معرفی بازی‌ها

تجسم واقعیت در قالب مسابقه

تجسم واقعیت در قالب مسابقه,تجسم واقعیت در قالب مسابقه, src=/files/f1.jpg style=

 

اولین چیزی که نظر بازیکن را در هنگام آغاز کردن Forza Motorsport 5 به خود جلب می‌کند، تغییرات گرافیکی آن است که البته Turn 10 در نسخه‌های گذشته‌ی این سری ثابت کرد که فرنچایز Forza از گرافیک چشم‌نوازی بهره می‌برد. بازی از نظر بصری دلنشین خواهد بود و مدل‌سازی ماشین‌ها بسیار بهتر شده‌اند. این مورد به راحتی در طراحی خارجی و داخلی اتوموبیل‌ها قابل رؤیت است. از دیگر نکات قابل تأمل، حضور 200 اتوموبیل از نزدیک به 45 تولید کننده برتر دنیا در این بازی است که البته بسیاری از هواداران بر این باورند که تعداد آن‌ها کم است. ولی سازندگان برای این که بتوانند دلیل خود را توجیه کنند، از جزئیات بالایی برای طراحی این 200 ماشین بهره بردند. پرچم‌دار این اتوموبیل‌ها McLaren P1 است که بسیار عالی طراحی شده‌است و کوچک‌ترین ایرادی در آن دیده نمی‌شود. در کنار اتوموبیل‌های مدرن، ما شاهد اتوموبیل‌های F1 خواهیم بود که مطمئناً به جذابیت Eventها کمک خواهد کرد. اگر هنوز هم از لیست ماشین‌های Forza Motorsport 5 راضی نیستید، باید بگوییم که برای اولین بار در این سری، قرار است شاهد ماشین‌های Open Wheel (ماشین‌هایی که تایر آن‌ها در خارج قرار دارد) باشیم. سازندگان برای این که بتوانند اتوموبیل‌های بازی را به صورت کاملاً واقعی طراحی کنند، این بار هم به سراغ جرمی کلارکسون مشهور و اعضای برنامه‌ی Top Gear رفتند. البته همکاری اعضای Top Gear فقط به این مورد محدود نمی‌شوند، بلکه آن‌ها در طول مرحله‌ی مدل سازی ماشین‌ها، نقش بسزایی داشته‌اند. در کنار طراحی عالی ماشین‌ها، این نورپردازی بسیار خوب بازی است که با عملکرد چشم‌نواز آن، باعث ممتاز شدن بازی نسبت به سایر رقیب‌ها می‌گردد. در کنار نورپردازی عالی و انعکاس بی‌نظیر نور اجسام به بدنه‌ی اتوموبیل، طراحی پیست‌ها بسیار متنوع (از نظر کیفی) و در عین حال فوق‌العاده خواهند بود به قدری که ممکن است شما در هنگام مسابقه ترمز کنید و از منظره‌های FM5 لذت ببرید، اما با این وجود، تعداد پیست‌های بازی به 14 تا می‌رسد که کم است. در این نسخه، شهر پراگ قرار است پیست اصلی مسابقات باشد تا این بار بازیکنان از طبیعت دلنواز "جمهوری چک" لذت ببرند. نقشه‌ی این شهر کاملاً مطابق با واقعیت طراحی شده است که قابل تحسین است. در کنار پراگ، پیست‌های دیگری هم برای بازیکنان طراحی شده‌اند که در میان آن‌ها می‌توان به Mazda Raceway Laguna Seca، Mount Panorama Circuit (Bathurst)، Spa-Francorchamps، Silverstone Circuit و Bathurst اشاره کرد. در FM5 لبه و بریدگی هیچ معنایی ندارد و به قدری از چند ضلعی Polygon استفاده شده است که هیچ بریدگی‌ای در بدنه‌ی ماشین‌ها دیده نمی‌شود. این مورد درباره‌ی سایه‌های این بازی هم صدق می‌کند و طراحی داینامیک و دقیق سایه‌ها سبب دلچسب‌تر شدن حس رانندگی شده است. Draw Distanceها به‌نظر بسیار عالی می‌رسند و با این همه مضامین، این بازی قرار است روی 60 فریم در ثانیه به صورت ثابت و البته به صورت 1080p اجرا شود که مطمئناً هیجان مسابقات را به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش خواهد داد.

 

 src=/files/f2.jpg style=

 

در کنار گرافیک، تغییرات زیادی در بطن گیم‌پلی FM5 مشاهده می‌شود که نوید دهنده پیشرفت‌های چشم‌گیر آن نسبت به نسخه‌ی قبل خواهد بود. فیزیک اتوموبیل‌ها به خوبی طراحی شده‌اند و حس رانندگی با تک‌تک آن‌ها را به شما منتقل می‌کند. نحوه‌ی کنترل و هندلینگ ماشین‌ها نسبت به گذشته پیشرفت محسوسی داشته است. علاوه بر آن، Turn 10 روی "پدیده‌ی اصطکاک" هم به خوبی کار کرده است و حرکت تایرها با مقاومت هوا روبرو خواهند شد. برای این که آن‌ها بتوانند این مورد را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنند، از Calspan (یکی از متخصصان تایر) کمک گرفته‌اند. تصادف‌ها تأثیر مناسبی روی ظاهر اتوموبیل می‌گذارند که در کنار تخریب قست خارجی اتوموبیل‌ها، شما می‌توانید آثار خرابی در داخل اتوموبیل خود را مشاهده کنید. تقریباً می‌توان گفت که بخش Career بازی نسبت به نسخه‌ی قبل تغییرات خاصی به خود ندیده‌است ولی با این حال Eventهای جدیدی در آن مشاهده می‌شود که کاملاً بازیکن را سرگرم می‌کند. قسمت دیگری در نسخه‌های گذشته به نام "Auto Vista" حضور داشت که بازیکنان با استفاده از این بخش قادر بودن که قسمت داخلی اتوموبیل خود را به نوعی "بررسی" کنند و از مشخصات آن به طور دقیق و کامل آگاه شوند. در FM5 که این بخش را با نام "Forza Vista" خواهیم شناخت، سازندگان وعده دادن که این قسمت نسبت به نسخه‌ی گذشته گسترده‌تر خواهد شد. سیستم Rewind هم در این نسخه حضور خواهد داشت که بازیکنان قادر خواهند بود آن را غیر فعال کنند تا هیجان بازی بسیار بالاتر رود. این سیستم طوری است که اگر بازیکنان اشتباهی را مرتکب شوند، قادر خواهند بود زمان را به عقب بازگردانند و اشتباهات خود را برطرف کنند. البته سازندگان برای این که بازیکنان را برای غیرفعال کردن این قسمت ترغیب کنند، از جایزه‌های بیشتری استفاده کرده‌اند که تنها بدون استفاده از Rewind میسر هستند. از مهم‌ترین تغییری که این عنوان با آن مواجه شده است، می‌توان به اضافه شدن سیستم جدیدی به نام Driveatar اشاره کرد. دیگر خبری از هوش مصنوعی‌های آزار دهنده نخواهد بود و رقابت برای کسب پیروزی‌های متعدد در تورنمنت‌های متوالی بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد شد. Driveatar چالش جدیدی را برای بازیکنان پدید می‌آورد به طوری که در طول بازی، حرکات شما ضبط خواهد شد و به مرکز Cloud انتقال داده می‌شود و هنگامی که شما در حال انجام بخش تک‌نفره (آفلاین) بازی هستید، بازیکنان دیگر در هنگام مسابقه با رقیبی مواجه می‌شوند که همانند شما مسابقه خواهد داد. از آن‌جایی که به طور کامل حرکات شما زیر نظر گرفته شده است و به Cloud انتقال یافته‌است، تمامی عناصر لازم در طول بازی پیاده‌سازی خواهد شد و رقابت را برای بازیکنان بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد کرد. البته نباید به هیچ وجه از سیستم Cloud غفلت کرد که تأثیر بسزایی در روند اجرا شدن بازی FM5 روی Xbox One گذاشته است. مایکروسافت تصمیم دارد که از سرور قدرتمندی برای بخش چند نفره‌ی این بازی استفاده کند به طوری که قادر خواهد بود از 24 بازیکن به صورت همزمان استفاده کند. این در حالی است که در FM4 تنها 16 نفر قادر بودند که به صورت همزمان با یکدیگر مسابقه دهند. لازم به ذکر است که بازیکنان علاوه بر این که می‌توانند به صورت Online با یکدیگر مسابقه دهند، قادر هستند که از ویژگی Split/Screen هم استفاده کنند تا در کنار یکدیگر به رقابت بپردازند.

 

 src=/files/f3.jpg style=

 

این بار هم در Forza Motorsport 5 همانند سایر نسخه‌ها می‌توانید تفاوت‌های زیادی را در اتوموبیل‌های خود ایجاد کنید و سازندگان با گذاشتن گزینه‌های زیادی روی میز، دستِ بازیکنان را برای شخصی‌سازی و Upgrade بیشتر بازتر گذاشتند. از این بخش می‌توان تایرها، موتورها و بخش‌های ظاهری را بسیار راحت تغییر داد. در کنار آن‌ها از قابلیت تیونینگ برای ارتقا دادن عملکرد ماشین‌ها استفاده شده است. این بخش یکی از مدهایی است که بیش از همه از آن استفاده خواهید کرد. زیرا مسابقه در بخش تک‌نفره با استفاده از سیستم جدید Driveatar بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد شد و برای پیروزی در این مسابقات، علاوه بر این که باید از یک اتوموبیل مناسب استفاده کنید، باید دقت‌ زیادی را چاشنی کار خود کنید. یکی از ویژگی‌های جالب FM5 که در نسخه‌های گذشته حضور داشتند، وجود Badgeها و Titileهای فراوانی هستند که بسیار به عناصر مسابقات کمک زیادی کرده‌اند. بنابر عملکرد شما (تعداد درفت‌ها، رسیدن به سرعت خاص و یا استفاده مکرر از محصولات یک کمپانی) ویژگی‌های شما در Playcardتان ذخیره خواهد شد. این قابلیت بیشتر به بخش چند نفره بازی کمک می‌کند و به نوعی شما را به رقیبانتان معرفی می‌کند. خوشبختانه سازندگان برای PlayCardها از گزینه‌های زیادی استفاده کرده‌اند و با قرار دادن چندین عکس، می‌توانید تصویر مورد نظر خود را در Playcardـتان ثبت کنید.

 

 src=/files/f4.jpg style=

 

موسیقی تأثیر زیادی در بازی‌های ریسینگ دارند و عامل اصلی هیجان و ترشح آدرنالین در طول مسابقات هستند. Turn 10 تصمیم به لایسنس کردن آهنگ‌های مشهور گرفته‌است. البته در کنار آن‌ها از موسیقی‌های ویژه‌ای برای FM5 استفاده شده است. ولی نکته‌ای که باعث می‌شود این موسیقی‌ها زیاد به چشم نیایند، صدای فوق‌العاده‌ی خودِ ماشین‌ها هستند. از غرش ماشین‌ها تا صدای تایرها به دقیق‌ترین و گوش‌نوازترین شکل ممکن طراحی شده‌اند. تیم سازنده صدای موتورهای اتوموبیل‌ها را به صورت جدا ضبط کرده است و با خروجی Dolby 7.1 نوید یک شبیه‌ساز واقعی را می‌دهند. در کنار موسیقی و صدای اتوموبیل‌ها، می‌توان به صداهای طبیعی مثل باد، چشمه‌های کنار جاده و پرندگان اشاره داشت که فقط زمانی قابل شنیدن هستند که اتوموبیل شما حرکت نکند. در غیر این صورت، صدای اتوموبیل مانع شنیدن آن‌ها خواهد شد.

 

 src=/files/f6.jpg style=

 

بدون شک بزرگ‌ترین لانچ‌تایتل کنسول جدید مایکروسافت، Forza Motorsport 5 خواهد بود که قرار است به صورت انحصاری بر روی کنسول Xbox One عرضه شود. نسخه‌های گذشته‌ای که از این سری عرضه شد، بسیار موفق بودند و المان‌های جدیدی را در سبک ریسینگ معرفی کردند. این‌بار هم انتظارات زیادی از استودیو خوش‌نام Turn 10 می‌رود. در آخر هم باید گفت که اگر شما مایل هستید که دست‌پخت جدید استودیوی Turn 10 را بچشید، باید تا 22 نوامبر سال جاری صبر کنید.

” alt=””/>

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا