گزارش اخیر منتشر شده توسط Epyllion وضعیت صنعت بازی را در بیش از دویست صفحه ارائه میکند. این تحلیل عظیم همه چیز را از هزینههای مصرفکننده گرفته تا سوابق سختافزاری بررسی میکند. این گزارش نشان میدهد که بر اساس دادههای کلیدی از منابع متعدد، PC gaming در دهه گذشته به طور فزایندهای قدرتمند شده است و کنسولها را پشت سر گذاشته است. همچنین درآمد بیشتری برای تولید محتوا ایجاد میکند.
در گزارش Epyllion حقایق بیشتری آشکار میشوند. یک اسلاید نشان داد که از سال 2011، هزینههای محتوای PC gaming بیش از 65 درصد بر درآمد کنسولها غالب بوده و 225 درصد بیشتر از هزینههای مجموع کنسولها، درآمد داشته است. اگر بخواهید عددی را درج کنید، مجموعاً 30 میلیارد دلار است. این اعداد شامل سخت افزار و لوازم جانبی نمیشود.
این گزارش همچنین نشان میدهد که بازیهای موبایلی نسبت به پلتفرمهای رایانههای شخصی و کنسولها برتر هستند که نشاندهندهی این است که بازیهای موبایلی پولساز شماره یک در صنعت بازی هستند.
این آمار علیرغم افزایش 18 میلیارد دلاری هزینه در پلتفرمهای کنسول در سال 2024 نسبت به سال 2011 ثبت شده است. این افزایش 75 درصدی همچنان تحت تأثیر هزینه کرد در پلتفرمهای رایانه شخصی است.
اما چرا رایانه شخصی به طور فزاینده ای محبوب و سودآورتر میشود؟ Epyllion در پاسخ به چند دلیل اصلی اشاره میکند:
- پلتفرمهای رایانه شخصی دارای کتابخانه بسیار بزرگتری از بازیها است و سازگاری تقریباً کاملی با محتوای گذشته دارد.
- در رایانه شخصی، میتوانید چند کار (استریم، ارتباط، alt+tab، چند مانیتور) را به طور همزمان انجام دهید.
- قیمت محتوا پایینتر از کنسولها است.
- عملکرد بالاتر نسبت به کنسولها
- برای ورزشهای الکترونیکی و بازیهای رقابتی بهتر است
- قادر به انجام بازیهای با دسترسی اولیه (early-access) بیشتر است
- انتشار بازیهای سالانه بیشتر
- انحصاریهای کنسول اکنون برای رایانه شخصی عرضه میشوند
به راحتی می توان فهمید که بخشی از این پول از کجا میآید. به عنوان مثال، بازار بازی Counter-Strike، که در سال 2013 آغاز به کار کرد، اکنون حدود 5 میلیارد دلار ارزش دارد و منحصراً به رایانه شخصی وابسته است.
فروش کنسولهای خانگی در این نسل نسبت به دورههای قبلی تا حدودی کاهش یافته است، در حالی که بازار PC gaming همچنان به رشد خود ادامه میدهد. با افزایش تولید محتوا، استریمینگ و UGC، همه میخواهند روی رایانه شخصی بازی کنند. همچنین جهشهای تکنولوژیکی سختافزاری و نرم افزاری راحتتر و در بسیاری موارد مقرون به صرفهتر در دسترس بازیکنان قرار میگیرند.