Survarium عنوانی که بر فراز خاکستر های S.T.A.L.K.E.R 2 بنا شد (قسمت اول)

یکی از وحشت انگیز ترین چیز هایی که یک نفر ممکن است با آن در طول زندگی برخورد کند، از دست دادن شغل خود بدون اطلاع قبلی است . نظیر این اتفاق برای Oleg Yavorsky ریاست و مدیر بخش بازاریابی شرکت Vostok Games رخ داد. استودیو GSC Game World که تولید کننده سری بازی های S.T.A.L.K.E.R بود بدون هیچ اخطار قبلی او و دیگر همکارانش را اخراج کرده بود.این عمل موجب شد که تیم سازنده بازی در استودیو از کار معلق شود و عنوان S.T.A.L.K.E.R 2 نیز کنسل گردد. در این متن مصاحبه ای را با Oleg Yavorsky توسط سایت VG247 انجام شده است و شما در جریان عللی که منجر شد که تا نتوانند عنوان S.T.A.L.K.E.R را نجات دهند و این که چطور با کمک هم دست به ساخت استودیو Vostok Games زدند را شاهد هستیم. استودیویی که به تازگی قصد عرضه عنوان Survarium را دارد. این عنوان در سبک سری بازی های MMO جای دارد و توسط تیم سازنده عناوین S.T.A.L.K.E.R ساخته خواهد شد. داستان این عنوان در فضایی آخر الزمانی دنبال می شود که در آن بهره وری بیش از اندازه از منابع طبیعی و گسترش جمعیت در جهان موجب ایجاد هرج و مرج و نابودی اقتصادی در سراسر جهان گردیده است. آنهایی که از این شرایط نجات یافته اند مجبور هستند تا در این فضای سخت و خشن روزهای خود را بگذرانند. به نظر می رسد شالوده ساختاری بازی شباهت زیادی به عنوان S.T.A.L.K.E.Rدارد، اما این عنوان سعی کرده است تا با بهره گیری از المان های خاص دنیای سری بازی های S.T.A.L.K.E.R در مسیر خلق تجربه جدیدی گام بردارد.
در ادامه متن این مصاحبه را مشاهده می کنید.
 

VG247: از چه مقطعی پس از کنسل شدن پروژه S.T.A.L.K.E.R 2، با اتکا به خود، تصمیم به ساخت عنوان Survarium گرفتید؟
Oleg Yavorsky: متاسفیم که کنسل شدن آن بازی ما را به این را سوق داد. در دسامبر سال 2011 ، بعد از اینکه استودیو GSC Game به صورت غیر منتظره ای توسط مالک آن بسته شد و پروسه ساخت عنوان S.T.A.L.K.E.R. 2 خاتمه یافت
اعضای تیم سازنده بازی با دو انتخاب مواجه بودند، یک اینکه از هم دیگر جدا شویم و هر کدام در جستجو شرکت سازنده دیگر برای ادامه کار برویم یا با کمک همدیگر سعی بر روی هم گذاشتن منابع موجود بکنیم و ساخت عنوانی را شروع کنیم که مدتها خواهان آن بودیم.
ما تصمیم گرفتیم که راه دوم را برویم.بعد از ماه ها تلاش و مذاکره موفق شدیم یک سری از منابع در استودیو را به اختیار قانونی خود در بیاوریم. بعد از آن بود که با مشکل دیگری مواجه شدیم و اینکه حق انحصار عنوان ( IP rights) را نداشتیم و قادر نبودیم تا از نام
عنوان S.T.A.L.K.E.R. استفاده کنیم.سرمایه گذاران به این نکته رسیده بودند که تیم فعلی قابلیت خلق عنوان موفق و خوب را دارد، حتی اگر مجبور شویم همه چیز را از صفر شروع کنیم. پس کاری که کردیم این بود که در مارس 2012 استودیو Vostok Games را با هدف خلق عنوان Survarium راه اندازی کردیم.
VG247: اینکه بخواهید از ابتدا خودتان شروع به ساخت این عنوان بکنید حتما برای شما نیز دلهره آور بوده است.
Oleg Yavorsky: حقیقت موضوع اینجاست که از اول هم گمان نمی کردیم راه ساده ای را پیش رو داریم. از یک طرف هیچ کدام از ما پیشتر سابقه مدیریت مالی و سرمایه گذاری را نداشت و از دیگر سو بایستی منافع سه طرف در قضیه یعنی سرمایه گذاران، تیم سازنده و صاحبان عنوان S.T.A.L.K.E.R را مدنظر قرار می دادیم. و گرنه مجبور بودیم که همه چیز را به سرعت گرد هم بیاوریم و این خطر وجود داشت که منجر به از دست دادن تیم موجود شویم.
از این رو ما هدف خود را جلب نظر همان مخاطبان سابق و رابطین پیشین، قرار دادیم وسعی کردیم تا به نحوی آن ها را در جایگاه شرکایی بالقوه برای بخش سرمایه گذاری جای دهیم. پس ما شروع به صحبت با ناشر قبلی خود کردیم و از دوستان و دوستان دوستانمان و مردم در انجمن ها بخش های مختلف درخواست کمک کردیم. دقیقا پیش از ماه دسامبر بود که همه چیز استودیو سابق فروپاشیده بود، تا اواسط ماه ژانویه ما نمی توانستیم شروع به مذاکره ای بکنیم. در این بازه زمانی ما تصمیم گرفتیم تا طرح های اقتصادی خود را را روی هم بریزیم و خودمان را برای واگذاری عنوان S.T.A.L.K.E.R. 2 به یک سرمایه گذار تراز اول آماده کنیم.

