دلاور شماره 9,دلاور شماره 9,
مایتی نامبر 9 از همان روز معرفی توانست بعنوان جانشین خلف مگامن شناخته شده و به سرعت جای خود را در دل طرفداران مگامن و اینافونه باز کند.
شخصیت اصلی بازی رباتی بنام «بک» (Beck) بوده که بعنوان یکی از 9 ربات قدرتمند و معروفی که توسط «دکتر وایت» ساخته شدهاند شناخته میشود. بر اثر یک اتفاق ویروسی بین رباتها شیوع پیدا کرده و اکثر رباتهای جهان از جمله هشت ربات معروف ساخته توسط دکتر وایت دچار اختلال شده و رو به خشونت میآورند. بک که جزو معدود رباتهای آلوده نشده است وظیفه دارد به مبارزه با سایر رباتها و دوستان خود رفته و با نجات آنها پرده از راز این ویروس عجیب و غریب بردارد.
پایه گیمپلی مایتی نامبر 9 همان چیزی است که بارها در سری مگامن شاهد آن بودهایم با یکسری تغییرات ریز و درشت که ظاهر جذابتری به آن داده است. بازی بصورت دوبعدی در محیطی سه بعدی پیگیری میشود. بک همچون مگامن توانایی دویدن، پرش و شلیک گلوله برای از بین بردن موانع و دشمنان را خواهد داشت. با پیشروی در بازی و پس از شکست دادن هر کدام از باسفایتهای اصلی بازی که در واقع همان دوستان شما و 8 ربات ساخته شده توسط دکتر وایت هستند، تواناییها و سلاحهای جدیدی در اختیار بک قرار میگیرد که در طول بازی کمک بسزایی به شما خواهند کرد. توانایی اصلی بک حرکت سریع و رو به جلو یا به اصطلاح «دش» (Dash) کردن است که به شما امکان طی کردن فواصل بین پلتفرمهای مختلف، حل پازلهای بازی و از بین بردن موانع و دشمنان را خواهد داد. در صورت از بین بردن موانع و دشمنان بازی بوسیله دش کردن، بک مادهای بنام «سل» (Xel) را جذب میکند که قابلیتهای زیادی از جمله بالابردن قدرت ضربات، سرعت حرکت و… را برای مدت زمان مشخصی در اختیار شما میگذارد.
از دیگر بخشها میتوان به امکان بازی کردن به صورت دو نفره در حالت آنلاین اشاره کرد. در این حالت بازیکن دوم کنترل رباتی بنام «کال» (Call) را به عهده میگیرد که توسط «دکتر ساندا» از دوستان دکتر وایت طراحی و ساخته شده و بعنوان همراه بک شناخته میشود. کال دارای شخصیتی کمتر انسانی و بیشتر رباتی بوده و برخلاف بک از احساسات خیلی کمتری برخوردار است. به گفته اینافونه تفاوت شخصیت بک و کال باعث شده تا رابطه این دو به یکی از بخشهای جالب بازی تبدیل شود. همانند بک، دش کردن یکی از قابلیتهای اصلی کال بحساب میآید. کال با هر بار دش کردن مسافت طولانیتری نسبت به بک را طی میکند، اما در عوض توانایی جذب ماده سل را نداشته و از همین رو بازی کردن با او شرایط متفاوتی را خواهد داشت.
از نکات جالب در رابطه با کال میتوان به تاثیر مستقیم طرفداران و حمایتکنندگان مالی پروژه در طراحی ظاهری او اشاره کرد. اینافونه و استودیو سازنده تعداد 9 طرح متفاوت را برای نظرسنجی انتخاب کرده و در انتها طرح F با بدست آوردن بیشترین آرا توانست بعنوان طرح نهایی کال انتخاب شود.
مایتی نامبر 9 بوسیله موتور «آنریل انجین» در حال ساخت بوده و طبق نمایشهای بازی میتوان گرافیک هنری و تا حدودی تکنیکی را از نقاط قوت بازی دانست، گرافیکی که در کنار موسیقیهای شنیدنی بازی که توسط خانم «مانامی ماتسومائه» (Manami Matsumae) آهنگساز شماره اول بازی مگامن ساخته شده است، حس و حال جالب و متفاوتی را بوجود آورده است.
در پایان بهتر است اشارهای هم به مراحل ساخت بازی و تاخیرهای مکرر آن داشته باشیم تا علت حاشیههای زیاد بازی و نارضایتی طرفداران و حمایتکنندگان مالی پروژه روشنتر شود.
همانطور که در ابتدای متن اشاره شد پروژه کیکاستارتر بازی در ماه آگوست سال 2013 کلید خورد و پس از موفقیت فوقالعاده آن و بدست آوردن مبلغی چهار برابر هدف اصلی، مراحل ساخت بازی آغاز و ماه آوریل سال 2015 بعنوان تاریخ عرضه بازی مشخص گردید. سپس در ماه جولای سال 2014 دومین کمپین کیکاستارتر برای عرضه محتوای اضافه به بازی با هدف 200 هزار دلاری آغاز شد و پس از آن در ماه اکتبر همان سال کمپینی دیگر برای اضافه کردن شخصیت قابل بازی جدیدی بنام «ری» (Ray) که بعنوان رقیب بک شناخته میشود بعنوان محتوای قابل دانلود (DLC) با هدف 198 هزار دلاری کلید خورد.
در آوریل 2015 استودیو سازنده اعلام کرد که بازی برای انجام پولیش به زمان بیشتری نیاز داشته و در ماه سپتامبر عرضه میشود، پس از این در ماه سپتامبر برای بار دوم اعلام شد که برای رفع مشکلات آنلاین بازی تاریخ عرضه به سه ماهه اول سال 2016 موکول میشود. تمامی این مسائل و تاخیرهای مکرر بازی در لحظه آخر باعث ایجاد نارضایتی و ناراحتی طرفداران و حمایتکنندگان مالی پروژه شد. اما در این بین مطمئناً شروع کمپین کیکاستارتر بازی «رد-اش» (Red Ash) بیشترین تاثیر را در ایجاد موج انتقادات از سازندگان داشته، بازی جدیدی از استودیو سازنده مایتی نامبر 9 و آقای کیجی اینافونه، با حضور بک و کال بعنوان شخصیتهای مهمان. پروژهای که در کمال تعجب قبل از عرضه بازی قبلی استودیو که حدود 2 سال از معرفی آن میگذرد شروع شده و همین مسئله باعث شد تا بسیاری از طرفداران علت تاخیرهای مکرر مایتی نامبر 9 را بیبرنامه بودن و سوء مدیریت استودیو Comcept (سازنده بازی) بدانند. هرچند در انتها رد-اش کمپین ناموفقی را پشت سر گذاشته و در رسیدن به هدف هشتصد هزار دلاری خود ناموفق بود، ولی سرچشمه موج اعتراضات طرفداران و حمایتکنندگان مالی مایتی نامبر 9 را میتوان براحتی به معرفی بیموقع آن نسبت داد، تا جایی که تهیهکننده بازی آقای «نیک یو» (Nick Yu) در آخرین مصاحبه خود از طرفداران و حمایتکنندگان مالی بازی عذرخواهی کرده و علت اصلی تاخیر بازی را رفع مشکلات آنلاین و خلق تجربهای بدون ایراد توصیف کرده است.
با تمام این اوصاف کماکان میتوان از مایتی نامبر 9 بعنوان یکی از مورد انتظارترین بازیهای سال 2016 نام برد، عنوانی که هرچند تیم ساخت و خالق آن آقای اینافونه سیاست غلطی را با آن پیش گرفته و در نهایت باعث دلخوری طرفداران شدند، ولی با توجه به نمایشهای بازی حداقل میتوان انتظار تجربهای لذتبخش و اعتیادآور را داشت. تجربهای که در صورت ارائه کیفیتی که از آقای اینافونه و تیم او انتظار میرود میتواند به راحتی حواشی و دلخوری دوستداران بازی را به فراموشی بسپارد.
” alt=”” />