خواندن پیش نمایش,گیم پلی در بازی های ورزشی یکی از مهم ترین و شاید تنها عنصر بازیست که موفقیت یا شکست آن را مشخص می کند. این روند در سری بازی هایی که به نحوی با توپ و میدان سروکار دارند بسیار اهمیت پیدا می کند. در سری بازی های FIFA شاهد موفقیت و پیشرفت های بسیاری در این بخش بوده ایم، ولی روند تغییرات گیم پلی به این بازی محدود نشده و به دیگر بازی های ورزشی EA همانند NFL نیز سرایت کرده است. در جدیدترین نسخه از این سری، شاهد پیشرفت های خوبی در بخش های مختلف بوده ایم که می توان آن ها را به چند بخش کلی تقسیم کرد. مهم ترین تغییراتی که در این نسخه شاهد آن خواهیم بود مربوط به دو بخش کلی Passing Game و AI هستند که نسبت به دیگر بخش های بازی دچار تغییرات گسترده تری شده اند. حال به جدیدترین و گسترده ترین بخش های بازی خواهیم پرداخت که نکات بسیاری در مورد آن ها وجود دارد که باعث می شود تا بازیباز عطش بیشتری نسبت به این بازی پیدا کند. برای اولین بار در این سری دو تن از بهترین گویندگان رادیو به انتخاب CBS وظیفه گزارش مسابقات را بر عهده گرفته اند. Jim Nantz و Phil Simms دو گوینده ای هستند که در Madden NFL 13 گزارش بازی و حواشی آن را بر عهده دارند. از نکات بسیار جالب در مورد این دو، حضور آن ها قبل از شروع بازی است که در محیط استادیوم به معرفی مهم ترین بازیکن های تیم های منتخب می پردازند. سازنده بازی بیش از 200 میان پرده برای قبل از مسابقه، حین مسابقه و بعد از آن در نظر گرفته است. البته لازم به ذکر است که این 200 میان پرده تماما جدید بوده و در کنار میان پرده هایی که در نسخه های پیشین شاهد آن ها بوده ایم، قرار خواهند گرفت. البته پیشرفت های بازی به این نکات خلاصه نشده و موارد دیگر همانند نمایش بازی از TV ها و تکرار حرکات بازیکن ها را نیز شامل می شود. ,,طبق اطلاعاتی که در وب سایت EA Sports در مورد ویژگی های این بازی منتشر شده در بخش مربوط به Half Time (زمان استراحت بین دو نیمه) شاهد المان های جدیدی خواهیم بود. این نسخه از بازی، تمام محصولات جدید شرکت Nike چه آن هایی که به صورت رسمی معرفی شده و چه آن هایی که رسمی نیستند را شامل می شود. البته تعدادی از این آیتم ها به صورت Unlock در بازی موجود خواهند بود که با به دست آوردن کد های مختلف، می توان آن ها را قابل دسترس کرده و از این گونه آیتم ها در طول مسابقات استفاده نمود. سیستم نور و روشنایی تغییر کرده و اساس آن بر پایه زمان انجام بازی، پی ریزی می گردد. در صورتی که بازی در بعد از ظهر زمستانی انجام شود نورافکن ها زود تر از دیگر مواقع روشن می شوند ولی این روند در بعد از ظهر تابستانی کاملا متفاوت است. کیفیت نورپردازی نیز در این شماره تغییرات خوبی کرده و از دینامیک بهتری برخوردار است. سازنده و ناشر بازی از جایی که در اغلب اوقات در فروم ها و وب سایت های مختلف به بررسی بازی های خود می پردازند، با مشکلاتی که منتقدین بدان اشاره می کنند توجه کرده و آن ها را سرمشق خود برای از بین بردن مشکلات تلقی می کنند. از جمله مشکلاتی که در اغلب فروم ها شاهد آن بودیم، گیم پلی و المان های به کار رفته در بازی است. طبق اطلاعاتی که تاکنون از بازی منتشر شده EA تصمیم گرفته تا گیم پلی بازی را به سطح جدیدی برساند. یکی از ضعف های نسخه های پیشین این عنوان، مشکل کنترل و امکان دریافت توپ در شرایط حساس و بسیار مهم بوده که سازنده بر اساس تریلر هایی که از بازی به نمایش گذاشته، نشان داده که ضعف هایی از این قبل را برطرف کرده است. آنالوگ سمت چپ که برای کنترل بهتر بازیکن مورد استفاده قرار می گرفت در این نسخه نقش بهتری ایفا خواهد کرد، این روند بدین شکل انجام می شود که بازیباز با کنترل بازیکن مورد نظر، به لطف بهبود سیستم کنترل می تواند بازیکن را به محلی که باید در آنجا حضور داشته باشد هدایت کند و امکان دریافت توپ در شرایط مختلف، که در نسخه های پیشن امکان دریافت آن ها نبوده را فراهم کند. در این نسخه امکان دریافت توپ از جهات مختلف نیز فراهم شده است. بازیکن می تواند توپ را از رو به رو، اطراف و پشت سر دریافت کند. حال باید به بخش انیمیشن هایی که در بطن گیم پلی بازی گنجانده شده است اشاره کنیم. ,,طبق روال گذشته شاهد تعداد خاصی انیمیشن برای بخش های مختلف بازی هستیم. در میدان مسابقه همواره شاهد میان پرده هایی هستیم که با برخورد های مختلف توسط بازیکن ها به نمایش گذاشته می شود. در این نسخه انیمیشن هایی که برای چنین شرایطی در نظر گرفته شده، بسیار پویاتر گشته و در عین حال باعث سرعت بخشیدن به گیم پلی می شود. ناگفته نماند که AI بازی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم در این نسخه پیشرفت بسیاری کرده است. هوش مصنوعی مورد نظر برای هر دو تیم (هم تیم بازیباز و هم رقیب) مفید و بسیار حیاتی خواهد بود. در مورد بازیکنانی که در تیم رقیب قرار دارند باید به این نکته اشاره کنیم که آن ها بر اساس عملکرد بازیباز عکس العملی متناسب از خود نشان خواهند داد. به طور مثال اگر بازیباز بخواهد رقیبان را با حرکتی نمایشی فریب دهد بازیکن تیم رقیب متوجه حیله وی شده و به راحتی توطئه او را خنثی می کند. همین روند هم برای بازیکنان بازیباز صادق است. احتمالا همه شما شاهد شکل و استایل مخصوص بازیکن ها، در سری بازی FIFA شده اید. در این سری هر بازیکن مهارت و حالت مخصوص به خود را دارد. از دریبل های مخصوص Messi تا حرکات انفجاری Ronaldo باعث می شد که سری FIFA به واقعیت نزدیک تر شود، حال Tiburon در روندی مشابه برای بازیکنان مشهور و پر طرفدار دنیای Madden NFL 13 مهارت ها و حرکات مختلف در نظر گرفته است. به طور مثال اگر بازیکنی در دنیای واقعی از سرعت بالایی در فرار از دست بازیکنان رقیب برخوردار باشد، در دنیای مجازی همان گونه خواهد بود.
بازی از لحاظ گرافیک و طراحی هنری نیز همانند دیگر بازی های هم سبک، از حال و هوای خاصی برخوردار است. استادیوم های بازی بر اساس محیط های واقعی با گرفتن حق لایسینگ به طور کامل بازسازی شده اند. از جایی که EA تمام حقوق تیم های مشهور که در لیگ آمریکا مشغول به فعالیت هستند را در اختیار دارد، تمام تیم ها با جزئیات و ریزه کاری های مخصوص طراحی شده اند، از طراحی لباس بازیکن ها گرفته تا استفاده از تبلیغات در سرتاسر میدان مسابقه. یکی از نکات بسیار با اهمیت در قسمت طراحی، بخش مربوط به طراحی چهره و استایل بازیکن هاست که در نسخه های پیشین نسبت به دیگر بخش های بازی ضعیف بوده و یکی از نقاط ضعف بازی به شمار می آمد. در این نسخه بر اساس تریلر هایی که مشاهده کرده ایم شاهد پیشرفت چشم گیری در طراحی چهره و استایل بازیکن ها هستیم. هر یک از بازیکن ها بر اساس فیزیک بدنی خود در دنیای بیرون طراحی شده اند، در کنار این هر بازیکن چهره مخصوص به خود را دارد. البته طیف طراحی چهره بازیکن ها در نسخه های پیشین هم بسیار خوب و قابل تحسین بود ولی از جایی که اغلب بازیکن های کم نام و نشان با یک چهره ثابت طراحی شده بودند، موجب کاسته شدن از ارزش های بازی در بخش مذکور می شد که این روند در Madden NFL 13 برطرف شده و تا جایی که امکان ساخت و طراحی برای سازنده بازی وجود داشته، سعی کرده است تا تمام بازیکن های حاضر در بازی همانند دنیای واقعی طراحی شوند. به طور کل می توان این گونه جمع بندی کرد که بازی از لحاظ گرافیک نیز همانند گیم پلی پیشرفت های خوبی کرده و امیدواریم که باعث موفقیت بازی شود.,,با تمام المان های جدید و شاید قدیمی که در ساخت و توسعه بازی به کار رفته می توان موفقیتی بالاتر از Madden NFL 12 برای این نسخه پیش بینی کرد. عوامل بسیار زیادی باعث می شود تا ما به موفقیت این بازی امیدوار باشیم، از جمله پیشرفت بازی در بخش گیم پلی، طراحی هنری بهتر و صد البته فیزیک و انعطاف پذیری بالای بازیکن ها که لذت بازی و جنگ در میدان نبرد را به نهایت می رساند. ,بازگشت قهرمانان,بازگشت قهرمانان,
شرکت EA هر ساله بازی های ورزشی مختلفی را روانه بازار می کند. Madden NFL از جمله بازی هایی است که تا مدت ها می تواند بازیباز ها را سرگرم کند، این سری با پیشرفت های قابل تحسین در چند سال اخیر به یکی از مهم ترین و سودآورترین بازی های ورزشیEA تبدیل شده است. این سری با به نمایش گذاشتن نوع جدیدی از گیم پلی، بازیباز را مجذوب خود کرده و او را تا ساعت ها درگیر المان های جذاب و دلچسب بازی می کند. شاید هر سال بر سر این که کدام یک از بازیکن های مشهور NFL به عنوان کاور این سری انتخاب شوند اختلاف نظر وجود داشته، ولی این روند در NFL 13 به کلی منتفی شده و شاهد Clavin Johnson از تیم Detroit Lions به عنوان تنها شخصیت حاضر در کاور NFL 13 هستیم.