به نظر میآید که «Eidos»، قصد دارد سیستمی جدید و متفاوت در قسمت درجه سختی، ابداع کند. در این سیستم، بازی به 3 بخش اصلی تقسیم شده و هر بخش نیز 4 درجه سختی مختلف خواهد داشت (آسان، نرمال، سخت و مرگبار). به گفته سازنده، این تصمیم به بازیکنها اجازه میدهد هر آن گونه که علاقه دارند به انجام بازی پرداخته و بهترین تجربه ممکن را داشته باشند. 3 بخش ذکر شده شامل «مبارزه»، «جستجو» و «معما» میشود و در طول مدت بازی میتوانید هر کدام را به دلخواه تغییر دهید، فقط با انتخاب آخرین درجه سختی، امکان تغییر دادن به درجات پایینتر وجود نخواهد داشت و تا انتهای بازی باید با همین درجه سختی ادامه دهید.
در بخش مبارزه، همانند نسخههای قبل تفاوت بین درجات سختی به میزان ضربه پذیری «لارا کرافت» و استفاده از هدف گیری اتوماتیک و پر شدن خودکار خط سلامتی مربوط میگردد. در بخش جستجو، تفاوتها شامل راحتتر یافتن آیتمها و محلهای عبور، استفاده سریعتر از کمپ و امکان استفاده یا عدم استفاده از قابلیت «Survival Instincts»، خواهد بود.
در بخش معما نیز با تغییر درجه سختی، عواملی مانند نشان دادن آیتمهای کلیدی جهت حل معما، استفاده از راهنماییهای لارا و نیز مدت زمان لازم برای حل برخی مکانیکهای وابسته به زمان، تغییر خواهد یافت.
Shadow of the Tomb Raider برای عرضه در تاریخ 14 اکتبر در نظر گرفته شده است.