا موتوری که قرار است برای ساخت این بازی به کار رود، MT FrameWork نام دارد که پیش از آن برای ساخت Lost Planet 2 از آن استفاده میشد و نتایج متوسطی را ارائه میداد. با وجود این که انجین MT FW در مقابل موتورهای امروزی حرفی برای گفتن ندارد اما با توجه به تریلرهای منتشر شده از این بازی، صحنههای زیبایی را به وجود آورده است. نورپردازی بسیار عالی میباشد و کاملاً با چشمان شما همبازی خواهد شد. بافتها و تکسچرها کاملاً دقیق و به صورت HD بازسازی شدهاند و با Zoomکردن به سمت آنها، تا فاصلهی نزدیک شاهد افت کیفیت بافتها نخواهید بود. یکی از ویژگیهایی که در نسخهی 3DS این بازی حضور داشت، استفادهی زیاد و دقیق از چند ضلعیهای Polygon بودهاست که باعث دقیقتر شدن طراحی کاراکترها شده بود و هیچ خطوط اضافیای وجود نداشت. سازندگان میخواهند برای نسخهی کنسولی این بازی از این ویژگی استفاده کنند تا شاهد هیچ بریدگیهایی نباشیم. همانطور که گفته شد مراحل این بازی در کشتی رخ میدهد و افکتها بسیار نقش مهمی دارند. بهنظر میرسد که جلوهها از کیفیت خوبی برخوردار باشند. افکت آب بسیار دقیق طراحی شده است و حتی شما میتوانید حرکت آب و موجهای آن را ببینید. این با کیفیت بودن افکتها فقط به آب محدود نمیشوند و آتش و انفجار هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند. کاتسینها بسیار چشمنواز هستند و Quality بسیار بالایی دارند. به هر حال نمیتوان هیچ تضمینی برای موفق شدن بخش گرافیک این بازی کرد اما با توجه به دموها، بهنظر میرسد که این بخش سربلند گردد.
صداگذاری در بازیهای ترسناک از مهمترین عوامل میباشد و تأثیر بسزایی در ترسناک بودن آن دارد. خوشبختانه صداگذاری روی اجسام و دشمنان به بهترین شکل ممکن انجام گرفته است تا بازیکنان ترس را با تمام وجود حس کنند و یک لحظه هم احساس آرامش نکنند. موسیقیهایی که پخش میگردد اغلب آرام است و جو REهای کلاسیک را دارد. افکتهای صوتی بسیار فوقالعاده هستند و صدای وحشیِ دشمنان خود را میتوانید بشنوید. صداپیشگی روی شخصیتهای اصلی هم بسیار ستودنی میباشد و از صداپیشگان با تجربهای استفاده شده است. برای بخش انگلیسی این بازی از Roger Craig Smith، Michelle Ruff، Ali Hillis، David Earnest، Kirk Thornton، Paul Eiding و Mari Ueda استفاده شده است و در زبان ژاپنی از صداپیشگان صاحبنامی نظیر Hiroki Tochi، Atsuku Yoya و Nana Mizuki بهره بردهاست. با وجود اینکه RE6 از صداگذاری خوبی بهره میبرد، به نظر میرسد که در این نسخه هم ما شاهد صداگذاری خوبی باشیم.
پس از عرضهی Resident Evil 4، طرفداران این سری به دو دسته تقسیم شدند. کسانی که عاشق ترس و پازلهای چالش برانگیز بودند و کسانی که دوستدار اکشن و مبارزات نفسگیر شدند. پس از این اتفاق Capcom نسخههایی را از این سری عرضه کرد که هیچکدام باب میل گروه اول نبود. شاید از Resident Evil: Revelations بتوان به عنوان آخرین برگ برندهی Capcom نام برد. اینطور که در نسخهی Nintendo 3DS مشاهده کردیم، به نظر میرسد که شعارهای Capcom یعنی بازگشت به اصالت واقعیت داشته باشد پس باید خود را در تاریخ 21 May آماده کنید زیرا قرار است یک Resident Evil کلاسیک، میعادگاه خانهی شما باشد.
” alt=”” />