به نظر میرسد نسل آینده Xbox هم به مانند نسل فعلی آن تمرکزی روی ارائه تجربیات واقعیت مجازی نخواهد داشت. در حالی که این روزها تب و تاب حاصل از تکنولوژی واقعیت مجازی تقریبا به تمامی شرکتهای بزرگ سرایت کرده و از سونی با PlayStation VR گرفته تا کمپانیهای دیگر نظیر Valva و نینتندو، همگی درگیر آن شدهاند شرکت مایکروسافت و برند Xbox همچنان توجه چندانی به این تکنولوژی از خود بروز نمیدهند.
آنها حتی هیچ مورد قابل توجهی را هم در ارتباط با واقعیت مجازی و هدستهای آن در این نسل امتحان نکردند و اکنون نیز که صحبتها پیرامون کنسول نسل آینده Xbox تحت عنوان Scarlett بیشتر شده، باز هم اشارهای به این تکنولوژی نمیکنند. موضوعی که فیل اسپنسر رئیس بخش گیم مایکروسافت اخیرا توضیحاتی پیرامون آن ارائه کرده است.
در گفتگویی با وبسایت Stevivor، فیل اسپنسر به صراحت اظهار کرد دلیل اصلی که Xbox تلاشی روی ارائه کردن تجربه واقعیت مجازی ندارد به این خاطر است که مشتریها و مخاطبهای Xbox برخلاف مخاطبهای سایر پلتفرمها به این تکنولوژی علاقه چندانی ندارند. ایشان فکر نمیکند که افراد، واقعیت مجازی را به عنوان بخشی از برند Xbox ببینند.
من مشکلاتی با این موضوع دارم. این تکنولوژی منزویکننده بوده و من به بازیهایی فکر میکنم که تجربهای دستهجمعی و همگانی ارائه میکنند. ما به آنچه که مخاطبینمان درخواست میکنند پاسخ میدهیم و هیچکس تقاضایی برای واقعیت مجازی ندارد. بخش عمدهای از مشتریها و مخاطبین ما میدانند که اگر خواستار تجربه واقعیت مجازی باشند، مکانی برای دست پیدا کردن به آن تکنولوژیها وجود دارد. ما تعداد آنها را روی کامپیوترهای خانگی و سایر پلتفرمها مشاهده میکنیم.
باید توجه داشت که واقعیت مجازی هنوز هم در ابتدای مسیر خود قرار داشته و شکی وجود ندارد هنگامی که بازار آن بیش از پیش گرم شود مایکروسافت هم در تفکرات خود تغییراتی اعمال خواهد کرد.