شرکت Nvidia تکنولوژی Ray Tracing را به کارتهای قدیمی گسترش میدهد
از بهروزرسانیهای متعدد تا اخبار هیجان انگیز، شرکت Nvidia و سایر کمپانیهای همکار با دستی پر در GDC 2019 حضور یافتهاند. برای چندین دهه و با صرف میلیونها ساعت تحقیق و تلاش فراوان روی کارتهای گرافیک، نرم افزارهای متعدد، بهروزرسانی API و موتورهای بازیسازی، شرکت Nvidia بالاخره در سال 2018 به رویای دیرینه خود، یعنی Real Time Ray Tracing به واسطه آخرین سری و جدیدترین نسل از کارتهای گرافیک خود یعنی سری GeForce RTX دست یافت.
با استفاده از این کارتها، امکان Ray Tracing در بالاترین کیفیت و رزولوشن ممکن به صورت کاملاً پویا مهیا میشود. تا کنون این تکنولوژی در تعداد زیادی از عناوین کامپیوتر به کار گرفته شده که از مهمترین آنها میتوان به Battlefield V، Metro Exodus و Shadow of the Tomb Raider اشاره داشت. هر یک از عناوین یاد شده به نحوی خاص از این تکنولوژی استفاده کردهاند. به طور مثال در «بتل فیلد 5» با روشن نمودن RTX تمامی تصاویر موجود در محیط روی اشیائی همچون شیشه، فلزات و … بازتاب پیدا کرده و همه افکتها نیز در بالاترین رزولوشن ممکن به صورت پویا منعکس میشوند، چیزی که پیشتر به واسطه تکنولوژیهای قدیمی ممکن نبود.
حال این کمپانی در جریان کنفرانس بازیسازان یا همان GDC از برنامههای غافلگیر کننده و جدید خود رونمایی کرده است. پس از عرضه آپدیت جدید کارت گرافیکهای Nvidia در ماه آوریل (بازهی زمانی 12 فروردین تا 10 اردیبهشت) بیشتر کارتهای قدیمی و نسل قبلی این شرکت نیز از RTX پشتیبانی خواهند کرد، اما با کیفیتی کمتر نسبت به کارتهای نسل جدید! لیست این کارتها را در ادامه میتوانید مطالعه کنید:
- Titan XP
- Titan X
- GTX 1080 TI
- GTX 1080
- GTX 1070 TI
- GTX 1070
- GTX 1060 6GB
- GTX 1660 TI
- GTX 1660
- TITAN V
کارتهایی که میتوانند با بهترین کیفیت ممکن از Ray Tracing پشتیبانی کنند:
- TITAN RTX
- RTX 2080 Ti
- RTX 2080
- RTX 2070
- RTX 2060
گفتنیست این تکنیک به شدت سنگین بوده و باعث افت فریم روی سیستمهای ضعیفتر میشود، به شکلی که کارت 1080 TI برای گرفتن 60 فریم ثابت در عناوینی همچون مترو و Tomb Raider دچار مشکل میشود.