اخبار بازی

کوالکام می‌خواهد اینتل را تصاحب کند

بر اساس گزارش جدید وال استریت ژورنال که اوایل امروز منتشر شد، کوالکام با اینتل در رابطه با تصاحب احتمالی این شرکت تماس گرفته است. گفته می‌شود که انجام این معامله سخت خواهد بود، اما به نظر می‌رسد که بحث‌هایی در مورد این موضوع مطرح شده است.

تصاحب اینتل خبر بزرگی خواهد بود و نشانه‌ای از وضعیت بد برای غول x86 در سال‌های اخیر است. اخیراً، این شرکت خسارت 1.6 میلیارد دلاری را گزارش کرده و اعلام کرده است که بیش از 10000 کارمند خود را، در تلاش برای کاهش هزینه‌ها، اخراج خواهد کرد. این شرکت همچنین در رقابت با پیشرفت‌های معماری سیلیکونی اخیر، مانند اپل سیلیکون و اسنپدراگون ایکس، در فضای موبایل کند بوده است.

اینتل همچنین با تراشه‌های دسکتاپ اخیر خود مشکلاتی داشته است. تراشه‌های نسل سیزدهم و نسل چهاردهم به دلیل ولتاژ بیش از حدی که به CPU داده می‌شود، مستعد آسیب دائمی هستند و در نتیجه شرکت ضمانت این تراشه‌ها را دو سال دیگر تمدید کرد.

کوالکام اخیراً با اسنپدراگون X وارد بازار رایانه‌های شخصی شده است. در اوایل سال جاری پس از همکاری نزدیک کوالکام با مایکروسافت که منجر به داشتن پنجره انحصاری، حدود شش ماه، رایانه‌های شخصی Copilot + شد، مورد تحسین قرار گرفت. این اولین باری بود که Windows on Arm به یک جایگزین واقعی برای ویندوز در Intel و AMD تبدیل شد.

البته، اگر کوالکام واقعاً قصد دارد اینتل را تصاحب کند، باید توسط نهادهای نظارتی در سراسر جهان تأیید شود. NVIDIA در سال 2020 تلاش کرد تا Arm را به مبلغ 40 میلیارد دلار خریداری کند، اما این اقدام پس از چالش‌های نظارتی قابل توجه رد شد. خرید اینتل تقریباً با مشکلات مشابهی روبرو خواهد شد.

همانطور که در مقاله WSJ اشاره شد: معامله به دور از قطعیت است. حتی اگر اینتل پذیرا باشد، معامله‌ای به این اندازه قطعاً مورد بررسی ضد انحصار قرار خواهد گرفت، اگرچه ممکن است به عنوان فرصتی برای تقویت مزیت رقابتی کشور تلقی شود. برای انجام این معامله، کوالکام می‌تواند دارایی‌ها یا بخش‌هایی از اینتل را به خریداران دیگر بفروشد.

با این حال، شنیدن اینکه کوالکام مشتاق است وارد این فضا شود، جالب است. این شرکت با اسنپدراگون X به یک برنده تبدیل شده است و تصاحب اینتل بزرگترین رقیب خود را در فضای ویندوز شکست خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا