اخبار بازی

شبکه استیم و عملکرد خیره‌کننده آن در سال 2018

به تازگی کمپانی Valve آمار جدیدی از عملکرد «شبکه استیم» در سال 2018 منتشر کرده که به جرأت می‌توان گفت اطلاعات آن حیرت‌انگیز است.  شبکه استیم تنها در سال 2018 به اندازه 15 میلیارد گیگابایت اطلاعات ارائه داده است! اگر به طور دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، جمله فوق به این معناست که استیم در سالی که گذشت 15 اکزابایت اطلاعات که شامل بازی‌ها، بروز رسانی‌ها و آیتم‌های قابل خرید و فروش می‌شود، بر روی شبکه‌ای که Valve از  سال 2015 درحال گسترش و ارتقاء آن است ارائه داده.

عملکرد استیم به این شکل است که کاربر هنگام دریافت بازی‌ها، آن‌ها را از «اینترنت» دانلود نمی‌کند؛ بلکه طی سه سال گذشته، کمپانی Valve فایل‌ها و اطلاعات را از طریق یک «شبکه جهانی خصوصی» در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در اصل روش کار شبکه استیم به این صورت است که به علت همکاری Valve با تعداد زیادی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در سراسر دنیا، «استیم» به بیش از 28.000 شبکه منطقه‌ای و محلی در سطح 28 شهر و 21 کشور مختلف متصل می‌شود. این شبکه خصوصی به Valve اجازه می‌دهد تا بازی‌ها، چت‌های صوتی و سایر داده‌ها را با نهایت سرعت و کمترین میزان تأخیر به کاربران  229 کشور ارائه بدهد.

اما منظور Valve از سرعت بالا در ارائه اطلاعات شبکه استیم دقیقاً چیست؟ جالب است بدانید که شبکه استیم درحال حاضر سرعتی معادل 12Tbps (یا به طور دقیق‌تر 12 میلیون مگابیت در ثانیه) برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند! همچنین طبق آمارهای منتشر  شده، ظرفیت شبکه استیم سالانه 50% افزایش پیدا می‌کند. البته این گسترش ظرفیت با توجه به افزایش میزان کاربران این شبکه و همچنین افزایش حجم بازی‌ها امری کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

شبکه استیم

برای مقایسه میزان اطلاعاتی که شبکه استیم در سال 2018 ارائه داده است، بد نیست نگاهی به سال 2003 یعنی نخستین  سالی  که این شبکه فعالیت خود  را شروع کرد داشته باشیم. در این سال، تمام اطلاعاتی که در سرتاسر اینترنت جهانی ارائه داده شده بود تنها 9.3 اکزابایت بود و این در حالیست که فقط استیم به تنهایی در سال 2018 به رقم خیره کننده 15 اکزابایت دست یافته است. از دیگر آمار حیرت‌آور شبکه استیم می‌توان به میزبانی بیش از 90 میلیون کاربر آنلاین به طور  ماهانه اشاره کرد. علاوه بر اطلاعات اشاره شده، برای ارائه خدمات به کاربرانی که حالا بیش از 218 میلیون تصویر، 1.7 میلیارد آیتم قابل خرید و فروش، در کنار 488 میلیون معامله موفقی که بین کاربران در سطح این شبکه صورت گرفته، Valve از سرورهایی استفاده می‌کند که از  2.8 پتابایت SSD استفاده می‌کنند.

شروین ژاوه

Nigh is the Time of Madness and Disdain

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا