می گویند بیابان با شنهای روان خود بر خلاف ظاهر یک دستش ، باطنی پیچیده دارد. نباید هیچ چیز را باور کنید چون ممکن است یک سراب باشد، یک حیله. وقتی به سراب نزدیک می شوید کم کم همه چیز محو می شود و دوباره با منطقه ای وسیع از شن رو به رو می شوید؛ اما اگر این سراب واقعی تر از وجود شما باشد چطور ؟
استودیو Naughty Dog با Uncharted نشان داد نه تنها از برترین تکنولوژی ها استفاده می کند، بلکه قصه گویی حرفه ای هم است. دو نسخه قبل جزو برترین بازی های کنسول PS3 هستند که قدرت واقعی این دستگاه را نشان می دهند. وقتی در Among Thieves همه چیز به خوبی و خوشی تمام شد، ما خداحافظی نه چندان طولانی مدتی با Nathan Drake شخصیت اصلی این بازی داشتیم، اما او یک شکارچی و جستجوگر گنج است، پس هیچ گاه دست از ماجراجویی نمی کشد. در VGA امسال Uncharted 3: Drake’s Deception برای اولین بار به نمایش درآمد که باردیگر سطح انتظارات را بالا برد.
این بار Nathan همراه با یار با وفای خود Sully بازهم به دنبال Francis Drake معروف، جد Nathan Drake می روند. آنها پی می برند که Drake به عربستان آمده و به دنبال شهری گمشده و به قولی Atlantis of Sands میگشته است. با کمی تحقیق بیشتر Nathan و Sully متوجه می شوند که یک باستان شناس بریتانیایی به نام T.E. Lawrence (بر گرفته از فیلم Lawrence of Arabia) هم به وجود چنین شهری پی برده است. این شهر که طبق افسانه ها، Iram نام دارد در منطقه ای بیابانی به نام Rub’al Khali واقع شده است. Lawrence سرنخ های خود را در مورد وجود این شهر از کتاب قرآن به دسته آورده که در آنجا یاد شده بلایی بر سر این شهر نازل شده که در زیر شن ها مدفون شده است.
Nathan که همیشه به دنبال ماجراجویی است نه تنها قصد دارد راز این شهر را پیدا کند، بلکه کنجکاویی او برای دنبال کردن رد جد خود هم بر ماجراجویی جدید او دامن می زند. اما همه چیز به این آسانی نیست و یک فرقه باستانی در بازی وجود دارد که بنا به دلایلی نمی خواهد Nathan این شهر را پیدا کند. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد این فرقه وجود ندارد ولی Naughty Dog اعلام کرد آنها خطر ناک ترین دشمنانی هستند که Nathan تا به حال با آن رو به رو شده است.
گیم پلی Uncharted به دلیل ترکیب سبک های مختلف همیشه لذت بخش و متنوع بوده و این بار Naughty Dog همان المان های مثبت قبل را ارتقاء داده و نکات بسیاری هم به آن افزوده. شما می توانید همانند Assassin’s Creed از ارتفاع روی دشمن پریده و او را از پا در بیاورید و یا حرکات بسیار نرم تر و بیشتری در حین پلتفرمینگ و بالا رفتن از موانع انجام دهید که به طور کلی مسیر انجام این حرکت ها را نسبت به قبل تغییر می دهد.
نبردهای تن به تن Among Thieves بسیار هیجانی بودند ولی Naughty Dog حس می کند که هنوز نتوانسته اند سیستم نبرد خوبی طراحی کنند. به همین دلیل آنها این بخش را بسیار ارتقاء دادند و به قول خودشان بیشتر شبیه به دعواهای پشت بار هست که البته از فیلم Raiders of the Lost Ark هم در این مورد الهام گرفته اند. مبارزات به این صورت است که شما می توانید از محیط خود به عنوان سلاح در مقابل دشمن استفاده کنید. مثلا سر وی را به میز کنار دست خود بکوبید و یا او را به دیوار بزنید. می توانید دشمن را از پرتگاه به پایین پرت کنید . از طرف دیگر می توانید از اجسام محیط اطراف خود هم در مبارزات استفاده کنید. مثلا با یک بطری کنار دست خود به صورت دشمن حمله کنید که این حالت شبیه به فیلم های Bourne است. البته تمام این حرکت ها به صورت اتوماتیک و تقریبا شبیه به Splinter Cell: Conviction انجام می شود ولی تنوع آن در کنار انیمیشن خیره کننده بازی به زیبایی مبارزات رنگ و بویی جدید می دهد.
مبارزات تن به تن حتی همانند Batman: Arkham Asylum سه طرفه هم می شود. یعنی می توانید دو دشمن را در یک زمان از پا در بیاورید. مثلا اگر یکی از آنها دست های Nathan را از پشت بگیرد و دیگری رو به روی شما اسلحه خود را در بیاورد تا به شما شلیک کند می توانید کسی که دستان شما را از پشت گرفته طی یک حرکت به جلو بیاورید و کاری کنید که دوست او به وی شلیک کند و به قولی از او به عنوان سنگر استفاده کنید. حتی حالت جفت پا پریدن هم در بازی وجود دارد که ضربه ای بسیار سنگین در مبارزات است.
از بخش مبارزات تن به تن که بگذریم میرسیم به قسمت تیراندازی که یکی از لذت بخش ترین قسمت های سری Uncharted است. هنوز هم کنترل Nathan در مراحل اکشن نرم و روان است و تیراندازی همچنان نکات قوت خود را حفظ کرده است. Set-Piece های زیادی در قسمت تیراندازی وجود دارد ، مثلا در حال رفتن از روی پله ای هستید که ناگهان قسمتی از آن خراب شده و پایتان در آن گیر می کند، حال باید ضمن تلاش برای آزادی از این وضع به سمت دشمنان هم تیراندازی کنید. در بعضی مواقع از جایی آوزیان هستید و در موقعیت بدی قرار دارید و در این حین باید بازهم با دشمنان بجنگید. چنین مواردی در Among Thieves هم وجود داشت و در بازی های Call of Duty هم با این گونه Set-Piece ها رو به رو بودیم که این بار در Drake’s Deception این صحنه های خیلی هیجانی تر و بیشتر شده است.
