معرفی بازی‌ها

سرزمین یخ زده. نجات، فنا…

سرزمین یخ زده. نجات، فنا…,سرزمین یخ زده. نجات، فنا…,  src=/files/3(17).jpg></p><p style=  

LP3 را همان طور که مشخص شده است با پسوند شماره 3 نام گذاری کرده‌اند، ولی رسم بر این بوده است که در عناوینی که به صورت شماره گذاری شده منتشر می‌شوند شاهد اتفاقات جدید که پس از آخرین نسخه بازی رخ می‌داد، باشیم، اما در این بازی ماجرا کاملاً برعکس بوده و شاهد اتفاقاتی هستیم که ماقبل دو نسخه پیشین این سری رخ داده‌اند. طبق عادت بدی که Capcom به آن دچار شده است، ساختن بازی های محبوب با گستره زیاد را به سازندگان غربی می‌سپارد. این قضیه را می‌توان به ساخت DmC توسط Ninja T و همین عنوان توسط Spark Unlimited مرتبط دانست. همان طور که اشاره شد LP3 روایت حوادثی است که ماقبل Lost Planet Extreme Condition و Lost Planet 2 رخ داده‌اند. بازی همانند دو نسخه گذشته بازهم محوریت مبارزه با موجودات و سازمان های خرابکار را دارد، ولی با این تفاوت که Nevec هنوز مقاصد شیطانی خود را به سرانجام نرسانده است. بازی در سرزمینی به نام E.D.N.III در جریان است که همواره در برف و کولاک گرفتار و پوشیده است. محیط بازی همانند اولین سری از این آن پوشیده از برف بوده و این عامل باعث می‌شود تا روند بازی به نحوی بر اساس محیطی که بازی‌باز در آن حضور دارد تغییر کند. اگر از طرفداران بازی باشید یا اینکه Extreme Condition را تجربه کرده باشید، حتماً متوجه عاملی در روند روایت بازی شده اید، این عامل وسایل نقلیه خاصی هستند که برخی از ابعاد گوناگون بازی را پوشش می‌دهند. در LP3 نیز شرایطی همانند نسخه های پیشین بخصوص اولین قسمت از این چندگانه حاکم است که بخشی از روایت داستان بازی بر عهده ماشین آلاتی خواهد بود که بازی‌باز از آنها در طول انجام ماموریت های خود مورد استفاده قرار داده و می‌دهد. هر یک از وسایل موجود در بازی کارکرد و ویژگی های مخصوص به خود را دارد که باعث می‌شود برای استفاده از آنها در هر حالت و شرایطی استراتژی مناسبی اتخاذ کنیم.

 

 src=/files/2(20).jpg /></p><p>  </p><p> همان طور که اشاره کردیم، بازی در سرزمینی به نام E.D.N. III روایت می‌شود. این سرزمین هنوز در عصر یخبندان (محیط دست نخورده و اکتشافی که باعث تغییر در محیط می‌شوند انجام نشده است) قرار دارد و تازه اولین مسافرین خود را به چشم دیده و احساس می‌کند. با این وجود این سرزمین همواره مهمان و مسافر زیاد داشته است. موجودات یخی که با محیط سازگار شده‌اند از مثال های بارز برای حضور مسافرانی بغیر از دوستانمان هستند که به تازگی پا بر روی E.D.N. III گذاشته‌اند. اگر به یاد داشته باشید اشاره ای به حضور Nevec در این سرزمین کردیم، در حقیقت اگر بخواهیم به صورت دقیق به این موضوع نگاه کنیم این Nevec است که این سرزمین یخ زده را کشف کرده و قصد دارد منابع آن را به تاراج ببرد. کمپانی تحقیقاتی Neo-Venus یا همان Nevec(Neo-Venus Construction Company) مامورانی از بهترین افراد خود را برای انجام تحقیقات و شناسایی منابع تحقیقاتی به سرزمین جدید فرستاده‌اند تا بعد از کمبودی که در جهان رخ داده است منابع با ارزشی که در محیط به وفور یافت می‌شوند را شناسایی و برای استخراج آماده کنند (البته شاید اینطور باشد). البته لازم به ذکر است که در نسخه های پیشین این سازمان به بزرگ ترین رقیب قهرمانان داستان Lost Planet تبدیل می‌شود. داستان بازی حوادثی را روایت می‌کند که Jim Peyton آنها را تجربه کرده و می‌کند، وی به صورت رسمی برای Nevec کار می‌کند و تنها منبع درآمد وی برای خانواده‌ای که چشم به انتظار سرمشق خود هستند، می‌باشد. Jim در کنار دیگر معدن کاران Nevec مشغول استخراج از معادن هستند و وظیفه ای که برعهده گرفته‌اند، آنها را ملزم می‌کند تا در هر شرایطی وظیفه خود را انجام دهند هر چند شرایط و محیط به نحوی باشند که شرایط کار برای هر انسان معمولی وجود نداشته باشد. این بازی همانند نسخه های پیشین روایتی خطی مطلق ندارد و آزادی های هر چند محدودی برای شیوع روایت بازی در نظر گرفته است. در این نسخه Rig وسیله ای برای جابه جایی و روایت بازی برای بازیباز خواهد بود. Rig بر خلاف وسایلی که در نسخه های پیشین حضور داشتند و از سلاح های گرم و مخرب استفاده می‌کردن از دریل و وسیله ای شبیه به چنگگ برای معدن کاری استفاده می‌کند. هر چند در طول بازی می‌توان Rig را با وسایل جدید و پیچیده که توان نابود کردن هر مانعی را دارند به روز کرد.</p><p>  </p><p style=  src=/files/4(15).jpg></p><p style=  

در اولین نسخه از این چندگانه شاهد بودیم که Nevec به طور کامل E.D.N.III را در کنترل خود داشته و از آن برای مقاصد خود که تماماً برای منافع شرکت در نظر گرفته شده بود استفاده می‌کرد که در ادامه روند بازی توسط قهرمان های بازی با مشکلاتی رو به رو شد و رو به نابودی بود. به هر حال در این نسخه Nevec هنوز به شرکتی مخرب و دیکتاتور تبدیل نشده است و برای تبدیل کردن E.D.N. III به محیطی مناسب برای انسان و بشریت به بازیباز کمک می‌کند. البته در همین وضعیت است که Jim با ابعاد تاریک Nevec آشنا می‌شود و ماهیت این سازمان به عنوان ناجی بشریت برای Jim روشن و آشکار می‌شود که NEVEC در طول اکشافاتی که انجام می‌داده است چه هدفی داشته و برای چه منظور تمام توان خود را برای رسیدن به چنین منقطه ای به کار گرفته است.

 

همیشه گیم پلی مناسب و قابل قبول در سری بازی های Lost Planet موردی بوده که برای بسیاری از طرفداران مشکل ساز و صد البته برای منتقدین گیم عنصری شده بود که می‌توانستند با استفاده از آن از بازی انتقاد کنند. بر همین اساس و رویکردی که در قبال دو نسخه پیشین گرفته شده بود، سازندگان تصمیم گرفته‌اند تا به ساختار کلی گیم پلی دستی کشیده و سرو سامانی به آن بدهند. البته لازم به ذکر است که تغییرات گیم پلی به نحوی نبوده که باعث شود ساختار کلی بازی از حالت اصلی خود که در نسخه های پیشین شاهد آن بوده ایم خارج شود و به عنصری که سازگاری مناسبی با بازی نداشته تبدیل شود. با وجود تغییرات گیم پلی همچنان المان های اصلی بازی پابرجاست و گیم پلی را می‌توان همچنان Story-Driven Adveture نامید. در این نسخه شرایط برای اینکه بازیباز از میان ماموریت های اصلی و فرعی کدام یک را انتخاب کند فراهم شده و دست بازیباز را برای انتخاب مسیر طلایی باز گذاشته است. ماموریت های جانبی به بازیباز کمک می‌کند تا در فهم داستان بازی بیشتر به جزئیات توجه کند و از آنها در سراسر بازی یاد کرده و به خاطر بسپارد که چه بود و چه شد!

 

یکی از بهترین دستاورد سبک RPG تزریق عناصر خود به سبک های دیگر است، این سبک (RPG) به نحوی گیم پلی بازی را تغییر می‌دهد که باعث دگرگونی سبک‌های دیگر شده است. در LP3 هم شاهد المان هایی از این سبک هستیم هر چند این مورد بسیار محدود خواهد بود. محیط E.D.N.III به صورتی طراحی شده است که امکان گشت و گذار آزاد را به بازیباز برای کشف آیتم های جدید می‌دهد تا گیمر با پیدا کردن آنها اقدام به آپدیت Rig و وسایل جانبی خود کند، البته باید یادآوری کنم که امکان صحبت کردن با کاراکتر های جانبی هم فرآهم شده است که بازی را از حالت خشکی در آورده و کمی به آن حس هیجان و کنجکاوی می‌بخشد. همانند گذشته در این بازی با دشمنان مختلفی رو به رو خواهید شد که هر کدام قدرت و ماهرت خاصی دارند. دشمنانی که در بازی برای بازیباز مشکل ساز هستند Arkid و موجودات بومی E.D.N. III هستند. ساختار و استایل کلی دشمنان همانند نسخه های پیشین بوده و تغییر زیادی نکرده است، البته باید خاطر نشان کرد که همانند دو نسخه پیشین با موجودات غول پیکر زیادی رو به رو خواهیم شد.

 

در کل می‌توان امیدوار بود که سازندگان از اشتباهاتی خود درس گرفته باشند و سعی نکنند که همیشه همه چیز را با آزمون و خطا به دست آورند. کمی استفاده از تجربیات دیگران می‌تواند کمک بسیاری در ساخت عناوین جدید و یا دنباله‌های سری‌های مختلف بکند.

” alt=””/>

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا