یکی از ویژگیهای سری بازی Dragon Age که باعث شهرت بیش از پیش این مجموعه شده است، وسعت زیاد محیط و صد البته گیمپلی منحصربفرد بازیست. در این نسخه هم شاهد گستردگی محیط هستیم و در هر محیط با موجودات و مکانهای مختلفی رو به رو خواهید شد که مدت زمان مورد نیاز برای گشت و گذار در تمام بازی را به چیزی نزدیک به 50 ساعت میرساند. از همین رقم می توان به وسعت بازی پیبرد، هر چند، انجام دادن ماموریتهای مختلف میتواند تایم بازی را بیشتر و بیشتر کند. از همان نسخه شماره 1، مشاهده میکردیم که از ملزومات بیچون و چرای بازی گشت و گذار در محیط و صد البته جمع آوری آیتمهای مختلف است که بازیکن را بیشتر در بازی غرق میکند، زیرا هر لحظه ممکن است با اژدها یا دشمن جدیدی رو به رو شوید که برای شکست دادنش به آیتمهای خاصی نیاز پیدا میکنید که به دست آوردن آنها بدون گشت و گذار در بازی ممکن نخواهد بود. یکی از بهترین رویکردهایی که سازندگان در نسخه جدید(Inquisition) پیش رو گرفته اند، متغیر بودن شرایط محیطی و البته تغییرات آب و هوایی است که باعث میشود تا بازیکن با دنیای پیرامونش ارتباط عمیقتری برقرار کند، این ارتباط برقرار کردن باعث میشود تا برای انجام ماموریت های اصلی و فرعی اشتیاق کافی بوجود آید.,, گیم پلی و فراتر ازآن… بحث در مورد گیمپلی یک بازی RPG کاملاً معمولی بسیار سخت است، حالا فرض کنید اگر بخواهیم در مورد گیمپلی عنوانی همانند Inquisition که بنا به گفته سازندگان ترکیبی از گیمپلی دو عنوان قبلی از این فرانچیز است، چقدر میتوان سخت باشد. البته شاید بتوان گفت بحث در مورد گیمپلی در سری بازی Dragon Age سهل و ممتنع است. یعنی میتوان خیلی ساده به موارد و عناصر اصلی GP اشاره کردولی برای توضیح این المانها نیازمند کمی آشنایی بیشتر با سبک RPG و بخصوص تجربه دو عنوان پیشین هست. سال 2013 شاید برای طرفداران سری بازیهای DA(DragonAge) سالی پر از هیجان بوده باشد، زیرا در همین سال بود که اطلاعات جامع و نسبتاً کاملی در مورد گیمپلی بازی منتشر شد که بزرگترین دلیل ممکن برای دیگر گیمرهاست تا بتوانند وارد دنیای عظیمی که شامل جادوگران، اژدهایان و شوالیه ها میشوند، بشوند. این بازی به طور کامل Open World ساخته شده است، بدین معنی که به هر نقطه از مناطق مختلف بازی که بخواهید میتوانید سفر کنید و از ماموریتهای لذت بخش و مفرحی که سازندگان قولش را داده اند، استفاده کنید و به جنگ بزرگترین دشمنتان در این بازی یعنی اژدهایان بروید. طبق اطلاعاتی که منتشر شده، محیط کلی بازی حدود 10 برابر از مجموع دو بازی Origins و DA2 بزرگتر است. هر یک از مناطق بازی به بخشهای مختلفی تقسیم می شوند که به دلیل داشتن ماموریتهای مختلف گاهی اوقات مجبور میشوید به مناطق دیگر سفر کنید تا ماموریت اتخاذ شده را به اتمام برسانید. چنین ماموریتهایی که نیازمند صرف وقت زیادی هستند با دشمنان مختلف و صد البته Mini Boos دوست داشتنی به پیشواز بازیباز خواهند آمد، البته نباید فراموش کنید که هر سختی با پاداش مخصوصی همراه است، این قاعده در همه جا حاکم است و این بازی هم در این امر مستثنی نیست، پس منتظر جوایز مختلفی که برایتان در نظر گرفته شدهاند باشید. ,,همانند نسخههای پیشین، در این نسخه هم امکان شخصیسازی کاراکترها وجود دارد و بازیباز بر اساس علاقه خود میتواند از آیتمهای مختلف برای هرچه شخصیتر کردن کاراکتر استفاده کند. میتوان علاوه بر جنسیت، نوع نژاد که از چهار گروه مختلف قابل انتخاب شدن است، یکی را برای شخصیت خود انتخاب کنید. در این بین نژادهای human, dwarf, elfوQunari وجود دارند که بازیباز میتوان نژاد خود را از بین 3 کلاس موجود (Warrior, Rogueو Mage) انتخاب کند. تمام کاراکترها از همان ابتدا دسترسی محدودی به آیتمهای مختلف منجمله ؛ شمشیر، کریستال های جادو، خنجر های مختلف و… دارند که بر اساس کلاسی که بازیکن انتخاب کرده است از قدرت خاصی برخوردار هستند. امکان ساختن معجون و وسایل مختلف در این نسخه از DA وجود دارد که خبر خوشحال کنندهای برای طرفداران این سری تلقی میشود. با وجود سیستم Crafting میتوان به خلق آیتمهایی دست زد که برای به دست آوردن آنها در حالت عادی نیازمند هزینه کردن مقدار زیادی Point هستید، البته لازم به ذکر است که بر اساس الگوهایی که در بازی وجود دارد می توانید آیتمهای ابتدایی درست کنید ولی با کمی گشت و گذار و پیدا کردن الگوهای جدید امکان درست کردن وسایل و آیتمهای قویتر وجود دارد. یکی از نکاتی که میتوان نوید سختتر شدن بازی نسبت به دو عنوان قبلی باشد، تغییرات در سیستم سلامتی و جادوها است که اینبار برای استفاده از جادوها و پر کردن میزان سلامتی نیازمند استفاده از آیتم های مربوطه خواهید بود. پس در هر مبارزه باید نسبت به آیتمهایی که در اختیار دارید و نسبت به میزان سختی بازی بالانس مناسبی برقرار کنید. از نظر گیمپلی با وجود اینکه بازی تاحدودی تداعی کننده DA2 است ولی از عناصر مهم و پرکابرد DA Origins هم به خوبی استفاده کرده است. مهمترین عامل در موفقیت این نسخه البته در بخش گیمپلی چیزی نمیتواند باشد بجز همکاری در مبارزات. البته بستگی دارد که در چه کلاسی و با چه کسانی در مبارزات شرکت کنید. به طور مثال اگر شمادر کلاس مبارز باشید و هم رزم شما هم Mage باشد، میتوانید از آیتمهای مخصوصِ جادوگران استفاده کنید، به طور مثال اگر جادوگری که همگروهی شماست، کریستال ایجاد دیواری یخی داشته باشد، شما می توانید از آن استفاده کنید، علاوه بر اینکه سدی قدرتمند مقابل دشمنان خود ایجاد می کنید، امکان استفاده از آیتمهایی که به مبارزین(Warrior) اجازه میدهد از فاصله دور به دشمنان صدمه وارد کند، فراهم میشود. اگر از تیر و کمان استفاده کنید میتوانید از کنارههای دیوار تیرهای آتشین یا یخی به سمت دشمنان پرتاب کنید. لازم به ذکر است که همانند گذشته در این نسخه هم با تعدادی زیادی از شخصیتهای غیرقابل بازی(NPC) رو به رو خواهید شد که ماموریتهای مختلفی را برایتان در نظر گرفتهاند. انجام هر یک از این ماموریتها علاوه بر اینکه بر روی گیمپلی تاثیر میگذارد، بر روی دیگر ماموریتهایی که در منطقه مجاور وجود دارد، تاثیرگذار است.,,شاید بتوان گفت یکی از رویکردهای جالبی که تیم Bioware اتخاذ کرده اند، انعطاف پذیریت بازی باشد. هر بازیکن در این بازی میتواند حس و حال خاصی داشته باشد. راههایی که برای از بین بردن دشمنان وجود دارد نامحدود است و بینهایت روش برای نابود کردن هر دشمنی وجود دارد ولی باید به خاطر داشته باشید که بعضی از دشمنان نقاط ضعفی دارند که فقط از طریق همان ضعفها قابل شکست دادن هستند، پس باید کمی تا حدودی این طیف از دشمنان را جدا از دیگر موجوداتی بدانیم که امکان نابود کردن آنها به هر روش و متدی وجود دارد. جدای از بحث انعطافپذیری که شاید برای برخی مهم و غیرقابل صرفنظر باشد، امکان انتقال دادن فایلهای Save در این نسخه میتواند بسیار برای بازیکنان خوشآیند باشد. طبق اطلاعات منتشر شده هر بازیکن میتواند از فایلهای سیو خود برای انتقال دادن تعدادی از اطلاعات مهم که امکان یکپارچهسازی آنها وجود دارد، اقدام بکند. میتوانید از آیتمهایی که در نسخههای پیشین به دست آورده اید و هنوز پابرجا هستند، استفاده کرده و قابلیتهای بیشتری به دست آورید. یکی از مهمترین کارهایی که سازندگان در این نسخه انجام داده اند؛ زنجیره وار کردن بازیست، بدین منظور که اگر شما فایلهای سیو خودتان را داشته باشید، در دنیای جدید که با آن رو به رو هستید، میتوانید تجربیات متفاوتری نسبت به دیگر بازکنان داشته باشید. البته نباید منکر این مسئله شد که اگر سیوهای خود را به هر دلیل در اختیار ندارید میتوانید زنجیره را از همین نسخه شروع کنید و شاید بتوانید زنجیرهای هرچند کوچک ولی کاملی تا انتهای بازی برای خودتان خلق کنید. بدین منظور سازندگان در بازی سیستمی تحت نام Dragon Age Keep تعبیه نمودهاند که به وسیله این سیستم میتوانید از آیتمهای خودتان بهترین بهربرداری را بکنید. این سیستم به بازیکنان امکان این مسئله را میدهد که از هر جا بتواند اطلاعات خودشان را بین کنسولهای نسل پیشین و کنسولهای نسل جدید یا بین کنسولهای شرکتهای مختلف مثل PS4 و Xone انتقال دهد. البته نکته ای که در مورد این سیستم وجود دارد این است که برای دسترسی به آن حتماً باید به اینترنت و سرورهای شرکت میزبان وصل باشید، در غیر این صورت دسترسی شما به سیوهای خودتان محدود و قطع خواهد شد.,بر اساس آنچه تاکنون مشخص شده است، بازی شامل بخش چند نفره نیز میشود، ولی در حالت مولتی پلیر تنها 4 بازیکن میتوانند باهم همکاری کنند. یکی از نکات بسیار جالب در مورد همین بخش چند نفره این است که سازندگان بازی قول داده اند در بازی نقشهای بزرگ خلق کنند تا هرلحظه بتوانید به مکانهای مختلف و جدیدی سفر کنید. نقشه بازی حدوداً هر 30 دقیقه یکبار به روز میشود که همین عامل در به دست آوردن آیتمها و صد البته مبارزه با دشمنان قویتر و سرسختتر به کمک بازیکن خواهد آمد. در این بخش هم، همانند بخش داستانی 3 کلاس کلی وجود دارد که بازیکن امکان انتخاب و شخصیسازی آنها را همانند بخش تک نفره دارد. بعد انتشار دومین نسخه از این سری، شاید بتوان گفت نظر تمام گیمرها به جز طرفداران سرسخت این بازی نسبت به این مجموعه تغییر کرده است. نظرات منفی و انتقادهای بیشماری که به سمت سازندگان روانه میشد، زمینه را هرچه بیشتر برای نابودی این سری فراهم میکرد. با این وجود، میتوان گفت سازندگان از انتقادهای بیشماری که بیشتر آنها در مورد المانهای اصلی بازی بود، درسی بزرگ یاد گرفته اند و آنهم این است که هرچه که گیمرها میخواهند به آنها بدهند. نمایشهای بازی نشان داده است که سازندگان به این درس توجه زیادی کردهاند و امید است این بازی به یکی از خاطره انگیزترین بازی های سال 2014 تبدیل شود، هرچند باید منتظر ماند.,خواندن ادامه پیـشنـمایـش ,آخرین نبرد,آخرین نبرد,
تصویر زیبا و به هم پیوستهای که ما از دنیای بزرگ و باشکوه ساخته شده توسط طراحان Bioware در ذهن داشتیم، به مدد جادوگران تبدیل به سایهای تیره شده است. داستانی که در این نسخه روایت میشود محوریتی ندارد جز؛ جنگ و تلاش جادوگران برای بازپسگیری جایگاه از دست رفته دوران گذشته. البته نباید فراموش کنیم که در این بین شوالیههایی هم حضور دارند که سعی میکنند تا از برپایی هرگونه آشوب جلوگیری کنند. البته این هدف تنها یکی از اهداف اولیه آنها در بازیست، اکنون که چندین اژدههای قدرتمند از خواب زمستانی برخواستهاند، شوالیهها درگیر مبارزه با اژدهایان و جادوگران شدهاند تا آرامش مردمانی که قبل از بیداری اژدهایان تاحدودی برقرار بود، دوباره بازگردانند.