اپیزودهایی از یک مأمور خوشتیپ,اپیزودهایی از یک مأمور خوشتیپ,
سری هیتمن همیشه متکی بر المانهای خاصی بوده که دست بازیکن را برای پیشبرد مأموریت و رسیدن به اهداف باز میگذارند. در هر مرحله باید طعمه مورد نظر را پیدا کرده و از راه دلخواه به او برسید. از استفاده مناسب از راههای مخفی و پنهانی، تا پوشیدن لباس یکی از کارمندان و خدمه و رسیدن به هدف و نابود کردن او. در نسخه جدید هم هسته اصلی بازی به همین شکل طراحی شده و تفاوت زیادی را از این نظر شاهد نیستیم، ولی سعی شده کیفیت بازی در بخشهای مختلف بیشتر از همیشه باشد. در ابتدای هر مأموریت قابلیت انتخاب سلاحها و آیتمهای دلخواه خود را دارید و میتوانید نسبت به چگونگی پیشروی در مرحله و نحوه بازی خود، مأمور 47 را به امکانات متنوعی تجهیز کنید. بعد از آن مأموریت آغاز شده و اطلاعاتی کلی در مورد آن داده میشود. در اینجا کاراکتری که باید از بین ببرید و نقشه مأموریت را مشاهده میکنید، ولی سایر موارد و ریزهکاریهایی مثل راههای مخفی و مواردی که امتیازهای ویژه خود را دارند، پنهان بوده و دست یافتن به آنها کاملاً برعهده خود بازیکن خواهد بود. موضوعی که دست بازیکن را بازتر گذاشته و از سرازیر شدن انبوهی از اطلاعات در همان ابتدای مرحله جلوگیری میکند و حس آزادی عمل زیادی به بازیکن میدهد. اگر با سری هیتمن آشنایی کامل دارید، احتمالاً در همان ابتدای مرحله به دنبال ناکار کردن یکی از افراد بیچارهای هستید که در محیط پرسه زده و طعمه خوبی برای عوض کردن لباس خواهد بود! هرچند قابلیت تعویض لباس و گمراه کردن افراد از این طریق همچنان وجود دارد، ولی تغییراتی هم نسبت به قبل داشته. برخلاف نسخه «ابسولوشن» (Absolution) که این موضوع با وسواس زیادی همراه بود و افرادی که در زیرمجموعههای دیگر بودند هم امکان شناسایی شما را داشتند، در اینجا حالت منطقیتری وجود دارد و افراد حاضر در هر پست، حساسیت بیشتری روی شما دارند و سایرین خیلی هم دلواپس شما نیستند. برای مثال یک آشپز، نگرانی زیادی از حضور یک نگهبان غریبه نخواهد داشت و بیشتر باید نگران سایر نگهبانها و مخصوصاً مقامات بالای آنها باشید. البته عدهای از بازیکنها تمایلی به دنبال کردن مراحل به شکل کاملاً مخفیانه هم ندارند و از کمی سر و صدا و انفجار هم استقبال میکنند. در اینجاست که در کنار سلاحهای مختلف، با بمبها و مواد منفجره در اشکال گوناگون روبرو میشویم که میتوان از آنها استفادههای جالبی کرد. مثلاً میتوانید بمبی را روی زمین جاسازی کرده و سکهای در آن حوالی پرتاب کنید. یکی از مأمورین به سمت سکه آمده و با مشاهده بمب، شروع به خنثیسازی آن میکند. در اینجا میتوانید بمب را منفجر کرده یا صبر کنید که مأمور همراه با بمب به مکان دیگری برود و با موقعیتهای جدیدتری همراه شوید. اینک هم یک بمب را بدون درگیری وارد مقر دشمن کردهاید و میتوانید در موقع مناسب سراغ آن رفته و منفجرش کنید، هم دیگر مأمور حاضر در آن صحنه را تک و تنها جلوی خود میبینید و میتوانید با از بین بردن او، از لباس و ظاهرش استفاده کنید. البته امکانات و ویژگیهای جدید بازی لزوماً به معنای راحتتر شدن آن نیستند و سازندگان بازی در استودیو IO به فکر این قضیه هم بودهاند. یکی از مهمترین تغییرات نسبت به قبل، افزایش تعداد افرادی است که در هر محیط میتوانند برای بازیکن دردسرساز شوند. اگر در بعضی مأموریتهای ابسولوشن با 20 تا 40 هوش مصنوعی روبرو بودیم، اینجا در مرحلهای مثل پاریس با 300 نفر طرف هستیم! موضوعی که در ساختار مراحل ابسولوشن قابل اجرا نبوده و نیازمند گستردهتر شدن مراحل است و در اینجا با یکی دیگر از تغییرات بازی آشنا میشویم، یعنی بزرگتر شدن محیطها. موضوعی که تا حد زیادی در «بلاد مانی» (Blood Money) به چشم میخورد و سازندگان بازی بار دیگر به سراغ آن رفته و سعی در ارائه تجربهای عظیم و به اصطلاح Sandbox دارند. به گونهای که هر کدام از لوکیشنهای هیتمن جدید، بین 6 تا 7 برابر بزرگتر از عظیمترین مراحل ابسولوشن هستند و در هر کدام کارهای مختلفی برای انجام دادن وجود دارد.
هیتمن جدید به گفته سازندگان آن در حالت آنلاین تجربهای به مراتب جالبتر از قبل ارائه میدهد. حالتی که شامل 4 زیرمجموعه میشود:
Elusive Targets: در این حالت مدت زمان مشخصی در اختیار بازیکنها قرار میگیرد و آنها تنها در همان مدت فرصت دارند تا هدف مورد نظر را از پای درآورند. هدفی که تنها یک بار در طول بازی مشاهده میشود و برای مثال از ساعت 5 بعد از ظهر تا 12 شب را فرصت دارید تا مأموریت مورد نظر را انجام دهید، و در صورت عدم موفقیت امکان تکرار مأموریت وجود نخواهد داشت. اگر هدف مورد نظر را به هر شکلی از بین بردید هم دیگر راهی برای ریست کردن و تکرار عملیات وجود ندارد و همهچیز تنها و تنها یک بار اتفاق میافتد. این اهداف به صورت مشخص روی نقشه دیده نمیشوند و باید بعد از تماشای ویدئو و عکس مربوط به هر هدف، او را در نقشه پیدا کرده و نابود کنید.
Escalation Mode: این بخش شامل چالشهای جالبی میشود که بازیکن را وادار به انجام عملیات خلاقانه و استفاده از وسایل مختلف میکند. برای مثال در درجه اول بازی از شما میخواهد که هدفی را با کمک شمشیر نابود کنید. بعد از آن به درجه بعدی میروید و باید هدف مورد نظر را با شمشیر و در حالی که با لباس پیشخدمتها بازی میکنید، از بین ببرید و در عین حال دوربینهای مخفی را هم از کار بیاندازید. بخشی جالب و بامزه و در عین حال دشوار.
Contracts Mode: ویژگیای که از نسخه ابسولوشن بازگشته و در آن میتوانید یک مأموریت را به شکل دلخواه به پایان رسانده و سپس از دوستان خود بخواهید به همان شکل مأموریت را انجام دهند. حالتی رقابتی که میتواند جذابیتهای خاص خود را داشته باشد.
Live Challenges: آخرین و شاید جالبترین حالت آنلاین بازی که در هر دوره به روز شده و قوانین خاصی را در مأموریتها تعریف میکنند. برای مثال بازی از شما میخواهد تمام نگهبانهای یک لوکیشن را با چکش نابود کنید و در مجموع حالتی مفرح دارد. هرچند هنوز به صورت 100% مشخص نیست که این بخش در نسخه نهایی حضور داشته باشد یا نه، ولی سازندگان بازی مشغول کار روی این ایده هستند.