Spencer: سعی ما بر بازیابی اعتماد است نه شکست Sony
Xbox One در حال فروش است و مایکروسافت توانسته بخشی از جایگاه گذشته خود را بازیابد، اما آیا این شرکت دوباره میتواند به وضعیتی بازگردد که با سونی در زمینه فروش رقابت کند؟
این سوالی است که مطمئنن به دفعات از رئیس بخش Xbox، پرسیده شده است اما اینبار Phil Spencer در مصاحبهای در Geekwire Summit 2015 به تشریح این موضوع پرداخت.
او توضیح داد که در طی 18 ماه مدیریتش، دیدگاهش عوض شده و حالا تمرکز را بر روی بازیابی اعتماد مشتریان و وجه برند Xbox، با راه اندازی طرحهایی مثل Backward Compability، گذاشته است، هر چند ممکن است هیچ وقت Xbox One به رقیبش نرسد:
"من در ابتدا با شعارهایی مثل 'ما میخواهیم برنده شویم' شروع کردم اما بلافاصله متوجه شدم که شما تنها میتوانید عوامل خود را کنترل کنید. سونی با Playstation 4 به موفقیتی کم نظیر دست یافتند اما برای من، به عنوان رئیس Xbox کار با تیم و مجموعه طرفداران Xbox بسیار سودمند بود تا بر روی محصولمان تمرکز کنیم. "
البته طبیعی است که وقتی جایگاه اول برای شما نیست، متواضع باشید اما اسپنسر معتقد است که مایکروسافت به درک این موضوع رسیده که جای تمرکز بر جنگ بین کنسولی، بر روی محصول خود تمرکز کند:
این 18 ماه برای من حامل تغییرات زیادی بود. اگر دقت کنید من خیلی کمتر دربارهی رقابت صحبت میکنم. مردم میگویند 'شما در حال باختن هستید، پس هیچ وقت نمیتوانید دوباره به عرصه رقابت بازگردید'. به نظرم درستی این مسئله در آینده مشخص خواهد شد. اگر هم روزی برنده از عرصه بیرون آمدیم، دوست دارم با روند فعلیمان باشد. همه چیز دربارهی بازیها و نحوهی رفتار با مشتریانمان است."
اما آیا Xbox One بر Playstation 4 غلبه خواهد کرد؟
"من نمیدانم. مدت زمان این نسل… سونی محصول بسیار خوبی دارد و بسیار جلوتر از ما هستند اما من از وضعیت فعلی بازی و لاین-آپمان راضی هستم."
اسپنسر سپس به سراغ روزهای اول سمتش میرود، روزهایی که مایکروسافت از هر طرف مورد هجمه قرار میگرفت و مجبور شد سیاستهایش را به طور کامل تغییر دهد:
"چیزی که من در آن زمان دست کم گرفتم، تاثیر بسیار مخربی بود که وضعیت عرضه Xbox One بر روی تیم ما در ردموند گذاشته بود. آنها به اندازهی طرفدارنمان ضربه خورده بودند . من نشستم و به چندین هزار نفر فکر کردم، مردمی که با چند جمله و فکر اشتباه، زهمات شبانه روزیشان که 3 سال هم طول کشیده بود، هدر میرود. سپس شما از خود میپرسید ' چرا من این کار را انجام میدهم وقتی یک نفر با حرفهایش تمامی زحماتم را بر باد میدهد؟'"
اسپنسر علاوه بر بازیابی اعتماد طرفداران باید جلوی از هم پاشیدگی تیم خود را هم میگرفت:
وقتی که من میبینم تیمم از گروهی که رهبریت رئیس خود را زیر سوال میبرد، به تیمی تبدیل شده که از طرفداران انرژی میگیرد و خوشحال است، خوشحال میشوم چرا که این تیم قادر به ارائه کارهای خارقالعاده است. تیم ما در ابتدای موضوع Backward Compability هیچ ایدهای از آن نداشت، سپس ما چند مهندس را فرستادیم و راهش را کشف کردند. شما چگنه میخواهید کدها را از PowerPC به X86 منتقل کنید در حالی که بدون آن عملا کار غیر ممکن است؟ آنها به این موضوع دست پیدا کردند. من هیچ وقت پایداری شرکتمان را زیر سوال نمیبرم اما این را میدانم که اعضای تیم ما نه از شکست دادن سونی، بلکه از جلب بیشترین تعداد مشتری انرژی میگیرند."
او با این مسئله که کارهای زیادی پیش رو دارند بحث را خاتمه میدهد:
"آیا ما به صورت کامل وضعیتمان را بازیابی کردهایم؟ من نسبت به وضعیت فعلیمان دید مثبتی دارم اما در نشستی که با مدیران Gamestop داشتم، و یک جلسه هم با 5000 مدیر دیگر Gamestop خواهم داشت، به من میگویند هنوز مشتریان در مورد عدم اجرای بازیهای استفاده شده یا دست دوم صحبت میکنند. برای اینکه شفاف صحبت کرده باشیم، کنسولمان بازیهای دسته دوم را اجرا میکنند اما مسئله اینجاست که در ذهن مشتری همیشه حرف اول خواهد ماند. بازیابی این اعتماد بسیار سخت خواهد بود."
شما چه فکر میکنید؟ آیا پس از گذشت 18 ماه و 2 E3، آیا فکر میکنید فیل اسپنسر پتانسیل رهبری تیم و رساندن Xbox به رقیب خود را دارد؟