جنگی که هیچگاه تغییر نکرد,جنگی که هیچگاه تغییر نکرد,
اوایل ماه ژوئن و چند روز قبل از کنفرانس بزرگ E3 بود که شرکت «بتزدا» (Bethesda Game Studios) بعد از تقریبا 7 سال از گذشت فالاوت 3، رسما چهارمین نسخه بازی را در سایت خود معرفی و همراه با آن یک تیزر کوتاه منتشر کرد. اولین واکنشها نسبت به رونمایی بازی، که منجر به خوشحالی بسیاری از طرفداران سری فالاوت نیز شد، MMO نشدن بازی بود. بعد از نیووگاس زمزمههایی مبنی بر MMO شدن نسخه بعدی بازی بود، که ساخت آن کنسل شد. چند روز بعد از معرفی، بتزدا در کنفرانس خود در E3، نمایش مفصل و کاملی را از بازی نشان داد. فالاوت 4 توسط «تاد هاوارد» (Todd Howard)، کارگردان محبوب و خوش سابقه، که کارگردانی «اسکایریم» را در کارنامه دارد، ساخته میشود. با توجه به گفتههای هاوارد، ساخت بازی از چند سال پیش شروع شده است و معرفی بازی در بازه کمی نسبت به زمان انتشار به علت کم شدن فشار کاری از سازندگان بازی بوده است. بازی از موتور بهبود یافته «Creation»، که قبلا در اسکایریم نیز استفاده شده بود، بهره میبرد. استفاده از این انجین برای ساخت بازی، گرافیک را چندان نسبت به بازیهای نسل گذشته تغییر نداده است ولی بهبود انیمیشنها و نورپردازی در بازی کاملا مشهود است.
با توجه به نمایشهایی که بتزدا از بازی نشان داده است، گرافیک بازی را به هیچ عنوان نمیتوان از نقاط مثبت بازی تلقی کرد. گرافیک فالاوت 4 برای یک بازی نسل هشتمی و با توجه به بازیهای عرضه شده در همین سال اصلا راضیکننده به نظر نمیرسد. از طرفی عدم وجود بارگذاری در طی بازی، تخریبپذیری محیط بازی، تغییر انیمیشنهای بازی نسبت به گذشته و همچنین اجرای بازی به صورت 1080p و 30 فریم بر ثانیه در کنسولها می تواند ضعف موجود در گرافیک بازی را تا حدی توجیه کند. اتمسفر و تِم پسزمینه بازی با توجه به آنچه در نسخه قبلی دیدیم نیز، کاملا متفاوت است. در نسخه سوم، وجود یک لایه سبز و خاکستری بر روی بازی آن را افسردهتر و تیرهتر جلوه میکرد. اما در فالاوت 4 دیگر شاهد این اتمسفر تیره نیستیم. محیط بازی کاملا رنگینتر و با نشاطتر شده است که امید به آینده را در دل بازیکننده کاملا زنده میکند. برخلاف نسخههای قبلی فالاوت، حالت چهره شخصیتهایی که در بازی آنها مواجه میشوید ، دیگر کاملا خشک و بیروح نیست و در مواقع مختلف، حالات متفاوتی را میتوان در چهره آنان مشاهده کرد که احساسات آن شخص را کاملا بیان میکند. در کل پیشرفت در انیمیشنهای بازی کاملا مشهود و هویدا است، ولی اگر بتزدا گرافیک بازی را نیز همانند انیمشینهایش بهبود میداد، بسیار بهتر میشد!
