هزینه ساخت بازیها به سرعت در حال افزایش است و این میتواند دلیلی بر این باشد که برخی ناشرها سعی دارند با روشهای مختلف بازی خود را در واقع با قیمتی بیشتر از 60 دلار بفروشند.
مدیر استودیو «Eidos Montreal» اخیرا در مصاحبهای اعلام کرد که هزینه ساخت «Shadow of the Tomb Raider» چیزی بین 75 تا 100 میلیون دلار است و ساخت سایر عناوین AAA تک نفره نیز هزینهای در همین حدود دارد. البته این فقط مربوط به ساخت بازی بوده و بازاریابی و تبلیغات نیز حدود 35 میلیون دلار هزینه در پی دارد. بنا به گفته سایت «Kotaku» گرچه مبلغ 135 میلیون دلار جهت ساخت یک بازی در نگاه اول بسیار بالا به نظر میآید ولی طبق محاسباتی که انجام گرفته، برخی بازیهای بزرگ، حتی به مبلغ بیشتری جهت ساخته شدن نیاز دارد. با احتساب اینکه یک تیم 450 نفره شروع به طراحی یک بازی نمایند و حقوق 10 هزار دلاری هر کارمند در ماه و مدت زمان متوسط 4 ساله جهت ساخت، هزینهها به بیش از 200 میلیون دلار خواهد رسید. گرچه مبلغ 10 هزار دلار برای بسیاری از پستها حداقل حقوق بوده و در برخی موارد این مبلغ بسیار بیشتر خواهد بود. قابل ذکر است که هر ناشر از فروش بازیهای جدید و 60 دلاری، چیزی حدود 30 دلار سود میبرد که این مورد در مورد فروش دیجیتالی به 42 دلار میرسد. البته در مورد Tomb Raider با توجه به اینکه بازی اینبار به جای سان فرانسیسکو در مونترال کانادا ساخته میشود، سازنده از نظر پرداخت مالیات و سایر هزینهها در وضعیت بهتری قرار میگیرد. Shadow of the Tomb Raider برای عرضه در سپتامبر امسال بر روی پلتفرمهای PC، Xbox One و PlayStation 4 در نظر گرفته شده است.