ضعف بازیهای فرست پارتی Xbox یکی از اصلیترین مشکلات شرکت مایکروسافت در این نسل در مقابل رقیب اصلی خود یعنی شرکت سونی به شمار میآمد. اگرچه سونی توانست به واسطه سیاستهای اشتباه مایکروسافت در ابتدای نسل از آنها پیشی بگیرد اما اخلاف فاحش میان کیفیت تولیدات انحصاری آنها موجب شد تا Xbox One همواره در این نسل عقبتر از PS4 باشد. این امری است که اکنون رئیس Xbox نیز به آن اعتراف کرده است.
در گفتگویی مفصل با وبسایت Fortune، فیل اسپنسر (Phil Spencer) رئیس Xbox درباره جوانب مختلفی از تجارت گیم مایکروسافت صحبت کرد. هنگامی که بحث به خروجی فرست پارتی کمپانی در طول چند سال اخیر کشیده شد ایشان خیلی صریح و بیپرده اظهار کردند که آنها در این زمینه بهترین عملکرد را از خود نشان نداده و موضوعی است که باید در آن بهتر شوند.
قدرت محتویات موردی است که آن را هر روز مشاهده میکنم. مسلما افراد به این دلیل Xbox خود را روشن نمیکنند که به داشبورد آن خیره شوند. بلکه آن را روشن میکنند تا به تجربه بازی مشغول شوند. و من به داشتن لاینآپ قدرتمندی از بازیهای فرست پارتی Xbox و به آثار باکیفیت فکر میکنم. ما باید در این زمینه کار کنیم زیرا حقیقت بدین شرح است که بهترین تلاش خود را در طول چند سال اخیر در زمینه خروجی بازیهای فرست پارتیمان به کار نگرفتیم.
اگرچه نمیتوان بازیهای مایکروسافت و کنسول Xbox One در نسل هشتم را بد و بیکیفیت به حساب آورد اما آنها نتوانستند موفقیت قابل توجی چه در بازیهای جدید خود و چه در فرنچایزهای موجود کسب کنند. شروع ناموفق بازی Sea of Thieves و کاهش سهم Halo و Gears of War از توجه بازار به آنها از مثالهای این قضیه محسوب میشوند.