بهشتی در دوزخ,بهشتی در دوزخ,
همه چیز از روز 20 فبریه آغاز شد. مراسم ویژه و شاید کمی عجولانه معرفی Playstation 4 به شایعات سالانه رنگ واقعیت بخشید و نویدگر روزهای خوب برای گیمرها شد و در خلال مراسم نیز تعدادی از بازیهای انحصاری و مولتیپلتفرم جهت عرضه برای این پلتفرم به نمایش درآمد.
میزان فروش روزهای اولیه یک کنسول رابطه مستقیمی با میزان حمایت ناشرها از آن کنسول دارد و در میان استودیوها و ناشرهایی که با یک پلتفرم خاص همکاری میکنند همیشه نقش استودیوهای First Party و عناوین آنها تعیین کننده است. اما عرضهKillzone: Shadow Fall به عنوان تنها بازی AAA از طرف استودیوهای First Party در روزهای اولیه، نشان از کمبود عناوین قابل توجه برای این کنسول دارد. جایی که ظاهراً مسئولیت بزرگی متوجه استودیو خوشنام Guerrilla Games است. این استودیو پس از عرضه انحصاری سه نسخه اصلی و دو نسخه فرعی سری Killzone برای نسلهای گذشته کنسولهای شرکت سونی، برای نسل جدید نیز تدارک ویژهای دیده است. در خلال همان مراسم 20 فبریه نمایش دموی گیمپلیKillzone: Shadow Fall خبر عرضه بزرگترین لانچ تایتل این کنسول را به صورت رسمی تایید کرد.
ساخت بازی به طور رسمی از 2.5 سال پیش آغاز شد و درست همان زمانی که سونی از علاقه تیم سازنده برای ساخت یک عنوان لانچ تایتل پرسید، تیم سازنده به این درخواست به عنوان یک فرصت جدید نظر انداخت و تصمیم گرفت که سری کیلزون را به اقتضای نسل جدید، وارد فاز جدیدی کند.
همه چیز در پایتخت سیاره باشکوه Vekta، شهر مجلل و زیبای Vekta رخ میدهد .شهر رویایی هیدرولوژیکی که در کرانه یک سد عظیم آبی ساخته شده است، شهری که روزی قرار بود گوهر گرانبها و نماد تمدن بشری Alpha Centauri باشد. پس از نبرد سهمگین دو قدرت استعمارگر Helghan و ISA و تحولات عظیمی که به نابودی سیاره Helghan منجر شد، دو طرف به آتش بس موقت و پایان جنگ رضایت دادند. به پیشنهاد ISA، دوازده میلیون نفر نجات یافتگان Helghan در سیارهVekta ، در آنسوی یک دیوار بزرگ بتنی و امنیتی و خارج از قلمرو ISA مستقر شدند. دیواری که برای ما یادآور دیوار برلین در دوران جنگ سرد است. تمرکز تیم طراحی نیز بر روی تضاد میان دو طرف دیوار بوده و سعی در به تصویر کشیدن آن داشته است. یک طرف دیوار اهالی Vekta مستقر هستند که محیطی است سرشار از زیبایی و نشاط، مخزنی است از ثروتهای ناتمام، دارای معماری نوین و همگون، پر از درختان شکوفای گیلاس و آب نماهای زیبا. دنیایی با فاصله زیاد نسبت به جهنمی که در نسخههای دوم و سوم مشاهده کردیم و یادآور نسخه اول سری است.
در سمت دیگر دیوار اهالی Helghan مستقر هستند، در نامهربانترین بخش Vekta، محیطی تاریک، زمخت و سرشار از آلودگی. اهالی Helghan تنها با یک هدف به فعالیتهای صنعتی خود ادامه میدهند و آن بازسازی مجدد Helghan است. زندگی تحت کنترل قوانین مستبدانه Lady Visari آنها را به ستوه آورده و انگیزههای شورش را در آنها بیشتر و بیشتر میکند. Lady Visari پیرزنی است از رنگ و رو افتاده و وارث قدرت Autarch Visari که قدرت مطلق، فساد را در سیستم مدیریت وی نهادینه کرده است. سرانجام پس از 30 سال اهالی Helghan دست به شورش میزنند. در اینجا شما در نقش Lucas Kellan به عنوان یک عضو شبکه اطلاعات و امنیت ارتش ISA تحت عنوان Shadow Marshallsوارد میشوید. وظیفه این شبکه حفاظت از صلح میان دو طرف است ولی آنچه در اینجا اهمیت دارد نقش مهم و ماموریت بزرگ لوکاس است که در این راه باید دست به هر کاری بزند، از نفوذ نامحسوس گرفته تا جنگ رودررو، جایی که یک قدم اشتباه میتواند منجر به نابودی هر دو طرف شود.
عمده تلاش Guerrilla Games در راستای ارایه جنبههای گوناگون نبرد میان دو طرف و تفاوتهای میان آنها است. دیگر مانند گذشته همه چیز درباره این نیست که بازیکن صرفا به عنوان یک ابزار در تلاش برای کشتن دشمن اهریمنی باشد. آیا واقعا ISA به همان خوبی است که ما فکر میکنیم؟ آیا Helghan به همان اندازه که ما تصور میکنیم شیطانی و اهریمنی است؟ اینها سوالاتی هستند که روایت داستان Shadow Fall در ذهن ما بوجود میآورد. بازی به اهالی Helghan وجهه و شخصیت میدهد، از طرز تفکر و ایدئولوژی آنها سخن به میان میآورد، علت تحریک و تهییج آنها برای شورش را بیان میکند و مقولههایی نظیر تعهدات اخلاقی، انسانیت، وفاداری و ایمان را پوشش میدهد. در کنار اینها اضافه شدن بازیگرهای حرفهای نظیر David Harewood، بازیگر سریال Homeland و Jamie Gray Hyder، بازیگر سریال True Bloodبه کیفیت کاری آنها کمک شایانی کرده است. عمده این تلاشها در جهت ارایه داستانی به مراتب قویتر، هیجانیتر، عمیقتر و مفهومیتر صورت گرفته است، جایی که از نظر منتقدین در نسخههای قبل از ضعفهای عمده سری به شمار میرفته است. تیم سازنده نیز تا به اینجای کار از نتیجه این تلاشها راضی و خرسند به نظر میرسد و باید دید بازخورد این تلاشها در نظر گیمرها و منتقدین چگونه خواهد بود. طبق اعلام سازنده برای اتمام بخش داستانی بازی در کمترین حالت به 10 ساعت زمان نیاز دارید.
در نسخههای قبلی شما با یک فرآیند خطی روبرو بودید که با سرعت و شدت زیاد در یک مسیر از پیش تعیین شده دشمنان خود را نابود میکردید، اما در Shadow Fall به بازیکنان قدرت انتخاب داده شده است و آنها میتوانند از پتانسیل شخصی سازی در تجربه بازی خود بهره ببرند. روشها و مسیرهای گوناگونی برای عبور و رسیدن به مقصد وجود دارند. شما میتوانید به روش دفاعی عمل کرده و مخفیانه پیشروی کنید یا به روش هجومی عمل کرده و با استفاده از سپر، انفجار محیط و یا تیراندازی رو در روی دشمنان به پیشروی ادامه دهید. مسیرهایی مانند کوچهها، باکسهای تاسیسات، درهای مخفی و راهپلهها برای پیشروی مهیا شدهاند.
شما میتوانید مانند بازیهای Half-Life و Deus Ex در یک مکان مخفی شده و تا زمانی که به درک درستی از محیط نرسیده و نقشههای پیشروی را مرور نکردهاید اقدام نکنید.
طراحی محیطی نیز مانند بازیهای Half-Life و Bioshock است، شما در حال گشت و گذار در محیط هستید که ناگهان در یک محیط محصور بوسیله دشمنان خود غافلگیر میشوید. در نسخههای قبل شما در این مواقع میتوانستید در یک مسیر خطی پا به فرار بگذارید.
با وجود تغییرات اعمال شده، تیم سازنده به شما هوادارن قدیمی سری قول داده است که از زمانی که شروع به تیر اندازی میکنید همان احساس قدیمی را در خود لمس خواهید کرد.
ویژگیهای جدیدی نیز به بازی اضافه شدهاند، یکی از آنها Tactical Echo است که به شما این توانایی را میدهد تا با اسکن محیط پیرامونی و بوسیله پژواک صدای دشمنان از پشت اشیاء و دیوارها محل استقرار آنها را شناسایی کنید. ویژگی جدید دیگر دستگاهی است به نام Owl، یک هوش مصنوعی قابل کنترل است که بازیکن بر روی دوش خود آنرا حمل میکند و با زدن دکمه L1 به چهار عملکرد آن دسترسی خواهید داشت. ویژگیهای از قبیل حمله به دشمنان، شوک الکتریکی به دشمنان و بیهوش کردن آنها، کارگذاشتن سپر پلاسمایی و کارگذاشتن کابل جهت عبور بازیکن از مسیرهای غیرقابل عبور که بوسیله صفحه لمسی کنترلر قابل دسترسی خواهند بود.
شما همچنین اگر علاقه خاصی به از پای درآوردن دشمنان با چاقو و دست خالی دارید میتوانید از قابلیت Melee استفاده کرده و تا دو نفر را سریع و پشت سر هم از پای در بیاورید.
تعدادی از اسلحه های قدیمی و محبوب سری همانند stA-52 Assault Rifle ،M82 Assault Rife و stA-18 Pistolدوباره به بازی اضافه شدهاند و اسلحههای جدیدی مانند Hybrid Sniper Rifle و Assault Rifleرا نیز شاهد خواهید بود.
در مجموع آنچه از شواهد برمیآید، کنترل بازی تجربهای ناب برای شما به ارمغان خواهد آورد. تجربهای که مانند نسخه دوم، سنگین و طاقت فرسا نیست و بسیار نرم و روانتر از نسخه سوم خواهد بود. موفقیتی که به اقرار سازندگان قطعا بدون وجود DualShock 4 که آنالوگهای آن از دقت بسیاری بهره میبرند امکانپذیر نمیبود.
به طور کلی سه کلاس و سه نوع کاراکتر مختلف را در بخش چندنفره بازی شاهد خواهیم بود که عبارتند از Assault Class و Scout Class و Support Class که هر کدام از آنها توانایی های منحصربفرد خود را خواهند داشت که در مجموع 12 توانایی مختلف را شامل می شود و هر کاراکتر تا 2 فقره توانایی مخصوص را میتواند در خود بهبود ببخشد. کلاسهای دیگری نیز در قالب DLC پس از انتشار بازی در دسترس خواهند بود. در مجموع 22 اسلحه در بخش چند نفره وجود دارند که از ابتدا قابل استفاده میباشند و قابلیت شخصی سازی و آپگرید آنها ممکن خواهد بود.
سیستم امتیازدهی نیز دیگر بر پایه XP نخواهد بود و برحسب تعداد موفقیت در رقابتهای 1500 گانه به بازیکنان تا رده 1500 امتیاز داده میشود. به عقیده سازنده این فرآیند بیشتر از سیستم XP بر پایه مهارت بازیکن است. در حالت آفلاین قابلیت Co-op از بازی حذف شده است اما این مد در حالت آنلاین پابرجاست و تا چهار بازیکن را پشتیبانی خواهد کرد. تیم سازنده نیز با تهیه سرورهای اختصاصی خود را برای میزبانی از هزاران کاربر در مپهای 10 گانه آماده کرده است.
سری کیلزون همواره از لحاظ جلوه های گرافیکی و بصری حرف های زیادی برای گفتن داشته است. موتور گرافیکی بازی نسخه به روز رسانی شده In-House Engine است که جهت بهبود جلوه های بصری نیز از موتور Umbra3 استفاده شده است. به استناد دموهای Real Time که تاکنون از بازی دیدهایم، ما با یک غول گرافیکی مواجه هستیم. بازتابهای زیاد، نورپردازی داینامیک، طیف رنگی گسترده و ذرات پر زرق و برق و Draw Distance خارق العاده فقط بخشی از جزئیات گرافیک کم نظیر بازی هستند. طبق اعلام سازنده، بازی در هر دو حالت تکنفره و آنلاین دارای رزولیشن Full HD است. حالت تکنفره دارای نرخ فریم بین 30 تا 45 فریم در ثانیه و بخش چند نفره 60 فریم در ثانیه خواهد بود و شما شاهد هیچگونه افت فریمی کمتر از 30 نخواهید بود. به اعتقاد آنها بخش تک نفره جلوههای بصری بهتری دارد، زیرا مساله فریمریت زمانی اهمیت پیدا میکند که سرعت تحولات و اتفاقات در حال وقوع بازی از میزان توانایی فریمریت خروجی بیشتر باشد و آن موقع ما با افت فریم مواجه خواهیم بود، از سوی دیگر میزان بالاتر فریمریت بر میزان افکتها و جلوههای بصری در بازی تاثیر منفی میگذارد و به همین دلیل خروجی تصویر در حالت تکنفره بهتر از حالت چندنفره است. طبق اعلام سازنده رزولیشن بافتها در حدود 15 واحد از Killzone 3 بیشتر است.
Killzone: Shadow Fall تجربه نابی در ابتدای نسل خواهد بود که هیچ گیمری از کنار آن به راحتی نخواهد گذشت. تیم سازنده با تجدید نظر در المانهای بازی و قدم گذاشتن در وادی ناامن تغییرات ریسک بزرگی را به جان خریده است. اما در هر صورت تلاش استودیو Guerrilla Games برای نزدیک کردن فاصله خود به عناوینی همچون Half-Life و Bioshock قابل تحسین است. Killzone: Shadow Fall همزمان با عرضه Playstation 4 از روز 15 نوامبر در مناطق مختلف دنیا قابل خریداری خواهد بود ضمن اینکه شما میتوانید در همان روز نسبت به خرید باندل اختصاصی این بازی اقدام نمایید. خود را برای لذت بردن از زیباییهای بیانتهای Vekta آماده کنید.
” alt=”” />