داستان، در شهر بوستون واقع در در ایالت ماساچوست و حوالی آن رخ میدهد. برای اولین بار در تاریخ سری فالاوت، بازی قبل از بمباران اتمی آغاز خواهد شد. در نمایش E3 ما شاهد یک خانواده سه نفره بودیم که در آرامش با هم زندگی میکردند. به یکباره صدای آژیر خطر نواخته میشود و آنها به پناهگاه « Vault» شماره 111 که به نظر میرسد در همان نزدیکی است، میروند. در همین هنگام است که ریزش اتمی صورت میگیرد. داستان از اینجا کات میخورد و به 200 سال بعد منتقل میشود. دیگر با آن شهر منظم و آباد روبرو نیستیم. تا جایی که چشم کار میکند ویرانی و خرابیِ ناشی از بمباران است. داستان اصلی بازی از اینجا آغاز میشود. حال دست بازیباز آزاد است تا هرجا که میخواهد برود و هرکاری که دوست دارد انجام دهد. دنیایی بیکران و پویا پیش روی اوست. وجود 111 هزار خط دیالوگ (مجموع دیالوگهای اسکایریم + فالاوت 3) نیز دلیل محکمی بر عظمت بازی است. سازندگان بازی همچنین وجود بیش از 13 هزار خط محاوره برای شخصیت اصلی بازی را نیز تایید کردهاند.
یکی از مهمترین فاکتورهای یک بازی نقشآفرینی خوب، داشتن گیمپلی غنی و عمیق است. شرکت بتزدا و شخص تیم هاوارد، در بازیهای قبلی خود و به خصوص اسکایریم این را اثبات کردهاند که توانایی ساخت چنین بازیای با این گیمپلی را دارند. اولین کار در بازیهای نقش آفرینی ساختن شخصیت بازیکننده است. بازی یک کاراکتر زن و یک کاراکتر مرد را در اختیار شما قرار میدهد. (آنها با یکدیگر زن و شوهر هستند) پس از انتخاب نام، حالا باید آن را طراحی کنید. سیستم طراحی شخصیتها نسبت به نسخههای قبلی پیشرفت کاملا محسوسی داشته و دیگر به سختی گذشته نیست. به راحتی بر روی نقطه دلخواه صورت رفته و تغییری که میخواهید بر روی آن اجرا میکنید و دیگر از آن پروسه زمانبر خبری نیست. همه چیز سریعتر و روانتر از گذشته انجام میشود. از دیگر تغییرات بنیادین بازی، که در فالاوتهای گذشته آن را ندیده بودیم، قدرت تکلم و حرف زدن کاراکتر اصلی بازی است. کاراکتر بازی دیگر صامت نیست و پس از انتخاب دیالوگ مورد نظر، آن را بازگو میکند. از طرفی وجود یک صدا برای کاراکترها (Brian T. Delaney برای آقایان و Courtenay Taylor هم برای خانمها) شاید نتواند حق مطلب را به بهترین شکل ادا کند زیرا ممکن است که صدا به کاراکتری که شما ساختهاید نیاید و از زیباییهای بازی بکاهد، اما با وجود دیالوگهای فراوان بازی این کار بتزدا، خود قدمی رو به جلو محسوب میشود. شکل کلی انتخاب دیالوگها نیز دچار دگرگونی شده است. دیالوگهای طولانی، جای خود را به دیالوگهای کوچک و خلاصه دادهاند که با انتخاب هر کدام از آنها ، کاراکتر شما آن را شرح میدهد. همانند نسخه گذشته فالاوت، بازی قابلیت انتخاب بین دید اول شخص و سوم شخص را به شما خواهد داد. در فالاوت 4، هر دو دید در بازی پیشرفتهایی کاملا محسوس داشتهاند. در دید سوم شخص انیمیشن راه رفتن خیلی طبیعیتر شده و در دید اول شخص نیز تیراندازی بازی دیگر آن حس خشک بودن گذشته را القا نمیکند. جت پک نیز در بازی وجود دارد که همراه با پرواز کردن با آن میتوان به دشمنان نیز تیراندازی کرد.
سگ دوستداشتنی سری فالاوت «Dogmeat» نیز در بازی حضوری پررنگ دارد. از قابلیتهایی که برای اولین در سری فالاوت به بازی اضافه شده است، توانایی دستور دادن به Dogmeat است. دیگر نیاز نیست برای پیدا کردن آیتمهای مورد نیاز در محیط، زیاد خود را به مشکل بیاندازید، کافی است که به سگ دستور دهید تا آن را برایتان پیدا کند. با توجه به گفتههای تاد هاوارد Dogmeat یار همیشگی شما در بازی خواهد بود و در طول بازی کشته نخواهد شد. «Codsworth» نیز در بازی حضور دارد. او رباتی است که قبل از بمباران اتمی در خانه شما به عنوان ربات خانگی حضور داشته و پس از بمباران نیز در کنارتان خواهد بود. علاوه بر این دو، حدود 10 کاراکتر دیگر نیز در بازی وجود دارد، که میتوانند شما را در انجام ماموریت یاری دهند. البته این نکته نیز فراموش نشود که هر بار فقط یک نفر، یا یک ربات شما را در این مسیر یاری میکنند. با این حال اگر علاقهای به همراه ندارید ، میتوانید بازی را به تنهایی پیش ببرید. ویژگی «Vault-Tec Assisted Targeting» نیز شکل متفاوتتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. کارکرد این قابلیت در بازی به گونهای است که در هنگام مواجه با دشمن، نقطهای که بیشترین آسیب را به او میزند نشان میدهد. در گذشته، استفاده از VTAT منجر به توقف بازی میشد اما در فالاوت 4 حالت اسلومیشن به آن داده شده است و آخرین گلوله شلیک شده نیز با کارگردانی جالبی همراه است. تنوع موجود در اسلحهها و کاستومایز کردن آنها نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد. وجود حدود 50 پایه مختلف برای اسلحهها و 700 مود متفاوت برای شخصیسازی آنها، دلیلی بر گستردگی این بخش است. شما میتوانید هر تغییر و تحولی که دوست دارید، در اسلحه خود لحاظ کنید، به گونهای که حتی شکل ابتدایی آن قابل شناسایی نباشد. در کل این بخش پتانسیل آن را دارد که زمان زیادی صرف آن شود و حس تکراری بودن نیز به گیمر ندهد. علاوه بر اسلحهها، «Power Armor» نیز قابلیت شخصیسازی و کاستومایز گستردهای دارد.
دیگر بخش جدید بازی، قسمت «شهرسازی» است. شما میتوانید قسمتهای مختلف یک خانه اعم از در، دیوار، پلهها و … را به طور کلی از محیط پیرامون خود برداشته و در مکان دیگری شروع به ساختن شهر خود کنید. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که فقط در بخشهایی که بازی به شما اجازه میدهد، میتوانید آن را بسازید. این بخش نیز بزرگی و عظمت قابل ملاحظهای دارد. در نمایش بازی در E3، نشان داده شد که حتی میتوان در شهر یک ژنراتور گذاشته و از آن نور شهر را تأمین کرد. حتی با نصب یک دستگاه کنترل، نور آن را کم و زیاد و یا حتی تغییر داد. شهر ساخته شده توسط شما، یک سیستم دفاعی نیز احتیاج دارد که در برابر حمله دشمنان تاب مقاومت داشته باشد. برای این کار میتوان با گذاشتن توپهای جنگی، تیربارها و سلاحهای آتشزا در ورودی شهر خود، جلو حمله آنان را بگیرید. حضور دشمنان مختلفی نیز در بازی تایید شده است که از تنوع خوبی برخوردار بوده و در مناطق مختلف بازی پراکنده شدهاند. یکی دیگر از ویژگیهای خوب بازی که بتزدا آن را در توییتر خود تایید کرد، این است که بازی با اتمام مراحل اصلی تمام نمیشود و میتوان آن را ادامه داد. موسیقی بازی نیز توسط آهنگساز همیشگی سری «Inon Zur» که علاوه بر فالاوت 3 و نیووگاس، آهنگسازی بازیهای «Crysis» و «Dragon Age» را نیز در کارنامه دارد، ساخته میشود. 2015 را میتوان یکی از بهترین سالها در زمینه عرضه بازیهای نقشآفرینی دانست. بازیهایی نظیر «بلادبورن» و «ویچر 3» خود دلیل محکمی بر این سخن است. حال که فالاوت 4 نیز در پایان سال 2015 عرضه میشود، این نکته به وجود میآید که شاید بتوان گفت که امسال برای همیشه در خاطر دوستداران این سبک خواهد ماند. فالاوت 4 در تاریخ 19 آبان برای PC ،XOne ،PS4 عرضه خواهد شد و میتوان آن را حسن ختامی برای بازیهای سبک نقشآفرینی امسال دانست.
” alt=”” />