گزارش:کپکام به دنبال ادغام با شرکت های ژاپنی نیست
capcom logo.jpeg
این روزها در حالی که ما شاهد یک صنعت در حال تکامل هستیم،ناشران بازی ها نسبت به سال های گذشته بیشتر در حال ادغام و همکاری نزدیک با یکدیگر هستند تا جایگاه بهتر و تعامل با جامعه ی بزرگتری از مشتریان داشته باشند.به عنوان مثال در ایالات متحده،ادغام دو کمپانی Activision و Vivendi و شکل گیری Activision Blizzard یک نمونه ی قابل توجه از این موارد است.
یا در ژاپن،ادغام دو کمپانی Tecmo و Koei را بیاد داریم.یا اگر بخواهیم به مثال نزدیک تری بنگریم،ادغام Marvelous Entertainment و AQ Interactive که از اول اکتبر امسال انجام خواهد گرفت نیز یک نمونه ی مناسب دیگر است.و یا ادغام سال گذشته ی Atlus و سازنده ی بازی های موبایل، Index.
Capcom نیز در طی دو دهه ی گذشته چندین مورد از این ادغام ها و تملک ها داشته است.مثلا در سال 1991 آن ها Yunika Co که سازنده ی بازی های آرکید بود را برای ساخت عنوان های فرعی به تملک خود درآوردند.بعده ها در سال 2008 آن ها K2 سازنده ی دو عنوان Tenchu: Wrath of Heaven و Valhalla Knights: Eldar Saga را در اختیار گرفتند.در نهایت در سال 2010 آن ها استودیوی کانادایی Blue Castle Games که اکنون به نام Capcom Game Studio Vancouver, Inc شناخته می شود را خریده و مسوول ساخت سری Dead Rising کردند.
همین طور که به جلو می نگریم،به نظر می رسد که کپکام تمرکز خود را بر روی تملک استودیوی های غربی گذاشته تا استودیو های ژاپنی.کپکام به تازگی بیانیه ای در مورد سیاست های "ادغام و تملک" خود و هدف هایشان،به سرمایه گذاران اعلام کرده است:
"برای حفظ رشد اقتصادی،کپکام باید تجارت بازی های آنلاین خود را در خارج از مرزهای ژاپن،جایی که بازار اینگونه بازی ها بزرگ تر و پتانسیل برای رشد بیشتر است،افزایش دهد.تملک و مشارکت یکی از استراتژی های مهم برای افزایش سهم در بازارهای خارجی است.ما مشتاقانه به دنبال تملک و مشارکت برای ساخت بازی هایی با محتوایی برای بازارهای جهانی و همچنین کسب تکنولوژی ها و موارد لازم برای ساخت بازی هایی با استراتژی "محتوای تک،کاربرد چندگانه" خود هستیم."
بیانیه اینطور ادامه میابد:"ادغام با شرکت های بزرگ بازی سازی یا اسباب بازی سازی ژاپنی از آنجا که تغییر قابل توجهی در رشد اقتصادیِ خارجی ما نخواهد داشت،دردی را دوا نخواهد کرد.به علاوه،این گونه ادغام ها اثرات منفی نیز در بر خواهد داشت از جمله محدود کردن فعالیت هایمان که شامل لایسنس کردن محتوای بازی ها نیز می شود."
در حال حاضر کپکام چندین مورد مشارکت گروهی در حال پیشرفت با سازندگان غربی دارد.Ninja Theory،سازنده ی Enslaved در حال همکاری با کپکام در ساخت DmC،ریبوتی از سری محبوب Devil May Cry است.همچنین استودیوی Slant Six سازنده ی Socom در حال ساخت Resident Evil: Operation Raccoon City می باشد.کپکام در سال های گذشته،چندین مورد دیگر همکاری با سازندگان غربی داشته که شامل موارد زیر می شود:
همکاری با توسعه دهنده ی سوئدی Fatshark برای ساخت Bionic Commando و Bionic Commando ReArmed.همکاری با Airtight Games برای ساخت Dark Void و همچنین همکاری با Bionic Games در ساخت Spyborgs.همچنین در سال 2007 طی قراردادی کپکام مسوولیت پورت عنوان Okami برای Wii را به استودیوی سازنده ی God of War: Ghost of Sparta یعنی Ready at Dawn داد.
باید دید این سیاست های جدید کپکام برای جذب مشتری بیشتر و رشد بیشتر در بازار های غربی که به هر چه بیشتر غربی شدن بازی های اصیل این کمپانی نظیر دو سری محبوب DMC و RE منجر شده است،در پایان به سود کپکام است یا گیمر ها!؟