در این نسخه هیچ گاه تنها نخواهید بود و همیشه یک نفر همراه شما خواهد بود. هنوز معلوم نیست آیا دوستان Nathan از نسخه قبل در این بازی خواهند بود یا نه ولی حضور Sully تایید شده. سازندگان گفته اند که طرفداران از شخصیت Sully خیلی خوششان آمده و فکر می کنند در Among Thieves زیاد به او بها داده نشده، به همین علت در نسخه سوم حضور پررنگ تری از شخصیت بامزه او خواهیم دید.
نسخه قبلی را می توان یکی از بهترین گرافیک های کنسولی نامید، این بار Naughty Dog قصد دارد حتی Drake’s Deception را از لحاظ بصری به مرحله بعدی خود ببرد. Evan Wells می گوید که بازی با تکنولوژی و بالابردن آن در Naughty Dog برای آنها نوعی سرگرمی است. آنها عقیده دارند که هرچیزی که غیر ممکن است در Naughty Dog امکان پذیر است. چون Drake’s Deception عنوانی بزرگ تر از نسخه های قبل است پس آنها به تیم بزرگی تری هم نیاز داشتند، به همین خاطر به یک استودیو جدید و بزرگتر نقل مکان کردند و افراد بیشتری را استخدام کردند. در این ساختمان جدید یک استودیو کوچک Motion-Capture اختصاصی هم وجود دارد که در آنجا ضبط حرکات بازیگرها صورت می گیرد، اما سونی به این یک استودیو بسنده نمی کند و یک استودیو جدا و بسیار بزرگ برای ضبط Motion-Capture های حرفه ای و صورت برای تیم تهیه کرده. تعداد انیمیشن های اضافه شده به بازی به شدت زیاد تر از قبل شده و بازهم بازیگران قبلی از جمله Nolan North و Richard McGonagle در نقش Nathan Drake و Victor Sullivan ظاهر خواهند شد.
ND قصد دارد نوعی استاندارد جدید برای سیستم انیمیشن بازی ها خلق کند، به این حالت که هر لحظه بنا به شرایط و موقعیت نوع حرکت و انیمیشن شخصیت ها تغییر پیدا می کند. مثلا در یکی از مرحله ها که در قلعه ای آتش گرفته در فرانسه است ، میبینیم که Nathan به خاطر دود سرفه می کند و یا نیم خیز و با احتیاط پیش می رود و اگر نزدیک به دیوار باشید دستش را به دیوار و یا اجسام اطراف می زند تا تعادل خود را حفظ کند. شخصیت ها دائما در حال تکان خوردن هستند و هیچ گاه بی حرکت و بی توجه به محیط نیستند. ممکن است از گرما بیابان تلو تلو خوران حرکت کنید و یا از سرمای کوهستان خود را سفت بگیرید تا گرم شوید. چنین انیمیشن هایی واقعا خیره کننده است و در کمتر بازی در این نسل مشاهده شده. انیمیشن مبارزات و بالارفتن از اجسام هم خیلی خوب طراحی شده و واقعا Nathan Drake را به عنوان یک شخصیت واقعی درک کرده و او را می پذیرید.
این بار بازی در عربستان اتفاق می افتد، پس ND تیمی به منطقه خاورمیانه فرستاده تا به خوبی از این محیط ها عکس و فیلم بگیرند. ساختمان ها و بناهای تاریخی به زیبایی شبیه به سبک شرقی و دوران ابتدایی اسلام است. مناظر بسیار وسیع با Draw to Distance خیره کننده ای هستند. طراحی بیابان باور نکردنی است به طوری که فکر می کنید تک تم شن ها را با نهایت جزئیات ساخته اند و فیزیکی که برای شن و روان بودن آن طراحی شده هم بسیار تامل بر انگیز است. ND در نسخه قبل نشان داد در خلق افکت های گرافیکی چقدر توانایی دارد، جلوه برف Among Thieves همچنان بکر است. این بار آنها جلوه ای خیره کننده از آتش طراحی کرده اند که انقدر واقعی طراحی شده که گرمای آن را در وجود خود حس می کنید.
طراحی چهره ها خیلی واقعی تر از قبل است و انیمیشن های نرم و روان خوبی دارد. لباس ها همانند قبل خیره کننده است و حتی نخه های دکمه پیراهن شخصیت ها را می توانید ببینید و این در حالی است که تمام لباس ها نسبت به محیط تغییر پذیر است. اگر در شن حرکت کنید کمی شن روی شلوار شما می ماند و کم کم پاک می شود، چنین سیستمی قبلا در مورد آب در Uncharted های قبلی داشت که لباس Nathan خیس می شد. در محیط های سرد لباس شما جمع می شود و در محیط ها گرم کمی منبسط تر.
صداگذاران قبلی بازهم به این شماره بازگشته اند و Nolan North باردیگر هنر خود را در جان بخشی به شخصیت Nathan نشان می دهد.
در مورد بخش چند نفره هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست ولی قول داده شده که این بخش یکی از جذاب ترین و نوآورانه ترین قسمت های بخش چند نفره در کنسول PS3 خواهد شد.
Uncharted 3: Drake’s Deception در اول نوامبر سال 2011 به طور انحصاری برای PS3 عرضه خواهد شد.