VG247: روند واگذاری چگونه پیش رفت ؟ آیا کسی صریحا خواهان زنده نگه داشتن پروسه ساخت این عنوان بود؟
Oleg Yavorsky: ما دیدار های کوتاهی با صندوق های سرمایه گذاری و سرمایه گذران خصوصی در کیف داشتیم و از طرفی تلفنی با سرمایه گذران غربی در تماس بودیم و به مسکو هم رفتیم تا در مورد دور نمای عنوان صحبت بکنیم. بعد از یک ماه ما نتوانستیم پیشنهاد بخصوصی در جهت حفظ پروژه را کسب کنیم.
بازیی با این حجم از فضا سازی و محتوا های بسیار نه تنها سرمایه گذاری محدودی را نمی طلبید، بلکه پروسه ساخت آن هم طولانی بود. بنابراین سرمایه گذاران خواهان وقت بیشتری بودند تا بر روی این موضوع فکر کنند ولی این موضوع از استطاعت تیم ما خارج بود و باعث نگرانی ما می شد. ما به سرعت به دنبال پروژه ای جایگزین گشتیم که هم کم هزینه تر و هم زمانی کمی برای ساخت آن نیاز باشد. آن جا بود که به فکر مسیر ساخت بازی به صورت free-to-play در زمینه بازی های اول شخص و آنلاین افتادیم. این جا بود که تصمیم به اجرایی کردن طرحی ثانویه (plan B) گرفتیم. مذاکراتی که پیشتر انجام داده بودیم ما را به یک پیش بینی رساند. در ماه فوریه ما متوجه شدیم که برخلاف تمام تلاش ها ما قادر به حفظ حق امتیاز عنوان S.T.A.L.K.E.R نیستیم. آن دوران زمان سختی بود با توجه به این که در صورت ادامه ساخت عنوان S.T.A.L.K.E.R احتمال این می رفت که کل تیم از هم فرو بپاشد.
VG247: این آخرین تلاش شما برای حفظ عنوان بود؟
Oleg Yavorsky: در آن زمان ما با شرکایی در وستوک اشنا شدیم که تمایل به فعالیت در زمینه IT داشتند. آن ها بلافاصله متوجه وضعیت شدند و دو هفته گذشت تا موفق به کسب یک توافق دو جانبه شدیم. پس از آن در اوایل ماه مارس ما افتتاح استودیو Vostok Games را جشن گرفتیم. آن ماه ها واقعا سخت و طاقت فرسا بود ولی قطعا ارزش تلاش را داشت. آن تجربه ما را قوی تر کرد و به عنوان یک تیم موجب بلوغ ما شد.
VG247: می توانید به ما بگویید که در زمانی که شما عنوان S.T.A.L.K.E.R 2 را رها کردید در چه سطحی بودید و پس از کنسل شدن عنوان چه فضایی بر محیط کاریتان حکم فرما شد؟
Oleg Yavorsky: در زمان بسته شدن GSC با تصمیم گرفتیم که در قالب تیمی داخلی سناریویی جدید ارائه دهیم. قبل زا وقوع این اتفاقات مدیر عامل تقاضای ملاقات با اعضای گروه را کرد و از این مساله که تصمیم به بستن استودیو گرفته است که تیم ما را بهتزده کرد.در آن زمان عنوان S.T.A.L.K.E.R. 2 مراحل اولیه ساخت مقیاس ها را طی می کرد و ما نمونه های اولیه گرافیکی را کامل کرده بودیم و چندین بخش را در جهت اطمینان از این که همه چیز را بدست آورده ایم و حذف ضعف های تکنیکی، طی کرده بودیم. بر اساس بر آورد های داخلی مان، پروژه برای تکمیل نیاز به دو سال دیگر زمان داشت تا به سطح برنامه ریزی شده برسد.

منبع

خروج از نسخه موبایل