Valve قانونهای طرح «Early Access» را بهروز رسانی کرد
برخی از نارساییها و مشکلات اخیر طرح Early Access (دسترسی زود هنگام) شبکه استیم سبب شده تا Valve قانونهای تازهای را برای توسعهدهندگان بازیها وضع کند. حمایت از بازیکنها و مشترکین، رفع برخی از ابهامهای موجود و جلوگیری از ناقص ماندن بازیها از دیگر هدفهای این بیانیه به شمار میآید. بیانیه صادر شده مجموعهای از «قانونها» و «راهکارها» است و سعی دارد طرح Early Access را همانگونه که باید باشد، تعریف کند.
در ارتباط با Early Access به صورت خلاصه باید گفت که طرح مورد بحث این اجازه را به بازیکنها میدهد که پیش از اتمام ساخت بازیها بتوانند آنها را تجربه کنند و در کنار آن به توسعه بهتر بازی هم کمک کنند. این مشارکت به این نقطه ختم نمیشود و امکان سرمایهگذاری هم در پروژههای مختلف وجود دارد و در همین نقطه هم سردرگمیها و ابهامهایی برای مصرفکنندگان وجود دارد. بیانیه اخیر به این موضوع هم مرتبط بوده و سعی دارد از حقوق مصرفکنندگان و سرمایهگذاریهای آنها محافظت کند.
Valve در خطاب به سازندگان از آنها خواسته که نقطههای مبهم این طرح را روشن کنند تا تعریف دقیقی از این طرح برای مصرفکنندگان شکل بگیرد. در ادامه اشاره شده است: «ما به شکلی جدی روی این موضوع کار میکنیم تا یقین پیدا کنیم که مشترکین ما خرید عنوانهایی با برچسب Early Access را درک میکنند و این موضوع را میدانند که دقیقا در حال خرید چه نوع محصولی هستند. چه بسا ما دیدهایم که بسیاری از این عنوانها در دیگر وبسایتها – مکانهایی که وضعیت پروژه را اصلا مشخص نکردهاند – فروخته شدهاند».
همچنین توسعهدهندگان هم درخواستهایی در ارتباط با این موضوع داشتهاند و خواستار متوقف شدن وعدههایی هستند که فقط به آینده مربوط میشود تا ضمن جلوگیری از شکلگیری قول و قرارهای اضافی، وضعیت فعلی بازیها بیشتر مورد بحث قرار گیرد.
در این مورد گفته شده است: «برای مثال، هیچ راه دقیقی وجود ندارد تا شما بدانید که ساخت بازیهای متعلق به این طرح چه زمانی به اتمام میرسد و یا اینکه افزودنیهای برنامهریزی شده (برای آینده) دقیقا اتفاق میافتند یا خیر. شما نباید از مشتریهای خود بخواهید تا روی آیندهی بازی شما شرطبندی و سرمایهگذاری کنند. مشترکین باید بازیِ شما را بر اساس وضعیت فعلی آن بخرند و نه بر پایه قول و قرارهایی که مربوط به آینده آن است».
برخی از موارد کلیدی قانونهای جدید Valve که توسعهدهندگان طرح Early Access شبکه استیم باید آنها را دنبال کنند به صورت زیر است:
- اگر نمیتوانید پروژه خود را با فروش کم یا بدون هیچگونه فروشی به پایان برسانید، آن را در حالت E-A منتشر نکنید.
- اطمینان حاصل کنید که نکتهها و اشارههای مناسبی را در ارتباط با بازی خودتان تنظیم کردهاید.
- در صورتی طرح E-A را اجرا کنید که امکان تجربه بازیهای شما وجود داشته باشد.
- اگر مراحل ساخت پروژهی شما رو به اتمام است آن را دیگر در حالت E-A قرار ندهید.
(در توضیح مورد دوم باید اشاره کرد که به طور مثال اگر توسعهدهندهای میداند که در جریان آپدیت یک پروژهی E-A امکان آسیب دیدن فایلهای ذخیره وجود دارد باید این موضوع را جلوتر بیان کند و هر زمان هم که تصمیم به فروش بازی خود در مرحله E-A دارد این موضوع را باید متذکر شود).